handdator

Visa fullständig version : Nu ska vi dö mindre...



Mc-Bosse
2010-04-22, 10:19
Hej!

Motorcykeldöden ska stoppas.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/motorcykeldoden-ska-stoppas-1.21551

Ove
2010-04-22, 11:12
Hej!

Motorcykeldöden ska stoppas.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/motorcykeldoden-ska-stoppas-1.21551

:confused: Funderar på hur dom egentligen tänker. Vill stoppa motorcykeldöden och fortsätter samtidigt med installationer som dom vet är livsfarliga för MC-folket. Vajerräck är väl det som sticker mest i ögonen men det finns annat, kantmarkeringsstolpar som har ett stålrör nedtill är ett exempel. :rolleyes:

Linnex
2010-04-22, 13:09
"Det är bakgrunden till att åtta organisationer tillsammans har tagit fram en strategi för hur antalet dödade motorcyklister och mopedister kan halveras och antalet allvarligt skadade kan minska med 25 procent till år 2020."

Jag vill minnas att hälften av omkomna moturcyklister är män under 24 år på sporthojar...
Då är det väl bara att höja MC åldern till 25 år för att uppnå målet:D;)

Skämt o sido... jag har faktiskt satt som vilkor till min grabb som närmar sig körkortsåldern att vi betalar hans B-körkort om han inte tar MC-kort innan han fyllt 30. :)

MEHall
2010-04-22, 15:13
Det verkar gott och väl på pappret, men vad görs åt halvblinda och ouppmärksamma bil och lastbilsförare? :confused:??? (Retoriskt)



:cool:

Molgan
2010-04-22, 15:37
Skämt o sido... jag har faktiskt satt som vilkor till min grabb som närmar sig körkortsåldern att vi betalar hans B-körkort om han inte tar MC-kort innan han fyllt 30. :)
Usch, hade känt mig rätt sågad av en sån misstroendeförklaring från mina föräldrar. Om han ändå tar A-behörighet när han är låt säga 26, blir han återbetalningsskyldig då? :p

Nu väntade jag visserligen tills efter 30 så mina föräldrar slapp oroa sig. =)

Nilsson
2010-04-22, 15:56
det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden

Ove
2010-04-22, 17:15
det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden

:rolleyes: Jadu Nilsson lille. Hur mycke visar DU respekt, som surrar om hur farliga vi gamla gubbar och kärringar är, vi som fått kortet på köpet? Kan vara så att vi utnyttjar systemet, precis som du själv skulle gjort, men det var ändå vår generation som kom på att det behövdes ett särskilt körkort för MC.

Kanske vore en idé att läsa olycksstatistiken för olika åldersgrupper innan du ryter till så du vet ungefär vad det handlar om. ;)

AT-gubben
2010-04-22, 17:42
det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden


Hopp o hej. Måste få lufta mitt tangentbord nu när Nilsson tar i. Att fara ut i ovetande när det gäller gamla gubbar och kärringar är väl lite obetängt? Jag fick min hojbehörighet på köpet. 1965 i juni :D Sen tog det några år innan hoj kom till men sen dess har jag kört hoj många mil, varje år:). Och dessutom gått avrostningskurser så gott som varja år sen den möjligheten kom till. Där får man lära sig att hantera sin motorcykel på ett vettigt sätt med kunniga instruktörer som hjälper till med både teknik och trafikvett. (Har Nilsson deltagit i en sådan?) Att sen ta ut sin hoj i trafik ska väl inte vara så svårt. Det finns skyltar som talar om det mesta och om man sen har vanlig ödmjuket innanför hjälmen så ska det inte vara några problem. Fast då måste man veta vad ödmjukhet är förstås!

Att sen som du skriver Nilsson så är det så att hojåkare som syns är dom som inte vill/kan använda sin hoj på rätt sätt. Och det är synd. :mad:

Skriver en som har MER än 50,000mil på hoj. (Vart några siffror fel, men detta milantal står jag för)

Linnex
2010-04-22, 23:07
Mitt inlägg var med smilies! Jag anser inte att MC kort skall förvägras män/pojkar under 25 år utan jag kunde bara inte låta bli att reflektera ;).
Dock som förälder så ser jag helst att mina pojkar väntar tills de kör med huvudet och jag förstår inte Molgans kritik.

