handdator

Visa fullständig version : I dag var det riktig nära.....



Mats Liifv
2010-05-05, 18:53
På min väg hem från jobbet idag gör jag som så många gånger förr, svänger runt ett skymt hörn in på en enkelriktad gata. Har kört där flera gånger om dagen under två års tid. Aldrig några problem, tills nu. Precis när jag svängt in på gatan får jag möte med en lastbil från Posten. Har ingen tid att tänka på vad jag ska göra när en gigantisk lastbilsfront tornar upp sig framför mig. "Helvete...han kör på mig!"

Lyckligtvis funkar alla års samlade erfarenheter och kurser på rätt sätt. Vräker över motorcykeln till höger och hittar det lilla utrymme som fanns tillgängligt. Det är en smal gata och det finns en anledning till att den är enkelriktad. Klarade mig precis från att krossas av lastbilen. Allt var över på ett ögonblick. För säkerhets skull kollade jag att man inte på något sätt ändrat skyltningen. Det hade man inte. Han hade alltså kört mot enkelriktat i en hastighet som om han var den som körde åt rätt håll. Hade jag blivit rädd och exempelvis bromsat, eller kört bil hade det gått riktigt illa och katastrofen hade varit ett faktum.

Kan lova att min puls var rejält hög när jag fortsatte hemåt, tacksam över att jag reagerade på rätt sätt när det blev skarpt läge. Inte alls säkert att man gör det om man är oerfaren och inte lärt sig att inte fixera blicken på hindret utan istället försöka se vart man kan ta vägen. Kan helt klart utgöra skillnaden mellan liv och död i vissa situationer!

Nina
2010-05-05, 19:17
Vilken röta och vilket rötägg som inte har koll på var han kör! I dag får tydligen vem som helst tunga behörigheter, t o m idioter som kör mot enkelriktat.

Hann du se reg nr eller nåt? Annars kan du ta kontakt med Posten och påtala tid och datum och berätta att han körde mot enkelriktat och höll på att krocka med dig, så kanske de kan ta reda på vem som körde trakten.
De är väl så fulla med tider att hålla så Posten borde kunna få fram vem det var.

erkagn
2010-05-05, 19:18
Sån tur du hade nerver att klara upp det hela. Ska du kontakta posten och prata med chefen där och säga till på skarpen att de inte får köra på detta sättet på den gatan?

Mats Liifv
2010-05-05, 20:26
Vilken röta och vilket rötägg som inte har koll på var han kör! I dag får tydligen vem som helst tunga behörigheter, t o m idioter som kör mot enkelriktat.

Hann du se reg nr eller nåt? Annars kan du ta kontakt med Posten och påtala tid och datum och berätta att han körde mot enkelriktat och höll på att krocka med dig, så kanske de kan ta reda på vem som körde trakten.
De är väl så fulla med tider att hålla så Posten borde kunna få fram vem det var.

Naturligtvis hann jag inte se något mer än att det var Postens lastbil, han brakade bara på, svängde runt hörnet och försvann. Tror att han mycket väl visste att det var enkelriktat, men ville ta en genväg i stället för att åka runt flera kvarter. Dessvärre är det nog utsiktslöst att få fram vem det var. Blev i alla fall fruktansvärt rädd.... efteråt!

Postens bilar är ökända bland oss som kör mycket i Stockholmstrafiken. Dom har så snäva hämtningstider att dom kör just på detta vis för att hinna med. Det ska sparas och vara så effektivt att det helt klart går ut över säkerheten för övriga trafikanter. Just detta fall var en av de grövsta överträdelserna. vad som helst hade kunnat hända, även en gångtrafikant hade kunnat drabbas eftersom det definitivt inte ska komma någon bil från det hållet.

leffa
2010-05-05, 20:32
tack o lov att du klarade dig kompis

fistkiller
2010-05-05, 21:08
Tur mats att det gick bra för dig,vilka idioter det finns kör man fel borde han hållit en lägre hastighet ju mm tur du har rutin har ju inte en annan ännu men det kpmmer med tiden ha det gott Mats8)

räven
2010-05-05, 21:21
Jag börjar att tro att tunga fordon börja bli dom farligaste för oss,visar minst hänsyn. Jag mötte en grusbil som hittade vägen han skulle grusa å tvärviker trots han mötte mig.

christianka
2010-05-05, 22:34
Skönt att det gick bra!

