handdator

Visa fullständig version : Jag blir snart less...



pea_72
2010-04-27, 07:05
Har kört några korta svängar i år, känner mig inte alls trygg. Kurvorna är värst, jag får liksom inte till det och nu känns det som om jag kommer ge upp. Jag kan ju inte köra hoj och vara rädd så fort det kommer en kurva som jag aldrig kört i. Hade tänkt vara med på en bankurs men de var fullbokade när jag hittade dem. Börjar tvivla på min egen förmåga nu, kanske skulle jag aldrig tagit det där kortet i somras, kanske skulle jag åkt till thailand för pengarna, kanske skulle jag i vart fall skaffat mig hojkompisar före jag skaffade kort och hoj så jag hade haft människor omkring mig och fråga…*suck*

När jag är ute och kör är det njutning och avkoppling, utom då i kurvorna… tror ni det kommer gå över? Tror ni det går att öva bort?

Ni kanske inte alls kan se problemet, det känns som om jag är den enda på jorden som faktiskt känner mig obekväm när jag kör nya oprövade vägar därför kör jag samma väg gång på gång, tänkte liksom att jag skulle kunna övertyga mig själv om att det inte är farligt med kurvor, utan ”roligt”, ”grejen med hojåkande” och ”kittlande” som några personer beskrivit det som ,om jag får vana på trygga vägar. Kan ju inte heller åka med folk som jag inte känner eller litar på då jag skulle känna mig som en belastning när kurvan kommer och de susar på i 80 och jag är glad om jag vågar ta kurvan i 50… ja ni fattar problemet…

Så igen…kommer det gå över eller skall jag gå över till någon annan fritidssysselsättning?

Ove
2010-04-27, 07:39
Har kört några korta svängar i år, känner mig inte alls trygg. Kurvorna är värst, jag får liksom inte till det och nu känns det som om jag kommer ge upp. Jag kan ju inte köra hoj och vara rädd så fort det kommer en kurva som jag aldrig kört i. Hade tänkt vara med på en bankurs men de var fullbokade när jag hittade dem. Börjar tvivla på min egen förmåga nu, kanske skulle jag aldrig tagit det där kortet i somras, kanske skulle jag åkt till thailand för pengarna, kanske skulle jag i vart fall skaffat mig hojkompisar före jag skaffade kort och hoj så jag hade haft människor omkring mig och fråga…*suck*

När jag är ute och kör är det njutning och avkoppling, utom då i kurvorna… tror ni det kommer gå över? Tror ni det går att öva bort?

Ni kanske inte alls kan se problemet, det känns som om jag är den enda på jorden som faktiskt känner mig obekväm när jag kör nya oprövade vägar därför kör jag samma väg gång på gång, tänkte liksom att jag skulle kunna övertyga mig själv om att det inte är farligt med kurvor, utan ”roligt”, ”grejen med hojåkande” och ”kittlande” som några personer beskrivit det som ,om jag får vana på trygga vägar. Kan ju inte heller åka med folk som jag inte känner eller litar på då jag skulle känna mig som en belastning när kurvan kommer och de susar på i 80 och jag är glad om jag vågar ta kurvan i 50… ja ni fattar problemet…

Så igen…kommer det gå över eller skall jag gå över till någon annan fritidssysselsättning?

:) Lugn och fin nu! Det kallas visst självbevarelsedrift och är väldigt naturlig. Jag har själv samma känsla när jag börjar om med något som jag gjort uppehåll med en lång period eller när jag är ute på okänd mark. Det kan vara på hojen, skidor, segelbåt eller något annat. :)

Egentligen finns det bara ett sätt att bli bekväm och det är att använda hojen så ofta som går så att den börjar kännas som en kroppsdel. Därefter är det bra att komma på bana för att testa gränserna utöver vad som man kan göra i trafik.

Välj ditt sällskap ute på vägen. Det finns alltid dom som kan köra fortare och det gäller även för Valentino Rossi som ju får stryk ibland. Kan erbjuda en plats i 60+gängets resesällskap för vi tar det lugnt och åker helst på okända vägar. ;)

Mats Liifv
2010-04-27, 08:13
Det är inte alls konstigt att du känner så efter vinterns uppehåll. Kändes det likadant i höstas, innan du ställde in för säsongen?