Vid 20 år ålder la jag till momsen på skyltarna och ofta lite extra. När jag fick barn i bilen så skönk hastigheten till kanske 10% extra. Idag brukar jag ligga ganska exakt på skylthastigheten. Lägg då även till att jag idag har en längre tids erfarenhet i trafiken... "Som jag känner mig själv känner jag andra" och ser därför helst att mina barn skaffar MC kort först när de har trafikerfarenhet samt har lugnat ner sig i trafiken.

RobbeS
2010-04-22, 23:38
det där med att höja ålder e nog det dummaste jag läst , alla pratar om att det e sport hojarna som e boven i dramat , men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , och nu e ungarna stora och då köper man en stor jäkla glidare för det kan inte va svårt och köra juuu , sen fattar jag inte heller varför inte organisationerna satsar på utbildning i trafik , nä då kör man hellre på bana och pratar spårval , nä jag e inte bitter men blir lite förbannad då man hänger ut sporthojs åkarna som de som e mest farliga , så länge inte folk kan visa varandra respekt så kommer vi ALDRIG att nå målet men stoppa mc döden

Jag förstår väl till viss del att du blir upprörd men utan att ha sett olyckstatistiken själv utan bara hört den omtalas så verkar det ju som om unga killar på snabba sporthojar står för en stor del av den. Försäkringsbolagens premier är väl ett bevis på detta.
Det här är väl inte så konstigt då dagens sporthojar egentligen är väldigt dåligt anpassade för att köra på väg och mer är byggda för banracing.
Visst kan EN DEL "åldringar" som fått kortet på köpet vara dåliga förare och det är egentligen inget problem om man inser det själv och anpassar fart och körning efter det. Det stora problemet är en förare som överskattar sin egen förmåga och kör efter sin egen upplevda skicklighet. Ingen mänsklig varelse är egentligen konstruerad för att hinna reagera i farter på över normal springhastighet utan det krävs erfarenhet och förmåga att förutse faror.
Så brister i tekniskt handhavande av fordonet är en mindre fara än oförmåga att inse sina begränsningar, sk brist på omdöme. Om man gör Wheelies på allmänna trafikerade vägar är det uppenbart att man brister i omdöme men detta räknas i sporthojkretsar som ett bevis på hur skicklig förare man är.
Enligt mig är skicklighet inte cirkuskonster och nedlägg i kurvor utan förmåga att läsa trafiken och förutse faror som andra trafikanter, väglag och situationen i övrigt kan skapa.

Nilsson
2010-04-22, 23:42
jag påstår ej att jag e den bästa föraren , även om jag bara kör ca 3-3500 mil med hoj om året jag har även kört ganska många mil på bana , det jag menade med gubbar och kärringar va inte menat mot åldern utan att man kan ha körkort för något som man aldrig kört och sätta sig på den värsta hoj som finns och bara köra ut i trafiken , sitter och funderar på hur men ska skriva för att inte låta bitter och sur men men jag tror jag drar mig tillbaka , hoppas ni får ett bra hoj liv och va rädda om er där ute

RobbeS
2010-04-23, 00:32
jag påstår ej att jag e den bästa föraren , även om jag bara kör ca 3-3500 mil med hoj om året jag har även kört ganska många mil på bana , det jag menade med gubbar och kärringar va inte menat mot åldern utan att man kan ha körkort för något som man aldrig kört och sätta sig på den värsta hoj som finns och bara köra ut i trafiken , sitter och funderar på hur men ska skriva för att inte låta bitter och sur men men jag tror jag drar mig tillbaka , hoppas ni får ett bra hoj liv och va rädda om er där ute

Hoppas du inte tog illa vid dig av mitt inlägg för det var absolut inte riktat mot dig utan bara mina egna funderingar över vad som skiljer en bra förare från en dålig. Jag tycker att en sådan diskussion som vi har nu i denna tråd kan lära oss alla något oavsett hojval och få oss att inse att att vi inte är ensam i trafiken. Trots allt så är vi ju alla mc åkare med samma "fiender" i form av ouppmärksamma bilförare vilket de flesta av oss också är...