Ja och bussar, alltså har dom backspeglar över huvudtaget?

Nina
2010-05-06, 05:24
Förr visade de respekt och försiktighet, unga plantor kör hur de vill med lastbilarna.

Mats, det går att ta reda på vem det var, ring Postens transportchef och var arg. Det handlade ju om ditt liv, de kan alltid få en ny chaufför och lastbil men det är mycket svårare att få nytt liv.

Gurrag
2010-05-06, 07:23
Ruggit.
Inte roligt alls när man kommer ur en situation med hjärtat i halsgropen. Skulle vara skönt om folk inte tar trafiken för givet. Att det fungerar så bra som det gör i trafiken är att man är fler som kan påverka. De gånger jag tappat fokus på rätt sak är det alltid någon annan som "räddat" mig genom att bromsa eller dyligt. På samma sätt har jag "räddat" åtskilliga andra. Börjar en av parterna ignorera trafikreglerna så ökar risken för trafikolyckor.

Tur att det gick så bra som det gick!

Linnex
2010-05-06, 07:36
Mmm... en lastbil har respekt med sig. Tack och lov att du hade manövern i ryggmärgen och inte blev en i statistiken.

Ingemar
2010-05-06, 08:06
Usch ja. Såna överraskningar kan verkligen ge stora bendarren. Skönt det gick bra. Kan tro att du nu i efterhand är nöjd med ditt egna agerande. Du panikbromsade inte omkull utan såg det lilla utrymmet du behövde för att smita förbi,det är ju finessen med mc, man behöver inte så stor plats. Det måste kännas skönt att veta att man reagerat så när det verkligen gäller för sådana situvationer slipper vi mc-åkare inte undan. Hade du stora Hondan eller KTM:n ?

DearHunter
2010-05-06, 09:05
Jag är glad att det slutade bra. Det är oftast rutin och tillfälligheter som avgör om det blir en olycka. Du hade rutinen i ryggmärgen och handlade instinktivt rätt. tillfälligheterna kan man oftast inte göra någonting åt, mer än att köra med sunda förnuftet, vilket Du ju har.

Skönt att Du är med oss och sprider kunskap och finurligheter på forumet :)

Mats Liifv
2010-05-06, 09:57
Usch ja. Såna överraskningar kan verkligen ge stora bendarren. Skönt det gick bra. Kan tro att du nu i efterhand är nöjd med ditt egna agerande. Du panikbromsade inte omkull utan såg det lilla utrymmet du behövde för att smita förbi,det är ju finessen med mc, man behöver inte så stor plats. Det måste kännas skönt att veta att man reagerat så när det verkligen gäller för sådana situvationer slipper vi mc-åkare inte undan. Hade du stora Hondan eller KTM:n ?

Det var verkligen en otäck upplevelse, hade vi kommit bara lite annorlunda i tid, någon tiondel hit eller dit så hade det inte gått att undvika en olycka. Visst är det skönt att märka att man handlat på rätt sätt. Finns ingen chans att fundera när det är skarpt läge utan man bara reagerar med ryggmärgen. Plötsligen är det bara över och man klarade sig igenom det hela utan att veta riktigt hur det gick till....

Körde min Honda...fungerade riktigt bra att brutalt vräka åt sidan. Den är betydligt smidigare att köra än vad den kan se ut för att vara.

Tror som flera andra här att dom tunga fordonen kan utgöra ett rejält hot mot vår säkerhet. Stressade chaufförer med stora tunga fordon utgör ingen bra kombination när de plötsligen får för sig att vända, backa eller vad dom nu hittar på. Hör av och till på trafikrapporteringen om långtradare som backar på motorväg, när de missat någon avfart....

