handdator

Visa fullständig version : Suzuki Hayabusa



Mc-Bosse
2010-04-28, 16:53
Hej!

Jag har blivit förälskad... ;)

http://www.suzukimc.se/source.php?id=1271280&image_constraints=617x821

Det blir inte vackrare på två hjul! :)

erkagn
2010-04-28, 17:03
Blir säkert en klassiker precis som Katanan.

christianka
2010-04-28, 17:04
Håller med dig, körde Suzuki BigKing med Hayabusa motorn på Stora Holm. Ojojoj....men frågan är hur trött man blivit i huvudet utav ljudet (som för övrigt är helt underbart) i längden.

PatrikAdolfsson
2010-04-28, 17:10
Riktigt läcker. Synd de inte är så sköna att köra långt med :D

Jonas
2010-04-28, 17:28
Nope, inte alls min typ av hoj, vare sig körmässigt eller estetiskt. I mina ögon ser den ut som nästan vilken stor sporthoj som helst. Har aldrig fattat grejen med sporthojar utanför inhägnad bana. Men det är kanske bara jag... :o

veteranmc
2010-04-28, 18:32
Nope, inte alls min typ av hoj, vare sig körmässigt eller estetiskt. I mina ögon ser den ut som nästan vilken stor sporthoj som helst. Har aldrig fattat grejen med sporthojar utanför inhägnad bana. Men det är kanske bara jag... :o

jag håller fullständigt med dig

engström67
2010-04-28, 18:48
Dom är riktigt läckra dom där,synd att det inte finns en touringmodell med denna motor,får väl nöja mig med 155hk.Stor motor är ju alltid trevligt att ha.Det är ju perfekt vid omkörningar o dylikt.;)

Nina
2010-04-28, 18:51
I mig bor en racer så jag förstår sporthojar. Den där busan är snygg.

Mats Liifv
2010-04-28, 18:52
Riktigt läcker. Synd de inte är så sköna att köra långt med :D
Allting är ju relativt, men jag tror att den faktiskt är i alla fall "anständig" att åka långt med. Med tanke på vilken typ av hoj det är tror jag att det är så. Har sett en del med packväskor, uppenbarligen ute på långtur. Dock är den ingenting för mig.....Dock gillar jag utseendet på något sätt, numera....tyckte annorlunda när dom kom.

Mc-Bosse
2010-04-28, 21:44
I mig bor en racer så jag förstår sporthojar. Den där busan är snygg.

Vi köper var sin och kör ifrån allt och alla! :D

Gibson
2010-04-28, 22:10
Jag gillar sporthojar men den där tycker jag är vidrig, för klumpig ser inte så där rå ut som en del kan göra, en humla på två hjul.:eek:

Mats Liifv
2010-04-28, 22:58
Jag gillar sporthojar men den där tycker jag är vidrig, för klumpig ser inte så där rå ut som en del kan göra, en humla på två hjul.:eek:

Även humlor kan flyga....;)

klaus
2010-04-29, 00:52
gillar inte svart
hade en gul Hayabusa bakom mig på Elmia mässan,riktigt snygg
fast stor motor :) Ska det vara,så ska det vara V8 :D
ja,alla har sin smak,undrar hur jag skulle customisera Hayabusan, någon som är villig att lämna ett till lite ombygge ;)

Nina
2010-04-29, 05:25
Ha ha, ja det gör vi! Fast just en Busa är nog lite för mycket hoj för mig ännu. ;)

Mc-Bosse
2010-04-29, 11:10
Inte alla ser skönheten i en riktig raket på två hjul. Det är inte bara utseendet utan bara vetskapen om att den kör ifrån allt och har fartspärr vid 300 skulle ju ge mig ståpäls även om jag låg och körde i gällande hastigheter. Tester jag läst säger också att det är en utmärkt långfärdshoj.