klaus
2010-04-23, 04:16
hmm,jag är en gammal gubbe :) som fick körkortet på köpet och har satt mig på värsta hojen :)
Har dock över 30 år som yrkeschaufför,bussförare i Stockholm, så trafikvana finns
Klarade även livhanken förra sommaren trots mångas förvånig,allmänna uppfattningen var att eftersom hojen har lite överkapacitet :) så kör man ihjäl sig på ett nafs
Måste dock medge att har fortfarande brister på handhavandet av hojen,men jag är medveten om det och försöker köra därefter
Kanske ska inte ha synpunkter på mitt omdöme,eftersom den kan ifrågasättas med tanke på mitt hojval :),är dock mer än nöjd med vad jag skaffade,och lättkörd är den också
Min tanke är att fortsätta köra tills jag är 80 åtminstone,så då vill jag nog undvika att bli trafikdödad

Molgan
2010-04-23, 08:07
Mitt inlägg var med smilies!
Mitt med! ;)

akems
2010-04-23, 10:07
Håller med Nilsson i det mesta han säger,ofta kan man se vilka som fått körkortet gratis för de ligger och kör längs vägkanten liksom de gjorde med sin moped en gång i tiden.Har när jag varit med på avrostningar sett hur de som precis köpt mc handskas med sin motorcykel och är glad att de haft förstånd att anmäla sig och få en del tips.Sedan har de omdöme nog att klara sig från olyckorna där det beror på för hög fart.Jag har själv tagit mitt körkort eftersom jag tillhörde den första årskullen som inte fick det med,och det är jag mycket glad för.Jag har haft motorcyklar i min ungdom och kört med på olika banor,det är stor skillnad att köra med bil eller motorcykel i trafik.

räven
2010-04-23, 10:55
Som vägspanare fick jag vägverkets statiska rapport i går. Läst å begrundat. Man ska inte kamma alla samma kam.
Mycket är åldersrelaterat,25-34 är farligast tydligen, liksom japansk sporthoj. Men det händer olyckor även med 60+ are. Hastighetsöverträdelse nämns oxå som en fara. Singelolyckor ökar på 70 vägar. Naturligt igentligen.

Mats Liifv
2010-04-23, 11:25
Som vägspanare fick jag vägverkets statiska rapport i går. Läst å begrundat. Man ska inte kamma alla samma kam.
Mycket är åldersrelaterat,25-34 är farligast tydligen, liksom japansk sporthoj. Men det händer olyckor även med 60+ are. Hastighetsöverträdelse nämns oxå som en fara. Singelolyckor ökar på 70 vägar. Naturligt igentligen.

Tycker också att det känns helt naturligt att det ser ut som det gör.

Man kan gissa att försäkringspremierna ger en viss fingervisning om vilken typ av hojar som är inblandade i olyckor. En sporthoj är dyrare att försäkra än en glidare och den som är yngre betalar en högre premie än den som fyllt exempelvis femtio år.

Sporthojar attraherar en viss typ av förare medan customhojar har andra tillskyndare. Körstilen skiljer sig markant åt och går det snett blir konsekvenserna ofta väldigt svåra på grund av hög fart. I det fallet känns sporthojen mer utsatt på grund av körstilen den typen av hoj inbjuder till.

Mr.Peter
2010-04-23, 12:21
alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet , Idioter i trafiken hittar du i alla åldrar men du hittar dem lättare bland de yngre!

Tror nog att vi äldre som fått kortet på köpet väger upp det hela med längre erfarenhet av trafiken?
Tycker nog inte vi gubbar och kärringar väljer de "värsta hojarna" heller?

Linnex
2010-04-23, 12:38
Sporthojar attraherar en viss typ av förare medan customhojar har andra tillskyndare. Körstilen skiljer sig markant åt och går det snett blir konsekvenserna ofta väldigt svåra på grund av hög fart. I det fallet känns sporthojen mer utsatt på grund av körstilen den typen av hoj inbjuder till.

Jag har en kompis som kör custom. Anledning... citerar hans ord:
"Jag hade gärna kört sporthoj. Men skulle jag göra det så skulle jag köra ihjäl mig."

Mc-Bosse
2010-04-24, 00:14
Jag har en kompis som kör custom. Anledning... citerar hans ord:
"Jag hade gärna kört sporthoj. Men skulle jag göra det så skulle jag köra ihjäl mig."

Det ligger något i detta.