Är för egen del extremt noga med att aldrig ligga i den döda vinkeln för något fordon. Vill alltid ta mig ur den zonen snarast möjligt. Har förstått att det är ett av momenten i den nya riskutbilningen, att man får lära sig hur dåligt man syns för exempelvis en lastbil om man ligger fel och har hamnat i den döda vinkeln.

Jonas
2010-05-06, 19:41
Skönt att det gick bra, Mats! Men du bör absolut ringa posten och försöka få dem att slå postföraren på fingrarna. Nästa gång kanske han kör ihjäl någon som inte är lika erfaren som du. Själv tröttnade jag på postbilsförarna som körde formel-1 på Stora Nygatan i Gamla Stan, där det är gågata dagtid. Jag gick mot dem utan att kasta mig undan och ringde posten vid några tillfällen. Lyckligtvis stannade de eller saktade ned kraftigt innan jag klev åt sidan. Vet att andra gjorde likadant. Nu äntligen efter ett år kör de betydligt lugnare på den gatan. Dvs i cirka fem km/h. Vi måste rapportera idioter i trafiken, oavsett vi kör hoj, bil eller barnvagn. Ingen ska behöva riskera livet för att andra skiter i lagar eller sunt vett.

Mats Liifv
2010-05-06, 20:26
Ska ta och kontakta posten i morgon!

Fick höra idag, av vakten som sitter i kuren på Herkulesgatan, att det tydligen kommer Postbilar där i stort sett varje dag vid den tiden. Dom har alltså satt det i system att köra på detta vis!

räven
2010-05-06, 20:38
Ska ta och kontakta posten i morgon!

Fick höra idag, av vakten som sitter i kuren på Herkulesgatan, att det tydligen kommer Postbilar där i stort sett varje dag vid den tiden. Dom har alltså satt det i system att köra på detta vis!

Någon bör sätta stopp för detta okynne.

erkagn
2010-05-06, 20:43
Ska ta och kontakta posten i morgon!

Fick höra idag, av vakten som sitter i kuren på Herkulesgatan, att det tydligen kommer Postbilar där i stort sett varje dag vid den tiden. Dom har alltså satt det i system att köra på detta vis!

Försök att ta de extra försiktigt den tiden, så du inte råkar ut för det en gång till. Men ännu bättre om de slutar köra på detta viset ju,

Jonas
2010-05-06, 20:46
Någon bör sätta stopp för detta okynne.

Mats gör det imorgon med ett samtal till posten. :) Och jag lovar att fortsatt gå i vägen för deras bilar om de kör som svin på gågator.

Men vi bör alla bli bättre på att kontakta företag vars chaufförer dundrar fram omdömeslöst och idiotiskt. Fort på allmän väg kan möjligtvis vara en sak, men ren vårdslöshet är inte acceptabelt. >:(

engström67
2010-05-06, 21:01
Jag börjar att tro att tunga fordon börja bli dom farligaste för oss,visar minst hänsyn. Jag mötte en grusbil som hittade vägen han skulle grusa å tvärviker trots han mötte mig.