Har en tjej här på jobbet som har samma problem, hon känner sig också obekväm med kurvor. I hennes fall beror det troligen på att hon inte törs titta tillräckligt långt fram på vägen. Hon är livrädd för att det ska ligga grus på vägen, därför tittar hon bara några meter framför sig. Följden blir då att varje kurva blir en överraskning för henne, hon kommer för fort och fel in i kurvan eftersom hon inte kan planera sin körning. Jag visade henne med en enkel övning vilken skillnad blicken gör. Vi lade ut ett A4papper på golvet på det avstånd hon brukar titta framför sig. När hon tittade på pappret på golvet skulle hon försöka se vad som hände tio meter längre bort. Det kunde hon naturligtvis inte. Däremot när hon gjorde tvärsom tittade tio meter längre bort, kunde hon samtidigt se pappret. Det blev en riktig "ögonöppnare" för henne. Hon hade inte haft en aning om detta, ingen hade berättat på körskolan om vikten av var man fäster blicken. Inom kort ska vi ge oss ut på Slingerbulten och öva praktiskt.

Vet inte om du har samma problem med var du fäster blicken, men det är väldigt vanligt att man gör fel och därför inte kan planera sin körning. Man blir hela tiden sen och kommer fel. Får inget flyt i körningen på det sättet.

Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt!

räven
2010-04-27, 08:27
Det är inte alls konstigt att du känner så efter vinterns uppehåll. Kändes det likadant i höstas, innan du ställde in för säsongen?

Har en tjej här på jobbet som har samma problem, hon känner sig också obekväm med kurvor. I hennes fall beror det troligen på att hon inte törs titta tillräckligt långt fram på vägen. Hon är livrädd för att det ska ligga grus på vägen, därför tittar hon bara några meter framför sig. Följden blir då att varje kurva blir en överraskning för henne, hon kommer för fort och fel in i kurvan eftersom hon inte kan planera sin körning. Jag visade henne med en enkel övning vilken skillnad blicken gör. Vi lade ut ett A4papper på golvet på det avstånd hon brukar titta framför sig. När hon tittade på pappret på golvet skulle hon försöka se vad som hände tio meter längre bort. Det kunde hon naturligtvis inte. Däremot när hon gjorde tvärsom tittade tio meter längre bort, kunde hon samtidigt se pappret. Det blev en riktig "ögonöppnare" för henne. Hon hade inte haft en aning om detta, ingen hade berättat på körskolan om vikten av var man fäster blicken. Inom kort ska vi ge oss ut på Slingerbulten och öva praktiskt.

Vet inte om du har samma problem med var du fäster blicken, men det är väldigt vanligt att man gör fel och därför inte kan planera sin körning. Man blir hela tiden sen och kommer fel. Får inget flyt i körningen på det sättet.

Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt!

Bra beskrivet Mats, blicken högt för att planera sin körning.

Roadking
2010-04-27, 08:55
de susar på i 80 och jag är glad om jag vågar ta kurvan i 50… ja ni fattar problemet…


Känner du dig mindre värdig på vägen för att du inte klarar andras tempo? Har själv en kompis som drar ifrån allt och alla när det börjar svänga på vägarna, men jag måste säga att jag trivs bäst sittande vid korkeken, njutande av alla intryck som jag får till mig. Alltså! Målet är inte att köra frotast igenom en kurvig väg, utan att du skall göra det som passar dig och när du minst anar det så håller du kanske 55, sen 60, sen 70 osv. Det tar tid att lära sig köra hoj, men känn dig inte sämre än någon annan bara för att du sätter säkerheten först.
Ride on my friend:)

