handdator

Visa fullständig version : MC-LIVE 2010



Jonas
2010-04-20, 22:49
Mc-Live drar i helgen igång på Stora Holm i Göteborg för att sedan nå Stockholm helgen därpå. Hur ser ni på detta evenemang? Ska ni besöka mässan? Vilka hojar planerar ni att provköra? I denna tråd kan vi samla oss kring detta nya evenemang och dela med oss av bilder och erfarenheter från både Gbg och Sthlm.

Själv ser jag fram emot MC-Live och om ni är utsocknes som planerar att besöka Stockholm under dagarna så hör gärna av er. Vi från hojen.nu/sthlm fikar gärna med nya vänner från forumet.

Glöm inte kameran ni som besöker evenemanget. Och glöm inte att publicera bilderna här! :)

MC-LIVE (http://www.mclive.se/)

NeXTer
2010-04-20, 23:40
Åker från Linköping till Göteborg nu på fredag. Morsan fyller dessutom år i helgen och bor på landets framsida så det är ju helt otroligt bra planerat!

Hade tänkt klämma lite på R1200RT, R1200GS, FJR1300, 1400GTR, VFR1200F, VFR800, 990 Adventure och Sprint ST. Största faran är att man hittar nå't man gillar!

Jonas76
2010-04-21, 07:55
Självklart ska man dit och testa, för min del blir det nya multistradan, några trajjor...bmw s1000rr bland annat :)

Bajen-Sam
2010-04-21, 10:27
På lördagen kommer jag finnas där och hjälpa till bland Suzuki motorcyklarna och vid Suzuki Chopper Club Swedens plats.

Vi kanske ses.

Se länk.
http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com/2010/04/mc-live.html

AT-gubben
2010-04-21, 17:54
Visst ska jag dit, det är ett måste:D Jag kommer att finnas i HOORC;s (Honda On Off Road Club) monter på fredag och söndag. Så ser du en lång gammal gubbe så är det troligt att det är jag. Kom fram och morsa vet jag. :)

Jonas
2010-04-21, 17:55
Jag ska försöka testa lite olika hojtyper då jag inte vet om något annat än körskolans Sucka, min förra scooter och min nuvarande glidare. Är framförallt sugen på att testa BMW´s touringhojar, en större glidare och någon on/offroadhoj. Hoppas förstås på riktigt fint väder och trevlig stämning! Någon som vet om inträdet gäller för alla dagar eller om man måste betala nytt inträde om man vill gå flera dagar?

Mats Liifv
2010-04-21, 18:13
För min del känns det intressant med en Triumph Rocket, Tiger och Thunderbird. I övrigt skulle det nog vara Ducatis Multistrada som jag vill provköra. Det verkar vara en hoj utöver det vanliga.

Tyvärr brukar det inte ge så mycket att provköra en liten sväng på ett par minuter. Svårt att bilda sig en uppfattning på det viset. Föredrar att testa hos en handlare i stället och kunna testa hojarna i deras rätta element. Brukar även tendera att bli långa köer till de populära hojarna, alla vill testa samma hojar, naturligt nog.

Gissar att den största behållningen, för min del, är allt det andra runt omkring samt umgänget med kompisarna. Det får bli söndagen för min del eftersom jag på lördagen ska ut och reka grusvägar för en körning helgen därpå. Dessutom hoppas jag att det är något mindre folk sista dagen. Alla mässor jag besökt hittills har visat att det är så. Lördagen är det alltid mest folk medan söndagen brukar vara mer "anständig" på den punkten...

leffa
2010-04-21, 18:21
ska vi ta en tripp dit på söndagen?

Mats Liifv
2010-04-21, 18:32
ska vi ta en tripp dit på söndagen?

Skulle vara trevligt, så kan vi ta en fika eller käka hemma hos oss efteråt, allt beroende på hur mycket klockan har blivit när vi känner oss klara för dagen! En fördel med det hela är att det inte ligger mer än knappa tio minuter körning från oss.

Jonas
2010-04-21, 18:48
En fördel med det hela är att det inte ligger mer än knappa tio minuter körning från oss.

