handdator

Visa fullständig version : Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!



hannah
2010-05-06, 01:44
Jag är en tjej på 22 år som ska ta MC-kort nu i sommar. Jag har en plats på en körskola, och nu bara väntar på att ett godkänt körkortstillstånd ska dyka upp i postlådan.
Jag har lite frågor som jag jättegärna skulle vilja ha svar på/tips.

Jag har kört både moped och 4-hjuling sen jag var ganska liten [så fort jag nådde ner dvs]. Har senare också kört lite cross och rätt mycket 4-hjuling.

Jag har inte en egen MC än, men snart hoppas jag!:) För man tjänar rätt mycket på att övningsköra privat va? Jag en nära bekant som har lovat att ställa upp. Funderar på om jag ska köpa hoj rättså snart, för jag kommer ju ändå vilja ha en sen så fort jag har körkortet.

Har tittat en hel del på olika MC, men det är lite svårt att hitta någon som passar mig, för jag är rätt liten [160 längd], och har alltså rätt korta ben. Helst skulle jag vilja ha en lite sportigare hoj, typ kawasaki versys. De är rätt låga och passar mig [har provsuttit], men de är ju rättså dyra. Har någon av er tips på, eller känner till några hojar som är relativt låga.

Sen en fråga till, ungefär hur lång tid har det tagit innan ni klarat kortet? Jag har tänkt satsa fullt på det nu, ha körlektioner så ofta det finns möjlighet, kommer plugga teorin full ös [har redan börjat]. Innan sommaren är slut borde jag väl klarat det om jag inte kuggar på provet och uppkörningen 10 gånger? :confused:

Skulle bli jätteglad om nån ville svara.

Nina
2010-05-06, 05:37
Har tittat en hel del på olika MC, men det är lite svårt att hitta någon som passar mig, för jag är rätt liten [160 längd], och har alltså rätt korta ben. Helst skulle jag vilja ha en lite sportigare hoj, typ kawasaki versys. De är rätt låga och passar mig [har provsuttit], men de är ju rättså dyra.
Hej och välkommen, skoj att du ska ta körkort. :)
Jag vet inte vad du gillar för typ av körning men jag har en tjejkompis som är ungefär i din längd, hon köpte visserligen en sprillans ny men hon har en Honda CBF600SA. (http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____2766.aspx) Den fungerar bra, hon hade sänkt ner den lite men den är bättre än den förra hon hade (Yamaha Diversion).

Gawriel
2010-05-06, 06:32
tog mig ca 2 månader att ta kortet men det var på grund av jobbet (mycket resor) och kostade mig ca 11000 för 3 år sen. Innan dess så var mina två hjuliga erfarenheter cykel och handväxlad moppe

satsa allt på det så kommer du klara det inom en månad från starten

erkagn
2010-05-06, 06:51
Hej och välkommen!

Dem har ju infört riskutbildning i år. Den kostar ju extra pengar samt måste avklaras innan uppkörning. När det gäller hoj så tycker jag en japansk 600-kubikare är lättkörd och smidig nybörjarhoj.

Linnex
2010-05-06, 07:31
Ja... ligg på redan nu när det gäller riskutbildningen. Den bokas säkert från skolan men risk2:an har begränsade platser. Varken Teoriprov eller uppkörning får göras innan riskutbildningen är avklarad.

Har ni skickat in handledartillståndet på den du skall köra privat med? Om inte så snabba på där. Det kan ta en längre tid innan man får tillstånden.

adara
2010-05-06, 08:10
Hej och välkommen!

Dem har ju infört riskutbildning i år. Den kostar ju extra pengar samt måste avklaras innan uppkörning. När det gäller hoj så tycker jag en japansk 600-kubikare är lättkörd och smidig nybörjarhoj.

Välkommen!

Köper du en 600-kubikare får du bara tänka på att du inte kan köra upp med den (om det är A obegränsad du ska ha?). Brukar kosta ngn tusenlapp att låna hoj till upkörningen också.