220 kilo och 197 Hk är ju ett lagom kraft/viktförhållande. :p
Men det hela stannar vid en dröm för de löpande kostnaderna såsom försäkring lär ju vara hiskeliga och så kul är det ändå inte...

http://www.cyberriders.se/tester/hayabusa_test.php

Roadking
2010-04-29, 11:14
Här syns jag på en Hayabusa8)

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=259&pictureid=1916

Kimmo
2010-04-29, 11:24
Tycker inte om. Ser ut som något som en orm svalt och den inte har smält ännu.

Gurrag
2010-04-29, 13:55
Fin javisst.
Dock för snabb för att jag skulle hinna med att tänka samtidigt som jag kör.

=) tack för en fin bild

Mc-Bosse
2010-04-29, 15:42
Här syns jag på en Hayabusa8)

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=259&pictureid=1916

Coolt! :D

oban
2010-04-29, 19:45
hade en gul Hayabusa bakom mig på Elmia mässan,riktigt snygg


Var det den här?
http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=903
Vann "Guldbågen" i Västervik förra året, så visst går det att bygga om även en busa :)

Mc-Bosse
2010-04-29, 22:27
Allt om Hayabusan: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Hayabusa

Många tycker att en mc som gör 300 ska se ut som en ordinär supersportmodell. Suzuki ville ju inte detta utan de ville göra en mc som visserligen går som en raket men ändå har kvaliteter som långfärdshoj. Därav utseendet med bl a bakskärm.

klaus
2010-04-30, 01:14
300 var ju ganska ynkligt, visserligen blir jag tvungen att lägga i tvåan för att köra fortare än så :)
har dock inga planer på att testa sådana hastigheter, en amerikan har visserligen kommit upp till 380km i timmen med Bossen innan han la av,det var inte maxfarten alltså
jag är nöjd med mina vikt hästar, 620kg 435hästar 570 newton
där hänger ingen Hayabusa med :)

klaus
2010-04-30, 03:15
hei Bosse
du som gillar svarta snabba hojar med lite klös i, kolla inlägg 108 på custom,värstingmc :)
Där får din Hayabusa nåt att bita i :D

klaus
2010-04-30, 03:20
visst Oban,det var Yellow fever
fick visst nån pokal i Elmia också

Mc-Bosse
2010-04-30, 09:59
kolla inlägg 108 på custom,värstingmc

Vill du länka?

Mc-Bosse
2010-04-30, 10:18
En Hayabusa behöver inte nödvändigtvis vara svart. Det är designen som sådan som tilltalar mig. Och jag får fyra Hayabusa mot en Boss Hoss om vi räknar på vad din kostade i inköp. :p ;)

Sug på den du! :D

engström67
2010-04-30, 12:47
300 var ju ganska ynkligt, visserligen blir jag tvungen att lägga i tvåan för att köra fortare än så :)
har dock inga planer på att testa sådana hastigheter, en amerikan har visserligen kommit upp till 380km i timmen med Bossen innan han la av,det var inte maxfarten alltså
jag är nöjd med mina vikt hästar, 620kg 435hästar 570 newton
där hänger ingen Hayabusa med :)

hu då 380km med det chassiet,det skulle man ju inte vilja prova,har åkt 200 med en rocket3,a och man blåste nästan av,och det är ju samma körställning.Nä har man en hoj med mycket pulver så skall man kunna utnyttja det utan att blåsa av eller hojen faller i bitar,det gör nog knappast busan:)

Roadking
2010-04-30, 14:35
Coolt! :D
.......;)

räven
2010-04-30, 16:01
Nu tänker jag igen = vad ska man med allt detta pulver till? Vem kan hantera mer än 100 hk ? I tävling men inte i trafiken. Anser inte att myndigheter ska bestämma mängd pulver. Men börjar inte marknaden själv annpassa sig det igentliga behovet på hojar? Kioskstilare börjar bli en mindre marknad tror jag. OBS gubbar får oxå tycka.