Jag tog A-kort vid 45 års ålder och kör en custom som toppar 180. Men på grund av den upprätta körställningen så är det inte behagligt att ens ligga i 110 några längre sträckor. Nog kan jag dra på riktigt och ligga i 150-160 lite grann bara för att det är kul men det är med tungan rätt i mun. Hade jag tagit A när jag var 18 hade jag köpt en sporthoj och antagligen kört och vurpat en hel del. Självbevarelsedriften är i hög grad närvarande vid högre ålder. Jag är liksom dödlig vilket jag inte tyckte jag var när jag var yngre.

räven
2010-04-24, 08:57
Hört många sådana berättelse. Häromdagen va någån som sa att varför ska man ha en hoj där man inte märker att det går fort i 250.

Ove
2010-04-24, 09:38
Självbevarelsedriften är i hög grad närvarande vid högre ålder. Jag är liksom dödlig vilket jag inte tyckte jag var när jag var yngre.

:) Utan tvekan så att riskmedvetenheten ökar med åldern. Vet ju själv att jag kört som en kamikazepilot sen långt före körkortet och tills jag så småningom lugnade ner mig nånstans i medelåldern. Riskmedvetandet fanns nog, men gränser var till för att förskjutas framåt. Slog man ihjäl sig så dog man bara lite = känsla av odödlighet, ungefär som på dataspelet. Tanke på att skada sig fanns inte förrän man redan gjort det. :eek:

Kanske tur att jag inte hade råd att ha både bil och MC i dom yngre körkortsåren. :o

swischmc
2010-04-24, 11:00
Intressant att läsa denna tråd och jämföra med likande trådar på sporthoj.com... (Tyvärr har jag inget bra exempel på en tråd från sh.)
Här pratas det om hur mycket erfarenheten gör äldre i trafiken bättre. På sh pratas det om utbildning.

Jag har ingen personlig åsikt om vem som kör "bäst". Det finns idioter på snabba sporthojar som kör mycket för fort och andra idioter på "kromsläde" som aldrig lärt sig svänga. Både sorterna är livsfarliga både för sig själva och andra. Försäkringsbolagens statistik och prissättning ger förstås en fingervisning, men skiljer mer ut ålder/hojval/kön än personligheter.

Själv står jag som vanligt mitt emellan. Är tjej, tog hojkort på trafikskola och var över 30 när jag väl hade råd med kort och hoj. Alltså en av dessa "duktiga, lugna och erfarna förare". Men... kör en mc med 1000 kubik, gillar att köra med moms på hastighetsbegränsningarna och trivs när det pirrar i magen i kurvorna. :)

Vad jag vill ha sagt? Jo, att det kanske inte är ålder, hojval eller kön som påverkar hur man kör. Kanske handlar det mer om hur man ser på livet, vilka referenser man har och om man tagit åt sig mantrat: Kör som om du älskar livet!

Ove
2010-04-24, 11:23
Intressant att läsa denna tråd och jämföra med likande trådar på sporthoj.com... (Tyvärr har jag inget bra exempel på en tråd från sh.)
Här pratas det om hur mycket erfarenheten gör äldre i trafiken bättre. På sh pratas det om utbildning.

Kombinationen erfarenhet och rätt utbildning är oslagbar.

Utbildning som det ofta handlar om i sporthoj handlar om att man lär sig köra fort på bana. Då kommer problemet att en del individer omsätter lärdomarna direkt i trafiken och då är det inte bra. Stora risker, onödiga olyckor och ett dåligt anseende för alla på två hjul.

Erfarenhet utan utbildning var vad som gällde förr i tiden, men idag kan det avhjälpas. Naturligtvis har man nytta av en massa mil på väg oavsett fordon men det är skillnad när man bara har två hjul på vägen.

Misstag gör vi alla och vi lär oss hela tiden. Gäller bara att vi kan inse att det är så och att skälla på och om folk gör ingenting bättre. :)

Var någon som skrev: "Omdöme får man av erfarenhet och erfarenhet får man av dåligt omdöme." :cool:

Linnex
2010-04-24, 17:45
Var någon som skrev: "Omdöme får man av erfarenhet och erfarenhet får man av dåligt omdöme." :cool:

Den har jag inte hört förut. Den var riktigt bra.:D

räven
2010-04-25, 01:53
Hmm, det är ju ett antal hojförare som ungefär i mitten, sticker inte ut åt något håll. Kör hyfsat, bra tryck i krökarna,men med marginal. Skär inte kurvor, aldrig på bakhjulet, vet att bilen som rycker vid företrädesskylten är opålitlig. Det är vi som inte syns å tror på hojkörning många dar framöver. Ungefär så känner jag mig själv å många av mina kompisar.

