handdator

Visa fullständig version : Under hela vecka 17 kommer polisen att synas ute på de svenska vägarna



Danne
2010-04-28, 23:46
Under hela vecka 17 kommer polisen att synas ute på de svenska vägarna. Fokus kommer att ligga på hastighetsövervakning på de mest trafikerade vägarna men polisen kan även dyka upp på småvägar.

http://svt.se/2.22620/1.1978876/har_star_polisen_i_ditt_lan

-Vi kommer också att prioritera lite mindre och kurviga vägar där vi vet att många kör motorcykel, säger Torbjörn Carlsson, informationschef vid polisen i Örebro län.
-Vi är ute i full styrka vilket innebär att alla våra trafikpoliser är i tjänst, säger polisen i Värmland.
Rapport har tagit fram de olika polismyndigheternas trafik-övervakning för vecka 17. Övervakning av hastigheterna är prioriterat men även rattonykterhet och bältesanvändning kommer att kontrolleras.


Danne

erkagn
2010-04-29, 06:55
Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.

Danne
2010-04-29, 08:38
Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.

Håller med, skippa hastighetskontrollen med kolla alkoholen i så fall...

erkagn
2010-04-29, 08:42
Yepp alkohohol och knark har jag inget emot att bli stoppad o bli kollad för. Sådana typer som är påverkade vill vi inte ha på vägarna.

AT-gubben
2010-04-29, 09:42
Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.

Visst är det missbrukare som ska sättas dit men det finns fartmissbrukare också. då menar jag inte 10 för fort utan enormt mycket för fort. Norr om Vallentuna är det i regel 70 som gäller men det går mycket fortare än så, vad sägs om dubbelt eller mer. Samma hastighet hålls genom bebyggelse där folk och barn vistas, kanske på väg till buss och tåg. Att sen Vallentuna är väldigt hästrikt ställer vissa krav på vägtrafikanter, såsom att vara väldigt hänsynsfull vid passerandet av hästar i hage och kanske också ryttare i närheten av vägen. Hästar är flyktdjur och skarpa ljud och hastigt uppdykande fartfantomer ställer till det för häst och ryttare. Sådana olyckor händer och kan vara tragiskt för både trafikanter och djur.

Hälsar en djur och hojvän.

erkagn
2010-04-29, 09:45
Visst är det missbrukare som ska sättas dit men det finns fartmissbrukare också. då menar jag inte 10 för fort utan enormt mycket för fort. Norr om Vallentuna är det i regel 70 som gäller men det går mycket fortare än så, vad sägs om dubbelt eller mer. Samma hastighet hålls genom bebyggelse där folk och barn vistas, kanske på väg till buss och tåg. Att sen Vallentuna är väldigt hästrikt ställer vissa krav på vägtrafikanter, såsom att vara väldigt hänsynsfull vid passerandet av hästar i hage och kanske också ryttare i närheten av vägen. Hästar är flyktdjur och skarpa ljud och hastigt uppdykande fartfantomer ställer till det för häst och ryttare. Sådana olyckor händer och kan vara tragiskt för både trafikanter och djur.

Hälsar en djur och hojvän.

Jo, är de alldeles på tok för fort så är de ju inte bra heller.

Själv kör jag ju glidarhoj i makligt tempo.:D

Danne
2010-04-29, 09:55
Att anpassa fart till rådande förhållande som väder, väglag, trafik och andra på vägen borde ju vara en självklarhet.

Danne

Kimmo
2010-04-29, 10:18
Det verkar vara tvärtom här uppe i Dalarna iaf. När de går ut med att de ska ha utökad trafik övervakning så synns polisen ännu mindre ute i trafiken. Den enda polis jag sett denna vecka mar i morse och de stod parkerade på en busshållsplats mitt inne i stan. Det syntes ingen polis utanför bilen. Jag kör en av Dalarnas mest populära mc vägar till och från jobbet varje dag dvs Valsan vägen och inte har det funnits något polis där heller. Har åkt den vägen i ca 10 år nu och har endast sett en enda polis kontroll under den tiden efter den vägen. Så här är de inte så aktiva på kontroller inte.

