handdator

Visa fullständig version : aluminiumkylare



klaus
2010-04-22, 03:14
Eftersom jag inte är så bra på datan så behöver jag lite hjälp att hitta nån firma som kan tillverka och laga aluminiumkylare. Skulle vilja ha större än den som sitter på och eventuellt laga den nuvarande så den slutar pissa på mitt ben :)
Alla förslag tas emot, men föredrar om det finns nåt nära Stockholm
Tack på förhand

Chappy
2010-04-22, 03:21
Black Arrow kylarcement ??? Har hållit 35år i ett fruset traktorblock hos mig. Bättre än malen peppar tror jag, Fast det lär funka oxå har jag hört.

GeCe
2010-04-22, 14:24
Omegas "korken" är också bra och funkat i tävlingsmotorer där motorblock spruckit. Finns på Mekonomen eller annan välsorterad butik. :)

MEHall
2010-04-22, 15:02
Enligt vad jag fått veta så minskar kylarcement kylarens förmåga att kyla ner kylarvätskan, så det bästa, tror jag, är att byta ut kylaren. ;)
Hoppas att någon kan verifiera min åsikt. ;)


:cool:

GeCe
2010-04-22, 15:21
Enligt vad jag fått veta så minskar kylarcement kylarens förmåga att kyla ner kylarvätskan, så det bästa, tror jag, är att byta ut kylaren. ;)
Hoppas att någon kan verifiera min åsikt. ;)


:cool:



Det är möjligt att du har rätt och kanske i det här fallet när Klaus dessutom ville utöka kylarkapaciteten.
Men om det handlar om att få kylaren att sluta pissa på ens ben och få den tät kan nog ett tätningsmedel vara värt ett försök eftersom det finns en bra slant att tjäna jämfört med en ny kylare eller konventionell reparation. "Korken" är inte speciellt dyr i inköp!

Nilsson
2010-04-22, 16:01
det lär finnas en firma i veberöd som bygger kylare . jag ska se vad jag kan få fram . återkommer med detta ,, fråga nina , jag tror hennes kille vet firmor i stockholm

MEHall
2010-04-23, 13:16
Det är riktigt GeCe, men personligen tycker jag att kylarcement är som punkteringsfix, dvs en tillfällig lösning. ;)

DearHunter
2010-04-23, 14:13
Aero svets eller Aero Welding kan nog greja det

http://gulasidorna.eniro.se/företag/aero-svets:68226770_gs

tel: 08 - 739 23 60.

eller

Swedish Aero Welding AB
Gustav III:s v. 28
168 30 BROMMA

Telefon 08-25 34 16

Nu vet jag inte hur skadan ser ut men inom flygindustrin så limmar man ibland aluminium. Då slipper Du få in skit i kylaren. Det är svårt att svetsa i aluminium. Hur många grader har Du i kylaren som mest tror Du?

GeCe
2010-04-23, 22:09
Det är riktigt GeCe, men personligen tycker jag att kylarcement är som punkteringsfix, dvs en tillfällig lösning. ;)


Det har besvisligen visat sig att kylarcement av bra kvalite är mer än en tillfällig lösning. Kan ju vara svårt att tro innan man provat kanske. Du läste väl vad Chappy skrev!

MEHall
2010-04-24, 23:26
Ett traktorblock är ingen kylare direkt och har man tur kan det hålla så länge motorn håller. Men visst tätar det även i en liten kylare men om kyleffekten blir sämre så kan det sluta med haveri, vilket ju inte är speciellt roligt om man kör motorväg i 110 km/h. ::)
Det minsta man kan göra är väl att prova men samtidigt vara vaksam så att det inte överhettar. ;)