Har själv en kawasaki er6n, billig hoj, billig att försäkra, kul att köra=) 650-kubikare. Jag är lite längre än du (173cm) men når ner med båda fötter samtidigt. Och då sitter hela foten i marken på båda sidorna och det finns tom lite marginal över, så det borde inte vara ett problem.

Fördel med den hojen är även att den finns med ABS.

Molgan
2010-05-06, 10:01
Hej och välkommen och lycka till med kortet! Kolla in menyn "MC-Kort" under bannern här uppe så hittar du en massa info. Att köra mycket privat är guld värt, både ekonomiskt och för att bli vän med hojkörningen. Vad gäller sportig nybörjarhoj kan jag rekommendera Suzuki SV650, låg, smidig och fantastiskt kul. Tyvärr har jag just sålt min. ;)

Gawriel
2010-05-06, 10:24
SV650 är väl inte riktigt så låg? hon är bara 1.60 , själv är jag 1.77 o står på tårna på en sån SV som en kompis till mig har

Mc-Bosse
2010-05-06, 12:07
Knappt två månader och 9 dubbellektioner förra våren och mitt kort var i hamn för 9 800: -. Ingen erfarenhet av mc dittentills i mitt 45-åriga liv mer än en eu-moped. Vad gäller val av mc så köpte jag en Kawasaki LTD 750 av 81 års modell och den har jag kvar än och trivs med. Den är halvlåg och brukar kallas custom/touring. Det behöver inte kosta skjortan med första mc:n.

erkagn
2010-05-06, 12:17
Min Yamaha XVS950 är bara 68 cm låg!

Kret
2010-05-06, 13:19
Sen en fråga till, ungefär hur lång tid har det tagit innan ni klarat kortet? Jag har tänkt satsa fullt på det nu, ha körlektioner så ofta det finns möjlighet, kommer plugga teorin full ös [har redan börjat]. Innan sommaren är slut borde jag väl klarat det om jag inte kuggar på provet och uppkörningen 10 gånger? :confused:

Skulle bli jätteglad om nån ville svara.
Jag håller på med att ta MC-kortet just nu, och det tar verkligen tid.
Har du funderingar på att köra privat och har någon som vill vara handledare så skicka in ansökan för det direkt. Just nu är det ca mer än 2 månaders väntetid på att handledarbevis skickas ut, men det borde minska när sommaren närmat sig mer.
Kan ju posta den tid det tagit för mig och hur långt jag kommit hittills.

Början på mars: Startade teori och skickade in ansökan om körkortstillstånd och 2 handledare. (Och betalde dem direkt.)
April: Körkortstillstånd kom i början på månaden. Riskutbildning del 1 genomförd.
Maj: Ringt och hört om handledarbevis, 2 månader till skulle jag få vänta. Men dom kunde nog skynda på det så det kanske skulle komma i maj.
Ringer även runt för att se om riskutbildning del 2 ska gå att göra under maj. Inom 35 mil finns det 1 tid den 27 juni, annars ska dom börja fylla på tiderna för juli på de flesta ställena om någon vecka. Utökade sökningsområdet och hittade 1 tid på gillingebanan i slutet av maj, men efter att ha fortsatt ringa runt lyckades jag hitta en avbokad tid i nästa vecka. Bara 45 mil att köra.
Teori och uppkörning i slutet av maj är inplanerat.
Så om allt löser sig så är körkortet klart i maj, och jag får handledare i juni(!) så jag kan börja övningsköra.

Mitt råd är att redan nu försöka boka Riskutbildningarna (1 och 2) och planera in körlektioner för det i god tid. Ansök också om handledare även om du inte ska ha det senare, bättre att slängt ut 170 kronor i sjön än att ta kortet innan du har handledare.

