handdator

Visa fullständig version : Var fanken är sopbilen?



räven
2010-04-29, 07:53
Våra vägar i sydost har inte blivit vårsopade. Första (mig veteligen) hojen sladdat omkull på grus på asfalt.

erkagn
2010-04-29, 07:57
Här sopade de gatan för några dar sen. Dumt dem inte sopat hos dig.

Linnex
2010-04-29, 07:58
Här började de igår

räven
2010-04-29, 08:14
Här började de igår

Du kan läsa i smålandsposten om tjejen som sladda kull på asfalten mellan tingsryd å mig. Körde där i går,massor av lösgrus i vägkorset.

Ove
2010-04-29, 08:27
Våra vägar i sydost har inte blivit vårsopade. Första (mig veteligen) hojen sladdat omkull på grus på asfalt.

:confused: Jag funderar på om vägarna överhuvud taget sopas i mina trakter? I samhällen och städer sopas gruset upp på våren men på landsbygd? Tvivlar. Tycker att det finns grussträngar på vägen hela sommarsäsongen i yttekurvor och omkring refuger. :confused:

Linnex
2010-04-29, 08:36
Ja jag har aldrig tidigare sett så mycket grus på väga efter en vinter. Märks att vintern var extrem.
Och de har även använt något svart stenkross vilket inte syns lika tydligt mot asfalten. Ligger mycket sådant i korsningarna och ut med kanterna.

Nina
2010-04-29, 09:08
Hos oss sopade de för ett par kanske tre veckor sen.

AT-gubben
2010-04-29, 09:27
:cool::cool: Här på landet gör vi tvärt om. På vår väg spred vi ut ca 200 ton grovkross, ser ut som det är 0-40 ungefär. :D Fast grunden är ju inte asfalt förstås.
Å andra sidan så är stora vägen mellan Vallentuna - Kårsta hjälpligt ren från sand. Det gasas redan för fullt av vissa R-hojar. Men en varning är nödvändig! Polis kommer att kontrollera hastigheten vid flertal tillfällen i Vallentunaområdet under våren. Angiven hastighet är 70km/tim och det är bra att ha i skallen.

räven
2010-04-29, 09:57
Som Vägspanare för SMC sydost, for jag ut för att inspektera vägkorset där den övningkörande tjejen gått omkull. Vägen va det lösgrus,pinnar å barkar. Eftersom det regnat lite i området va det naturligtvis halt satan. Hoppas det inte blev stora personskador eller hon blev avskräckt för hojkörning. Har jagat väghållare en längre tid att åtgärda belagda vägar från grus å skit på vägen, spec. för vägkors.

Kimmo
2010-04-29, 10:21
Här upp har dem grusat ovanligt lite under vintern. De verkar mest har varit på cykelvägar och parkeringar och grusat.

Gurrag
2010-04-29, 13:57
Hmm. det där har juh lite med trafiksäkerhet att göra.
Det borde väll vara någon myndighet som är ansvarig på att gruset försvinner i tid ungefär som föraren är ansvarig att se till att sommardäcken är monterade i tid.

räven
2010-04-29, 14:12
VV har huvudansvar. men lämna det till antreprenad. Har blivit lovad att region sydost ska vara klara 15/5

Gurrag
2010-04-29, 15:15
bara synd om en så enkel trafiksäkerhetsåtgärd som att ta undan like grus försummas och riskerar allvarliga skador eller dödsfall.

Olle Å
2010-05-07, 21:25
Som Vägspanare för SMC sydost, for jag ut för att inspektera vägkorset där den övningkörande tjejen gått omkull. Vägen va det lösgrus,pinnar å barkar. Eftersom det regnat lite i området va det naturligtvis halt satan. Hoppas det inte blev stora personskador eller hon blev avskräckt för hojkörning. Har jagat väghållare en längre tid att åtgärda belagda vägar från grus å skit på vägen, spec. för vägkors.

Här i Värmland verkar inte vinterns grusning vara det värsta problemet utan det är lagning av tjälskador på asfaltvägar med grus och naturtligvis snabelgruset.

Figurehead
2010-05-08, 12:10
Här vete tusan vad kommunen håller på med. Sopat har dom gjort nu i flera veckor, men prioriteringarna är helt uppåt väggarna. Bara för att de större lederna är sopade kan man absolut inte räkna med att alla större leder är det. Sopat i två kilometer, grus i korsning/kurva och sedan sopat igen. Medans små bakgator utan trafik är renare än någonsin. Knepigt...