handdator

Visa fullständig version : Söndagstur Vaxholm



Jonas
2010-04-25, 19:06
Jag, Nicke, Leffa och Daniel träffades på Gullmarsplan. Därifrån styrde vi hojarna via ett antal tunnelsystem ut till norrort där vi så småningom nådde fram till Djursholm. Ni vet där de rikaste av de rikaste i Sverige huserar. Husen är mer slott än villor. Är huset mindre än 1000 kvm är det förmodligen ett garage. Har man inte sett området med egna ögon, så rekommenderar jag en utflykt dit. Och nej, jag är inte avundsjuk...

När Leffa, som kommer från landet, sett Marie Fredrikssons mastodontvilla och Björn Ulveus egna halvö, drog vi vidare innan SÄPO hunnit anteckna våra regnummer. Vi rullade mot Vaxholm på härliga landsvägar och slapp idag ifrån kamikazeförare på Bogesundsvägen där de annars gillar att fara fram i 200 knyck. Till liemannens glädje.

I Vaxholm fikade vi och åt räksmörgås och en stor värme spred sig i våra själar när vi såg ut över det glittrande vattnet och kände solens värme i våra ansikten. Motorcyklar kom och åkte hela tiden som bilfärjan från Rindö lade till. Underbara svenska vår, vi älskar dig!

Efter avklarad fika körde vi den korta biten till färjan. För att komma dit var vi i princip bara tvungna att passera en pytteliten korsning. Färjan hade just lagt till så det var många bilar som var tvungna att passera innan vi kunde köra ut. Samtidig kom ett hojgäng på tio BIKERS från landsidan och skulle in till Vaxholm. De körde efter mottot; "jag kör först om jag så dör på köpet". De drog helt enkelt gasen i botten och körde rätt in i korsningen utan att bry sig om andra som stod före dem i kön. En av dem var endast en dm från att bli mosad av en bil vars förare förmodligen fick en hjärtattack.

Färjan förde oss över till Rindö där vi i lugnt mak förflyttade oss till andra sidan ön där en ny bilfärja förde oss över till Värmdölandet. Väl där svängde vi av efter några kilometer till Lillsved där vi visade Nicke och Leffa ett underbart fikaställe som har öppet sommartid. Vi kommer återkomma dit när det blir ännu varmare ute.

Vi körde nu via Gustavsberg och småvägar till Tyresö där Daniel bor med fru, dotter och fyra hundar. Daniel bjöd på kaffe, kakor och bullar innan han dukade fram surprisen i form av dessertglas fyllda med hallon och blåbär på en bädd av bland annat smält vit choklad. Yummie! Daniel kan säkert lägga ut receptet här sedan. Vi klappade och busade med hundarna och Daniel visade Nicke hur ett hemmabiosystem kan se ut. Ja, Daniel kan det här med teknik och desserter! =)

Det blev således en runda på cirka 20 mil i goda vänners lag och jag kommer sova gott inatt efter en helg med bara skön hojåkning. Och säsongen har just börjat!

1825 1826 1827 1828 1829

Jonas
2010-04-25, 19:08
Fler bilder.

1830 1831 1832 1833

leffa
2010-04-25, 19:14
ja du jonas du kan det här med att skriva reseberätttelser,tack för den här härliga mcturen :)

Nicke
2010-04-25, 19:26
Supertack för ALLT idag, från början till slut:)

leffa
2010-04-25, 20:05
kan bara bidra med ett foto från dagens tur

Danne
2010-04-25, 20:19
ja du jonas du kan det här med att skriva reseberätttelser,tack för den här härliga mcturen :)

Kan bara hålla med....;D;D

Nicke
2010-04-25, 20:20
kan bara bidra med ett foto från dagens tur


Dom tre mu ...... :D

Jonas
2010-04-25, 20:23
Bra att du inte tog av linsskyddet så att inte SÄPO känner igen oss på den suddiga bilden ute på Djursholm. :D

Danne
2010-04-25, 20:24
Bra att du inte tog av linsskyddet så att inte SÄPO känner igen oss på den suddiga bilden ute på Djursholm. :D

På:D:D

Mats Liifv
2010-04-25, 21:25
Önskar jag hade kunnat vara med, men så är det ibland. Man kan inte vara överallt...samtidigt! Ni verkar ha haft en bra dag i alla fall!:):)

leffa
2010-04-25, 22:15
det är väl inte mitt bästa kort i karriären :) det blir bättre nästa gång:)

Mats Liifv
2010-04-25, 22:37
det är väl inte mitt bästa kort i karriären :) det blir bättre nästa gång:)
Jag tror nästan att du vill "mörka"....:cool:

leffa
2010-04-26, 08:22
i bland blir man ju tvungen till det;)