Nina
2010-05-06, 13:58
Jag vet inte vad de gjort men inte kan de ha åtgärdat saker till det bättre i alla fall. Hösten 2006 när jag skickade in min ansökan om körkortstillstånd damp det ner godkänd och klar i brevlådan efter fyra dagar (!). Jag hann precis lägga det på brevlådan så fick jag godkänt direkt. Nån sa det beror på att man har kliniskt rent körkort utan förseelser (?) men det vette tusan, fler efter mig med lika rena körkort har ju fått vänta i veckor.
Min handledare blev också godkänd ganska snabbt och det trots att han haft fortkörningsböter samt indraget körkort under 1 mån tre år tidigare. Så det där med kliniskt rena körkort stämmer inte.

Våren 2007 ansökte min kompis om samma tillstånd, både körkortstillstånd samt handledare. Tilltåndet dröjde en tid men hon hann gå i trafikskola och även klara uppkörningen innan hon fick sin handledare godkänd. Nånting måste ha hänt till det sämre med rutinerna efter hösten 2006. Det gick så attans fort då att få tillstånd och våren 2007 gick allt trögare i maskineriet på enheten. Nu verkar saker och ting ha blivit ännu sämre?

Kret
2010-05-06, 14:10
Jag tror inte du kan förkorta tiderna med rena körkort. Jag har haft mitt i 16 år u.a, handledarna har haft det längre.
Vid årsskiftet tog Transportstyrelsen över körkortstillstånden från länsstyrelsen och efter det verkar det vara kaos med tillstånden. När jag pratade med dom för en vecka sen sa dom att dom prioriterade körkortsttillstånden så att det inte skulle vara mer än 2-4 veckors väntetid på dom.
En liten hint om tiden det tar ser man på körkortsportalens hemsida där dom lägger ut vilka daturm dom för tillfället handlägger. Tiden är alltså det datum då både handlingar och betalning är registrerad hos dom.

"Idag handlägger vi ansökningar om:
körkortstillstånd inkomna den 21 april
handledarskap inkomna den 17 mars"
(Källa: www.korkortsportalen.se 2010-05-06)

Linnex
2010-05-06, 14:18
Jag vet inte vad de gjort men inte kan de ha åtgärdat saker till det bättre i alla fall.

Förra året när jag tog mitt kort så tog det mindre än en vecka innan jag hade alla tillstånd. Och det hade kunnat gå ännu fortare då det fastnade för att posten gick snabbare än betalningen. Så när de skulle hantera det (dagen efter jag postade) så hade de inte fått in pengarna och då blev det stopp...


I år flyttade de över tillståndshanteringen från Länsstyrelsen till Transportstyrelsen och då flippade allt. I våras låg de 3 månader efter och jag hörde på radio att trafikskolor var på väg att varsla då de inte fick in nya elever...


Likt Bosse så tog jag mitt kort snabbt. Bestämde mig i maj och övningskörde knappt två månader innan jag körde upp. Körde uteslutande privat och hade ingen erfarenhet av MC innan.

Edit: Kret han före

Molgan
2010-05-06, 14:29
SV650 är väl inte riktigt så låg? hon är bara 1.60 , själv är jag 1.77 o står på tårna på en sån SV som en kompis till mig har
Jag tyckte den kändes jättelåg, på gränsen till för låg. Kan ju bero på att jag är 1.86. =)

Motormannen
2010-07-16, 21:29
Pratade med en handläggerska i går angående min ansökan om körkortstillstånd som jag postade idag men som jag betalade för i måndags. Jag var brydd eftersom optikern jag gjorde synundersökningen hos sa att jag måste bifoga mitt glasögonrecept i ansökan, så jag ringde Transportstyrelsen för att få ett korrekt svar... hur som helst sa hon att jag inte behövde göra det och att hon tyckte det var synd om jag skulle behöva köra motorcykel i höst och lovade att hålla utkik efter min ansökan, blev nästan kär i henne men hoppas att hon håller vad hon lovat nu! :)