Nina
2010-04-25, 07:23
Här sitter en till som i sin ungdom funderade på mc-kort men inte hade råd just då (fattig student) så bilkort fick det bli. Något mc-kort blev aldrig av förrän bortåt +20 år senare, kanske det var meningen att jag skulle vänta så länge, vem vet. Motorsportintresserad med fart och trimningar som jag är kanske jag inte skulle ha suttit här i dag om jag tagit mc-kort då som jag tänkt. Jag har också slutat stressa omkring överallt, bl a i trafiken, jag är hellre ute i god tid och tar det lugnt än stressa mig fram, jag har varit in i vägen en gång och kommit tillbaka så i dag säger jag stopp och sätter mina gränser varav stress är en av de saker jag bromsar upp. Det var nog bra att jag tog mc-kort på äldre dar i så fall.

Gert
2010-04-25, 08:17
Hmm, det är ju ett antal hojförare som ungefär i mitten, sticker inte ut åt något håll. Kör hyfsat, bra tryck i krökarna,men med marginal. Skär inte kurvor, aldrig på bakhjulet, vet att bilen som rycker vid företrädesskylten är opålitlig. Det är vi som inte syns å tror på hojkörning många dar framöver. Ungefär så känner jag mig själv å många av mina kompisar.
Jag räknar mig också dit precis som dom flesta gör, jag har haft A-kort sen jag var 16 (30år prick) men jag har däremot inte kört konstant sen jag fick det. Det har aldrig tilltalat mig med farten på en Mc och det var ju tur för det satte ju min Honda 125 K5 -73 stopp för då det var min första hoj. Jag tror tyvärr att dom som sticker ut är ju dom som representerar oss i media och i folkmun, inte alla vi som kör i ett "lagom" tempo träffas på ett fik eller kör ett rally med likasinnade. Det är väl likadant inom andra intresse grupper, vi hade tex för en tid sen en del ungdomar som körde bil med skrikande däck i byn natt efter natt vilket givetvis fick mycket uppmärksamhet i tidningen, men jag har inte sett ett enda reportage om dom som lägger halva till hela lönen på att styla sina bilar till max och innte skulle drömma om att riskera allt med en bredsladd i en trotoarkant.

Jag själv trivs ypperligt med att tillhöra mellanskiktet.

Diversion
2010-04-27, 00:16
Jag vet de som har måst be handlaren köra ut hojen ur staden och ställa den med riktning hemåt. Vet en som inte kunde stanna när han kom hem med sin nya custom.

Gubbar som fått kortet på köpet och inte kan köra är inte enbart en myt.

Mats Liifv
2010-04-27, 06:47
Hmm, det är ju ett antal hojförare som ungefär i mitten, sticker inte ut åt något håll. Kör hyfsat, bra tryck i krökarna,men med marginal. Skär inte kurvor, aldrig på bakhjulet, vet att bilen som rycker vid företrädesskylten är opålitlig. Det är vi som inte syns å tror på hojkörning många dar framöver. Ungefär så känner jag mig själv å många av mina kompisar.

Ansluter mig till din skara!

Benke
2010-04-27, 10:07
Jag var ute och körde igår och mötte tre stycken hojar som kom på bakhjulet på allmän väg i ca 100
det var jättetufft dom körde verkligen med omdöme. Det var inga custom.

Roadking
2010-04-27, 10:17
Jag var ute och körde igår och mötte tre stycken hojar som kom på bakhjulet på allmän väg i ca 100
det var jättetufft dom körde verkligen med omdöme. Det var inga custom.
Häromdan när jag skulle hem ifrån jobbet blev jag omkörd på motorvägen av en som skulle visa sig lika tuff. Han höll säkert 130. Tja, vad ska man säga;-/

Mc-Bosse
2010-04-27, 10:32
Måste dock medge att har fortfarande brister på handhavandet av hojen,men jag är medveten om det och försöker köra därefter


Nu menar du säkert att din extrema hoj är svår att handha och inte att du har bristande kunskaper vad gäller att köra mc.

Men: de som inte fått en modern utbildning i att handha en motorcykel eller inte gått en vettig kurs där man verkligen får lära sig hur man SKA bromsa en mc är i hög grad en trafikfara både för sig själv och andra. Jag ser så ofta hur många customåkare bromsar ner farten och inte är det med höger hand inte! Nä det är uteslutande med höger fot även från högre farter.