F´låt att jag rättar dig Mats, men jag tror du menar nackdel... :D

Men det skulle vara trevligt att bege oss dit tillsammans och sen äta ihop! :)

leffa
2010-04-21, 19:01
Skulle vara trevligt, så kan vi ta en fika eller käka hemma hos oss efteråt, allt beroende på hur mycket klockan har blivit när vi känner oss klara för dagen! En fördel med det hela är att det inte ligger mer än knappa tio minuter körning från oss.

ett mycket bra förslag,jonas vi kan väl träffas i botkyrka och köra till mats;)

Nicke
2010-04-21, 19:24
Hade tänkt klämma lite på FJR1300 Största faran är att man hittar nå't man gillar!

;);););););););

Jonas
2010-04-21, 19:42
ett mycket bra förslag,jonas vi kan väl träffas i botkyrka och köra till mats;)

Ja, vi kan träffas i Botkyrka. Antar att fler är intresserade också. :)

Jonas
2010-04-24, 07:39
Ni som besöker MC-LIVE i Göteborg glömmer väl inte att skriva om det här? Lägg gärna upp lite bilder också. :)

Mats Liifv
2010-04-29, 21:55
Vad säger ni som är intresserade av att gemensamt gå på det hela på söndagen, blir det bra att träffas vid Shell i Botkyrka klockan tio? Tänkte komma dit och möta upp för att få köra i alla fall lite även på söndagen.

Glöm inte att ta med medlemskort i SMC, det ska ge rabatt på inträde och parkering!

Jonas
2010-04-29, 21:57
Jag kommer med. Kommer personligen även åka dit imorgon (fredag) eftermiddag. :)

Mats Liifv
2010-04-29, 22:28
Jag kommer med. Kommer personligen även åka dit imorgon (fredag) eftermiddag. :)

Utmärkt, du får reka i morgon så kan vi gå direkt på go´bitarna på söndag! :)

Jonas
2010-04-30, 13:41
Utmärkt, du får reka i morgon så kan vi gå direkt på go´bitarna på söndag! :)

Just hemkommen från jobbet. Stannade lite längre än vad som var tänkt. Nu säger de att det ska börja regna när som helst, så jag åker inte ut idag. Har lite annat att pyssla med som får uppta min tid idag och imorgon. Så vi ses i Botkyrka på söndag! :)

Mats Liifv
2010-04-30, 14:39
Just hemkommen från jobbet. Stannade lite längre än vad som var tänkt. Nu säger de att det ska börja regna när som helst, så jag åker inte ut idag. Har lite annat att pyssla med som får uppta min tid idag och imorgon. Så vi ses i Botkyrka på söndag! :)

Det blir perfekt! Kommer Leffa ocskå till Botkyrka tro?

leffa
2010-04-30, 16:31
jag kommer till botkyrka på söndag kl10

Nina
2010-04-30, 17:21
Vad säger ni som är intresserade av att gemensamt gå på det hela på söndagen, blir det bra att träffas vid Shell i Botkyrka klockan tio?
Det låter ju trevligt. ;)

Mats Liifv
2010-04-30, 19:06
Det låter ju trevligt. ;)

Följ med om du skulle känna för det! Vi får säkert, som vi brukar, en trevlig dag!

Jonas
2010-05-02, 08:12
För de som vill så ses vi vid Shellmacken i Botkyrka 10.00, idag söndag, för gemensam färd till Barkarby. Alla är välkomna!

Bilder kan utlovas senare idag/kväll. :)

Danne
2010-05-02, 17:38
Tack för en trevlig dag! Det blev bra dag med fint väder, fika och skön hojåkning..

Jonas
2010-05-02, 18:05
Ja, en härlig dag i hojens tecken. Först några timmar på MC-live i underbart solsken och sedan en tur till Sigtuna där vi fikade vid Mälarens glittrande vatten. Jag tog inte så många bilder, men Mats och Leffa tog en hel del som säkert dyker upp här senare. Leffa ska förresten hem nu och övertala frugan om att han är i stort behov av en Triumph Thunderbird. ;)

1. Just anlänt till Mc-live. Leffa i bild.
2. Leffa provsitter en mycket fin Honda 1300.
3. Sigtuna
4. Sigtuna
5. Mats, Nicke och Leffa.