Tae
2010-07-20, 21:03
gjorde en egen hemsida om att at mc kort njoy
inte riktigt färdig men redo för kritik.http://www.tamckort.n.nu

Gurrag
2010-07-20, 23:17
Jag är en tjej på 22 år som ska ta MC-kort nu i sommar. Jag har en plats på en körskola, och nu bara väntar på att ett godkänt körkortstillstånd ska dyka upp i postlådan.
Jag har lite frågor som jag jättegärna skulle vilja ha svar på/tips.

Jag har kört både moped och 4-hjuling sen jag var ganska liten [så fort jag nådde ner dvs]. Har senare också kört lite cross och rätt mycket 4-hjuling.

Jag har inte en egen MC än, men snart hoppas jag!:) För man tjänar rätt mycket på att övningsköra privat va? Jag en nära bekant som har lovat att ställa upp. Funderar på om jag ska köpa hoj rättså snart, för jag kommer ju ändå vilja ha en sen så fort jag har körkortet.

Har tittat en hel del på olika MC, men det är lite svårt att hitta någon som passar mig, för jag är rätt liten [160 längd], och har alltså rätt korta ben. Helst skulle jag vilja ha en lite sportigare hoj, typ kawasaki versys. De är rätt låga och passar mig [har provsuttit], men de är ju rättså dyra. Har någon av er tips på, eller känner till några hojar som är relativt låga.

Sen en fråga till, ungefär hur lång tid har det tagit innan ni klarat kortet? Jag har tänkt satsa fullt på det nu, ha körlektioner så ofta det finns möjlighet, kommer plugga teorin full ös [har redan börjat]. Innan sommaren är slut borde jag väl klarat det om jag inte kuggar på provet och uppkörningen 10 gånger? :confused:

Skulle bli jätteglad om nån ville svara.

Hejsan. Det bästa tippset jag kan ge är att komma utvilad, motiverad och vetgirig till MC-lektionerna. Mina MC instruktörer jag hade var fullblodsproffs. Lärde mig massor och lektionerna kostar mycket. Att vara 100% på lektionerna ökar din valuta på pengarna. De flesta instruktörer har också ganska god koll på vilka vägar som man kör på uppkörningen och vad körkortsinspektören kollar extra på. bli inte förvånad om du får göra vad du övat mest på och köra vägar du redan känner till.

Sen är det alltid en bra idé att öva extra lektioner på lågfart, högfart och bromsningen.

Lycka till

Motormannen
2010-07-20, 23:34
Får vi någon uppdatering i hur det går, hannah?

Själv har jag kört intensivt med distanstest de senaste dagarna, samtliga faser för personbil och motorcykel och även repetitionen till motorcykel. Känner mig hyfsat säker på teorin just nu och tycker det är synd att man måste gå riskettan och risktvåan innan man får skriva kunskapsprovet. Jag har börjat ganska nyligen och hoppas på en av de sista uppkörningarna för säsongen i Oktober, min första körlektion har jag på måndag men trafikskolan tror inte det ska vara några problem att hinna.

gunther
2010-07-21, 08:40
tips på båge:
kanske inte den billigaste i segmentet, men den är till och med en smula lägre än en ER 6-n. Yamaha kom 2010 ut med sin XJ6 som finns med ABS och även med halvkåpa som tillval.

erkagn
2010-07-21, 08:45
tips på båge:
kanske inte den billigaste i segmentet, men den är till och med en smula lägre än en ER 6-n. Yamaha kom 2010 ut med sin XJ6 som finns med ABS och även med halvkåpa som tillval.

Tycker den verkar va en fin hoj. Dessutom finns den till bra pris hos vissa handlare. T ex här i Umeå för 64 900:-

http://www.hojtorget.se/usedbikes.php?itemID=330271&handlare=117&page=4