Hamre
2010-04-30, 18:40
300 var ju ganska ynkligt, visserligen blir jag tvungen att lägga i tvåan för att köra fortare än så :)
har dock inga planer på att testa sådana hastigheter, en amerikan har visserligen kommit upp till 380km i timmen med Bossen innan han la av,det var inte maxfarten alltså
jag är nöjd med mina vikt hästar, 620kg 435hästar 570 newton
där hänger ingen Hayabusa med :)


Men det är en stor skillnad, Hajabusan går att svänga med till skillnad från en DUNDERKLUMP!!
Hajabusan är en ren skönhet jämfört med DUNDERKLUMPEN!

Mc-Bosse
2010-04-30, 18:56
Men det är en stor skillnad, Hajabusan går att svänga med till skillnad från en DUNDERKLUMP!!
Hajabusan är en ren skönhet jämfört med DUNDERKLUMPEN!

Du föredrar Hayabusa framför Boss Hoss, du behöver väl inte ta i så då skiter på dig? ;)

räven
2010-04-30, 19:12
Njaa, inte är den så där smidig. Vet inget om bossen?

Mats Liifv
2010-04-30, 19:20
Men det är en stor skillnad, Hajabusan går att svänga med till skillnad från en DUNDERKLUMP!!
Hajabusan är en ren skönhet jämfört med DUNDERKLUMPEN!

"De gustibus non est disputandum!" ;)

Roadking
2010-04-30, 19:27
Njaa, inte är den så där smidig. Vet inget om bossen?
Låter kanske som jag vore aningen partisk i målet, men det är ICKE smidigare än min klumpeduns. så är det bara8)

räven
2010-04-30, 19:32
Ok. kommer ner till rallyt i morgon så kan jag kolla.

Roadking
2010-04-30, 19:34
Ok. kommer ner till rallyt i morgon så kan jag kolla.

Vilkt rally???

räven
2010-04-30, 19:40
Sjöbo, tror jag, bara hänger med kompisar. sen Ystad

Roadking
2010-04-30, 19:44
Hade varit hur trevligt som helst, men dessvärre så jobbar jag helgen. Det kommer fler tillfällen och då får du gärna testa den store klumpen;-)

Hamre
2010-04-30, 19:54
"De gustibus non est disputandum!" ;)

Men det går bra att andra beundrar Dunderklumpen? Jag som säger vad jag tycker är inte välkommen här verkar det som, eftersom jag inte beundrar Dunderklumpen och 08or!

Mats Liifv
2010-04-30, 20:09
Men det går bra att andra beundrar Dunderklumpen? Jag som säger vad jag tycker är inte välkommen här verkar det som, eftersom jag inte beundrar Dunderklumpen och 08or!

Nu har du missförstått!

Det latinska citatet betyder att tycke och smak ska man inte diskutera. Allas åsikt är lika mycket värd och ingen har rätt eller fel. Självklart behöver du inte beundra varken 08:er eller Dunderklumpar! ;)

Mc-Bosse
2010-04-30, 22:20
http://213.132.112.100/images/09/0981534125.jpg

Ojdå! 116 900: - för en sprillans ny Suzuki GSXR 1300 Hayabusa -09. Ej taget i beaktande vad man kan tycka om modellen så kan väl alla hålla med om att det är prisvärt för en fabriksny mc av den kalibern! :) Snygg färg också. En -10 kostar 50 000: - till.
http://www.blocket.se/ystad/Suzuki_GSXR_1300_Hayabusa_26785080.htm?ca=23_6&w=1

klaus
2010-05-01, 01:25
håller med Bosse,snygg färg
apropå länkandet,det går över min datavana än så länge :)
Håller med dig också när det gäller priset på Bossen,men det kändes inte helt fel när det stod två Bossar parkerade i mitt garage en längre tid,hade det varit Hayabusor så hade det nog blivit bra trångt,tror inte att kan klämma dit 10 hojar :)
Det finns rakt styre till Bossen med,då kan man ligga på bensintanken för att inte blåsa bort :) (den svarta värstingen har ett sånt)