Danne
2010-04-29, 10:43
Det kan ju tänkas att polisen kör med lite av skrämsel propaganda denna vecka för att folk ska ta det lugnt. Jag åker till Göteborg idag och då ska jag kolla om det stämmer...


Danne

RobbeS
2010-04-29, 10:46
Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.

Det där är nog en av dom vanligaste kommentarer som folk har då dom stoppats i en hastighetskontroll och tyder på att dom egentligen inte har en aning om vad polisen gör och hur polisarbete går till.
Jag kan lova att om lika mycket resurser lades på trafikövervakning som på att "jaga" knarkare och rånare så skulle landets vägar översvämmas av poliser. I Norrbotten finns det t.ex ett 40 tal poliser som i princip heltid arbetar mot narkotika plus att uniformerade poliser mest hela tiden stoppar och kontrollerar kända missbrukare. Polisen är faktiskt så bra på detta så att riksdag och regering funderar på att avkriminalisera eget bruk av narkotika då kostnaden för lagföring av dessa brott blivit för dyrt.
Trafikavdelningen i Norrbotten består av 8 man!
Den mesta delen av dagens trafikövervakning görs av vanliga ordningspoliser som i första hand ska åka på akuta utryckningar. Finns det inga sådana för tillfället gör dom trafikövervakning istället. Utreda rån eller grövre narkotikabrott går inte då detta är svårt i uniform och dessa utredningar kräver ett långsiktigt arbete. De poliser som gör dessa utredningar syns alltså inte och då finns dom inte enligt allmänheten.
Trafikpolisen i Sverige idag ägnar sig mest åt den lite mer avancerade trafikövervakningen. Dvs tung trafik, flygande inspektioner och annat som kräver speciell utbildning.

Sen är det ju allmänheten som själva valt vad polisen ska syssla med då polisarbetet regleras genom regeringens regleringsbrev som behandlats i riksdagen vilken är vald genom allmänna val.

Einar
2010-04-29, 11:36
Det där är nog en av dom vanligaste kommentarer som folk har då dom stoppats i en hastighetskontroll och tyder på att dom egentligen inte har en aning om vad polisen gör och hur polisarbete går till.
Jag kan lova att om lika mycket resurser lades på trafikövervakning som på att "jaga" knarkare och rånare så skulle landets vägar översvämmas av poliser. I Norrbotten finns det t.ex ett 40 tal poliser som i princip heltid arbetar mot narkotika plus att uniformerade poliser mest hela tiden stoppar och kontrollerar kända missbrukare. Polisen är faktiskt så bra på detta så att riksdag och regering funderar på att avkriminalisera eget bruk av narkotika då kostnaden för lagföring av dessa brott blivit för dyrt.
Trafikavdelningen i Norrbotten består av 8 man!
Den mesta delen av dagens trafikövervakning görs av vanliga ordningspoliser som i första hand ska åka på akuta utryckningar. Finns det inga sådana för tillfället gör dom trafikövervakning istället. Utreda rån eller grövre narkotikabrott går inte då detta är svårt i uniform och dessa utredningar kräver ett långsiktigt arbete. De poliser som gör dessa utredningar syns alltså inte och då finns dom inte enligt allmänheten.
Trafikpolisen i Sverige idag ägnar sig mest åt den lite mer avancerade trafikövervakningen. Dvs tung trafik, flygande inspektioner och annat som kräver speciell utbildning.

Sen är det ju allmänheten som själva valt vad polisen ska syssla med då polisarbetet regleras genom regeringens regleringsbrev som behandlats i riksdagen vilken är vald genom allmänna val.

Jaja, det gäller att slå sig för bröstet och värna den egna gruppen, det är ni duktiga på. Det är bara att inse att "he´ä´int´lönt å´förklar för dem som inge förstå´". Här i Eskilstuna kan man inte få ut en smurfj-vel när man har haft inbrott, men f-n tar dig om du cyklar utan cykellyse för då har du smurfar överallt. Smurfarna idag väljer att skjuta fisk i tunna snarare än att göra skäl för sin lön. Allt som liknar riktigt arbete skyr man. Om smurfpatrasket skulle inse att fartkontroller endast tjänar till att bita den hand som föder dem och därmed skapa en ännu djupare förtroendeklyfta mellan de vanliga medborgarna och smurfarna så kunde de lägga resurser på att jaga riktiga bovar i stället, men det törs man väl inte...

