handdator

Visa fullständig version : Trollhättan Bikedagarna



Gurrag
2010-04-26, 21:09
Hejsan alla!
Jag och min kompis tog en liten roadtripp häromdagen. I söndags och med bil. Jag hade gärna tagit hojen men den står som sagt isärskruvad i garaget. Kompisen Har en R1a och dålig rygg så han kan inte ta turer längre än ett par mil. Dock hade vi packat alla skydd i bilen. Målet var Bikedagarna i trollhättan och kanske hitta något fint att drömma om och att spara till. Kompisen vill hitta något man sitter bättre på än en R1a.

Väl framme mötte ett hav av MC åkare oss. Det var riktig festivalstämning. BMW, Kawasaki och KTM hade provkörningstält med varierande modeller. En provkörning kostade 20 kr i förmån för barncancerfonden.

Även fast vi skulle ta en och annan provkörning senare så riktade vi våra steg mot affären. Där inne provsatt vi diverse MC:s. Vi hittade en modell som min kompis tyckte var mycket skön sittställning på så han bestämde sig för att ta en liten provtur. Iväg till bilen för ett ombyte. Skydd och ställ monterades på våra kroppar vid vägkanten för att kunna provköra.

Min polare åkte iväg på hojen och kom tillbaka CA tio minuter senare. Han gillade hojen och frågade vad han kunde få i inlösen för sin R1a.
butikskillen skulle räkna ett tag så vi gick vidare till provkörningstälten.

Först ut provade jag BMW:s f 650. Jag ville veta om den verkligen var så låg och obekväm som folk har varnat mig om. Jag blev mycket positivt överraskad. Hojen var både bekväm, lätt att hantera och rolig att köra. Den vibrerade inte heller så mycket jag trodde. Mycket bekvämt.

Jag gick vidare för att prova storebror. BMW gs 800. Min slutsats blev att det är en mycket rolig hoj att köra! mycket krut men lite mer nyckfull än den mindre hojen men stabiliserade sig då man höll jämna varv. En maskin för både touring och grusbus.

När man fått mersmak måste man naturligtvis prova en ännu större MC. dags att prova BMW:s 1200 adventure. Den var mycket mjuk i gången och jag kan tänka mig att den är perfekt för långtouring. ett störande moment var dock att vindrutan dirigerade all luft rakt på min hjälm. huvudet studsade och flög och det lät som en reamotor i hjälmen. Trevlig hoj men med en ny ruta.

Sist provade jag KTM adventure. Måste dock säga att den var motsatsen till Bmws. Mycket vibrationer men perfekta vindegenskaper. Dock har jag svårt att tänka mig att åka långt på den hojen. vibrerade alldeles för mycket för att vara bekväm.

Dagen avslutades med att jag träffade en kompis som jag endast träffat i ett olinespel på Internet. Han har också MC intresse och vi överlevde båda första IRL (In Real Life) mötet utan några konstigheter.

Innan hemfärd fick min polare ett bud på sin R1a av butikskillen. Ganska ok och han skulle överväga det.

En lyckad dag.

räven
2010-04-26, 22:05
Bra med provkörningsdagar.

Gurrag
2010-04-27, 22:11
Jupp jupp.
Tyvärr hade någon lagt KTM super duke ner dagen innan vi kom så den var inne på reparation.

Men antar att det kommer fler tillfällen.

Mats Liifv
2010-04-27, 22:25
Jupp jupp.
Tyvärr hade någon lagt KTM super duke ner dagen innan vi kom så den var inne på reparation.

Men antar att det kommer fler tillfällen.

Ett inte helt ovanligt fenomen på dessa provkörningsdagar....

Mc-Bosse
2010-04-27, 22:31
När det pratas provkörningar. Bröderna Hörberg som säljer Kawasaki i Löddeköpinge här nere i skåne är kända för att ha det största utbudet av Kawasakis för provkörning. Men jag vet fanimig inte om jag vågar. Tänk om jag lägger en mc? Jag har bara kört den mc:n jag äger...

http://www.brh.se/234-provkörning.htm

Mats Liifv
2010-04-27, 22:35
När det pratas provkörningar. Bröderna Hörberg som säljer Kawasaki i Löddeköpinge här nere i skåne är kända för att ha det största utbudet av Kawasakis för provkörning. Men jag vet fanimig inte om jag vågar. Tänk om jag lägger en mc? Jag har bara kört den mc:n jag äger...

http://www.brh.se/234-provkörning.htm

Brukar kunna vara en rätt fet självrisk på nöjet att lägga en ny hoj. Gäller att ha råd!

Mc-Bosse
2010-04-27, 22:37
Brukar kunna vara en rätt fet självrisk på nöjet att lägga en ny hoj. Gäller att ha råd!

Med bara ett år med A-kort så kanske jag inte ens får förtroendet att provköra. Jag har inte frågat...

Mats Liifv
2010-04-27, 22:41
Med bara ett år med A-kort så kanske jag inte ens får förtroendet att provköra. Jag har inte frågat...

Det brukar man aldrig ifrågasätta, körkort brukar räcka!

engström67
2010-04-27, 22:46
När det pratas provkörningar. Bröderna Hörberg som säljer Kawasaki i Löddeköpinge här nere i skåne är kända för att ha det största utbudet av Kawasakis för provkörning. Men jag vet fanimig inte om jag vågar. Tänk om jag lägger en mc? Jag har bara kört den mc:n jag äger...

http://www.brh.se/234-provkörning.htm

varför skall du lägga kull den då,kommer du bara på rull så är det lungt,men man skall ju aldrig säga aldrig

Ove
2010-04-27, 23:26
varför skall du lägga kull den då,kommer du bara på rull så är det lungt,men man skall ju aldrig säga aldrig

:) Visst är det lugnt! självrisken är väl bara ca, 10.000:- efter vad jag förstått :eek:

Gurrag
2010-04-28, 07:47
Jupp. På provkörningsdagarna så var det 10 000 + 4000 vid eventuell krock.

Jag tänkte att det är en del av vad jag får ut på försäkringen ifall jag vurpar. Men naturligtvis tar man det extra försiktigt om man kör en hoj man inte äger.

/tjipp