handdator

Visa fullständig version : Tvekar



Nina
2010-05-06, 06:01
Nu har jag hamnat i tvekarstadiet. Min man tycker *inte* att jag ska sälja två mc för att köpa en ny som dessutom är dyrare att försäkra. I dag har jag totalt 6.900 kr per år i försäkringskostnader för fem st mc. Att sälja två mc till förmån för en annan skulle öka försäkringskostnaden med 4.400 kr per år eller ca 367 kr till i månaden.

Men sett till rolighetsfaktorn, de två jag tänkt sälja använder jag ändå inte, de bara står där i garaget och samlar damm. Hondan har trögt gashandtag, jag får värk efter ett par mil och tappar fart. Jag drar på igen och efter en stund vandrar farten igen för att arm och handled gör ont. Man kan inte åka längre sträckor med den, jag åkte fram och tillbaka mellan Eskilstuna och hem med den och det var rentav jobbigt, inte roligt nånstans förutom i början när jag åkte hemifrån.
Den andra kan jag inte ens kicka igång, jag kan inte åka nånstans för jag måste be om hjälp att få igång den om jag stannar nånstans. Och hur kul är det?! Att känna sig handikappad med en mc, mycket fin i skicket och så men… :rolleyes:

*jag* hade gärna haft en mc till i garaget, även om det blir fyra mc till antalet men de skulle allihop vara roliga, för olika ändamål och några jag trivs med varenda en av dem. Nu har jag tre jag tycker är roliga och två stycken mc jag undrar om jag alls behöver dom och när jag kommer köra dom nästa gång. :rolleyes:

Min man tyckte jag kunde sälja BMW:n och Scramblern, mitt svar kom blixtsnabbt: Nepp. Och sen var det tyst. Det var ganska givet: de stannar.

För jag gillar ju dom för deras egenskaper, jag trivs med dessa två, varför sälja en mc man trivs med? Jag skulle sakna dem och Scramblern skulle jag sakna enormt mycket om jag sålde den. BMW:n är bra på så vis att man kan köra överallt med den, man sitter bra, man får ingen värk och den är ganska bränslesnål (0,30 liter milen). Och Husqvarnan, ja vad ska jag då köra med på vintern om den säljs…?

I valet och kvalet.

erkagn
2010-05-06, 06:21
Tycker du kan sälja de hojar du inte kör. Synd de blir dyr försäkring på nya hojen. Men kan du inte få nå mängdrabbat om du har många hojar försäkrade på samma bolag?

Nina
2010-05-06, 06:43
Man får bara 50% rabatt på de billigare, i det här fallet BMW:n och Scramblern, Streeten kostar 100% i försäkring. De tar alltid de billigare premierna och ger rabatt på, det förstår jag. Hade jag haft försäkringsbolag hade jag också gjort så. ;)

erkagn
2010-05-06, 06:46
Tycker de borde vara så att man försäkrar föraren med en premie. Man kan ju inte köra mer än en hoj eller bil åt gången. Tror det är så i England.

Nina
2010-05-06, 07:21
Nja, det är nog en salig blandning av en massa saker tillsammans. Dels är det förarens ålder, dels antal år med mc-kort och så förstås var man bor (zon) och så har vi motorcykeln, ju mer kraftfull desto dyrare.

DearHunter
2010-05-06, 09:19
Go girl....Go, go, go......


Vad väntar Du på? Applåder? Det får Du inte förrän Du har fattat ett beslut. :D

Är Du sugen på en ny hoj (begagnad) och har råd så varför inte slå till?? Du kommer annars att vara olycklig en lång tid framöver och det kommer att drabba oss stackars forumister, för att inte tala om din gubbe där hemma som Du kommer att sätta griller i huvet på när Du börjar tröstäta semlor i maj och prata i sömnen om trekant (triple?) ;D

Blir Du inte nöjd så säljer Du bara den nya hojen. Med förlust, men en erfarenhet rikare. Sedan är det bara att börja om och se sig om efter ny hoj. Visst känns det pirrigt :p
Ingenting är gratis här i livet. Det har staten sett till!

Det enda negativa jag kan komma med är att Du kanske ändrar din körstil och inställning till åkandet som kommer att öka riskerna för dig. Triplen inbjuder till fart...

Tyvärr så kommer vi veta vad din hemliga hoj blir.....sorry ha, ha :D

Nina
2010-05-06, 09:33
Det enda negativa jag kan komma med är att Du kanske ändrar din körstil och inställning till åkandet som kommer att öka riskerna för dig. Triplen inbjuder till fart...
Måste man? Jag tyckte den verkade skön att köra, visst lite mer drag har den, tror dock inte den kommer vara som min Scrambler – trött efter 90 km/tim. En omkörning där och över är värdelöst på Scramblern, där önskar jag att jag kunde vrida ur mer på den så jag kom förbi nån gång. Den är halvrapp på låg och mellanregister, Streeten också fast den har mer hk och skulle säkert orka ta sig förbi en lastbil i 90 km/tim.