Det är roligt med smak och festligt hur känsligt det här är för vissa
Vi gillar ju alla hojar,fast kanske lite olika varianter

och för dom som inte vet så går det alldeles utmärkt att svänga med Bossen,det mesta handlar ju om att kunna köra :D

Mc-Bosse
2010-05-01, 11:29
håller med Bosse,snygg färg
apropå länkandet,det går över min datavana än så länge :)
Håller med dig också när det gäller priset på Bossen,men det kändes inte helt fel när det stod två Bossar parkerade i mitt garage en längre tid,hade det varit Hayabusor så hade det nog blivit bra trångt,tror inte att kan klämma dit 10 hojar :)
Det finns rakt styre till Bossen med,då kan man ligga på bensintanken för att inte blåsa bort :) (den svarta värstingen har ett sånt)

Det är roligt med smak och festligt hur känsligt det här är för vissa
Vi gillar ju alla hojar,fast kanske lite olika varianter

och för dom som inte vet så går det alldeles utmärkt att svänga med Bossen,det mesta handlar ju om att kunna köra :D

En mc har ett styre och då går det att styra!

Länka? Vänsterklicka i adressfältet längt upp i webbläsarens adressfönster. Texten blir blå. Tryck CTRL + C för att kopiera detta blåmarkerade eller högerklicka i det blåa och välj kopiera. Vänsterklicka var du vill klistra in det du kopierade och tryck CTRL +V eller högerklicka var du vill ha det inklistrat och välj klistra in. Redigeramenyn har samma kommandon. Tre sätt för att göra samma sak. Windows är ju fint!

Nedan länk till denna sidan.
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3611&page=5

Roadking
2010-05-04, 10:26
Hayabusan som jag sitter på är inte min, det är en kollegas. Vad som utspelade sig när lillgrabben i hushållet fick se den va följande. Pappa, det där är en fräck hoj. Bara så du vet så hatar jag Harli Davidson(sagt på ren skånska av en 6 åring) Ja ja, han mognar väl till så småningom;-)

Scorpio
2010-05-04, 11:22
300 var ju ganska ynkligt, visserligen blir jag tvungen att lägga i tvåan för att köra fortare än så :)
har dock inga planer på att testa sådana hastigheter, en amerikan har visserligen kommit upp till 380km i timmen med Bossen innan han la av,det var inte maxfarten alltså
jag är nöjd med mina vikt hästar, 620kg 435hästar 570 newton
där hänger ingen Hayabusa med :)

klaus:

380 km/h på en kåplös hoj var då verkligen inte lite.. Har du någon länk eller liknande där man kan se fakta på 380 km/h körningen?

När ingen Hayabusa hänger med, menar du då toppfarten? Eller på strippen(0-402 meter)? Eller något annat?

Roadking
2010-05-04, 11:47
http://www.youtube.com/watch?v=p8wLwHs4mzI&feature=related

Mc-Bosse
2010-05-04, 12:08
Hayabusan som jag sitter på är inte min, det är en kollegas. Vad som utspelade sig när lillgrabben i hushållet fick se den va följande. Pappa, det där är en fräck hoj. Bara så du vet så hatar jag Harli Davidson(sagt på ren skånska av en 6 åring) Ja ja, han mognar väl till så småningom;-)

Han verkar mogna tidigt tycker jag! :D

Mc-Bosse
2010-05-04, 12:10
http://www.youtube.com/watch?v=p8wLwHs4mzI&feature=related

Nu kan jag inte tyska men dom kör flat out va? Jag säger bara: bilar är slöa! :D

Roadking
2010-05-04, 12:12
Han verkar mogna tidigt tycker jag! :D

Ha ha :p

Roadking
2010-05-04, 12:15
Nu kan jag inte tyska men dom kör flat out va? Jag säger bara: bilar är slöa! :D

Himla slöa bilar dom bygger i dessa moderna tider;D

Molgan
2010-05-04, 12:35
fI_GvCl8ei8
Busa>Ninja>Boss. Dock helt irrelevant då det är helt olika typer av hojar, och köra rakt fram är trist ändå. =)

Mr.Peter
2010-05-04, 15:03
300 var ju ganska ynkligt, visserligen blir jag tvungen att lägga i tvåan för att köra fortare än så :)
har dock inga planer på att testa sådana hastigheter, en amerikan har visserligen kommit upp till 380km i timmen med Bossen innan han la av,det var inte maxfarten alltså
jag är nöjd med mina vikt hästar, 620kg 435hästar 570 newton
där hänger ingen Hayabusa med :)

Det vill jag nog se innan jag tror på det!???

