handdator

Visa fullständig version : glömma slå av blinkersen



engström67
2010-04-27, 18:10
Det snackas mycket nu om alla olyckor med mc,och ovana förare på vårkanten?Smc kör någon kampanj syns mera eller vad det är.Men en sak som jag reagerar starkt på,det är alla knuttar som glömmer att slå av blinkersen på hojen,jag kör runt 15-20000mil per år och man ser det dagligen,hur många olyckor ställer det till med tro.Jag kan lova att om alla mc olycker fanns på bild så var nog minst 30% förare med blinkers på åt något håll,och därmed lurar bilisten,tänk på det.Jag var hos touringbutiken i lördags,dom hade öppet hus,med provkörning av lite hojar,rätt kul faktiskt men det sorgliga av det hela var att 6av 10som drog iväg med en demo hoj glömde att slå av blinkersen,väldigt orutinerat tycker jag.Tyvärr så är det ju svårt att ta fram ett system som slår av själv,finns vissa som gör,men annars tänk på det,det skulle rädda många liv,jag vet.

Mc-Bosse
2010-04-27, 20:45
Jag har automatisk återgång av blinkers på min hoj från -81 men den fungerar som så att när jag slår till blinkersen så slår den ifrån efter en viss tid. En tid som för mig är alldeles för kort inför en sväng då jag vill blinka i vad jag tycker är i god tid. Det innebär att jag får slå till den ännu en gång innan jag svänger för att den efter svängen ska slå av själv.

Därför kör jag med blinkersen i manuellt läge och jag glömmer sällan att slå tillbaka den.

veteranmc
2010-04-27, 21:19
jag har "cykelblinkers" på mina motorcyklar å den är jag noga med att använda

Mats Liifv
2010-04-27, 21:23
jag har "cykelblinkers" på mina motorcyklar å den är jag noga med att använda

Semaforstilen med armarna eller...?;)

veteranmc
2010-04-27, 21:26
Semaforstilen med armarna eller...?;)

jo handutsträckning:

Mats Liifv
2010-04-27, 21:41
jo handutsträckning:D:D:D

En bild jag kan frammana för min inre syn är när tre killar i "nattskjortor" på samma moped inne i Kairo, som på ett givet tecken alla tre sträcker ut sina vänsterhänder och svänger. Inte det vanligaste att överhuvudtaget visa vart man var på väg i Kairo annars. Här blev det väldigt tydligt!

engström67
2010-04-27, 22:01
Det är ju synd att det vart något att skämta om när det är dödligt allvar,skickade ett mail till Magnus Klys på smc när det var snack om säkerhet men fick ej någe svar,men det är väl som vanligt,när sanningen kommer på tal så lägger man på locket???Det är väl bättre att tjata om kurvkurser på banan hela tiden,det är väl där man blir duktig i trafiken:D

Chappy
2010-04-27, 22:11
Jag tror nog killarna inser allvaret i ditt inlägg och håller med dig. Men allting har också en humoristisk sida, även döden.

Mats Liifv
2010-04-27, 22:18
Håller med dig, det är absolut en mycket viktig sak! Svårt att få till en fungerande, automatiskt avstängande blinker. Antingen stänger den av för tidigt, vilket också kan vara farligt. För egen del är jag väldigt noga och stänger ofta av blinkern en extra gång efter sväng. Är ofta svårt att se om den är på eller ej, vilket jag tycker är farligt. Skulle gärna vilja ha en ljudlig summer också, förutom lampindikering!

engström67
2010-04-27, 22:30
Håller med dig, det är absolut en mycket viktig sak! Svårt att få till en fungerande, automatiskt avstängande blinker. Antingen stänger den av för tidigt, vilket också kan vara farligt. För egen del är jag väldigt noga och stänger ofta av blinkern en extra gång efter sväng. Är ofta svårt att se om den är på eller ej, vilket jag tycker är farligt. Skulle gärna vilja ha en ljudlig summer också, förutom lampindikering!

