handdator

Visa fullständig version : Tips för att få igång hojjen...



Alepou
2010-04-25, 21:01
Jag är ny här och behöver lite hjälp med en nyinförsaffad mc... Vågar inte ens nämna vad det är för nån hoj, för då får jag garanterat ingen hjälp... Har lagt ned hela helgen på att få igång den men har nu gett upp.. Lite historik i alla fall... Det är en custom hoj från 05 som endast rullat tolv (12) mil!!! Införskaffad för en billig peng från ett dödsbo. Den har stått i kallgarage sen 06. Det jag har gjort är följande

* tömt tanken på gammal bensin och fyllt på med ny.
* bytt batteri till ett helt nytt.
* bytt tändstift.

Har inte bytt olja och filter ännu, men det är tanken...
Hojen har både kick och elstart och jag har faktiskt fått igång den 3 ggr á tio sekunder på totalt 20 nedlagda timmar. Så fort jag släppt gasen lite har den slocknat och sedan inte gått igång igen på ett bra tag

Vill inte lämna in den på verkastad då de förmodligen kommer ta mer betalt än vad jag köpte hojen för... Någon som har nåt bra tips?

Gert
2010-04-25, 21:12
Är ingen mekaniker men en sak kan jag säga att här hjälps man åt om man kan oavsett vilken hoj man har.
Lycka till

Alepou
2010-04-25, 21:18
Jo, hoppas på det i alla fall... Tack :-)

Ove
2010-04-25, 21:54
Jo, hoppas på det i alla fall... Tack :-)

:D Välkommen! Vi är nog inte så fördomsfulla så berätta vad du har för hoj så får du nog hjälp. Bra tecken att den går tio sekunder för då finns det iallafall liv. Men resten, är det förgasare eller insprutning, två eller fyrtakt? Finns så många varianter så att det går inte ens att gissa om man inte vet vad det handlar om. ;)

Jåke
2010-04-25, 22:36
Är det förgasare på hojen behöver du troligen göra ren den/dem. Låter som lite soppa rinner igenom så den precis startar när den stått ett tag, men inte så mycket att den går.

Sen byter du olja till en mineralolja och kör hojen ungefär 100 mil innan du byter igen tillsammans med filtret till nånting bättre. Så är inkörningen klar :)

DearHunter
2010-04-25, 22:44
Jag är ny här och behöver lite hjälp med en nyinförsaffad mc... Vågar inte ens nämna vad det är för nån hoj, för då får jag garanterat ingen hjälp... Har lagt ned hela helgen på att få igång den men har nu gett upp.. Lite historik i alla fall... Det är en custom hoj från 05 som endast rullat tolv (12) mil!!! Införskaffad för en billig peng från ett dödsbo. Den har stått i kallgarage sen 06. Det jag har gjort är följande

* tömt tanken på gammal bensin och fyllt på med ny.
* bytt batteri till ett helt nytt.
* bytt tändstift.

Har inte bytt olja och filter ännu, men det är tanken...
Hojen har både kick och elstart och jag har faktiskt fått igång den 3 ggr á tio sekunder på totalt 20 nedlagda timmar. Så fort jag släppt gasen lite har den slocknat och sedan inte gått igång igen på ett bra tag

Vill inte lämna in den på verkastad då de förmodligen kommer ta mer betalt än vad jag köpte hojen för... Någon som har nåt bra tips?

1) köp startgas. Ta bort luftfilter om det går.
2) Spraya in i luftintaget och starta. Går den igång så är det bränsletillförseln, dvs gör rent. Går den inte igång så har Du ingen gnista.

