handdator

Visa fullständig version : Biltema med ny hemsida



Mc-Bosse
2010-04-29, 16:30
Hej!

Ser att http://biltema.se har ny webbsida. Verkar vettig och trevlig. Stort plus att man länkar lätt till en sida eller bild nu. Ska åka dit och köpa olja tänkte jag och då kan man ju spana in hemsidan först.

Hittade en universal vindruta för 399. - . Frågan är om den är anpassad för min stora 80-talsstrålkastare eller det kvittar kanske om den sitter lite högt?

http://biltema.se/ProductImages/82/large/82-644_l.jpg


http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Vindruta-universal/

Mc-Bosse
2010-04-29, 23:23
Kolla http://bosses-goa-blogg.blogspot.com/2010/04/vindruta.html

Nina
2010-04-30, 06:05
Bosse, jag läste i din blogg, kan inte annat än hålla med dig ang Yaris!

Mc-Bosse
2010-04-30, 10:08
Bosse, jag läste i din blogg, kan inte annat än hålla med dig ang Yaris!

Kul att du läser min Blogg (http://bosse.bloggar.nu).

Mc-Bosse
2010-04-30, 10:37
Ja du har ju länkat in den så jag gick in och kikade i den. :)
Här är min humbla blogg (http://blog.k-mart.se/), den innehåller allehanda möjliga och omöjliga ting.

Det går inte. Ligger din humbla blogg nere eller är det fel adress?

Nina
2010-04-30, 11:59
Det går inte. Ligger din humbla blogg nere eller är det fel adress?
Nej den ska vara uppe och snurra…? Jag kom in via den länken. Men PC och Explorer funkar inte, byt till Firefox så går det bättre.

Mc-Bosse
2010-04-30, 13:54
Hej!

Det blev ju rätt bra. Testat har jag inte för det regnar nu.

1, vindruta
2, öhh?... vindruta! *S*

Mc-Bosse
2010-04-30, 13:55
Nej den ska vara uppe och snurra…? Jag kom in via den länken. Men PC och Explorer funkar inte, byt till Firefox så går det bättre.

Går inte via länken http://blog.k-mart.se/ och jag tänker inte ladda ner en annan webbläsare för jag är en IE-fantast! :D

Det blir "Webbsidan kan inte visas"

Mc-Bosse
2010-04-30, 17:02
Hej!

Hmm... vad ska jag säga om denna vindruta? Justerar jag den bara så att jag ska slippa fartvinden på bröstet så får jag ju all den vinden som då pressas upp rakt på huvudet och det blir ju turbulens så jag blir snurrig i huvudet av vibrationerna som uppstår.

Justerar jag rutan så all vind går över hjälmen så blir det ju rätt behagligt runt huvudet men två stora nackdelar uppstår då: jag sitter bakom en ruta och är det inte lite fel när jag kör motorcykel? Lite sitta-inne-feeling och det vill jag inte ha på en hoj. Bilen finns om jag vill sitta bakom en framruta. Den andra nackdelen är att då mitt pinlock är så repigt så jag får köra utan så immar ju visiret igen ganska bra när jag andas eftersom ingen vind träffar visiret och tränger in i glipor i hjälmen och håller visiret immfritt.

Nja jag vet inte ja... insexnyckeln har jag med mig för kanske blir det så att jag efter några mil framöver inte står ut och då är det bara till att montera bort rutan vid vägkanten och lägga den i sidoväskan.

Tur att jag inte gav 1 700: - för en ruta utan "bara" 399: -.

räven
2010-04-30, 17:11
Sånna platta rutor kan va svåra att få ordning på. Luft har en förmåga att snabbt rusa tilbaka i det utrymme den förlorat. Därför virvlar å turbolänser, man måste liksom lura luften till den riktning man önskar. Hoppas du lyckas.

erkagn
2010-04-30, 17:28
Hej!

Det blev ju rätt bra. Testat har jag inte för det regnar nu.

1, vindruta
2, öhh?... vindruta! *S*

Snyggt och lagomt stort. Min är ju alldes för hög även för jag som är lång ???

erkagn
2010-04-30, 17:30
Hej!

Hmm... vad ska jag säga om denna vindruta? Justerar jag den bara så att jag ska slippa fartvinden på bröstet så får jag ju all den vinden som då pressas upp rakt på huvudet och det blir ju turbulens så jag blir snurrig i huvudet av vibrationerna som uppstår.

Justerar jag rutan så all vind går över hjälmen så blir det ju rätt behagligt runt huvudet men två stora nackdelar uppstår då: jag sitter bakom en ruta och är det inte lite fel när jag kör motorcykel? Lite sitta-inne-feeling och det vill jag inte ha på en hoj. Bilen finns om jag vill sitta bakom en framruta. Den andra nackdelen är att då mitt pinlock är så repigt så jag får köra utan så immar ju visiret igen ganska bra när jag andas eftersom ingen vind träffar visiret och tränger in i glipor i hjälmen och håller visiret immfritt.

Nja jag vet inte ja... insexnyckeln har jag med mig för kanske blir det så att jag efter några mil framöver inte står ut och då är det bara till att montera bort rutan vid vägkanten och lägga den i sidoväskan.

Tur att jag inte gav 1 700: - för en ruta utan "bara" 399: -.