Jag imponerades av en tjej som körde en sporthoj, inte tusan körde hon fortare för det. Så därför undrar jag: måste jag det?

räven
2010-05-06, 09:53
Bra Nina det gäller att leva här å nu. Man ångrar sällan det man gjort, utan det man inte gjorde. Man behöver många minnen när man sitter i gungstolen å klappar katten framöver. Om man mins något?

DearHunter
2010-05-06, 10:15
Måste man? Jag tyckte den verkade skön att köra, visst lite mer drag har den, tror dock inte den kommer vara som min Scrambler – trött efter 90 km/tim. En omkörning där och över är värdelöst på Scramblern, där önskar jag att jag kunde vrida ur mer på den så jag kom förbi nån gång. Den är halvrapp på låg och mellanregister, Streeten också fast den har mer hk och skulle säkert orka ta sig förbi en lastbil i 90 km/tim.

Jag imponerades av en tjej som körde en sporthoj, inte tusan körde hon fortare för det. Så därför undrar jag: måste jag det?

Nej, Du måste inte och Du har nog självbehärskning. Jag kollade själv in ''leksaken'' och man kände hur lätthanterlig den är. Nästa som en vanlig cykel. Bara sätta sig på den och svänga runt på en femöring ;)

På min gamla hoj så börjar det hända saker efter 4000 rpm och den har mest vrid kring 7000. Så det är ett växlande där. 8)

Mats Liifv
2010-05-06, 10:25
Om jag varit i samma läge hade jag gjort mig av med de hojar jag inte använde. Hamnar till och från i samma läge när jag funderar på att byta två hojar mot en, men det är svårt! Bör nog ha tre hojar för att vara nöjd, annars saknar jag bara det jag inte har.

Skulle precis som du är inne på, behålla Scramblern och BMW:n. BMW:n kan du använda på vintern också, rejält dubbade däck så funkar det utmärkt. Tror, om jag inte missminner mig, att det var någon på BMW:s forum som satte skidor på en likadan hoj som din. Funkar nog det också om det är med skidor du vill köra, rätt kul att köra utan också...

Kan tänka mig att att en Triple inbjuder lite mer till "buskörning", därmed inte sagt att man måste köra för fort eller oansvarigt för det. Tror att du på ett utmärkt sätt skulle kunna utnyttja det roliga hos en sådan hoj. Rena sporthojar känns, för mig, meningslösa att köra på vanlig väg. Dom inbjuder verkligen till aktiv körning, vilket vi kan se på vägarna....med kända följder!

Nina
2010-05-06, 10:58
Streeten är bara så rolig och lättkörd, den har lagom med kraft för mig och duger gott så. :)

Nina
2010-05-06, 11:11
Jag tycker detta utförande är så som jag vill ha den:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=298&pictureid=1932

Det som är extra är det röda runt kylaren, bellypan, flyscreen samt rökfärgad vindruta plus topbag bak. Om man skulle få för sig att resa med den så kan det vara bra att ha nåt att packa i.

Mc-Bosse
2010-05-06, 11:48
Bmw:n och Husqvarnan verkar ju vara vettiga i alla sina praktiskheter. Scramblern tycker du om men BMW:n är väl ändå bättre då du säger att du kan köra överallt och den drar minimalt med bränsle. I skogen kör du Husqvarnan. Så har du två och säljer alla andra.

En till skulle du ju köpa, glömde det i all hastighet. Sälj då BMW:n så har du ändå två hojar; en allroundhoj i den nya Triple och fortfarande Husqvarnan i skogen och i snön.

Nina
2010-05-06, 13:12
Sälj då BMW:n så har du ändå två hojar; en allroundhoj i den nya Triple och fortfarande Husqvarnan i skogen och i snön.
Fast BMW:n gillar jag skarpt. Däremot vill jag sälja de två mc jag minst har nytta av eller som jag tycker ger mig minst i utbyte.

Jonas76
2010-05-06, 15:25
Jag fick testa en street triple igår och jävlar vad den går när man börjar komma upp i lite varv!
En riktigt rolig bushoj enligt mig, jag kunde inte hålla mig laglig när jag testade den.
Enda jag reagerade på var att vid riktigt hård körning var en hel del osköna vibrationer i styret plus att den kändes aningen instabil.

Nina
2010-05-06, 16:37
Jag fick testa en street triple igår och jävlar vad den går när man börjar komma upp i lite varv!
En riktigt rolig bushoj enligt mig, jag kunde inte hålla mig laglig när jag testade den.
Enda jag reagerade på var att vid riktigt hård körning var en hel del osköna vibrationer i styret plus att den kändes aningen instabil.

Kanske det är däcken, kan vara fjädringen eller så har cykeln kanske råkat ut för nåt? Man vet aldrig vad folk gjort på den utan att säga nåt.