Lite mer info om hojen tack. Men om den har stått med bensin i förgasarna så är det bara att göra rent dem OCH tvätta rent även bränslefilter. CRC har en spray som heter förgasarrengöring, men då krävs det att hojen är igång. Häll i red line i tanken för att få bort ev skit i systemet. Kolla så att Du har gnista. Kolla även så att Du har neutralen i och att sidostödet inte är ute. Det ska inte gå att få igång hojen om stödet är ute..... ;)

Lycka till med din hemlia Custom från 1905 (?) :)

Guzzi-Leif
2010-04-25, 23:59
Om det finns vakuumstyrd bränslekran på den: Ställ kranen i "PRI" vid första start.
Om det finns säkerhetsbrytare på stöd, koppling, friläge: Motionera dessa samt kolla att de funkar som de ska.
Om den har förgasare: Nöjd dig i första hand med att dränera flottörhusen så vatten o skit åker ut (sitter oftast en bekväm dränageskruv i botten).
Om det finns tillgängligt: Köp en bra verkstadshandbok till underverket (Haynes eller Clymer funkar bra).
Skaffa en instruktionsbok om du inte redan har.

Och du: Jag har själv varit ägare till en kines (det är väl det du har?) och det var rakt inga dåliga prylar! Dessutom sitter sannerligen inte körglädjen i effekt eller statusmärken!!!

Välkommen!

Nina
2010-04-26, 05:27
Välkommen, här hånas ingen för den hoj de har, alla hjälps åt och ingen ska behöva känna sig utanför eller skämmas. Jag gissar också att det är en kinesisk mc, tror t o m det var någon här som hade en sån tidigare? Många bra tips här ovan, jag kommer inte på nåt mer men berätta gärna hur det går, om den kom igång och vad du gjorde, det kan finnas fler med samma problem. :)

Mc-Bosse
2010-04-26, 09:20
Hej!

Det är en kinesisk mc du har, 250cc kanske? Jag tror också på att skillnaden i bestyckning och delar är tekniskt likadana som på en kinesisk moped.

Min första tanke är att bensinkranens vakummembran inte öppnar. Jag var med om det på min grannes kinesiska moped. Två slangar går från bensinkranen i botten på bensintanken på kinesiska tvåhjulingar. En med bensin till förgasaren och en till insugningsröret för det är undertrycket i insugningsröret som via slangen håller bensinkranen öppen när motorn är igång. Där finns inga Prilägen eller liknande utan öppnar inte vakumet kranen så är den kass. Ta bort de två slangarna som går från kranen från insugningsröret resp. sidan på förgasaren. Sug i vakumslangen och bensinen ska flöda i den andra slangen. Slå lite på kranen med en hammare så går den kanske igång.

Har mc:n stått kan det vara så enkelt som att delarna i förgasaren fastnat. Jag slog lite nätt med en hammare runt om på en förgasare och sen fungerade den... Plocka bort locket på förgasaren och kolla så membranet ser helt och fräscht ut och att förgasarnålen löper fritt upp och ner. Den dör när du släpper lite på gasen skriver du. Om du får igång motorn igen så släpp inte på gasen förrän motorn är varm. Håll typ halv gas i 15-20 min och släpp sakta och se. Och min erfarenhet av kineser är att du alltid ska hålla lite gas när du startar dom. Dom går igång direkt då utan att startmotorn behöver mala flera sekunder.

Elchocke har kinesiska tvåhjulingar. Den sitter på sidan av förgasaren med två elsladdar till sig. Plocka bort den och se om nålen löpen fritt. Den är som längst när motorn är kall och dras av värmen in i själva chockhuset när motorn blir varm.

Om det nu är en kinesisk mc så kan det vara egendomliga saker som t ex. att tändstiftskabeln av sämre och ej böjbar kvalité är avbruten trots att den ser hel ut. Jag drog sönder en utan att jag märkte det och sen gick motorn illa. Med 12 mil på mätaren kan det helt enkelt vara ett ursprungligt fel från fabrik. Något som inte är inkopplat eller någon annan bagatell.

Och du, en mc är en mc oavsett motorstyrka eller ursprungsland. :)
http://www.kinamc.se/forum/index.php

Lycka till!

Mc-Bosse
2010-04-26, 09:48
Nu kom jag på vad jag garanterat tror felet är!

Det är typiskt att motorn bara går ett litet tag när ventilspelet på en eller båda ventilerna är 0 (noll)

Det finns de som som köpt kinesiskt i en stålbur levererad hem till tomten där ventilspelet inte varit inställt alls. Han som skruvat ihop mc:n på fabriken har väl helt enkelt glömt det. Det är lite så med kinesiska köp. Av med topplocket och justera, inga konstigheter. Ett bladmått och 0,08 mm är det som gäller på både insug (den övre ventilen) och avgas (den nedre) för motorn brukar vara lutad framåt.

Linnex
2010-04-26, 11:09
Min V3:a är kines och det var så jag hittade hit. MC-Bosse hade skrivit ett inlägg om kusinen V5 och då hamnade jag här när jag googlade :).

Mc-Bosse
2010-04-26, 11:26
Min V3:a är kines och det var så jag hittade hit. MC-Bosse hade skrivit ett inlägg om kusinen V5 och då hamnade jag här när jag googlade :).

Men någon V5:a har det inte blivit för mig än... ;)
Men skatteåterbäringen kommer ju snart så vem vet? :D

Linnex
2010-04-26, 12:03
Men någon V5:a har det inte blivit för mig än... ;)
Men skatteåterbäringen kommer ju snart så vem vet? :D

Själv går jag i lite funderingar om frun lägger MC planerna på hyllan att man skulle byta V3:an mot en sådan trehjuling som Jonas hade tidigare eller liknande.... men det får bli om ett par tre år.

Alepou
2010-04-26, 20:09
Tack för alla tips!

Har inte haft tid att gå ned och mecka med min kines som alla listat ut :-) En Lifan faktiskt...
Mycket den här veckan, men så fort jag får lite tid över ska jag ned. Efter det återkopplar jag med hur det gått!

Som sagt tack allihopa! Känns bra att ha hittat hit :-)

Gurrag
2010-04-26, 20:40
Välkommen Välkommen.
Alti roligt med extra forum och mckompisar

Mats Liifv
2010-04-26, 21:55
Lägg gärna ut ett par bilder så vi får se hur din hoj ser ut!

Alepou
2010-05-09, 00:34
Tänkte bara återkoppla hur det gått... Har nu fått igång hojen, måste ha varit något med bränsletillförseln som knasade! Dock är det märkliga att jag inte vet med säkerhet... Fick hjälp att plocka isär förgasaren, det var inga konstigheter med den så vi gjorde rent och monterade ihop den igen och den gick igång. Fick choka lite och gasa en stund på tomgång, men nu startar den direkt!

Nu återstår att byta olja, besiktiga och skatta! vilket känns som saker jag gör med glädje eftersom hojen fungerar! Tack för all hjälp och vägledning!!! Det var fler som gav rådet att titta på bränsletillförseln och förgasare, och det gav uppenbarligen resultat! Går väl inte som ett spjut direkt, men det gör väl inga kineser :o

Mc-Bosse
2010-05-09, 00:41
Tänkte bara återkoppla hur det gått... Har nu fått igång hojen, måste ha varit något med bränsletillförseln som knasade! Dock är det märkliga att jag inte vet med säkerhet... Fick hjälp att plocka isär förgasaren, det var inga konstigheter med den så vi gjorde rent och monterade ihop den igen och den gick igång. Fick choka lite och gasa en stund på tomgång, men nu startar den direkt!

Nu återstår att byta olja, besiktiga och skatta! vilket känns som saker jag gör med glädje eftersom hojen fungerar! Tack för all hjälp och vägledning!!! Det var fler som gav rådet att titta på bränsletillförseln och förgasare, och det gav uppenbarligen resultat! Går väl inte som ett spjut direkt, men det gör väl inga kineser :o

Se där! Va kul! Det är en ny mc ju! Gratulerar!

Mats Liifv
2010-05-09, 08:32
Känns alltid riktigt bra när sakerna fungerar som dom ska igen efter att man haft problem! :)

Du får rapportera vidare om tillvaron med din "snedögde vän"!

pepe1302
2013-07-29, 16:37
Tänkte ruska liv i tråden igen eftersom jag har precis samma problem. Har kommit över en truimph som stått i 2 år och den vägrar starta. Nytt batteri, ny bensin, tänder på startgasen.

Jag misstänker att göra rent förgasaren står på tur, eftersom jag inte känner mig säker på detta så undrar jag om det finns ytterligare tips att ta till. Det kanske finns ngn "förgasar-Jesus" i Halmstad som kan hjälpa till med tips?