I ett skarp läge gör man som man är van vid att göra även om man kört mc i 30 år med kortet på köpet. Trampar hårt på fotbromsen med låsning av bakhjulet och åtföljande vurpa direkt. Jag som aldrig kört mc innan och tog kortet för ett år sedan har i ryggmärgen att bromsning sker med högerhand och inget annat. Du kan i princip sluta använda fotbromsen sa min körlärare förutom när du krypkör för då är fotbromsen bättre för styrningen påverkas av frambromsen. Nu pratar jag gamla traditionella bromsar utan ABS och/eller ett handtag som bromsar båda hjulen.

En äldre bekant med A på kortet har skaffat mc utan att ha kört en meter i hela sitt liv. Jag med färsk utbildning vill ju hjälpa med små tips. När jag sa att det är höger hand man bromsar en mc med så tittade hon på mig och sa: men det är ju handbromsen... Jo det är en broms som du manövrerar med handen och bromsar framhjulet sa jag men det är ingen handbroms som på en bil. Jag fick peka och visa var bromsok och allting var placerat men jag tror inte att infon gick in i huvudet faktiskt...

Unga som kör sporthoj kan köra fruktansvärt fort och vårdslöst men nog fan vet dom hur man bromsar en motorcykel!

Roadking
2010-04-27, 10:56
Själv så tror jag det är fler som bromsat ihjäl sig än gasat ihjäl sig;-/

räven
2010-04-27, 11:05
Kombination, först gasa för mycket så att man sen måste bromsa för mycket.

adara
2010-04-27, 11:29
Såg just den här:
http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/2791-film-kraschtest-mellan-motorcykel-och-bil

Visar hur det ser ut när en mc (95kmh) krockar med en bil (35kmh). Läskigt.

Roadking
2010-04-27, 11:31
att man sen måste bromsa för mycket.
Tror iofs inte att man kan bromsa för mycke, bara göra det på fel sätt.

adara
2010-04-27, 11:38
SMCs viktigaste råd för att överleva på vägarna:

http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/2797-koer-mc-som-om-du-aelskar-livet

Självklarheter, kan man tycka, men det kan vara bra med en påminnelse.

Roadking
2010-04-27, 11:47
, men ingen snackar om alla dessa gammla gubbar och kärringar som fått kortet på köpet

Dom bästa förarna jag kört med är en bra bit äldre an vad både du och jag är. Dessutom så råkar dom köra tunga glidare. Dock aldrig på bakhjulet i svindlande hastigheter på allmän väg där dom utsätter medtrafikanter för direkt livsfara.
Att få bukt med testosteronstinna ungdommar som dessutom väljer att ha en sporthoj tror jag är näst intill omöjligt. Skulle dom däremot välja en Tung glidare så skulle vi åtminstone minimera bakhjulskörandet till en bråkdel:)
Om jag nu ska sluta upp med att polimera så är det ju självklart att det inte beror på vilken typ av hoj man framför på vägarna, det beror på hur man framför dom och då är jag övertygad om att ett visst mått av dumdristighet avtar med åren8)

räven
2010-04-27, 11:54
Tror iofs inte att man kan bromsa för mycke, bara göra det på fel sätt.

Ja just det, bättre uttryck på vad jag menade.

Roadking
2010-04-27, 12:22
Såg just den här:
http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/2791-film-kraschtest-mellan-motorcykel-och-bil

Visar hur det ser ut när en mc (95kmh) krockar med en bil (35kmh). Läskigt.

Ingen trevlig syn alls!!

christianka
2010-04-27, 15:25
Håller med ser otrevligt ut. Var nära förra veckan att råka ut för "vänstersvängen".

Var själv inte uppmärksam på avtagsvägen, tur att billisten var uppmärksam på mig.

Mc-Bosse
2010-04-27, 16:40
Har precis kommit hem efter 7 mil på slingriga smala asfaltsvägar. Jag är förvånad över hur bilisterna snedar och har sig, för att inte tala om lastbilar. Tunga fordon är breda men man får väl anstränga sig litegrann och hålla långt till höger i en vänsterkurva? Nä där var en lastbilschaufför som inte ansträngde sig alls så jag fick precis plats i svängen. Hade jag kommit med bil hade vi kört ihop men med mc:n så klarade jag mig körandes på högerlinjen.

Jo jag hötte med vänsternäven men det sket väl han i! :mad: :confused: