handdator

Visa fullständig version : Olja och "klonkig" växellåda/Växelteknik



RobbeS
2010-05-05, 22:33
Jag upplever växellådan spm lite väl klonkig på min FJR. Det spelat ingen roll hur försiktigt jag växlar utan det klonkar väldigt mycket. Speciellt då mellan tvåan och trean.
Nu undrar jag om oljekvalitén kan ha inverkan på detta och om det klonkar mindre av ett oljebyte...

erkagn
2010-05-06, 06:23
Har kört brorsans förra hoj som var en FJR med vanlig koppling. Upplevde den inte klonkig.

Är ingen expert när det gäller olika typer av motorolja. Men kan det inte vara kopplingen?

engström67
2010-05-06, 14:27
Jag upplever växellådan spm lite väl klonkig på min FJR. Det spelat ingen roll hur försiktigt jag växlar utan det klonkar väldigt mycket. Speciellt då mellan tvåan och trean.
Nu undrar jag om oljekvalitén kan ha inverkan på detta och om det klonkar mindre av ett oljebyte...
..
Hej jag har haft 2st fjr,er, en -06 och en -09,a och jag tycker inte det klonckade så mycket i dom,men däremot så brukade dom göra det när man la i ettan,men jag brukade hålla in kopplingen med ettan i och sedan startade jag,då slapp man lyssna på det och växellådan mår säkert bättre,även om kloncket inte gör något,det är lika på alla.Men annars tycker jag inte den klonckar någe mer än någon annan hoj,tex Bmw.Jag snackade med en kille som körde på Motul olja och det tog bort problemet,vilket jag betvivlar,men jag testade,ingen skillnad mot Mobil 1 som jag brukar köra med.Men jag skulle aldrig slå i någon lågprisolja.Jag kör med Motul olja i min Kawa som jag har nu=850kr för 4.5liter,rätt dyrt tycker jag,men det är ju hojen med8)

Mats Liifv
2010-05-06, 15:11
Jag upplever växellådan spm lite väl klonkig på min FJR. Det spelat ingen roll hur försiktigt jag växlar utan det klonkar väldigt mycket. Speciellt då mellan tvåan och trean.
Nu undrar jag om oljekvalitén kan ha inverkan på detta och om det klonkar mindre av ett oljebyte...

Har svårt att tro att byte av olja, så länge det är en kvalitetsolja skulle gör någon skillnad.

Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.

räven
2010-05-06, 16:58
Har svårt att tro att byte av olja, så länge det är en kvalitetsolja skulle gör någon skillnad.

Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.

Tror du BMW växlingstecknik funkar på en FJR

RobbeS
2010-05-06, 17:20
Har svårt att tro att byte av olja, så länge det är en kvalitetsolja skulle gör någon skillnad.

Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.

Jag har mixtrat lite med växlingstekniken idag och upptäckte att så fort man kommit upp över tretusen varv så går växlarna i mjukt och fint. Klonket kommer främst i stadstrafik där man växlar lite tidigare.

erkagn
2010-05-06, 17:28
Jag har mixtrat lite med växlingstekniken idag och upptäckte att så fort man kommit upp över tretusen varv så går växlarna i mjukt och fint. Klonket kommer främst i stadstrafik där man växlar lite tidigare.

Så var en Honda CBX 550 jag hade oxå. Har aldrig upplevt de tendenserna på glidarhojar, men å andra sidan så har de ju klonkiga växellådor hela tiden :D

Mats Liifv
2010-05-06, 20:34
Tror du BMW växlingstecknik funkar på en FJR

Ha ha!, den funkar bra på alla hojar från KTM, via Honda till Triumph!

Märks direkt när det kommer en BMW och föraren inte kan den tekniken. När man kan tekniken går det så mjukt och fint, nästan som automatlåda. Efter alla mil på olika BMW Boxers så sitter tekniken i ryggmärgen. Visst funkar det på en FJR också, har faktiskt testat! ;D

räven
2010-05-06, 20:36
Å jag vet inget om det

Mats Liifv
2010-05-06, 20:36
Jag har mixtrat lite med växlingstekniken idag och upptäckte att så fort man kommit upp över tretusen varv så går växlarna i mjukt och fint. Klonket kommer främst i stadstrafik där man växlar lite tidigare. Om det är som du beskriver, bara i stadstrafik problemet uppkommer skulle i varje fall inte jag oroa mig. Känns helt normalt under dom omständigheterna.

Mc-Bosse
2010-05-08, 23:03
Tekniken att växla kan ha betydelse. Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.