DearHunter
2010-04-29, 12:35
Jag tycker att vi skyller allt på varandra ;D eftersom det är vi som väljer våra politiker som i sin tur styr hur polisen ska jobba, med vad de ska jobba samt de medel de får till sitt förfogande. Tex x-tra utrymme på skrivbordet så att alla blanketter och annat papper får plats. ;)

Polisen utför det uppdrag som har fastställts av våra älskade folkvalda som ibland har otur när de tänker.... :D

/

Danne
2010-04-29, 12:38
Jag tycker att vi skyller allt på varandra ;D eftersom det är vi som väljer våra politiker som i sin tur styr hur polisen ska jobba, med vad de ska jobba samt de medel de får till sitt förfogande. Tex x-tra utrymme på skrivbordet så att alla blanketter och annat papper får plats. ;)

Polisen utför det uppdrag som har fastställts av våra älskade folkvalda som ibland har otur när de tänker.... :D

/

Extra utrymme på skrivbordet lät bra, det vill jag också ha...;D;D

DearHunter
2010-04-29, 13:11
Extra utrymme på skrivbordet lät bra, det vill jag också ha...;D;D

Det kommer säkert ett förslag om att gå över till pappersstorlek A5 och font 6... Då minskar även förbrukningen av lasertoner. Man räknar med att frigöra så mycket utrymme att man kan även ställa in mindre skrivbord och flytta in i mindre lokaler, tex celler som man redan betalar för. Eftersom häktade inte bör sitta tillsammans med poliser i samma lokal så kommer de att få de gamla och större lokalerna som då kanske hamnar under en annan budgetpost. Vips så har man sparat in massor av pengar på lokalhyra.

Enda problemet är nycklarna och att det inte finns mobiltäckning... :D

Kimmo
2010-04-29, 13:36
Extra utrymme på skrivbordet lät bra, det vill jag också ha...;D;D

Skaffa en större skärm eller en extra skärm så får du mer utrymme på skrivbordet :D

Danne
2010-04-29, 13:38
Det kommer säkert ett förslag om att gå över till pappersstorlek A5 och font 6... Då minskar även förbrukningen av lasertoner. Man räknar med att frigöra så mycket utrymme att man kan även ställa in mindre skrivbord och flytta in i mindre lokaler, tex celler som man redan betalar för. Eftersom häktade inte bör sitta tillsammans med poliser i samma lokal så kommer de att få de gamla och större lokalerna som då kanske hamnar under en annan budgetpost. Vips så har man sparat in massor av pengar på lokalhyra.

Enda problemet är nycklarna och att det inte finns mobiltäckning... :D

Den var bra, hoppas det blir så..;D;D;D

Danne
2010-04-29, 13:41
Skaffa en större skärm eller en extra skärm så får du mer utrymme på skrivbordet :D

Men om jag skaffar en större skärm blir det inte mindre plats på skrivbordet då?

Dock kan man fråga sig om man menar skrivbordet som har 4 ben och står på golvet eller skrivbordet i operativsystemet?;D;D

RobbeS
2010-04-29, 13:54
Det kommer säkert ett förslag om att gå över till pappersstorlek A5 och font 6... Då minskar även förbrukningen av lasertoner. Man räknar med att frigöra så mycket utrymme att man kan även ställa in mindre skrivbord och flytta in i mindre lokaler, tex celler som man redan betalar för. Eftersom häktade inte bör sitta tillsammans med poliser i samma lokal så kommer de att få de gamla och större lokalerna som då kanske hamnar under en annan budgetpost. Vips så har man sparat in massor av pengar på lokalhyra.