Hm...tvåan över 300 hundra??

Är den sexväxlad så blir det väl över 1000Km/tim om du håller på lite till?

Mats Liifv
2010-05-04, 15:11
Det vill jag nog se innan jag tror på det!???

Hm...tvåan över 300 hundra??

Är den sexväxlad så blir det väl över 1000Km/tim om du håller på lite till?

Den har bara två växlar....turligt nog! ;)

Roadking
2010-05-04, 16:16
Min gör nog 150 i femmans växel. Rätt nöjd ändå ;-)

Mc-Bosse
2010-05-04, 20:14
Den har bara två växlar....turligt nog! ;)

Precis! :D

klaus
2010-05-05, 03:03
tack Bosse för info om länkandet,ska träna lite på det när jag har tid

jo,Ferrarin är lite slö,dom kör bara en kort sträcka,dom säger att Bossen tog 200km/tim på drygt 6 sek,men Andy som kör är ingen dragsterförare

Hei Molgan,har sett klippet tidigare,Boss killen kan ju inte ens handskas med sin,drar full gas o spinner loss o fladdrar, då kan ju vem som helst köra ifrån en

den andra filmen om en -98 på strippen,då var det enpetare o dom gjorde bara 240km/tim

Det är Marv Jorgensen som har kört 380 med sin Boss,har dock inte sett nån film om detta men eftersom det används som reklam för hans firma så borde det stämma,han har ju alla möjliga rekord,bla med snöskoter :)

den svenska återförsäljaren har kört 250 med sin,men han har ingen vindruta o med öppen hjälm

finns det nån mattesnille här,vore trevligt o veta teoretisk vad min kan prestera eftersom jag aldrig kommer att komma ens i närheten av vad som finns i resurser
motorn varvar 7650,tomgång 800, ettan 3500 vid 165 km/tim, ettans max 240km/tim, tvåan 2000 vid 120km/tim Eller vad 'är det för info man skulle behöva för att kunna räkna

Ove
2010-05-05, 07:00
Finns det nån mattesnille här,vore trevligt o veta teoretisk vad min kan prestera eftersom jag aldrig kommer att komma ens i närheten av vad som finns i resurser
motorn varvar 7650,tomgång 800, ettan 3500 vid 165 km/tim, ettans max 240km/tim, tvåan 2000 vid 120km/tim Eller vad 'är det för info man skulle behöva för att kunna räkna

:) Mattesnille (:D) Definitivt inte, men med lite + och- kom jag fram till 459 km/h. :). Undrar om det inte blir lite blåsigt i den farten. ?

Molgan
2010-05-05, 08:45
7650rpm på 2an ger som Ove säger 459kmh, men det tror jag inte är möjligt i praktiken pga fysiken. en ökning med 30kmh från 10-40kmh kräver mindre än 1hk, en ökning från 310-340kmh kräver betydligt mer och ökningen är exponentiell. Tror inte du lyckas varva ur den på 2an.

Mc-Bosse
2010-05-05, 10:00
Det största hindret är fartvinden. Och det är därför Hayabusan ser ut som den gör där bak med puckel och riktig bakskärm. Puckeln blir en naturlig fortsättning för vinden från förarens rygg och ner förbi skärmen. Sen ett annat + är ju att det är ett litet bagageutrymme där under puckeln också! Se ett praktiskt transportfordon även för småprylar.... :D

1, Puckel
2, Bagageutrymme!