Min kompis har en Yamaha 1900 Stratoliner och han har plockat bort sin ruta. Själv tycker jag de är rätt så skönt, i alla fall när de är kallt ute. Fördelen med Yamahas orginalrutor är att man tar bort dem genom att vrida en nyckel samt sen vrida nyckeln framåt... smidigt och snabbt ta bort och sätta dit ju.

Nina
2010-04-30, 18:37
Synd att det inte fungerar som det var tänkt. Det är nackdelen med att hålla i en produkt och tycka den teoretiskt verkar okej men i praktiken är rena löjet. Det var tur det inte var några stora pengar i sjön men ändå är det 399 kr åt skogen. Rutan kanske kommer till pass på en annan mc-modell.

Mc-Bosse
2010-04-30, 19:01
Rutan kanske kommer till pass på en annan mc-modell

Den kan läggas i kartongen igen och användas till annan mc någon gång ja. Eller någon med moped kanske behöver en ruta? Där lär den ju fungera i farter kring 50-60.

Mats Liifv
2010-04-30, 19:18
Är inte heller någon vän av sådana rutor. Den som satt på min Triumph tog jag ganska omgående bort. Dels tycker jag att hojen blir mycket snyggare utan ruta och dels får luften vara ostörd utan turbulens och elände. Den funkade dock bra som regnskydd....

Gibson
2010-04-30, 19:56
Jag fick med en ruta till mean streaken när jag köpte den men den kommer aldrig att sättas på, då skulle jag förstöra hela hojen.:( Jag har kört ett tag nu på hojen men förstår inte riktigt vad som är besvärligt med fartvind, har varit uppe i hastigheter mellan 120 0ch 140 km/h och inte tycker jag att det är jobbigt eller irriterande, jag trodde nog att det skulle vara det efter alla år på sporthoj med kåpa men jag blev glatt överraskad.:D

Mats Liifv
2010-04-30, 20:17
Jag fick med en ruta till mean streaken när jag köpte den men den kommer aldrig att sättas på, då skulle jag förstöra hela hojen.:( Jag har kört ett tag nu på hojen men förstår inte riktigt vad som är besvärligt med fartvind, har varit uppe i hastigheter mellan 120 0ch 140 km/h och inte tycker jag att det är jobbigt eller irriterande, jag trodde nog att det skulle vara det efter alla år på sporthoj med kåpa men jag blev glatt överraskad.:D
Håller helt med dig! I dom farter vi rör oss med har inte heller jag något problem. Känns bara skönt att få luft på sig när det är varmt.

Mc-Bosse
2010-04-30, 20:24
Är inte heller någon vän av sådana rutor. Den som satt på min Triumph tog jag ganska omgående bort. Dels tycker jag att hojen blir mycket snyggare utan ruta och dels får luften vara ostörd utan turbulens och elände. Den funkade dock bra som regnskydd....

Tänkte just på detta du skrev när du skaffade Triumphen när jag höll på i eftermiddags. Jag skaffade en rånarluva för ett tag sedan för att slippa drag in i hjälmen när det är lite kallt och det fungerar så bra så. Vindrutan har jag nu tagit av efter några mil med den på. Pallar inte med turbulensen.

oban
2010-04-30, 21:14
Vindrutan har jag nu tagit av efter några mil med den på. Pallar inte med turbulensen.

Så kände jag med när jag hade min Virago och köpte en liknande ruta till den... men så började jag experimentera lite med vinklingarna på den, och rätt utav så hade jag hittat rätt. Blev helt kanon efter det och kändes som det bästa köp jag gjort

(i alla fall tills jag bytte till Triumphen ;D)

Mc-Bosse
2010-08-03, 22:41
Ang. vindrutan från Biltema som inhandlades för 3 månader sedan så har jag satt dit den igen och upp till 80 är det rätt behagligt men sen blir det turbulens runt huvudet. Lite turbulens går inte att undvika tror jag. Har justerat upp den lite idag och ska se om det blir behagligare imorgon i lite högre farter.

Eller kan jag ju lusa fram i 70-80 för det är en rätt behaglig fart på de småkurviga 70-asfaltvägarna. Jag sitter där med fötterna på Foot Pegarna, filosoferar och tycker det är behagligt med noll fartvind mot bröstet... :D

Guzzi-Leif
2010-08-03, 22:57
Utan att förfalla till märkesfanatism kan jag säga att den smidiga lilla rutan på min Guzzi Stelvio fungerar kalas.
Ingen turbulens för vare sig förare eller passagerare, åtminstone i rimliga farter, och ett riktigt bra väderskydd.

Fast med vindrutor är det otroligt känsligt med förarens längd, vinklar och höjder.
På min senaste California t.ex. fungerade det perfekt när man körde solo men med passagerare var det rent kass i motorvägsfart och däröver.

engström67
2010-08-04, 02:09
Ang. vindrutan från Biltema som inhandlades för 3 månader sedan så har jag satt dit den igen och upp till 80 är det rätt behagligt men sen blir det turbulens runt huvudet. Lite turbulens går inte att undvika tror jag. Har justerat upp den lite idag och ska se om det blir behagligare imorgon i lite högre farter.

Eller kan jag ju lusa fram i 70-80 för det är en rätt behaglig fart på de småkurviga 70-asfaltvägarna. Jag sitter där med fötterna på Foot Pegarna, filosoferar och tycker det är behagligt med noll fartvind mot bröstet... :D

70-80 åker vi moped eller8)