Jag ska prova denna tekniken på min hoj nästa gång jag kör. Inte för att det klonkar eller något i min "nya" kvalitétsmc *host, host* men det verkar ju ,så som jag uppfattar tekniken, gå snabbare att få i växlarna.

RobbeS
2010-05-08, 23:10
Jag ska prova denna tekniken på min hoj nästa gång jag kör. Inte för att det klonkar eller något i min "nya" kvalitétsmc *host, host* men det verkar ju ,så som jag uppfattar tekniken, gå snabbare att få i växlarna.

Jag provade den tekniken och det funkar hur bra som helst:)

Mats Liifv
2010-05-08, 23:11
Jag ska prova denna tekniken på min hoj nästa gång jag kör. Inte för att det klonkar eller något i min "nya" kvalitétsmc *host, host* men det verkar ju ,så som jag uppfattar tekniken, gå snabbare att få i växlarna.
Både snabbt, smidigt och mjukt, bara fördelar! Du slår bara av ytterst lite på gasen samtidigt som du har tryck mot pedalen och du drar in kopplingen bara lite grand, växeln kommer om du gjort rätt att nästan omärkligt gå i. Går även att använda samma teknik, företrädesvis på fyran och femman utan att använda kopplingen. Plötsligen har du en halvautomat. Funkar kanon när man kan tekniken....Kräver känsla och är egentligen inget jag rekommenderar. Metoden med användande av koppling är alldeles utmärkt.

Mc-Bosse
2010-05-08, 23:13
Jag som newbee förvånas över hur jädra fort de växlar i dessa youtubevideor där det kör fort-fort. Tänkt att dom kanske har någon halvautomatiskt växellåda men det har vad jag förstått en ordinär xäxellåda.

Mc-Bosse
2010-05-08, 23:16
Både snabbt, smidigt och mjukt, bara fördelar! Du slår bara av ytterst lite på gasen samtidigt som du har tryck mot pedalen och du drar in kopplingen bara lite grand, växeln kommer om du gjort rätt att nästan omärkligt gå i. Går även att använda samma teknik, företrädesvis på fyran och femman utan att använda kopplingen. Plötsligen har du en halvautomat. Funkar kanon när man kan tekniken....Kräver känsla och är egentligen inget jag rekommenderar. Metoden med användande av koppling är alldeles utmärkt.

Jaha... hmm. Detta blev ju jätteintressant!

Bara slå av på gasen en aning? Om växeln trillar i fort med kopplingsduttet så behövs väl inte fullt gassläpp antar jag. Och när jag tänker efter så körde jag ju faktiskt flera mil utan koppling förra året och på de högsta växlarna så var det bara till att trycka i nästa högre växel med lite gassläpp.

Diversion
2010-05-09, 12:44
Jag som newbee förvånas över hur jädra fort de växlar i dessa youtubevideor där det kör fort-fort. Tänkt att dom kanske har någon halvautomatiskt växellåda men det har vad jag förstått en ordinär xäxellåda.

Skulle tro att en del av dem inte använder kopplingen, alt har en quickshifter.

Mc-Bosse
2010-05-09, 15:49
Nu har jag provat att köra "halvautomat" och det går ju smidigt och kvickt. Vid acceleration så är det som du sa Mats. Lätt tryck på växelspaken, lätta aningen på gasen och bara rycka lite i kopplingshandtaget och växeln faller i så skönt så! Och alla momenten i princip samtidigt så går växlingarna underbart snabbt och smidigt. Jag sitter ju där och tror jag kör en snabbväxlad Hayabusa som på youtubevideor! Nåja, tittar jag på hastighetsmätaren så inser jag ju verkligheten... :D

Nerväxlingar med denna tekniken går lika smidigt.

Ännu en sak jag fått lära mig.

Tackar och *poäng* till Mats för tipset!

Mats Liifv
2010-05-09, 16:03
Nu har jag provat att köra "halvautomat" och det går ju smidigt och kvickt. Vid acceleration så är det som du sa Mats. Lätt tryck på växelspaken, lätta aningen på gasen och bara rycka lite i kopplingshandtaget och växel faller i så skönt så! Och alla momenten i princip samtidigt så går växlingarna underbart snabbt och smidigt. Jag sitter ju där och tror jag kör en snabbväxlad Hayabusa som på youtubevideor! Nåja, tittar jag på hastighetsmätaren så inser jag ju verkligheten... :D

Nerväxlingar med denna tekniken går lika smidigt.

Ännu en sak jag fått lära mig.

Tackar och *poäng* till Mats för tipset!

Ofta är det så att enkla småsaker kan göra en stor skillnad. Kul att jag kunde bidra med det lilla!:)

Seth
2010-05-09, 18:00
Hmm om man skulle öva in sånt här. var mkt matnyttigt tips :D

swedan
2010-05-12, 07:22
...Om du håller ett lätt tryck på växelspaken och samtidigt bara "duttar"till på kopplingen brukar växlarna falla på plats mjukt och fint.

Testade detta igår på min Wildstar.
Funkade förvånansvärt bra!
Växlarna gled i snabbt och smidigt.
Nu gäller det bara att öva in det så att det sitter i ryggmärgen.
:)

Mats Liifv
2010-05-12, 08:15
Testade detta igår på min Wildstar.
Funkade förvånansvärt bra!
Växlarna gled i snabbt och smidigt.
Nu gäller det bara att öva in det så att det sitter i ryggmärgen.
:)

Kul att det verkar vara flera som lärt sig tekniken och funnit den effektiv. Lärde mig själv för trettio år sedan av en erfaren BMW-åkare hur det skulle gå till och sedan dess har jag kört på det viset. Har funkat lika bra på alla olika typer av hojar jag ägt genom åren. :)

Mallgar
2010-05-18, 17:51
Hej på er!

Tycker växelådan på min Suzuki gsx 1400 är väldigt "klonkig" vid växling.
Speciellt då jag växlar ner, det går smidigare att växla upp till högre växlar.
Då jag står still med friläge i och motorn igång och lägger i ettan så blir det ett väldigt klonk och man känner hur cyckeln liksom hoppar till, ungefär som om kopplingen inte skulle ta i ordentligt. Gör jag om samma manöver, står still alltså, och lägger i tvåan så går den växeln i hur bra som helst. Är det nån med erfarenhet angående detta därute ?
Det är en 05:a som gått ca 1200 mil.

Tack på förhand!

pewa
2010-05-20, 18:38
Sammanfogat två liknande trådar.

erkagn
2010-05-24, 11:44
Visst är de konstigt att glidarhojarna klonkar så hemskt. Tror dem gjort så för att efterlikna orginalet :-)

Jåke
2010-05-24, 12:55
Då jag står still med friläge i och motorn igång och lägger i ettan så blir det ett väldigt klonk och man känner hur cyckeln liksom hoppar till, ungefär som om kopplingen inte skulle ta i ordentligt. Gör jag om samma manöver, står still alltså, och lägger i tvåan så går den växeln i hur bra som helst.
Ettan är osynkroniserad, det är därför. Växeldreven har alltså inte samma fart som motordreven och ingreppet blir lite tvärt. Resten är synkade/har inte rakskurna drev så ingreppet blir mjukare.

Har du däremot kollat så att kopplingen faktiskt kopplar ur helt? Vad har du för tomgångsvarv? Ju högre varv desto större klonk såklart, men en GSX Suzukilåda är normalt väldigt snäll och fin att växla.

Mallgar
2010-05-24, 21:13
Ettan är osynkroniserad, det är därför. Växeldreven har alltså inte samma fart som motordreven och ingreppet blir lite tvärt. Resten är synkade/har inte rakskurna drev så ingreppet blir mjukare.

Har du däremot kollat så att kopplingen faktiskt kopplar ur helt? Vad har du för tomgångsvarv? Ju högre varv desto större klonk såklart, men en GSX Suzukilåda är normalt väldigt snäll och fin att växla.

Aha, det där med osynkad etta förklarar ju en del, tack för den infon.
Kopplingen verkar helt ok tycker jag, inget "smygdrag" eller så när man står still i korsningar och liknande. Tomgångsvarvet ligger på ca strax under 1000 rpm.

Har ett par frågor till. Rekomenderad oljs är ju 10W/40. Jag har Castrol 15W/50 liggande hemma. Vad tror ni, är den ok att använda eller är den för tjock?
Har också hört att packningen till oljepluggen ska bytas efter varje gång den varit lossad, stämmer detta?

Ha det gott!

Jåke
2010-05-25, 12:35
Är det mc-olja funkar den, du ska väl ändå inte köra i minusgrader med den hojen misstänker jag :)

Övrigt verkar ju rätt, om du menar oljepluggen under motorn är det väl en alu eller kopparbricka som tätar? Den bör bytas med jämna mellanrum men det är inte helt vitalt att byta den varje gång. Om du menar påfyllningshålet så behöver du inte byta den så fort du öppnat "korken". Den o-ringen klarar sig ett tag den med.