Scorpio
2010-05-05, 11:31
jo,Ferrarin är lite slö,dom kör bara en kort sträcka,dom säger att Bossen tog 200km/tim på drygt 6 sek,men Andy som kör är ingen dragsterförare

Hei Molgan,har sett klippet tidigare,Boss killen kan ju inte ens handskas med sin,drar full gas o spinner loss o fladdrar, då kan ju vem som helst köra ifrån en

den andra filmen om en -98 på strippen,då var det enpetare o dom gjorde bara 240km/tim

Det är Marv Jorgensen som har kört 380 med sin Boss,har dock inte sett nån film om detta men eftersom det används som reklam för hans firma så borde det stämma,han har ju alla möjliga rekord,bla med snöskoter :)

den svenska återförsäljaren har kört 250 med sin,men han har ingen vindruta o med öppen hjälm

finns det nån mattesnille här,vore trevligt o veta teoretisk vad min kan prestera eftersom jag aldrig kommer att komma ens i närheten av vad som finns i resurser
motorn varvar 7650,tomgång 800, ettan 3500 vid 165 km/tim, ettans max 240km/tim, tvåan 2000 vid 120km/tim Eller vad 'är det för info man skulle behöva för att kunna räkna

Jag ska till att börja med säga att jag inte heller är någon stjärna på det här med datorer och internet.

Men angående 0-200 på drygt 6 sek med Boss Hoss så har inte jag kunnat hitta något som visar detta? Följande har dock en ägare att berätta:
"In 2001 I was at the strip where they were tuning top fuel dragsters and the strip was so sticky with VHT that it was hard to walk and keep your shoes on. I thought my bike would run in the 10's if the tranny would stay to gather. My plan was to do what I always did and that was to see how much spinning I would do by hammering it at the line then backing off, then ease back in it. Best I can remember I nailed it and not a squeak so I hit the Nitrous almost immediately, and no tire spin. Power shifted into OD some where before the 1/8th but don't remember, and it just flew. I didn't know I had gone as fast as I had but it was hard to get stopped before the end. I had no clue what it did in the 1/8th but a 388 on the juice will go like crazy. I was planning on rebuilding my tranny as soon as I got home so I didn't care if it blew up all over the place. Time was 8.867 @ 156.200 MPH so that is my story and I am sticking to it. I had the time slip for a long time but it went with my motor-home when I sold it. My personal feelings is if you can hook one up, like mine did, any Boss will scat like a scared bugger."

Källan är http://www.mybikeforums.com/forums/showthread.php?t=12874 Med extrema mängder trackbite(greppklister) på strippen och lustgas i maskinen kan man alltså få en Boss Hoss att göra 8.86 på strippen.

Angående Marv Jorgensen(från 2002):
"Marv’s new ride for 2002 packs a deadly punch with a 615ci Big Block Chevy, answering the age-old dispute that “Size Does Matter.” Of course Marv’s Boss Hoss rides on an oversized 12-inch rear DOT tire, but with over 1000 hp on tap (on the spray), it doesn’t stand a chance. Marv has not had the bike to the track, he did have a chance to try his original small block motor out on the quarter mile dyno at the Daytona Bike Week. The bike posted a new quarter mile dyno world record, running a 6.407 @ 210.8 mph! And this was done with the small block!" Källan är http://www.crazyspeed.com/crazyspeed/home.nsf/(AreaFrames)/GM+Performance?OpenDocument&Section=FeaturesUpdates&QueryString=OpenDocument

Detta är väl deras hemsida? http://www.choppercity.com/service.asp Jag kan inte hitta något om 380 km/h med en Boss Hoss där? Och "quarter mile dyno world record", dvs accelerationsmätning i bromsbänken, kan väl knappast betecknas som ett mått på fordonets accelerationsförmåga eller toppfart..

Som det skrivs om Marv Jorgensens 1000 hk Boss Hoss och som klaus också noterat i sin kommentar till klippet med Boss Hoss/Kawa ZX12R, så är nog sanningen att kombinationen av den extrema vikten och den extrema motorkraften gör det omöjligt att accelerera på några rekordtider med Boss Hoss eftersom bakhjulet helt enkelt inte får fäste. Om man inte har tillgång till en dragstrip fullpreparerad med trackbite.. Detta problem förstärks bara ytterligare med en Boss Hoss med större och/eller trimmad motor. Oavsett vad ägarna själva säger ;)

Scorpio
2010-05-05, 11:51
Gällande teoretiska toppfarter så köpte vi 1985 en fabriksny Mercedes 190. På denna tid hade Mercedes fått för sig att deras manuellt växlade modeller skulle ha en extrem utväxling och denna modell var inget undantag. Bilen var så högt växlad på 5:e växeln att den i praktiken var närmast oanvändbar med endast 2.0 liters motor på 105 hk/170 nm. Jag räknade dock ut att den teoretiska toppfarten var 310 km/h om den hade orkat varva till 6200 rpm, vilket givetvis var fullständigt omöjligt i praktiken. Den verkliga toppfarten var 185 km/h och detta på 4:e växeln.

Hög utväxling på högsta växeln kan förstås vara behagligt vid långresa om man har en motor som orkar med det. Men någon form av intressant mått på fordonets toppfart kan det knappast betecknas vara..

Alla motorcyklar har en sämre luftmotståndskoefficient(Cd) än moderna bilar. Anledningen till att de ändå har hög toppfart trots den jämförelsevis låga effekten är att frontarean(A) är betydligt mindre än på bilar. Dvs det totala luftmotståndet(Cd gånger A = CdA) är mindre än på bilar.

En Boss Hoss har en betydligt sämre luftmotståndskoefficient än t.ex. en Suzuki Hayabusa då den saknar kåpa som kan styra luftströmmarna. Den har därtill en större frontarea. Dvs den har betydligt högre luftmotstånd(CdA) än t.ex. en Suzuki Hayabusa. Boss Hoss har en mycket högre motoreffekt, men då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten blir det ändå svårt att uppnå extremt höga hastigheter(läs: 300+ km/h)

Sammanfattningsvis betvivlar jag att en Boss Hoss i standardskick kan nå en hastighet på 380 km/h. Oavsett vad ägarna själva säger ;)

Mc-Bosse
2010-05-05, 13:25
Jag hittar inget youtubeklipp med kamera på instrumenten och full rulle med en Boss hoss. Någon ägare borde ha testat toppfarten tycker jag. Sporthojägare gör det ju.

klaus
2010-05-06, 00:02
tack för alla svar,nu vet man teorin
har inga som helst planer på att testa min maskins max

klaus
2010-05-06, 01:23
hei igen
gillar det här forumet,så mycket samlad kunskap
verkar som jag har haft förutfattade meningar och rena felaktigheter. Jag får tacka för rättelser,bugar och får väl äta upp min mössa. :)
Trodde faktiskt att Marv hade kört hojen i verkligheten,det stod ju inget att det var bänken. :(
Får också kolla den tyska originalfilmen med Ferrarin,har för mig att dom säger där att Bossen gjorde 0- 200 på drygt 6 sek,men som sagt rätt ska vara rätt

Ni kanske kan även rätta till den sista myten,vet ej var infon kommer, men har blivit tillsagd att i teorin skulle Hayabusan göra 0 - 100 på 2,1 sek och Bossen 1,9 sek

Vad är rimligt i praktiken att förutsätta med en bra förare att göra 0 - 100 , när man måste tänka på grepp med bakhjul o att föraren hänger kvar

det är roligt att ha denna jämförelse med en sporthoj o en glidare,får nog stå där med mössan eftersom det var jag som började med dessa jämförelser :D

Mc-Bosse
2010-05-06, 03:05
Hur fort får det gå?

305 km/ tim och blir omkörd. Jag säger då det!
http://www.youtube.com/watch?v=QwsADkS8Kvs&feature=related

Scorpio
2010-05-06, 08:38
Gällande Boss Hoss så är det en mycket mäktig maskin. Snabb är den förstås också även om den kanske inte är den allra snabbaste hojen vid acceleration från stillastående eller i toppfart. Vid acceleration i landsvägsfart är jag däremot övertygad om att t.ex. en Suzuki Hayabusa ägare får jobba mycket hårt med växelpedalen för att hänga med när den mäktiga V8:an utan större ansträngning sätter fart. Och det finns knappast någon hoj som klår en Boss Hoss när det gäller att lägga långa feta burnouts.

Vilken typ av hoj man gillar är ju upp till var och en att avgöra, smaken är som bekant som baken och tur är väl det annars skulle alla köra omkring på likadana hojar. Personligen har jag varken Boss Hoss eller Suzuki Hayabusa som favoriter men det innebär ju inte att de behöver vara dåliga hojar för det, alla maskiner har sina för och nackdelar.

Maestro
2010-07-29, 12:36
Det här är grejjer.

http://www.youtube.com/watch?v=cGlgmzCMrcs

Mr.Peter
2010-07-29, 12:46
Den ena läckrare än den andra,synd o förbjuda såna.

Mc-Bosse
2010-07-29, 13:15
Jag säger det igen: det finns inget vackrare på två hjul än en Suzuki Hayabusa! Den har allt som får adrenalinet att pumpa och ett megastort leende att breda ut sig! :D Den silverfärgade vid 1:32 är ju ovanligt läcker! :D

Mr.Peter
2010-07-29, 13:30
Har haft förmånen o dra gärnet på en sån,det blev mycke slalompinnar o hålla reda på.

Dessutom höll kläderna på att slitas av kroppen på mig.

Jag förstår att sporthojsförarna har tajta skinndressar

Givetvis provade jag den på autobahn så inte alla sporthojshatare får vatten på sin kvarn.

gunther
2010-07-29, 13:52
...
Ni kanske kan även rätta till den sista myten,vet ej var infon kommer, men har blivit tillsagd att i teorin skulle Hayabusan göra 0 - 100 på 2,1 sek och Bossen 1,9 sek

Vad är rimligt i praktiken att förutsätta med en bra förare att göra 0 - 100 , när man måste tänka på grepp med bakhjul o att föraren hänger kvar

...


Tänkte inte ge mig in på att resonera kring dom kompetensmässiga kraven, men däremot så kan man tänka sig att titta på accelerationskrafterna som krävs för att man ska komma till 100 km/h (eller 28 m/s) på 2 sekunder. Accelerationen blir således 14 m/s2 vilket motsvarar ca. 1,5 G (givet att 1 G = 9,82 m/s2). Att orka stå emot 1,5 G ser jag inte som något stort problem förutsatt att man är beredd på det och kanske har något mer än rullager att sitta på. Ännu enklare blir det ju om man kan ha fötterna bakom sig och trycka emot med dom också. ;)

-edit-

Ett förtydligande kan vara på sin plats. Det rör sig ju faktiskt om 1,5 G i horisontalplan. Dom flesta kan kanske tänka sig att bli 50% tyngre (alltså vertikalplan), men 150% av ens egna kroppsmassa i horisontalplan är en annan sak. När jag tänkte på detta igårkväll blev jag plötsligt lite fundersam kring rimligheten att orka hålla sig kvar.

Maestro
2010-07-29, 14:02
Har haft förmånen o dra gärnet på en sån,det blev mycke slalompinnar o hålla reda på.

Dessutom höll kläderna på att slitas av kroppen på mig.

Jag förstår att sporthojsförarna har tajta skinndressar

Givetvis provade jag den på autobahn så inte alla sporthojshatare får vatten på sin kvarn.


Testa vid fartkamerorna nästa gång, du kommer bli positivt överraskad.

Mr.Peter
2010-07-29, 14:42
Testa vid fartkamerorna nästa gång, du kommer bli positivt överraskad.

????
Kommer det ut en byling med stoppspade eller det blixtrar efter man passerat?

Maestro
2010-07-29, 16:35
Du hinner inte uppfatta nånting av det där.