1843 1844 1845 1846 1847

Jonas
2010-05-02, 18:19
Vill ni se en bättre bild av Hondan som Leffa provsitter, så har Bajen-Sam en bild i sitt album. Här (http://picasaweb.google.com/BajenSam/MCLive2010Barkaby#5466639817516273410).

leffa
2010-05-02, 18:56
nu har jag kommit hem det var en bra mcdag ,tycker det blir lättare och lättare att köra i storstan men det är nog p.g.a bra guidning ska lägga upp bilder men först ska jag försöka övertala annelie att det är nödvändigt att byta hoj måste ju ha den där hondan för den hade ju kardan å den är ju så snygg:)

Starrider_Johnny
2010-05-02, 18:59
Det var kul att träffas live efter att ha följt er på forumet. Jag hoppas att det blir tillfälle att åka med nån gång :)

Danne
2010-05-02, 19:11
nu har jag kommit hem det var en bra mcdag ,tycker det blir lättare och lättare att köra i storstan men det är nog p.g.a bra guidning ska lägga upp bilder men först ska jag försöka övertala annelie att det är nödvändigt att byta hoj måste ju ha den där hondan för den hade ju kardan å den är ju så snygg:)

Inte mycket att snacka om, det är bara att köpa....;D

leffa
2010-05-02, 20:01
här kommer mina bidrag:) åh tänk om jag hade pengar lalalala

leffa
2010-05-02, 20:03
Inte mycket att snacka om, det är bara att köpa....;D

tänk om det vore så enkelt:)

Mats Liifv
2010-05-02, 20:46
Här (http://matshojblogg.blogspot.com/) kan du läsa om min dag på MC-Live!

Jonas
2010-05-02, 21:05
Här (http://matshojblogg.blogspot.com/) kan du läsa om min dag på MC-Live!

Mycket bra skildring av dagen! Skrev en kommentar i din blogg, men den bara försvann av någon anledning. Bra skrivet, Mats!

Mats Liifv
2010-05-02, 21:09
Mycket bra skildring av dagen! Skrev en kommentar i din blogg, men den bara försvann av någon anledning. Bra skrivet, Mats!

Tycker verkligen att vi har fantastiskt trevligt när vi träffas. Bara en massa skratt och leenden, vi ger och tar med samma glada humör. Jätteglad att ha er som kompisar! :)

Mats Liifv
2010-05-02, 21:14
Det var kul att träffas live efter att ha följt er på forumet. Jag hoppas att det blir tillfälle att åka med nån gång :)
Det är bara att hänga på närhelst det passar. Gäller dig liksom alla andra som känner för det. Vi är minst sagt ganska aktiva och några av oss träffas nästan varje helg.

Jonas
2010-05-02, 21:22
Det är bara att hänga på närhelst det passar. Gäller dig liksom alla andra som känner för det. Vi är minst sagt ganska aktiva och några av oss träffas nästan varje helg.

Ja, det kan inte nog göras klart. ALLA positiva själar är välkomna att hänga på våra turer. Oavsett hoj eller erfarenhet. Vi ser gärna att fler tjejer hänger på också! :)

Danne
2010-05-02, 21:40
Tycker verkligen att vi har fantastiskt trevligt när vi träffas. Bara en massa skratt och leenden, vi ger och tar med samma glada humör. Jätteglad att ha er som kompisar! :)

Instämmer, det är mycket trevligt varje gång vi ses. Glada och sköna människor som träffas, snackar hoj och allt annat möjligt. Vi hade nog inte träffats utan vårt gemensamma intresse - hojen. :)

Trevliga "prickar" hela gänget!;D

Ha det gott!

Danne

Danne
2010-05-02, 22:12
Här (http://matshojblogg.blogspot.com/) kan du läsa om min dag på MC-Live!