Hej kör själv långtradare sedan 22år tillbaka,jag tycker inte att man skall måla upp en bild att vi ska vara farligast i trafiken>:(,faktum är ju att man räddar livet på svensson varje dag som inte kan köra bil,och det är ingen ide att argumentera emot,för dom som inte har det som yrke kan inte uttala sig för dom förstår inte.Men tyvärr så finns det många yrkeschaufförer som är j..vligt klantiga,man skäms faktiskt:mad:,det där som Mats råkade utför är ju oförlåtligt,skulle själv bli vansinnig och åka kapp fanskapet och ge denne en riktig duvning,köra mot enkelriktat???.nää fy f,,n idiot,Jag förstår att det går hett till i storstan,många kör som tokar,bråttom som tusan,men det måste ju vara oseriösa åkerier när det skall vara så att man skall bryta mot lagarna för att hinna med. Sedan har vi ju det som Mats säger om att många lastbilar stannar och backar här och var,tex motorvägar,problemet är att i många fall är det utlänska chaufförer som sitter och kör efter gps och litar blint på den och sedan blir det fel.Gps funkar inget bra i lastbil,den har ju inte någon koll på låga viadukter och viktbegränsade vägar,det är ett vanligt problem.Sedan är det ju många som tycker att vi kör väldigt fort,visst finns många som gör det men 95% av alla svenska lasbilar går bara i max 90,och då är det verklig fart,dom flesta person bilar och motorcyklar har ju glädjemätare,tänk på det när ni ligger bakom en tradare och då går det 100 enligt bilen eller hojen men det i själva verket bara går i 90,det beror på att lastbilarna har färdskrivare som registrerar hastighet och kör och vilotider,då måste mätaren visa rätt.Har själv märkt det när jag har stämt av med min gps och min volvo s60 även min fjr som jag hade,men kawan jag har nu den visar faktiskt ganska exakt,så det gäller säkert fler fordon bla,citroen.Lite bra att veta bara.:)

oban
2010-05-06, 21:22
Nu är det kanske lite svårt med just posten, men annars har jag ett par gånger när jag råkat ut för såna som kör som idioter i "märkta bilar" kontaktat företagen och bara meddelat att "eftersom ni har personal som kör som vettvillingar så kommer jag att passa mig noga för att ha några affärer med er då jag är orolig för att personalen sköter sitt jobb på samma sätt som de kör."

har gett effekt några gång i alla fall, några chefer, som i alla fall i telefon, tagit det allvarligt :D

Mats Liifv
2010-05-06, 21:30
Har inget ont att säga om de yrkeschaufförer man möter ute på vägarna. Där fungerar samarbetet för det mesta på ett utmärkt sätt. Problemet är den tunga trafiken i Stockholms innerstad. Vet att de har ett alldeles för snålt tilltaget schema eftersom jag brukar prata en hel del med chauffören som hämtar vår post i Regeringskansliet. För att de ska hinna med är det mer eller mindre nödvändigt att köra på det vis som görs idag. Allt ska vara så effektivt och slimmat. Var man tidigare tio bilar som skulle göra ett jobb är man numera kanske bara sju som ska hinna med det man gjorde innan.

vad jag menar med hot mot vår säkerhet är just den stress som många chaufförer upplever och hur dåligt vi i många fall syns. Tror att de flesta av oss hojåkare inte har en aning om hur dåligt vi i många fall syns. Har under en relativt kort period varit två dödsolyckor precis utanför mitt jobb med tunga fordon inblandade. I båda fallen har det varit cyklister som kört upp till höger om högersvängande lastbilar vid ett rödljus. Chauffören har inte haft en chans att se dom. Misstänker att även motorcyklister kan tänkas göra samma misstag och hamna i den döda vinkeln.

Motormannen
2010-07-05, 08:55
Lastbilar, bussar, taxibilar och budbilar... många kör som om de kom från en annan planet! Att schemat är pressat för dessa är ingen ursäkt för dem. När jag körde som rondväktare så påtalade jag alltid om arbetsledaren ville att jag skulle öka farten till ett larm att sist jag kollade så sitter det inga blåljus på min bil. Företaget kan inte sparka en för att man vägrar åsidosätta trafikregler, däremot kan de sparka en som gör detta och får klagomål på sig.

Vilken sagolik tur att det gick bra för dig!

Gurrag
2010-07-05, 17:32
Lastbilar, bussar, taxibilar och budbilar... många kör som om de kom från en annan planet! Att schemat är pressat för dessa är ingen ursäkt för dem. När jag körde som rondväktare så påtalade jag alltid om arbetsledaren ville att jag skulle öka farten till ett larm att sist jag kollade så sitter det inga blåljus på min bil. Företaget kan inte sparka en för att man vägrar åsidosätta trafikregler, däremot kan de sparka en som gör detta och får klagomål på sig.

Vilken sagolik tur att det gick bra för dig!

Man har faktiskt rätt att arbetsvägra om det är något man anser är farligt eller olagligt. Rätten till detta har man tills facket har kollat upp om det är rätt eller fel. Det lärde jag mig på en förarutbildning denna våren. innan hade jag ingen aning om detta.

Duke
2012-03-27, 20:20
En av anledningarna till att jag alltid har med mig min GoPro Hero HD 2 och filmar när jag kör. Har aldrig varit med om en olycka men skulle det hända finns bevis.

engström67
2012-03-27, 20:41
Lastbilar, bussar, taxibilar och budbilar... många kör som om de kom från en annan planet! Att schemat är pressat för dessa är ingen ursäkt för dem. När jag körde som rondväktare så påtalade jag alltid om arbetsledaren ville att jag skulle öka farten till ett larm att sist jag kollade så sitter det inga blåljus på min bil. Företaget kan inte sparka en för att man vägrar åsidosätta trafikregler, däremot kan de sparka en som gör detta och får klagomål på sig.

Vilken sagolik tur att det gick bra för dig!

Annan planet,visst frågan är då vad dom flesta bilister krälat fram ur för träsk med körkort funna i flingpaket:mad:

Hamre
2012-03-27, 22:46
Annan planet,visst frågan är då vad dom flesta bilister krälat fram ur för träsk med körkort funna i flingpaket:mad:

Du har missuppfattat det hela, det är yrkesförare som har fått körkortet med frukostflingorna!!:mad:Men det erkänner dom nog inte för dom e ju så jävla bra på att köra bil!!! Tror dom i alla fall....:banghead:

lars
2012-03-28, 02:47
Skillnaden mellan yrkesförare och vanligt dödligt folk( ni som inte kör i yrkesmässig trafik) är att vanligt dödligt folk får övertidsersättning när dom jobbar över och yrkesföraren får böter....... Utöver det så är det så att rötägg finns inom alla yrken så även hos oss i som kör lastbil.

Jan-Olov
2012-03-28, 06:21
Skillnaden mellan yrkesförare och vanligt dödligt folk( ni som inte kör i yrkesmässig trafik) är att vanligt dödligt folk får övertidsersättning när dom jobbar över och yrkesföraren får böter....... Utöver det så är det så att rötägg finns inom alla yrken så även hos oss i som kör lastbil.

Så är det.

Mc-Bosse
2012-03-28, 12:17
Skillnaden mellan yrkesförare och vanligt dödligt folk( ni som inte kör i yrkesmässig trafik) är att vanligt dödligt folk får övertidsersättning när dom jobbar över och yrkesföraren får böter....... Utöver det så är det så att rötägg finns inom alla yrken så även hos oss i som kör lastbil.

Så sant så! Rötäggen finns även hos kategorin busschaufförer som jag tillhör. Jag kan inte för mitt liv förstå hur vissa kollegor framför sin buss. Kastar sig ut från hållplatser så där bara, trycker förbi lastbilar på motorvägen som håller 89 i den höga farten av 92 där bussen är spärrad.

1 1/2 mil senare när motorvägen tar slut blir det rött ljus och lastbilen kör upp i den andra filen i kön. Ingenting är vunnet. Inte ens 1 sek. Ni bilister skiter väl i att jag har en tidtabell att passa och ligger lite sent på det? Så ser jag på det och det står ingenstans att bussen måste släppas ut från en hållplats. Det bör göras men gör ni inte detta, det smäller och det går till rättegång åker bussföraren dit så det ryker om det!

Jag har väl rutin efter 27 år och inser att några bilar kan ju få köra innan den 4:e stannar när jag blinkat för att lämna hållplatsen. Det fungerar alltid och ingen blir sur, ingen tutar och de flesta i situationen hamnar framför bussen vilket ju är trevligare än att ligga bakom. Dessutom räcker det med att jag får grönt ljus istället för rött som jag säkert fått om jag kastat mig ut från hållplatsen för att tjäna in dessa 4-5 sek jag förlorar genom att att inte bara kasta mig ut från hållplatsen.

Många irritationsmoment undviks om man som yrkeschaufför av tungt fordon släpper prestigen och tänker att jag vet bättre än att skapa farliga situationer för jag är förare av ett tungt fordon och det är bättre låta de mindre rutinerade bilisterna köra först.

Mats Liifv
2012-03-28, 12:25
Önskar att fler av Stockholms bussförare resonerade som du Bosse. Dom finns men är inte speciellt många dessvärre!

Mavve65
2012-03-28, 12:40
Det finns ju följande regler inom område där det är 50 km/h
"Bussregeln lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre"
Hur många bilar bryr sig om detta?

Mc-Bosse
2012-03-28, 12:47
Stockholmstrafiken är väl värre än i andra delar av landet. Sen är övertygelsen stor bland busschaufförer om att det totalt går fortare att köra till ändhållplatsen på ett aggressivt sätt. Vad som gäller är ju att man ska ut från hållplatsen men lugna ner sig lite så bilister hinner uppfatta att bussen ska lämna hållplatsen.

Blinka vänster när det är köer men lugna sig bara några sek så är det ju oftast någon som är smidig nog och släpper ut bussen. Kvälls/nattarbetare som jag är så släpper jag alltid de få bilarna som kommer körande när jag ska lämna hållplatsen. Jag håller på bromsen så bromsljuset syns och blinkar inte ens förrän de få bilarna passerat. Det är smidigare så.

Det finns väl inget mer irriterande än när man med bilen är ensam på vägen och bussen tvunget i precis fel ögonblick ska kasta sig ut från hållplatsen? 3 sek till och jag hade passerat vilket ju är smidigare. Jag förstår det bilister som tvärnitar så fort bussen blinkar vänster och står still tills bussen kört. Erfarenheten säger väl dom att annars smäller det ...

Mc-Bosse
2012-03-28, 12:51
Det finns ju följande regler inom område där det är 50 km/h
"Bussregeln lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre"
Hur många bilar bryr sig om detta?

Även busschauffören ska visa hänsyn vilket många av mina kollegor ställer sig frågande till när jag nämner det ... Det är ett samarbete när bussen ska lämna hållplatsen. Ingen har absolut förkörsrätt men smäller det så är det busschauffören som åker dit i nästan alla fall.

LowTech
2012-03-28, 18:37
Det finns ju följande regler inom område där det är 50 km/h
"Bussregeln lämna företräde åt buss som visar tecken att lämna busshållplatsen vid hastighetsbegränsning 50km/h eller lägre"
Hur många bilar bryr sig om detta?
Exhustrun knäckte extra på SL på sin tid.
På deras bussutbildning så sas det att träffar du bussen bakom framhjulet är det "ditt fel".
Å andra sidan så hade enl kursledaren inte SL betalat ut ersättning till en bilist de senaste fem åren..
De hade nämligen goda advokater :D

engström67
2012-03-28, 19:07
Du har missuppfattat det hela, det är yrkesförare som har fått körkortet med frukostflingorna!!:mad:Men det erkänner dom nog inte för dom e ju så jävla bra på att köra bil!!! Tror dom i alla fall....:banghead:

Tyvärr är det som du säger,finns många som tror dom äger vägen,men inte kan,och har vett och reson.Men som seriös så tar man ju åt sig såklart fast man vet att du inte menar alla förhoppningsvis:)Och har du sett vad man får uppleva sedan 25år tillbaka så förstod du nog vad jag menar:)

Zeeuus
2012-05-18, 11:37
Lånar tråden istället för att skapa egen.

Idag körde jag bil och fick ett stenskott. Inget ovanligt i sig, men den här bumlngen kom från en lastbil som troligen kör sprängsten eller liknande. Nåväl, det vart en rejäl smäll och ovanligt stor skada på vindrutan. (Jag var glad att den tog där, taket hade nog blivit buckligt annars.

Denna händelse fick mig dock att fundera lite. Om jag kört min hoj istället, hade denna bumling tagit i bröstet troligtvis. Med tanke på skadorna på vindrutan, hade jag troligen brutit revbenen eller bröstbenet i värsta fall.

Hur gör ni med mer erfarenhet för att hålla nere risken? Hålla långt avstånd till dylika fordon, alternativt kör om fortast möjligt?

Funderingar, kommentarer?

/Zeuus

Motormannen
2012-05-18, 12:16
Försöker hålla ett rejält avstånd för att undvika alla former av stenskott, även små som kan skada lacken. När vägbanan är blöt undviker man ju att stänka ner hojen onödigt mycket också. Om det är tant Agda 80-år som kör bil en gång i månaden och alltid under hastighetsbegränsningen så kör jag om...

Ankan1
2012-05-18, 12:34
Jo jag såg ju en Malmöbuss senast som dundrade rakt igenom rondellen vid Jägersro trots att det redan var trafik inne i denna rondell.Möjligt att denna busschaufför var från Danmark där man har företräde om man ska in i en rondell, men jag är tveksam till att så var fallet.Denna buss dundrar vidare in mot stan och dyker in vid en busshållplats utan blinkers för att i nästa stund köra ut igen som om han ångrade sig, fortfarande utan blinkers.Vid ett rödljus lägger han sig i vänsterfilen trots att jag vet att han ska stanna direkt efter detta rödljus på höger sida beroende på bussens nummer.Mycket riktigt besannas mina farhågor när det blir grönt och han tvärar filerna efter detta trafikljus med påföljden att all trafik i den högra filen tvingas tvärbromsa.

För något år sedan så var där en Malmöbuss som svängde av en gata för tidigt trots att folk skrek S-T-A-N-N-A på bussen som svängt av en gata för tidigt och pga detta kilade fast hela bussen i ett valv som var rent för lågt.

Vid en annan incident som jag själv var närvarande vid var när två personbilar krockat med personskador och en buss kom tutandes med en chaufför som knöt näven i luften !?.Man undrar ju hur det står till ibland och vilka kriterier som krävs för att framföra dessa bussar.

Samtidigt så verkar det vara lägre krav på de som kör stadsbuss än linjebuss om man ska se till antalet incidenter mellan de två.Man får kanske träna upp sig på stadsbussarna först som busschaufför !?.

Heder åt alla de som däremot kan köra buss och gör sitt bästa i en annars kaosartad trafikmiljö.

RobbeS
2012-05-18, 14:24
Exhustrun knäckte extra på SL på sin tid.
På deras bussutbildning så sas det att träffar du bussen bakom framhjulet är det "ditt fel".
Å andra sidan så hade enl kursledaren inte SL betalat ut ersättning till en bilist de senaste fem åren..
De hade nämligen goda advokater :D

Grundregeln i allt framförande av fordon är att man aldrig får framföra ett fordon på ett sätt som orsakar en olycka hur mycket rätt man än har på sin sida.
Det är annars som att det är okey att köra på någon som går mot röd gubbe bara för att man själv har företräde.
För bussar i linjetrafik är det heller inte bara att köra ut även om man blinkar och har rätt till företräde. Bussföraren måste försäkra sig om att han/hon kan kan köra ut på vägen och att andra trafikanter observerat detta.

Mats Liifv
2012-05-18, 15:00
Hur gör ni med mer erfarenhet för att hålla nere risken? Hålla långt avstånd till dylika fordon, alternativt kör om fortast möjligt?

Funderingar, kommentarer?

/Zeuus

Ser jag bilar med last brukar jag ta mig om snarst möjligt, vill inte få något tappat på mig. Alternativt håller jag rejält avstånd. Har sett många avskräckande exempel på "lastsäkring", eller snarare brist på sådan...:mad: