handdator

Visa fullständig version : Förkyld



Nina
2010-04-27, 19:11
Usch, jag är fortfarande förkyld. Och så återkom pollenallergin i dag så nu är jag fullständigt sänkt. Jag brukade ha problem med pollen på våren men jag har i alla år trott det berott på allt vägdamm, just när snön smält undan och innan kommunen hunnit sopa gatorna. men gatorna är sopade, dagar när det regnat ute har jag känt mig bättre och soliga dagar har det varit åt skogen med rinnande ögon och näsa samt nysningar dito.

Jag tog allergitabletter, för tidigare om åren har jag vant mig vid dammet (pollen) och inte behövt ta allergitabletter, det har liksom gett med sig efter ett par veckor så i år tänkte jag att det ger nog med sig och slutade med allergitabletterna då jag mådde bra.

I dag brakade helvetet löst så nu har jag fått börja ta allergitabletterna igen. Då vet jag det, bara att fortsätta ta dem för att fungera. Nu vet jag hur min man haft under alla åren. :rolleyes:

Förkylningen, ja det verkar vara en envis rackare. Sitter i länge i halsen, ingen feber och sånt men en rackarns envis hosta. Hå hå ja ja.

erkagn
2010-04-27, 19:35
Oj, så typiskt nu när de är vår och hojtider. Krya på dig!

Mc-Bosse
2010-04-27, 20:50
Fälla upp visiret när du kör hjälper ju inte för nyser du så får du snoret i ansiktet ändå av fartvinden.

Bara en liten reflektion från mig... ;)

DearHunter
2010-04-27, 21:06
Usch, jag är fortfarande förkyld. Och så återkom pollenallergin i dag så nu är jag fullständigt sänkt. Jag brukade ha problem med pollen på våren men jag har i alla år trott det berott på allt vägdamm, just när snön smält undan och innan kommunen hunnit sopa gatorna. men gatorna är sopade, dagar när det regnat ute har jag känt mig bättre och soliga dagar har det varit åt skogen med rinnande ögon och näsa samt nysningar dito.

Jag tog allergitabletter, för tidigare om åren har jag vant mig vid dammet (pollen) och inte behövt ta allergitabletter, det har liksom gett med sig efter ett par veckor så i år tänkte jag att det ger nog med sig och slutade med allergitabletterna då jag mådde bra.

I dag brakade helvetet löst så nu har jag fått börja ta allergitabletterna igen. Då vet jag det, bara att fortsätta ta dem för att fungera. Nu vet jag hur min man haft under alla åren. :rolleyes:

Förkylningen, ja det verkar vara en envis rackare. Sitter i länge i halsen, ingen feber och sånt men en rackarns envis hosta. Hå hå ja ja.

Så! Nu bestämmer vi allesammans att Du ska må bättre imorgon :). Bångstyriga pollen och baskelusker kommer efter den 28/5 att dö martyrdöden i en näsduk som spolas ner i muggen! ;)

Krya på dig!

Jan-Olov
2010-04-27, 22:01
Fälla upp visiret när du kör hjälper ju inte för nyser du så får du snoret i ansiktet ändå av fartvinden.

Bara en liten reflektion från mig... ;)
Jag nös en gång i hjälmen sedan såg jag inget ting. MCn som körde om mig undrade nog vad som stod på så när jag mötte dem på Verona MC så talade jag om vad som hänt "och det tyckte dom va kul".:mad:

Nina
2010-04-28, 06:32
Jag har visserligen hostat innanför hjälmen och då immade både visir och glasögon igen. Fast det var bara att öppna visiret lite så försvann imman. Jag har klarat mig ifrån att nysa i den dock men det lär säkert komma nån gång.

Jag som trott att rinningarna, snorigheten och nysningarna berott på vägdamm just när snön smält och de inte hunnit sopa gatorna, allt sand som yr runt efter bilen… Det har pågått under flera år men det har också gått över så jag har aldrig tänkt på pollenallergi – förrän i år. I år var det riktigt jobbigt, jag skulle cykla till min mans jobb med dottern en morgon och vi kom in på en fuktig grusväg. Det rann ur ögonen så pass att jag knappt såg vart jag cyklade. Då slog det mig: ”Men nu är jag på en fuktig grusväg, det borde inte rinna så hemskt nu, det finns ju inget damm här??”…
Då började jag fundera omkring och lägga puzzel, provade att ta allergitabletter och vips försvann alla symtom efter ett par dars användande. Nu åt jag dem under ett par veckors tid och provade nyss att sluta äta dem, det tog fyra dar så kom problemen tillbaka. Nu är jag ganska säker på att det är pollenallergi, tar väl ett par dar innan de hjälper, hoppas bara att allergin inte satt sig ordentligt i kroppen nu så de hjälper mindre.

Jag vet att jag inte tål katter, långhåriga går bättre än vanliga bondkatter. Det beror också på hur noga folk är med städningen, dammsugs det inte varje dag om de har katt så blir jag dålig direkt. Då får jag astma och näsan täpps igen, ögonen svullnar och kliar som tusan. Det kliar även i halsen och inne i örongångarna och dit når man förstås inte. Kliar jag i ögonen muras de igen helt.

Det är samma reaktion på sjuka hus fast mer åt förkylningshållet med snorig och täppt näsa, lite astma och pip i rören, men den ”förkylningen” försvinner efter ett tag när jag befunnit mig utanför det sjuka huset några timmar. Och nu kan jag alltså lägga till pollen och får ta reda på vilka pollen det är. Då det började ganska omgående så fort snön smält gissar jag på hassel och al, tror de är först att fara runt i luften. Nu börjar björken snart slå ut också.

Den envisa hostan sitter i än, luftrören var igenkorkade i morse och jag hostade som attan. Näsan var täppt, jag tar ingen nässpray pga att den varit beroende en gång. För några år sen när jag var förkyld köpte jag Nezeril för att rensa upp. När förkylningen var över var näsan snabbt van med Nezeril och jag fick ingen luft om jag inte använde Nezeril. Så jag var tvungen att fortsätta med den för att kunna sova på nätterna. Efter X antal år läste jag i Expressen om näsor som var beroende av nässpray direkt vid en enkel förkylning, folk som jag fått problem att vänja näsan från nässpray så jag tog kontakt med sjukvården, jag hade turen att hitta rätt läkare direkt och fick hjälp att få bort beroendet. Tänk att lite Nezeril under en förkylning kan vända allt så fel på bara några dagar!

Jag fick nån koksaltlösning att skölja näshålorna med, inte roligt alls men jag gjorde det varje morgon och kväll. Huu, ryser vid tanken av känslan att ha näshålorna fyllda med vätska. Och nån avsvällande tablett som funnits sen 50-talet, den såg till att hinnorna inuti näsan svälldes av. Och Rhinocourt Aqua fick jag, efter tre-fyra veckor kändes näsan bra, den svullnade inte igen och jag kunde sakta och säkert avyttra en sak i taget. Japp, det tar ungefär så lång tid att vänja av näsan från nässpray. Och sen får jag aldrig nånsin ta nässpray igen för då är det klippt. Däremot tar jag en tablett som heter Rinexin istället när jag är täppt och ska sova, den hjälper under flera timmar så man kan sova i lugn och ro. :)