Trevlig läsning!;)

Bajen-Sam
2010-05-02, 22:47
Var på MC Live på lördagen och jobba, lite bilder via länken.

http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com/2010/05/kanon-lordag-pa-mc-live-barkaby.html

swischmc
2010-05-03, 15:34
Åh, vilken bra dag det var! Det här med mc-live är ju hur smart som helst. Vet att många avstod pga inträdes-priset och rädslan för att få pynta självrisk på 8-13 tusen, men de vet inte vad de gick miste om. Jag hade jättekul och fick prova på sex hojar. Som riktigt "tax-bent" var det kanon att bara få chansen att provsitta, för att - om benlängden räckte till - genast köra iväg på en provtur.

För mig handlade det om att på kort tid få lite känsla för hojen och hitta godbitarna. Dessa kan jag provköra hos handlare. Hoppas nu att detta blir ett återkommande projekt, det var verkligen en bra, lärorik och rolig dag. :) :)

adara
2010-05-03, 15:46
Faktiskt, håller med där! Som nybörjare så har man ju inte haft chansen att prova så mycket olika modeller, så det här var riktig bra. Dom som man gillar extra mycket får man väl provköra hos ngn handlare sen, men det var bra för att känna och klämma lite grann.

Hörde att det var minnst 5st i gbg och sthlm sammanlagt dom välte med bågarna. Var lite nervös första rundan på ovan hoj själv, men sen gick det bättre=)

Hann prova åtminstonde 7 hojar, det var helt klart värt dom 110 sek!

Nicke
2010-05-03, 18:49
Här (http://matshojblogg.blogspot.com/) kan du läsa om min dag på MC-Live!

Du har många strängar på din .....:) Tack alla som var med:)

leffa
2010-05-03, 19:12
Tycker verkligen att vi har fantastiskt trevligt när vi träffas. Bara en massa skratt och leenden, vi ger och tar med samma glada humör. Jätteglad att ha er som kompisar! :)

ja du mats ibland får man nästan lite kramp i skrattmusklerna,är så glad att man åkte på din träff förra året:)

Mats Liifv
2010-05-03, 20:18
ja du mats ibland får man nästan lite kramp i skrattmusklerna,är så glad att man åkte på din träff förra året:)

Det gav verkligen ett gott resultat att jag slängde ut några rader här. Vi har verkligen funnit varandra, hela gänget. Nu är det inte svårt att hitta nå´n att åka med. Snarare räcker inte tiden till för alla ställen jag vill besöka och alla vägar jag vill köra. Bara att göra så mycket vi hinner...vi måste ju ha lite kvar till nästkommande år också...;)

Nicke
2010-05-03, 20:51
Hittade ett litet bildspel (http://www.alltommc.se/news.php?id=1920) från dag 3, dvs igår, där några av oss hojen.nu kom med=)

leffa
2010-05-04, 07:29
Hittade ett litet bildspel (http://www.alltommc.se/news.php?id=1920) från dag 3, dvs igår, där några av oss hojen.nu kom med=)

och klaus var inte med !!!!!!!!!!!!!!!!:) kan det vara ett tronskifte:)

christianka
2010-05-04, 20:25
Adara, vad jag vet så var det minst 5 i bara Gbg. Jag tror inte det var att dom var ovana utan.....ja vad säger man.

Mötte en hoj på en raka på bakhjulet, varför? Om han vinglar till så är det några koner mellan mig (eller någon annan) och honom.

Nu drog jag ner humöret på tråden, sorry :o)

Mats Liifv
2010-05-04, 21:12
Var minst två vurpor i Stockholm varav åtminstone en fick åka ambulans därifrån! Kostar åtskilliga tusen i självrisk förutom de eventuella skador man ådrar sig själv. Tråkigt att det alltid ska behöva bli så här....

Nina
2010-05-05, 06:30
Jag blev omkörd på båda sidor av plastraketer (Yamaha R1 etc), ingen som helst respekt för andra som provkörde, tråkigt. Den mc jag provkörde saknade en högerspegel för den hade gått omkull i Göteborg.

erkagn
2010-05-05, 08:14
Jag undrar om folk har nå självkännedom om vilka hojar de behärskar eller insikt att de ska ta de lugnt. Det gäller både de som ska provköra sportmaskiner eller stora glidare med massor med vrid och tung vikt.