Mats Liifv
2010-04-27, 09:01
Känner du dig mindre värdig på vägen för att du inte klarar andras tempo? Har själv en kompis som drar ifrån allt och alla när det börjar svänga på vägarna, men jag måste säga att jag trivs bäst sittande vid korkeken, njutande av alla intryck som jag får till mig. Alltså! Målet är inte att köra frotast igenom en kurvig väg, utan att du skall göra det som passar dig och när du minst anar det så håller du kanske 55, sen 60, sen 70 osv. Det tar tid att lära sig köra hoj, men känn dig inte sämre än någon annan bara för att du sätter säkerheten först.
Ride on my friend:)
När man börjar hamna i farter utanför sin komfortzon blir det farligt. Kan räcka med en så liten ökning som 5 km/h för att göra skillnad från behagligt till riktigt otäckt. Gäller därför att inte hänga på dom som kör snabbare. Dom får vänta helt enkelt!

erkagn
2010-04-27, 09:12
Känns det bättre när du kör din 600:a? I så fall kan du väl börja säsongen med att köra den mest och när du blivit varm i kläderna kan du börja köra din 1100:a.

Chappy
2010-04-27, 09:27
Som sidovagnsåkare får man leva med att inte hänga med i kurvorna utan alltid få kompensera med att öka på rakorna, om man vill beställa kaffet o mackan samtidigt med polarna.
Man har ingen möjlighet att lägga hojen efter vad som känns rätt för radie o fart. I högerkurvor får man gå efter erfarenhet av vad ekipaget tål innan "korgen" lättar. Viktjustering medels kroppslutning är nästan försumbar.
Håller med övriga "gubbar" Var psykstark och kör efter egen förmåga och känsla

Linnex
2010-04-27, 11:18
Jag måste säga att jag upplever obehag av de grusiga vägarna och är ytterst försiktig i kurvorna.

Vet inte hur det är över landet i stort med i mina trakter efter denna vinter så är det grus precis överallt. De har ännu inte börjat sopa gatorna i samhället och kör man bil på de större vägarna utanför så smattrar det ofta vid möte.

Det skall bli gott när vägarna blir rena igen...

Linnex
2010-04-27, 11:23
Är det inte gruset som oroar dig utan själva kurvorna så ett litet tips från mig är att ta 2 st koner eller PETflaskor och kör ut till en parkeringsplats och kör snabba 8-an.
Det och bromsprov var min uppvärmning inför säsongen.

räven
2010-04-27, 11:42
Utbildning är nyckeln till det mesta. Vore bra om du kände någon som är duktig Mcförare å pedagog som du har förtroende för. Kursdagar i all ära, men den där killen som är nästan roadracerförare tar mest plats. Svårt att ställa dom där frågorna man tänkt på, om man är lite osäker . Privata övningar med någon som kan lära ut både teori å praktik.Låter lämpligt att öva kurvtecknik å känsla i lugn å makligt tempo.

Roadking
2010-04-27, 11:52
Utbildning är nyckeln till det mesta. Vore bra om du kände någon som är duktig Mcförare å pedagog som du har förtroende för. Kursdagar i all ära, men den där killen som är nästan roadracerförare tar mest plats. Svårt att ställa dom där frågorna man tänkt på, om man är lite osäker . Privata övningar med någon som kan lära ut både teori å praktik.Låter lämpligt att öva kurvtecknik å känsla i lugn å makligt tempo.

Håller med Räven till fullo. Min kära hustru tog körkort för några år sedan och hade en god vän som intruktör. Goda råd, i sakta mak och hon är evigt tacksam för att denna rutinerade man ville hjälpa henne igenom allt vad som behövdes för att hon skulle känna sig trygg på vägarna.
Prova att gå med i en klubb. Där finns det säkert någon som är villig att hjälpa dig med det du önskar.
//Micke

Jåke
2010-04-27, 12:34
Gör som Mats säger: Lyft fokus/blicken, sluta titta ner i svängarna! Du behöver inte hålla koll på instrumenten heller, de sitter kvar på samma ställe... Glöm inte gasen heller, om du åker på avslag/rullar genom kurvor blir det gärna otäckt. Men man vågar inte ha drag i motorn om man inte ser vart man är påväg ;)

Jåke
2010-04-27, 12:36
Prova att gå med i en klubb. Där finns det säkert någon som är villig att hjälpa dig med det du önskar.
//Micke
Vad jag vet håller SMC avrostningar varje vår, de är till för att lösa precis såna här problem... ;)

PatrikAdolfsson
2010-04-27, 12:46
Jag hade samma känsla fårsta turen i år. Lite för kassa däck med rullgrus på vägarna. Problemet var mest att jag inte gasade mig igenom kurvorna utan vill "säkra" kurvan genom att släppa på gasen. Dvs tvärt om vad man egentligen ska göra...

Nu har jag kört ett par gånger och känner mig redan säkrare trots kassa däck :D De har ju faktiskt bäst mönster på sidorna så de borde ha bättre fäste i kurvorna :D

Mats Liifv
2010-04-27, 12:49
Goda råd, i sakta mak och hon är evigt tacksam för att denna rutinerade man ville hjälpa henne igenom allt vad som behövdes för att hon skulle känna sig trygg på vägarna.


Ingen dum väg att gå, om man har möjlighet!

Tror att många av oss"vanliga hojåkare" kan ha betydligt mer erfarenhet och pedagogisk förmåga än många av utbildarna på skolorna. Blev verkligen förvånad när min kompis med relativt nytt körkort inte fått lära sig var hon ska ha blicken.

Just detta med blicken är det genomgående temat för våra avrostningar, Kul på hjul som arrangeras av BMW-klubben och SMC Stockholm. Har varit instruktör där under sammanlagt fyra år och kunnat märka att det är åtskilliga som inte fått lära sig vikten av att hålla blicken på rätt ställe. När dom fått det klart för sig går allting så mycket bättre, inte minst bromsandet.

Kimmo
2010-04-27, 13:42
Tog hojkortet i höstas och det var inget tal om var man ska hålla blicken.
Jag vet efter att ha läst här på forumet och andra ställen att blicken ska hållas upp.
Detta är något som jag jobbar med dagligen till och från jobbet. Kan sitta och bli
förbannad på mig själv för att körningen blir "kass" bara för att jag sitter och tittar fel.
När blicken väl sitter där den ska så känns körningen säkrare och stabilare och farten
blir mer gämn då oxå. Vet inte om du blev så mycket klokare på det men det är nog
bara övning som ger färdighet.
Så ge inte upp utan kör mera och med blicken på rätt ställe.

Coax
2010-04-27, 13:50
Knepigt hur olika det verkar vara på olika skolor.
Jag håller på att ta mc kort och på första lektionen var det en av dom första sakerna som vi pratade om.

(känns svårt att klara låghastighetsbanorna med blicken i marken)

Roadking
2010-04-27, 14:05
(känns svårt att klara låghastighetsbanorna med blicken i marken)

http://www.youtube.com/watch?v=CvyGkoMXU6c&feature=related

Mats Liifv
2010-04-27, 14:52
Knepigt hur olika det verkar vara på olika skolor.
Jag håller på att ta mc kort och på första lektionen var det en av dom första sakerna som vi pratade om.

(känns svårt att klara låghastighetsbanorna med blicken i marken)

Känns glädjande att läsa det. Blicken är liksom själva fundamentet i körningen, oavsett om du kör bana, grusväg, enduro eller i stadstrafik.

Gawriel
2010-04-27, 16:58
Min lärare bankade i mig vikten av att hålla blicken uppe, man får bra översikt över vägen och kan planera körningen utan att bli överraskad. En annan viktig sak med blicken, man styr gärna dit man tittar men om man är medveten om det så hjälper det mycket i kurvtagningar.
Jag tycker att du ska stå på dig och öva och inte bry dig om de som åker fort.

Jonas
2010-04-27, 17:37
Synd att du bor på Sveriges framsida och inte i Stockholm. Jag är säker på att du skulle ha uppskattat att få åka med oss på våra turer. Vi tar det lugnt och anpassar farten efter den som känner sig mest osäker eller som kanske nyligen tagit lappen. Ingen klagar eller gnyr. Det viktiga är att alla trivs och hänger med utan att känna sig stressade.