Enda problemet är nycklarna och att det inte finns mobiltäckning... :D

Med tanke på att det går 10 poliser på varje skrivbord så måste det frigöras mycket plats... Å celler ska dom stänga eftersom de är för dyra att brandskydda dom efter de nya normerna. Dom pengarna ska läggas på att transportera arrestanter till närmaste godkända cell.... Här i norr upp till 20 mil enkel resa:confused:

DearHunter
2010-04-29, 14:31
Med tanke på att det går 10 poliser på varje skrivbord så måste det frigöras mycket plats... Å celler ska dom stänga eftersom de är för dyra att brandskydda dom efter de nya normerna. Dom pengarna ska läggas på att transportera arrestanter till närmaste godkända cell.... Här i norr upp till 20 mil enkel resa:confused:

Man kanske kan få en förökning av utrymmet genom ''celldelning'' :D

Danne
2010-04-29, 14:47
Man kanske kan få en förökning av utrymmet genom ''celldelning'' :D

Eller 2 personer i vare cell vilket skulle innebära "sällskap" av varandra.;D;D.

Jan-Olov
2010-04-29, 21:07
Nu får ni ursäkta men våra poliser är väldigt viktiga i ett vettigt samhälle. Det finns lika många skitstövlar i bland polisen som bland oss övriga.
Så kasta inte skit på polisen för de har inget lätt jobb, hastigövervakning där folk som åker dit är förbannade när dom mesta vet att dom har jort fel och ändå klagar, eller komma till ett familjebråk och skall behöva gå emellan makar som bråkar. Vi skall var tacksamma att det finns mäniskor som vill ta på sig detta, och dom behövs.

Danne
2010-04-29, 21:35
Man kan undra var alla poliser är - jag åkte från Stockholm till Göteborg på hoj ikväll torsdag. Jag har inte sett en enda polis på hela vägen. Åker nog hem i morgon, får se om jag ser några då...

Danne

pewa
2010-05-05, 20:04
Off topic flyttat till Spontana turer och räkmackor (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3649) ;)

Olle Å
2010-05-07, 21:13
Tycker de är dålig stil att jaga vanligt folk som råkar köra 10 km/h för fort. Vore väl bättre de jagade knarkare och rånare och sånt bus istället.

Polisen tar en del missbrukare skall ni veta,. Det var utökad kontroll i Värmland. Av 2300 utandningsprov framkom 9 fyllerister och 11 knarkare. Hoppas bara att siffrorna inte är likadana överallt. Detta betyder ju att nästan en bilist av 100 du möter är påverkad.

Nina
2010-05-08, 07:58
Tycker de borde rikta lite fokus på 30-områden i alla villaområden. Av nån anledning tycks folk som bor i grannskapet anse sig ha rätten att få köra fort i sina bostadsområden. I förrgår krockades det rejält i en chikan/korsning. Chikanen är byggd i en korsning och där satsas det. Så, häromdagen var det ett till faktum, en bil med nya svenskar bakom ratten tog sats och bara dundrade på. Från höger kom en bil vilken de givetvis träffade. De försökte smita och skyllde bara ifrån sig hela tiden men fick allt stå kvar tills polis och bärgare anlänt. Folk lägger sig också i mitten före chikanen för att låsa mötande så de ska stanna, så kan dessa fortsätta dundra på i hög fart igenom korsningen. Inte undra på att det krockas och smälls där för vissa mötande stannar inte och tycker att de också har rätten att köra i mitten av vägen för att låsa den de möter i sin tur. Om nu båda tänker likadant är krocken ett faktum.
Jag begriper inte varför kommunen byggde denna chikan, den korsningen blev snarare en fara än något som ska dämpa hastigheten. Dessutom busshållplatser på varsin sida om korsningen, kommer en buss står precis hela trafiken stilla för bussen blockerar hela korsningen.

Det är en skola + dagis längre in på vägen, barnens föräldrar anser sig ha rätten att dundra på de också, för de bor ju ändå inte här. Inte ovanligt kör folk i 60-70 km/tim här, tänk så många körkort som skulle ryka om de bara stod här en enda dag.