Bajen-Sam
2010-05-05, 10:38
Ja det var 2 olyckor som de fick forsätta färden i plingplong taxi då jag stod och jobba vid utsläppet av provhojarna på lördagen.

Det var en M1800R och en C1800R.

Den ena drog rullen på rakan och glömde hålla i sig, föll av och mc fortsatte en bit själv innan den gick i backen.

Den andre bromsa ner sig.

erkagn
2010-05-05, 10:43
Ja det var 2 olyckor som de fick forsätta färden i plingplong taxi då jag stod och jobba vid utsläppet av provhojarna på lördagen.

Det var en M1800R och en C1800R.

Den ena drog rullen på rakan och glömde hålla i sig, föll av och mc fortsatte en bit själv innan den gick i backen.

Den andre bromsa ner sig.


Jo, stora glidarhojar med massor med vrid redan från start och tung vikt kan vara nog så lömska för en nybörjare som gasar för mycket vid starten.

Nina
2010-05-05, 11:20
Jag tyckte det kändes lite kusligt när chikanen dök upp, man såg inte direkt var man skulle svänga in igenom öppningen förrän man var nära.

Ingemar
2010-05-05, 11:25
Honda och KTM har ju lockat med provkörning och i måndags i det fina vädret passade jag på att göra slag i saken. Fick nöjet att susa iväg på den nya VRF 1200:an. Sittställningen passar inte min ledbrutna kropp men i övrigt var det en fantastisk upplevelse,motor och växellåda samt förmedling av kraften ner till hjulen upplevde jag helt perfekt och mitt förtroende för Honda-hojar kvarstår. Som sagt för mig var det en upplevelse utöver det vanliga men ändå ingen hoj jag skulle ha till mina mc-turer.
På e.m. bar det av till KTM försäljaren där jag tänkt mig en 990:a men det blev istället en 690 motard vilket visade sig vara en smidig ettrig båge som jag även satt skönt på. Blev en rejäl sväng på smala krokiga vägar och var riktigt skoj. Tyckte dock växlingen var trög men kanske jag var för lätt på foten.
Hur som helst en lyckad dag där jag i lugn och ro på olika underlag fick en bra uppfattning om hojarna.
På hemvägen känner jag som vanligt att gamla Affe är den rätta för mig.

Mats Liifv
2010-05-05, 12:21
Jag tyckte det kändes lite kusligt när chikanen dök upp, man såg inte direkt var man skulle svänga in igenom öppningen förrän man var nära.

Det var tydligen fler som hade samma upplevelse fick jag höra idag.

En kille hade bromsat omkull en glidare när han kom med alldeles för hög fart in mot chikanen....en annan, också på glidare, hade ramlat av medan hojen fortsatte sin färd på egen hand!

Nina
2010-05-05, 13:13
Det var tydligen fler som hade samma upplevelse fick jag höra idag.
Ja det gäller att man inte kommer i för hög fart då. Det fanns inga pilar eller annat som visade vart man skulle. Det fanns två chikaner, när man löst den ena kom snart den andra – tanken jag fick då var: ”Ska man svänga som i den förra eller har man vänt på öppningen?”… Lite spännande där på banan he he.

Mc-Bosse
2010-05-05, 13:30
Ja det gäller att man inte kommer i för hög fart då. Det fanns inga pilar eller annat som visade vart man skulle. Det fanns två chikaner, när man löst den ena kom snart den andra – tanken jag fick då var: ”Ska man svänga som i den förra eller har man vänt på öppningen?”… Lite spännande där på banan he he.

Verkar ju inte riktigt intelligent av arrangören att inte skylta på ett mer pedagogiskt sätt. Nytt folk på för dom okända hojar så ska ju inte färdvägen vara diffus på något sätt.

erkagn
2010-05-05, 13:34
Verkar ju inte riktigt intelligent av arrangören att inte skylta på ett mer pedagogiskt sätt. Nytt folk på för dom okända hojar så ska ju inte färdvägen vara duffus på något sätt.


Ja, de verkar ju helkorkat ju.

christianka
2010-05-05, 22:24
Håller med Ingemar, körde också VFR 1200 väldigt nice. Blir en sådan begagnad om några år