Mitt råd är att inte åka på turer där de andra bara drar på utan att kolla av på vilken nivå alla i gruppen ligger. Den som är mest "grön" eller som känner sig osäker ska t.ex. aldrig ligga sist. Det kan vara oerhört stressande och det är då lätt hänt att man kör över sin förmåga för att komma ikapp.

Försök hitta folk att åka med ofta som du lär känna och känner dig trygg med. Gå gärna på SMC´s kurser i kurv- och bromsteknik. Det gjorde jag förra året och det gav mig massor! Rekommenderas!

Ge inte upp. Hitta någon vettig att köra med och kör ofta. Rätt som det är får du garanterat en aha-upplevelse! :)

Mc-Bosse
2010-04-27, 20:25
Är det grus eller annan skit på vägen som mentalt hindrar dig från att titta långt fram så kör sakta en gång och se att där bara är bar asfalt. Vänd, kör tillbaka och titta långt fram i kurvan denna gången. Lagom fart och nerlägg och dra lite i gasen mitt i kurvan och håll spåret du bestämt dig för så ska du se så skönt det känns! Tjata samma kurva med ökande hastighet och nerlägg tills det sitter där. Du kan lägga hojen så fotpinnarna slår i asfalten utan att mc:n för den sakens skull glider iväg! Däcken har grepp på asfalten! Var inte rädd för att luta hojen när du håller fart för den kan inte välta eller kana iväg så länge som du har lite driv på maskineriet och däcken rullar på bar asfalt.

Jag lägger alltid hojen med motstyrning, dvs. att jag trycker nätt framåt på den sida av styret som jag ska svänga åt. Hojen och kroppen lägger sig så fint och naturligt inför kurvan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Motstyrning

Det sitter i ditt huvud för motorcykel kan du köra. Det är jag övertygad om.

Vad gäller utbildning så fick jag inte lära mig någonting alls vad gäller kurvtagning i hög hastighet. Jag kom på det själv och googlade en hel del i ämnet. Körläraren sa: "Jag ska lära dig att köra mc så du klarar en uppkörning och inget annat"

Denna Pdf har jag lusläst flera gånger och då speciellt kapitlen om motstyrning. http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/rapporter/001-016%20Full_Kontroll_Web.pdf

PatrikAdolfsson
2010-04-28, 09:16
Jag läste Full Kontroll när jag tog mitt kort och läser den iböand fortfarande. Jag tycker den är grymt bra.
Vad tycker ni "Gamla" rävar? ;)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

Just motstyrning öppnande upp en hel del för mig. Det var inget som lärdes ut på skolan. Blicken ältade vi en hel del dock.

Mc-Bosse
2010-04-28, 09:31
Jag läste Full Kontroll när jag tog mitt kort och läser den iböand fortfarande. Jag tycker den är grymt bra.
Vad tycker ni "Gamla" rävar? ;)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

Just motstyrning öppnande upp en hel del för mig. Det var inget som lärdes ut på skolan. Blicken ältade vi en hel del dock.

Precis denna pdf jag menar i mitt inlägg ovan. Avsnittet motstyrning gav mig oerhörda aha-upplevelser!

PatrikAdolfsson
2010-04-28, 09:59
Precis denna pdf jag menar i mitt inlägg ovan. Avsnittet motstyrning gav mig oerhörda aha-upplevelser!

Ahh. Missade ditt inlägg :D
Men skadar inte att prompta för denna 2ggr. Håller med om att den är grymt bra att läsa. Jag övar motstyrning så ofta jag kan. Känner att jag får stor kontroll på hojen när jag använder metoden.

Speciellt vid omkörning tycker jag den är effektiv. Det blir snabbt ut och snabbt in istället för en svepande omkörning :)

Patrik

Mats Liifv
2010-04-28, 10:00
Jag läste Full Kontroll när jag tog mitt kort och läser den iböand fortfarande. Jag tycker den är grymt bra.
Vad tycker ni "Gamla" rävar? ;)


Tycker det är en utmärkt skrift som borde vara kursmaterial för alla som ska lära sig köra hoj!

Linnex
2010-04-28, 10:53
Det där med motstyrning är rätt så intressant.

Jag hade diskussion men en på jobbet som är van MC åkare och ojade mig att jag inte kunde få flyt i det. Jag tyckte jag tappade tidsmässigt att påtaligt motstyra istället för som jag utryckte det att "trycka" ner cykeln...
Enligt honom så sa han att den undanmanövern jag gjorde är omöjlig utan motstyrning. Så efter att ha analyserat min teknik kom jag fram till att istället för att utrycka det som motstyrning så jämför jag det med utförsåkning (fast spegelvänt) och att mycket sitter i höften och att låta cykeln jobba och då blir motstyrningen en naturlig del.
Skall man väja höger så blir det höger höft ut och höger hand fram för att sedan följa upp med vänster hand. Fast händerna tänkte jag aldrig på utan det blev naturligt i rörelsen.

Så fråga.. är det bara jag som uppfattar motstyrning på detta vis med en samrörelse mellan armar/händer och höft? Man pratar ju bara om att man skall påbörja styrningen mot motsatt håll med händerna?
Och det var så jag ett tag försökte göra men då blev det bara fel i flytet

NeXTer
2010-04-28, 13:02
Som det mesta i tillvaron blir motstyrning bara komplicerat och fel om man överanalyserar det. Om man "bara gör det" känns det naturligt och MC:n rör sig nästan blixtsnabbt från sida till sida, medan det bara känns konstigt och fel om man försöker tänka på vad man faktiskt gör.

@Linnex: Precis som du skriver är det mest en fråga att man sträcker sig mot målet, i detta fall slutet av kurvan, vilket får kropsvikten att förflyttas åt det hållet och man trycker automatiskt till styret på den sidan.

Nina
2010-04-28, 13:18
Vissa har momentet motstyrning inbyggt och bara gör det utan att veta hur de gör det, det bara sitter där. Jag själv tycker det är enklare att lägga ner hojen och motstyra igenom svängen. Men ibland kan man inte göra så, det kan ligga en drös med grus mitt i körfältet, då kan man istället resa upp cykeln och luta sig inåt i svängen.

Mats Liifv
2010-04-28, 14:47
Vissa har momentet motstyrning inbyggt och bara gör det utan att veta hur de gör det, det bara sitter där. Jag själv tycker det är enklare att lägga ner hojen och motstyra igenom svängen. Men ibland kan man inte göra så, det kan ligga en drös med grus mitt i körfältet, då kan man istället resa upp cykeln och luta sig inåt i svängen.

Tillhör uppenbarligen den skara du beskriver.

Kan inte för mitt liv göra detta medvetet. Om jag bara kör och låter kropp och hoj sköta sig själva går det utmärkt, men så fort jag medvetet försöker motstyra så blir det bara fel. Håller väldigt löst i styret och påverkar nog inte körningen speciellt mycket den vägen. Har ingen aning om hur det går till, men fungerar gör det uppenbarligen. På något sätt känns det som att det bara finns där. Känner mig aldrig rostig och kantig på våren när jag börjar köra igen efter vinteruppehållet. Märker ingen skillnad mot när jag ställde in på höstkanten. Därmed inte på något sätt sagt att jag är duktigare än någon annan. Är med stor sannolikhet högst medelmåttig, men medveten om det och kör med hänsyn till min förmåga.

Linnex
2010-04-28, 15:01
Vissa har momentet motstyrning inbyggt och bara gör det utan att veta hur de gör det, det bara sitter där.


Tillhör uppenbarligen den skara du beskriver.

Kan inte för mitt liv göra detta medvetet. Om jag bara kör och låter kropp och hoj sköta sig själva går det utmärkt, men så fort jag medvetet försöker motstyra så blir det bara fel.

Precis. Detta fanns i ryggraden för mig första gången jag satte mig på hojen. Och när man läste och fick påtalat hur viktigt det var med motstyrning och försökte göra så så blev det bara fel.

Jag vet att jag och Bosse argumenterade om detta i en tidigare tråd och jag inte höll med om behovet av motstyrningen i högfartsmanövern inför uppkörningen... vad jag inte visste då var att jag motstyrde utan att tro det.:rolleyes:

Nina
2010-04-28, 15:19
Jag tillhör nog också den skaran, jag bara gör detta. Det var samma sak när jag tog bilkort och började sladda om vintrarna, bara styrde åt fel håll per automatik vid kast utan att ha lärt mig det. Det kan ligga något i det på hojen också, jag är ingen stjärna men jag ska inte tänka för mycket på vad jag gör för då gör jag fel.

Jåke
2010-04-28, 17:34
Jag själv tycker det är enklare att lägga ner hojen och motstyra igenom svängen..
Kan inte låta bli när jag får den på volley: "Och hur tror du att du får lutning på den?" :D

Sorry, nog med OT, detta var väl ändå inte en motstyrningstråd?

Kan diskuteras till döddagar, saken är att det finns rent fysiskt vissa saker som måste göras på ett visst sätt för att få vissa effekter. Det finns några få alternativ som ger likartade effekter men resten är våra upplevelser: hur vi tycker att vi gör, vad vi känner, hur vi reagerar, hur hjärnan kopplar till musklerna. Där finns inte rätt eller fel då alla har olika perception.

engström67
2010-04-28, 19:11
Tillhör uppenbarligen den skara du beskriver.

Kan inte för mitt liv göra detta medvetet. Om jag bara kör och låter kropp och hoj sköta sig själva går det utmärkt, men så fort jag medvetet försöker motstyra så blir det bara fel. Håller väldigt löst i styret och påverkar nog inte körningen speciellt mycket den vägen. Har ingen aning om hur det går till, men fungerar gör det uppenbarligen. På något sätt känns det som att det bara finns där. Känner mig aldrig rostig och kantig på våren när jag börjar köra igen efter vinteruppehållet. Märker ingen skillnad mot när jag ställde in på höstkanten. Därmed inte på något sätt sagt att jag är duktigare än någon annan. Är med stor sannolikhet högst medelmåttig, men medveten om det och kör med hänsyn till min förmåga.

Jag håller med dig,det är lika med mig också på våren,kännslan är ju som när man klev av,men tyvärr så upplever inte alla det så.Vi är ju alla olika.Är man uppväxt med motorer,mopeder crossar och mc,och framför allt ett intresse för det så finns det bara i ryggraden,men inte hos alla.Sedan lär man ju vara skärpt och uppmärksam hela tiden på ev,hinder och olika situationer som dyker upp framför,det känns ju som man hade ögon överallt,i speglarn,åt sidorna,i kurvorna(både långt fram och tidigare),bilen där till höger,vänster, i häcken,grussträngen,oljespillet,ja allt,känns som rutin tycker jag.

pea_72
2010-04-28, 22:15
Tack alla för all uppmuntran och goda råd. Tycker pdf skriften är toppen! Den kommer bli min bibel ett tag.
Sen är det nog så som någon skrev att jag är "rädd" för att köra för långsamt i trafikmiljö, om jag kör på en väg och ingen finns omkring går givetvis kurvorna också bättre. Jag skall absolut hugga tag i någon som kan visa och hjälpa mig för jag vill verkligen komma över tröskeln och våga mer. I den där skriften står det om att komma över sina egna rädslor och jag gissar att det är där det ligger och då finns det förmodligen ingen genväg så jag kommer öva öva och öva. :)

Mats Liifv
2010-04-28, 22:43
Tack alla för all uppmuntran och goda råd. Tycker pdf skriften är toppen! Den kommer bli min bibel ett tag.
Sen är det nog så som någon skrev att jag är "rädd" för att köra för långsamt i trafikmiljö, om jag kör på en väg och ingen finns omkring går givetvis kurvorna också bättre. Jag skall absolut hugga tag i någon som kan visa och hjälpa mig för jag vill verkligen komma över tröskeln och våga mer. I den där skriften står det om att komma över sina egna rädslor och jag gissar att det är där det ligger och då finns det förmodligen ingen genväg så jag kommer öva öva och öva. :)

Det sitter i dina tankar så jag tror att du kommer att komma över det. Nu är du medveten och vet vad du ska jobba med. Inom en snar framtid kommer det att lossna och du kommer att undra över vad som tidigare var så svårt....;)