Ja det är lika med mig med,sitter och trycker på knappen stup i ett:)

Mats Liifv
2010-04-27, 22:39
Ja det är lika med mig med,sitter och trycker på knappen stup i ett:)

"Better safe than sorry!"

klaus
2010-04-28, 00:07
min blinkar sju gånger och slår sen av automatiskt,behöver jag mer så är det bara trycka en gång till
blinkersen är placerade så att jag kan se reflektionen på kromet i framgaffeln,även dagtid,vill ju gärna veta att allt funkar när behövs och är avslaget när inte behövs
eftersom man är beroende av blinkers så vill jag veta direkt om nån lampa skulle ha gått

Nina
2010-04-28, 05:57
Jag är också noga med att kontrollera att blinkersen är avstängd efter genomförd sväng, jag sitter och trycker en extra gång eller två på knappen för att förvissa mig om att den inte är på av misstag. På min Hva och BSA är det handuppräckning som gäller, där är jag noga med ordentliga handsignaler så de bakom mig begriper vad jag ämnar att göra. Då ser mina signaler lite militäriska ut men man kan inte veva som med en sladdrig disktrasa, nä distinkta bestämda signaler.

swedan
2010-04-28, 07:14
Ja det är lika med mig med,sitter och trycker på knappen stup i ett:)

Skönt att det inte bara är jag som lider av glömt-att-stänga-av-blinkers-paranoia! ;)
Har glömt den några gånger så nu är jag extremt noga med att stänga av den.....många gånger...... :)

Brukar även göra kontroll före körning, att alla lampor fungerar.
Kan ju vara lika illa att det INTE blinkar när man ska svänga. :rolleyes:

Jåke
2010-04-28, 07:19
Det är ju synd att det vart något att skämta om när det är dödligt allvar
Jag håller inte med. Personliga saker bör man nog inte skämta om, men döden generellt bör man inte backa för så länge man kan hålla sig till ämnet i övrigt.

Blinkers är ett sätt att markera att nåt ska hända, ett sätt att påkalla uppmärksamhet. Inte tvärs om... Om den glöms så är det inte bra, och det kan orsaka onödiga korsningsolyckor bara för att folk inte kan vänta de extra sekunderna utan chansar på att hinna ut framför ett blinkande fordon. Utan tanke på att kolla placering/hastighet (ser den ut att vilja svänga?) eller tänka att blinkers kanske glömts...

Personligen tror jag dock alla dessa bilister som INTE blinkar när de ska åt diverse håll är större orsak till olyckor än några motorcyklister som glömmer slå av sin. Liksom naturligtvis mc som inte blinkar utan bara drar iväg åt något håll. Ingen är tankeläsare, vilket många tycks tro, kanske vi har adopterat den österländska filosofin som Mats var inne på ;)

Linnex
2010-04-28, 07:37
Jag har automatisk återgång av blinkers på min hoj från -81 men den fungerar som så att när jag slår till blinkersen så slår den ifrån efter en viss tid. En tid som för mig är alldeles för kort inför en sväng då jag vill blinka i vad jag tycker är i god tid. Det innebär att jag får slå till den ännu en gång innan jag svänger för att den efter svängen ska slå av själv.

Därför kör jag med blinkersen i manuellt läge och jag glömmer sällan att slå tillbaka den.

Samma med min kawa. Detta var ett orosmoment när jag skulle köra upp. Den stängde av sig förtidigt :-(
Manuellt läge? Det kan jag inte se att det går på min.

Mc-Bosse
2010-04-28, 10:17
Samma med min kawa. Detta var ett orosmoment när jag skulle köra upp. Den stängde av sig förtidigt :-(
Manuellt läge? Det kan jag inte se att det går på min.

Har jag extrautrustning? :D

Triangeln över M är varningsnlinkers på de modellerna som har det, dock inte min.

1, Auto/manuellt läge

Mc-Bosse
2010-04-28, 10:23
Då ser mina signaler lite militäriska ut men man kan inte veva som med en sladdrig disktrasa, nä distinkta bestämda signaler.

Så militäriskt såååå. *lol*