handdator

Visa fullständig version : Storlek kontra körklädje



erkagn
2010-05-07, 06:52
Stora hojar med många kubik och även i många fall många kilo är ju populära. Men ilband har jag funderat om det istället är så att en mindre hoj är körgladare eftersom den är mera varvvillig och smidig att köra och hantera. Hur resonerar ni?

erkagn
2010-05-07, 06:53
Oj, slant med tangenten det ska ju stå körglädje och inte körklädje :-)

Gurrag
2010-05-07, 07:08
En del i körglädjen är definitivt mobiliteten. Sen ska man naturligtvis anpassa till ändamålet. Tex att ha passagerare eller packning kräver extra kraft och storlek.

Men när jag var på provkörningsdagarna tyckte jag de två mindre av de 4 hojarna jag körde var aningen roligare. Dock så ska man sitta bekvämt också.

Trevligt att du tog upp detta ämne. Ska bli kul att se vad människorna på forumet säger.

räven
2010-05-07, 09:49
För att göra det enkelt. Så gör man ett val = att köra på varv eller på kraft. Stor motor har bra vrid vid ganska lågt varv. Lilla motorn måste ha varv för att ge vridet. Det hänger inte så mycket på kg hojen väger utan vridet i motorn.

Mats Liifv
2010-05-07, 10:49
Det är så avhängigt av vad man vill göra och hur man vill köra just för tillfället. Min KTM är skitkul att köra aktivt på smala krokiga vägar, oavsett underlag. Den är dock värdelös på att åka exempelvis två på och med packning. Min Pan European är precis tvärsom, fantastisk att åka på touring med, packning och passagerare påverkar inte nämnvärt! Inte lika kul på den smala, krokiga vägen.

Scorpio
2010-05-07, 11:02
Stora hojar med många kubik och även i många fall många kilo är ju populära. Men ilband har jag funderat om det istället är så att en mindre hoj är körgladare eftersom den är mera varvvillig och smidig att köra och hantera. Hur resonerar ni?

Stora hojar med många kubik är som sagt populära. I Sverige.. Tittar man söderut så ser det inte ut så, där är de mindre modellerna mycket mer populära. Har vi kanske mindre k*kar i Sverige? ;) Och vad den jämförelsevis pyttelilla marknaden i Sverige köper väger inte tungt hos mc-tillverkarna, i många år var t.ex. Yamaha Virago 535 den överlägset mest sålda hojen. Men inte i Sverige..

En stor och blytung hoj behöver förstås mer kubik för att orka med. Samma sak om man oftast kör med passagerare och packning. Då blir det jobbigt med för lite kubik.

I ren körglädje är däremot små hojar överlägsna, "trots" mindre kubik.

Men i vanlig ordning gäller förstås att smaken är som baken, det är ju upp till respektive ägare att avgöra vilka egenskaper som är viktigast på sin hoj.

erkagn
2010-05-07, 11:26
Undra om många av de hojar man ser till salu med ytterst få mil på mätaren är felköp av folk som köpt stor hoj för att imponera men sen var de inget kul att köra när de inte kunde hantera den stora hojen.

adara
2010-05-07, 11:29
Stora hojar med många kubik är som sagt populära. I Sverige.. Tittar man söderut så ser det inte ut så, där är de mindre modellerna mycket mer populära. Har vi kanske mindre k*kar i Sverige? ;) Och vad den jämförelsevis pyttelilla marknaden i Sverige köper väger inte tungt hos mc-tillverkarna, i många år var t.ex. Yamaha Virago 535 den överlägset mest sålda hojen. Men inte i Sverige..

Du har en poäng. Fast samtidigt har Kawasakis ER6a varit mest sålda hojen dom senaste år, har jag för mig. Och det är en 650are, så rätt "klen".

räven
2010-05-07, 11:42
Många 600 är lagomhojar för solokörning ,pendling, förstahojar till rimligt pris.

erkagn
2010-05-07, 12:10
Många 600 är lagomhojar för solokörning ,pendling, förstahojar till rimligt pris.

Håller med. En smidig 600:a är skoj. Har själv ägt Honda CBX 550.

DearHunter
2010-05-07, 12:18
Många 600 är lagomhojar för solokörning ,pendling, förstahojar till rimligt pris.

Det funkar bra med 500 cc med ;)

Här i Spfanien där jag sitter och jobbar just nu så ser man skotrar modell större.
BMW är mer populärt här i Mad-ride än i Tok-holm kan jag säga.....Såg en asasnygg modell just nu.....blänkte i solen som ett par snygga kvinnoben på en badstrand eller en pilsner mitt ute i Sahara. :D

Touring hojar är vanliga här.
/

erkagn
2010-05-07, 12:20
Vi svenskar är som europas amerikaner, vi ska ha stora bilar och mc ju...

Molgan
2010-05-07, 12:39
Stora hojar med många kubik är som sagt populära. I Sverige.. Tittar man söderut så ser det inte ut så, där är de mindre modellerna mycket mer populära. Har vi kanske mindre k*kar i Sverige? ;)
En förklaring kan ju vara hur vägnäten ser ut på olika ställen. Svenska vägar är långsträckta, breda och saknar kurvor, avstånden är stora. De små hojarnas körglädje dödas av raksträckornas tristess. Jag är dock en anhängare av små och lagom stora hojar. =)

räven
2010-05-07, 12:49
En förklaring kan ju vara hur vägnäten ser ut på olika ställen. Svenska vägar är långsträckta, breda och saknar kurvor, avstånden är stora. De små hojarnas körglädje dödas av raksträckornas tristess. Jag är dock en anhängare av små och lagom stora hojar. =)

Nåja, man kan välja väg efter hojtyp. Fins mycket vägar som inte heter nr.

Mats Liifv
2010-05-07, 12:51
Nåja, man kan välja väg efter hojtyp. Fins mycket vägar som inte heter nr.

Man inte bara kan välja väg....man bör välja väg för att slippa tristessen på de stora vägarna! ;D

Scorpio
2010-05-07, 13:30
Du har en poäng. Fast samtidigt har Kawasakis ER6a varit mest sålda hojen dom senaste år, har jag för mig. Och det är en 650are, så rätt "klen".

Sant.

Men, förvisso utan att ha någon fakta i form av marknadsundersökning eller motsvarande, jag tror dock att det helt enkelt beror på de skenande nypriserna. Och skenande försäkringspremier på motorstarka hojar. Många svenskar köper därför numera hojar av typ ER6 istället, även om en hel del av dessa svenskar egentligen fortfarande suktar efter storkubikshojar.

Personligen gillar jag att KÖRA hoj och äger därför ingen hoj med tjänstevikt över 215 kg ;) Fast även om jag är oerhört nöjd med min 998 kubiks hoj så skulle en ännu större 1198 kubiks hoj(läs: Ducati 1198s) inte vara fel heller. Kanske är min k*k också för liten? :D Men 1198 kubiks hojen väger å andra sidan faktiskt 20 kilo mindre "trots" fler kubik.

DearHunter
2010-05-07, 13:37
Slutsatsen blir att om man bantar tillräckligt så räcker det med 500 kubik ... :D ;)

Kanske en bantningskur åt hela forumet skulle öka körgläden. ha, ha...;D

Ove
2010-05-07, 13:41
Man inte bara kan välja väg....man bör välja väg för att slippa tristesseen på de stora vägarna! ;D

:D Skulle kunna vara mitt motto :D

Själv har jag fastnat på 650 cc. Skulle kunna tänka mig en maskin med max 800 cc. Har provat en del grova maskiner och efter en stund börjar jag undra "varför sitter jag på den här?" Över den volymen och vikten över 200 torr så står min körglädje i omvänd propotion och det känns bara bökigt.

Maskinen ska kunna ta mig dit jag vill och det kan innebära ganska små vägar och då krävs lite frihöjd och hanterlighet. :cool:

Molgan
2010-05-07, 13:42
Nåja, man kan välja väg efter hojtyp. Fins mycket vägar som inte heter nr.
Ja i trakterna runt Linneryd kanske, här uppe har vi inte mycket att välja på. Tror det finns ca 3-4 sköna kurvor utan tjälskott a la krondike i hela norrlandsdistriktet. :rolleyes:

(om man inte har en grushoj förståss..)

adara
2010-05-07, 14:32
Sant.

Men, förvisso utan att ha någon fakta i form av marknadsundersökning eller motsvarande, jag tror dock att det helt enkelt beror på de skenande nypriserna. Och skenande försäkringspremier på motorstarka hojar. Många svenskar köper därför numera hojar av typ ER6 istället, även om en hel del av dessa svenskar egentligen fortfarande suktar efter storkubikshojar.

Absolut, priset/billig försäkringspremie lär vara en anledning till att den har sålts så mycket. Det spelade iaf in för mitt beslut=) Sen är det än av dom billigaste (nyare) hojar som går att få med ABS också, kanske spelar in också.

Det är nog många som har en Er6a som första hoj och som sen uppgradera till ngt större. Kommer jag nog också göra ngn gång, men helt ärligt har jag svårt att se mig själv på ngt större/tyngre än en 750a. Jag vill kunna hantera hojen också och inte behöva be folk om hjälp när jag har tappat den=)

Sen beror det hela ju naturligvis också på vad man ska använda hojen till. En riktig touringbåge vill nog gärna ha lite större motor kan jag tänka mig..

räven
2010-05-07, 15:04
Ja i trakterna runt Linneryd kanske, här uppe har vi inte mycket att välja på. Tror det finns ca 3-4 sköna kurvor utan tjälskott a la krondike i hela norrlandsdistriktet. :rolleyes:

(om man inte har en grushoj förståss..)

Ojdå, är det så jäkligt att man bör välja hoj efter var i landet man bor, Så har jag aldrig tänkt förut.

engström67
2010-05-07, 17:26
Jag vill ha en touringcykel som är kvick i kurvorna,med bra packmöjligheter,och som är bra att åka två på.Sedan skall det vara en stor motor som orkar med.Jag menar, är kurvigt och backigt med pass,o packning så är det ju kanon med motor som orkar hålla tempot,klen motor då lär man ju sitta och växla hela tiden:mad:Sedan så reser jag ju i europa med och då kan det vara gött på autobahn om man vill ligga och cruisa i 180mil efter mil,och bara kunna vrida till så är man förbi någon8).

räven
2010-05-07, 18:29
Vi har olika förväntningar på vad hojen ska klara av.

fistkiller
2010-05-07, 19:49
Ja man skaffar ju hoj efter behov i mitt fall,hade en mindre hoj innan men den va för liten för oss har ju ofta frugan därbak,visst va den lilla smidig men den stora ligger som på räls inte vindkänslig mycket stabil med andra ord,vi tänkte köra lite längre resor typ lite packning med så dära blev detta vårt val, visst kan det va kul o ha en lekhoj iblnd men börsen tillåter inte 2 hojar för tillfället Mvh Fistkiller;D

Figurehead
2010-05-08, 12:06
Jag har i alla år fram till i höstas nästan enbart varit intresserad av bilar, och jag vet inte om jag har rätt, men för mig finns en parallell mellan olika "läger" i mc och bilvärlden.
Generellt sett tycker jag det verkar som att de som gillar japanska entusiastbilar (sportigt, höga varv, låg vikt) gillar detsamma inom mc.

Jag själv älskar den amerikanska marknadens bilar (vrid, tyngd och charm) och gillar därför oxå samma kriterier hos min motorcykel.
Självklart gäller inte detta alla, men det kanske kan förklara varför touringhojarna är så populära i vårt land? Muskelbilsintresset är oerhört stort här. Finns det en koppling?

erkagn
2010-05-08, 12:48
Jag har i alla år fram till i höstas nästan enbart varit intresserad av bilar, och jag vet inte om jag har rätt, men för mig finns en parallell mellan olika "läger" i mc och bilvärlden.
Generellt sett tycker jag det verkar som att de som gillar japanska entusiastbilar (sportigt, höga varv, låg vikt) gillar detsamma inom mc.

Jag själv älskar den amerikanska marknadens bilar (vrid, tyngd och charm) och gillar därför oxå samma kriterier hos min motorcykel.
Självklart gäller inte detta alla, men det kanske kan förklara varför touringhojarna är så populära i vårt land? Muskelbilsintresset är oerhört stort här. Finns det en koppling?

Jo, jag tror det ligger nåt i vad du säger.

Ove
2010-05-08, 13:12
Jag har i alla år fram till i höstas nästan enbart varit intresserad av bilar, och jag vet inte om jag har rätt, men för mig finns en parallell mellan olika "läger" i mc och bilvärlden.

:) Stämmer nog. För min del har jag alltid haft mest kul i små bilar med ganska liten motor. Stort, tungt, massor med hkr och lullull = trist och tråkigt för mig. Jag vill kunna gasa fullt med det lilla jag har. Har jag för mycket att ta av blir det att fis-köra i de flesta lägen och det är inte intressant.
Samma tänk och känsla finns med när jag väljer hoj. :)

RobbeS
2010-05-08, 16:18
Vet inte om jag upplever min FJR som tung och klumpig. Snarare är den väldigt lättkörd och betydligt mer kurvvillig än den Transalp jag hade tidigare. Smidig i stan och lätt att hantera i garaget är den också.
Däremot är det skönt att ha 1300 cc och 145 hästar på Europavägarna då man ska om långtradare.

erkagn
2010-05-09, 13:45
Jag har i alla år fram till i höstas nästan enbart varit intresserad av bilar, och jag vet inte om jag har rätt, men för mig finns en parallell mellan olika "läger" i mc och bilvärlden.
Generellt sett tycker jag det verkar som att de som gillar japanska entusiastbilar (sportigt, höga varv, låg vikt) gillar detsamma inom mc.

Jag själv älskar den amerikanska marknadens bilar (vrid, tyngd och charm) och gillar därför oxå samma kriterier hos min motorcykel.
Självklart gäller inte detta alla, men det kanske kan förklara varför touringhojarna är så populära i vårt land? Muskelbilsintresset är oerhört stort här. Finns det en koppling?

Själv skulle jag om jag hade råd att tanka den köra omkring med en bil med V8:a och automat. Kör istället om kring med en Volvo V70XC med lättrycksturbo och automat, så har hyfsat vrid och komfort ändå. När det gäller hojar så föredrar jag V-twin eftersom den oxå efterliknar den amerikanska stilen med vrid på låga varv och härligt ljud.

Scorpio
2010-05-09, 18:39
Jag har i alla år fram till i höstas nästan enbart varit intresserad av bilar, och jag vet inte om jag har rätt, men för mig finns en parallell mellan olika "läger" i mc och bilvärlden.
Generellt sett tycker jag det verkar som att de som gillar japanska entusiastbilar (sportigt, höga varv, låg vikt) gillar detsamma inom mc.

Jag själv älskar den amerikanska marknadens bilar (vrid, tyngd och charm) och gillar därför oxå samma kriterier hos min motorcykel.
Självklart gäller inte detta alla, men det kanske kan förklara varför touringhojarna är så populära i vårt land? Muskelbilsintresset är oerhört stort här. Finns det en koppling?

Måhända kan det vara så ibland.

Personligen är jag dock mer i ett motsatsförhållande.

Mc vill jag KÖRA och kör därför Ducati. Bil föredrar jag däremot att ÅKA och kör därför automatväxlad Mercedes. Inte direkt många gemensamma nämnare mellan mina fordon.. :D

Molgan
2010-05-10, 08:09
Bil föredrar jag däremot att ÅKA
Samma här, därför har jag ingen bil vilket minimerar risken för att jag blir tvungen att framföra en tråklåda själv. :p

Mc-Bosse
2010-05-10, 10:55
Samma här, därför har jag ingen bil vilket minimerar risken för att jag blir tvungen att framföra en tråklåda själv. :p

Bil är rätt bekvämt när det regnar, är svinkallt eller stekhett. På med vindrutetorkarna och värmen eller kylan... ;)

Och bilen håller balansen när du stannar. :D

klaus
2010-05-10, 15:27
har samma motor både i bilen och hojen,men det är väsentlig skillnad på klös (har ju trimmat lite på hojen dessutom)
har lite olika körglädje också,men gillar båda

Danne
2010-05-10, 18:01
Bil är rätt bekvämt när det regnar, är svinkallt eller stekhett. På med vindrutetorkarna och värmen eller kylan... ;)

Och bilen håller balansen när du stannar. :D

Låter bekvämt men mycket tråkigt...:)

Nina
2010-05-10, 18:38
har samma motor både i bilen och hojen
Samma motor? Är det inte jobbigt att skifta den mellan bilen och hojen då? ;) ;) ;)

…sorry, kunde inte låta bli nu. ;)

Mats Liifv
2010-05-10, 18:42
Samma motor? Är det inte jobbigt att skifta den mellan bilen och hojen då? ;) ;) ;)

…sorry, kunde inte låta bli nu. ;)
Det kan du vara säker på att han gör snabbt som ögat, det Klaus inte klarar med hjälp av en Swiss Army Knife är inte värt att göra. Vi som var med vet....! :D;D

Gibson
2010-05-11, 20:55
Det kan du vara säker på att han gör snabbt som ögat, det Klaus inte klarar med hjälp av en Swiss Army Knife är inte värt att göra. Vi som var med vet....! :D;D

Det Klaus inte kan fixa med en Army knife går inte att laga.;):D