handdator

Visa fullständig version : Trafikförsäkring VF1100Magna



speedy
2010-05-03, 03:52
Hej
Har en gammal(1985) Magna 1100 som jag brukar glida några få mil med i godt väder. har försäkrad den hos Folksam men undrar nu om jag möyligtvis kan få en rimligare forsäkring än fallet i dag. Tycker at jag betalar lite val mycke med ca 3500(kunn trafik fors) om året. Jag är 53 år ock kjør som mest 500 mil om året. Gammal biker / Gammal bike. Då jag har planerat å byta upp mig til en intruder 1400/1500 (95 - 2005mod) innan rimmlig tid så undrade jag också på hur denna är at försäkra. är det lönt at ha helförsäkring överhuvudtaget på en sådan hoj.

tacksam før alla svar/tips

Jonxar
2010-05-03, 04:40
Hej! Det låter väldigt dyrt. Ett tips är att kolla ifs Honda-märkesförsäkring. https://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Honda.aspx Eller Bilsport & MC Classica, http://www.bilsport-mc.com/se/Mc-foersaekringar/Classica/Om_foersaekringen och Senior. http://www.bilsport-mc.com/se/Mc-foersaekringar/Senior/Om_foersaekringen Lycka till.

Gawriel
2010-05-03, 05:45
Bilsport & MC, 1800 kronor om året, räknas som veteran hos de

Mc-Bosse
2010-05-03, 09:34
Räkna själv: http://www.bilsport-mc.com/se/Onlineberaekningen

Folksam, Länsförsäkringar med flera stora bolag är oftast svindyra med mc-försäkringar.

adara
2010-05-03, 11:14
Bilsport & MC är bra om man har garage eller annan möjlighet att låsa in hojen under natten. Fick bli Folksam för mig...

Linnex
2010-05-03, 11:37
Bilsport & MC är bra om man har garage eller annan möjlighet att låsa in hojen under natten. Fick bli Folksam för mig...

Är det inte bara självrisken som ökar om man inte kan låsa in den i garage?

Jonxar
2010-05-03, 11:41
Bilsport & MC är bra om man har garage eller annan möjlighet att låsa in hojen under natten. Fick bli Folksam för mig...

Precis, därför det är viktigt att läsa igenom vad man får för pengarna man betalar in. Kollade snabbt igenom Hondas-märkesförsäkring som snabbast och 50+ och mc ålder 11-29 år, zon 4-7 så lite som 1079 kr för en helförsäkring/år med inget krav på garage och olycksfallsförsäkring för förare och passagerare.

Jonxar
2010-05-03, 11:46
Är det inte bara självrisken som ökar om man inte kan låsa in den i garage?

På B&MC Classica står det tex.

"Stöld 2 000 kr / 5 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås

Stöldförsäkringen ersätter skador på fordonet som uppstått vid stöld eller stöldförsök. Vi betalar köp av en motsvarande mc om din blir stulen. Utrustningen som är fast monterad på eller inlåst i fordonet ersätts också."

"Särskilda självrisker

Självrisken fördubblas vid upprepad trafikskada/vagnskada inom 12 månader. Vid upprepad stöldskada inom 12 månader höjs självrisken till 6 000 kr / 12 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås."

adara
2010-05-03, 12:10
Är det inte bara självrisken som ökar om man inte kan låsa in den i garage?

Nope, kollade med dom så sent som igår på mc live (hade väl ngn förhoppning om att det där hade ändrats). Det är dock fortfarande enbart deras basförsäkring som inte kräver inlåsning nattetid. Och den är inte särskild billig alls tyvärr.

adara
2010-05-03, 12:16
På B&MC Classica står det tex.

"Stöld 2 000 kr / 5 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås

Stöldförsäkringen ersätter skador på fordonet som uppstått vid stöld eller stöldförsök. Vi betalar köp av en motsvarande mc om din blir stulen. Utrustningen som är fast monterad på eller inlåst i fordonet ersätts också."

"Särskilda självrisker

Självrisken fördubblas vid upprepad trafikskada/vagnskada inom 12 månader. Vid upprepad stöldskada inom 12 månader höjs självrisken till 6 000 kr / 12 000 kr om mc:n inte varit låst med två skilda godkända lås."

Hmm, där står det ju inget om garage. Kanske är en skillnad till tjejförsäkringen som jag kollade på? Fast igår var dom rätt tydliga med att garage nattetid gäller alla förutom bas. Skulle nog ringa dom och kolla upp det om du funderar på att signa där.

2 godkända lås är det som gäller under dagen har jag för mig. Det är samma som hos nästan alla försäkringar. Kan vara intressant att veta att originalstyrlåset oftast räknas som ett godkänt lås (iaf hos Folksam), så man måste bara släpa runt på ett ytterligare om man har ett sånt!

Linnex
2010-05-03, 12:18
Nope, kollade med dom så sent som igår på mc live (hade väl ngn förhoppning om att det där hade ändrats). Det är dock fortfarande enbart deras basförsäkring som inte kräver inlåsning nattetid. Och den är inte särskild billig alls tyvärr.

Hmmm... Hur fungerar det om man övernattar på annan ort och inte kan låsa in den? Tex under en hojsemester? ???

Jonxar
2010-05-03, 12:20
Det stämmer med garage vid förvaring på hemort annars inte (Bilsport&Mc). Därför jag själv inte är försäkrad där.

speedy
2010-05-03, 23:34
Hej igen
Jag tackar och bukkar til alla som svarat och jag ser at det blir inte Folksam denna sessongen nej.