handdator

Visa fullständig version : Försäkringar....



Mallgar
2010-04-20, 11:12
Hej på er,

Behöver er samlade kompetens igen. Funderar ju på en Suzuki GSX 1400, nu undrar jag vad som är en rimlig peng för en sådan föräkring (helförsäkring). Har ni tips på bra försäkringsbolag? Kollade med Länsförskringar och det skulle bli runt 3900 SEK helår.
Kan tillägga att jag bor i glesbyggd och är väl över 40 år. :)

Ha det gott!

erkagn
2010-04-20, 11:47
Tror de är svårt komma nå mycke lägre. Tror brodern hade nå liknande premie på FJR 1300 på Bilsport & MC.

Danne
2010-04-20, 11:52
Ja Bilsport & mc ligger ofta bra till, jag har 2 hojar där. Är hojen mer än 20 år blir priser bara 1600:-.

Danne

MEHall
2010-04-21, 12:37
Enligt min erfarenhet så glöm Länsförsäkringar. Råkade ut för en olycka 97 fick dock ersättning, men hade jag ansett mig ha råd att stanna kvar i det bolag jag försäkrade första bilen i så hade jag fått dubbelt så mycket i ersättning. ::)



:cool:

Gawriel
2010-04-21, 13:17
Länsförsäkringar är ju dyra, hade min första Honda VF 750 hos de o de tog 7000 halvåret, våren därpå bytte till Bilsport & MC o fick betala 1800 om året och 100% bättre service
döm själv

Mats Liifv
2010-04-21, 14:06
Enligt min erfarenhet så glöm Länsförsäkringar. Råkade ut för en olycka 97 fick dock ersättning, men hade jag ansett mig ha råd att stanna kvar i det bolag jag försäkrade första bilen i så hade jag fått dubbelt så mycket i ersättning. ::)


Hur fick du reda på hur mycket ersättning du skulle fått för samma skada, i ett annat försäkringsbolag? Kan vara bra att veta så att man kan göra en vettig bedömning av kostnad gentemot ersättning.

Min erfarenhet från en olycka jag var med om visade att alla tre bolagen jag hade olycksfallsförsäkring hos gjorde samma bedömning av invaliditetsgrad. Sedan var ersättningen lite olika mellan bolagen. Skilde några tusenlappar, inga stora pengar i sammanhanget. Bolagen var Folksam, TryggHansa och IF. Samma effektiva behandling från alla tre, ingen utmärkte sig på något negativt sätt.

Nina
2010-04-21, 14:19
Min erfarenhet från en olycka jag var med om visade att alla tre bolagen jag hade olycksfallsförsäkring hos gjorde samma bedömning av invaliditetsgrad. Sedan var ersättningen lite olika mellan bolagen. Skilde några tusenlappar, inga stora pengar i sammanhanget. Bolagen var Folksam, TryggHansa och IF. Samma effektiva behandling från alla tre, ingen utmärkte sig på något negativt sätt.
Låter misstänkt likt en kartellverksamhet?

Mats Liifv
2010-04-21, 15:55
Låter misstänkt likt en kartellverksamhet?

Kan man nog, med fog, säga att det är. Man får uppge vilka andra bolag som är inblandade i skadan och sedan diskuterar dom ärendet tillsammans. Det är inte på något sätt en hemlighet utan sker helt öppet. Naturligtvis är det ingen välgörenhet dom bedriver utan dom vill betala ut så lite som möjligt. Det är inte svårt att räkna ut ersättningen. Om maxbeloppet är exempelvis en miljon och skadan, som i mitt fall bedöms till fem procents invaliditet får jag fem procent av en miljon. Det finns färdiga tabeller för de flesta former av skador. Varje kroppsdel har sin egen procentsats vad gäller invaliditetsgrad.

Forskade lite i det hela när det var aktuellt och fick ganska likalydande besked från flera håll. Bolagen följer varandra och gör i allmänhet liknande värderingar. Det ska nog till någon udda form av skada för att det ska komma att skilja i någon större grad mellan de olika bolagen. Kan inte säga annat än att jag var glad att ha totalt fyra försäkringar, i tre bolag som föll ut i mitt fall. Hade varit ett ganska magert resultat om jag inte varit så bra försäkrad som jag trots allt var. Många tror nog att de är bättre försäkrade än de i själva verket är.

Värt att tänka på är att olycksfallsförsäkringar kan man ha hur många som helst. Har fått veta att många anser att det vara onödigt med mer än en försäkring. Detta i tron att man bara får betalt från en försäkring. Detta är alltså fel. Mina försäkringar kostar förhållandevis lite, men visade sig vara värda mycket när olyckan var framme.

Det kan alltså vara en god idé att se över sitt försäkringsskydd. Risken att råka ut för en olycka är inte försumbar för en hojåkare!

MEHall
2010-04-22, 14:56
Enligt vag jag fick veta då, tyvärr lite inofficiellt, så var skillnaden minst det dubbla till Folksams favör. Låg ju inne på RSÖ, nu USÖ, och de ansvariga för mej medecinskt tykte att jag kunde bo på hotell Gullvivan, men Länsförsäkringar ville inte betala det så jag bodde bara en kort tid där. Hade jag varit kvar i Folksam så hade jag kunnat bo kvar tills jag klarat att återvända till min lägenhet. Tror nog jag kunnat fått minst det dubbla i ersättning gentemot Länsförsäkringar. Har hört att Länsförsäkringar är snåla med utbetalningarnas storlek, kan tyvärr inte verifiera det men tror att ämnet varit uppe hos Sverker i Plus. ;)


:cool:

Mats Liifv
2010-04-22, 15:04
Har inte haft Länsförsäkringar på minst tjugo år och aldrig några skadeärenden för egen del. Alltid bra att få information från dom som haft med de olika bolagen att göra. Man får sedan ta beslut utifrån den information man har fått, vilket bolag som ska få ta hand om ens försäkringar.

erkagn
2010-04-22, 18:06
Har Länsförsäkringar. Tycker de är bra man får dela upp kostnaden på månadsbetalning.

Mallgar
2010-04-22, 20:16
Har Länsförsäkringar. Tycker de är bra man får dela upp kostnaden på månadsbetalning.

Har bil,hus,skoter i Länsförsäkringar så det känns liksom naturligt att även bågen ska vara där. Hur de funkar som bolag vet jag faktiskt inte eftersom jag tack och lov aldrig behövt utnyttja deras tjänster.
Tack för alla era åsikter och erfarenheter, det är lärorikt att ta del av.

Förresten, på lördag är det meningen att jag åker och hämtar mitt nyförvärv, det blev en
Suzuki gsx 1400, svart och röd, vacker så det tåras i ögonvrån :)
Måste skaffa skinnställ fort som ögat nu, är ju lite ivrig minst sagt.

erkagn
2010-04-22, 20:59
Grattis till en fin hoj!

Mats Liifv
2010-04-22, 22:04
Har Länsförsäkringar. Tycker de är bra man får dela upp kostnaden på månadsbetalning.

Just den tjänsten tror jag att i stort sett alla bolag erbjuder. Har alltid haft det i minst tjugo år. Har haft många olika bolag genom åren. Har varit mycket IF de senaste åren, inte minst tack vare märkesförsäkringarna.

veteranmc
2010-04-22, 22:45
jag hade folksam tidigare men nu har jag if dom var mycket billigare. har för mig att jag på folksam betala mer för en halvförsäkring än vad jag gör hos if för en helförsäkring

Jåke
2010-04-22, 23:51
Rent erfarenhetsmässigt, utan att haft ett skadeärende där, ska man inte ha Länsförsäkringar. Nu är ju de uppbyggda så att det skiljer en del mellan länen, men där vi bodde var vi tvungna att hota med både det ena och det andra bara för att de skulle sluta skicka kravbrev på avslutade försäkringar... Det har satt sina spår.

Självklart är bolagen intresserade av att betala så lite som möjligt, de är vinstdrivande. Men samtidigt har de slutat erbjuda det de säger sig erbjuda, ett ekonomiskt skydd ifall nåt allvarligt händer.

Att försäkra den hojen för 4000,- låter som ett kap, det är bara att gratulera till att du bor mindre stöldbenäget än en annan. Hojen i sig är ett under av balans att köra, inte helt vanlig heller i de färger du hittat.

Scorpio
2010-04-23, 14:15
Självklart är bolagen intresserade av att betala så lite som möjligt, de är vinstdrivande.

Fast det gäller inte alla försäkringsbolag. Vissa är inte aktiebolag och har inga aktieägare som kan plocka ut vinst ur bolaget. Det kallas då ömsesidigt bolag vilket innebär att det ägs av försäkringstagarna. Eventuellt överskott i vinst betalas då tillbaka till försäkringstagrna/ägarna i form av återbäring på den betalade försäkringspremien. Länsförsäkringsbolagen är ett exempel på detta.

Mallgar
2010-04-23, 15:04
Har hört mig för lite mera och priset för en helförsäkring med självrisken på vagnskada satt till 3000 Kr går på 4435 Kr och om jag väljer en självrisk på 8000Kr går försäkringen på 3871 Kr. Man kanske är dumsnål om man väljer det billigaste alternativet eller vad säger ni? :confused:

erkagn
2010-04-23, 18:40
Har hört mig för lite mera och priset för en helförsäkring med självrisken på vagnskada satt till 3000 Kr går på 4435 Kr och om jag väljer en självrisk på 8000Kr går försäkringen på 3871 Kr. Man kanske är dumsnål om man väljer det billigaste alternativet eller vad säger ni? :confused:

Själv har jag valt 3000 kr självrisk på min hoj och en aning dyrare försäkring.

Mc-Bosse
2010-04-24, 00:32
Har bil,hus,skoter i Länsförsäkringar så det känns liksom naturligt att även bågen ska vara där.

Tyckte jag också när jag flyttade alla försäkringar till Folksam men innan jag själv nämnde mc:n sa hon i telefon att din mc bör du försäkra i t ex. Bilsport/Moderna sakförsäkringar för den blir dyr hos hos. Vi vill egentligen inte ha mc försäkrade och därav priset på ca: 7 000: -/ år.

1 600: - betalar jag hos Bilsport/Moderna sakförsäkringar.

Mallgar
2010-04-24, 19:10
Hej på er,
Har varit och hämtat hem Suzukin nu, härligt!!
Dock lite smolk i bägaren, backspegeln på höger sida är trasig, själv infästning på baksidan om spegeln har gått av (plast). Trroligtvis måste jag nog ha både arm och spegel, nån därute som vet var jag kan få tag i en sån?
Det är till en Suzuki gsx 1400 05:a
Vet att inte denna fråga kanske passar här men jag kunde inte göra nån ny tråd av någon annledning.

Tacksam för tips!

Trevlig helg på er!

GeCe
2010-04-25, 15:54
Hej på er,

Behöver er samlade kompetens igen. Funderar ju på en Suzuki GSX 1400, nu undrar jag vad som är en rimlig peng för en sådan föräkring (helförsäkring). Har ni tips på bra försäkringsbolag? Kollade med Länsförskringar och det skulle bli runt 3900 SEK helår.
Kan tillägga att jag bor i glesbyggd och är väl över 40 år. :)

Ha det gott!

Min GSX 1400 ligger runt det priset i helförsäkring hos Bil-Sport & MC.

Angående försäkringsbolag i allmänhet eftersom det diskuteras i tråden så jag bara positiva erfarenheter av Länsförsäkringar som vi har allt försäkrat i förutom motorcyklarna. De var mycket tillmötesgående när vi hade åskan in i huset för några år sedan bl.a.

:) Grattis till din GSX Mallgar en för sin storlek mycket trevlig och smidig cykel att köra och handskas med.

Googla runt efter mc-skrotar för din backspegel annars är det nytt som gäller. http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=mc+skrot&meta=&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=MC+sk&gs_rfai=&fp=1&cad=b

adara
2010-04-25, 19:48
Lite off topic kanske, men det kan vara intressant att veta att Folksam ska sänka sin premie med 15% för alla ABS-hojar fr.o.m 1a maj. Is nice!=)

Över lag ett bra steg i rätt riktning tycker jag, kanske gör att det blir fler och fler modeller som erbjuds med ABS som tillval framöver..

engström67
2010-04-26, 17:35
Lite off topic kanske, men det kan vara intressant att veta att Folksam ska sänka sin premie med 15% för alla ABS-hojar fr.o.m 1a maj. Is nice!=)

Över lag ett bra steg i rätt riktning tycker jag, kanske gör att det blir fler och fler modeller som erbjuds med ABS som tillval framöver..

Abs är numera standard på alla nya kawasaki:)

Smirnoff
2010-08-16, 15:32
Håller på och kikar lite efter ny hoj och då blev det här med försäkringar aktuellt igen. Någon som kan tipsa om något försäkringsbolag som skulle kunna ligga vettigt till i pris? Jag har kollat de jag kan komma på, Bilsport & MC och Folksam ligger på skapliga nivåer, medan Länsörsäkringar, Trygghansa. Gjensidige begär fantasisummor. IF är katastrof på allt utom Triumph, BMW och Honda.

(Det är ganska fantastiskt att min nuvarande hoj (Yamaha FZ6-N 2008 ) kostar c:a 8300 kr helfösräkrad per år hos Bilsport & MC medan både Länsförsäkringar och Trygghansa vill ha ~55000 kr och If toppar på smått fantastiska ~90000 kr)

Hagis
2010-08-16, 16:18
bilsport och mc skulle ha lite över 80 000 per helår för min honda cbr, bara trafikförsäkting :eek:

Mats Liifv
2010-08-16, 16:29
Undrar varför dom ens "erbjuder" såna fantasipremier. Bättre att säga att man inte försäkrar den typen av motorcyklar. Kan det vara så att man enligt lag är tvingade att erbjuda försäkringar till alla, men fria att sätta en premie som ingen vill eller kommer att betala?

Hagis
2010-08-16, 16:37
Nä jag tror inte att det är ett krav enligt lag! Vissa hojar försäkrar dom inte alls på något sätt så ja jag vet inte. Jag frågade om dom inte ville ha den typen som kund och jag fick faktiskt ett rakt nej!

Smirnoff
2010-08-16, 16:42
Enligt en försäkringssäljare jag en gång talade med hos Insplanet (som tidigare jobbat hos Trygghansa) handlar det om att de inte egentligen vill försäkra motorcyklar. De vill dock kunna vara med som alternativ för en helhetslösning för företag, t.ex budfirmor. När de väl erbjuder försäkringar för MC har de ingen laglig rätt att neka någon dem, vilket enkelt löses genom att de prisar ut sig istället.... Vet inte om det stämmer men det låter som en tänkbar förklaring.

Hagis
2010-08-16, 16:50
Något som jag tycker är positivt är att om man går smc´s broms och kurvtecknik kurser så sänker man försäkringspremien en hel del via vissa försäkringsbolag! Det är ju en trevlig bonus förutöver att man blir bättre förare! (därmed inte sagt att man blir RR förare)

fremas
2010-08-16, 17:31
Jag betalar 790:- år för en helförsäkring för min hoj Honda Custom 650 -80

På IF

Mc-Bosse
2010-08-16, 17:45
Undrar varför dom ens "erbjuder" såna fantasipremier. Bättre att säga att man inte försäkrar den typen av motorcyklar. Kan det vara så att man enligt lag är tvingade att erbjuda försäkringar till alla, men fria att sätta en premie som ingen vill eller kommer att betala?

Kollar man online på försäkringar hos bilsprt/moderna sakförsäkringar så finns inte ens Suzuki Hayabusa med som ett valbart alternativ. Andra fartvidunder finns dock med inkl den där andra Suzukin med samma motor som i Hayabusa.

Trafikförsäkring måsta alla bolag erbjuda oavsett vilken mc det gäller.

Nilsson
2010-08-16, 23:30
man får enligt lag ej neka någon försäkring därför höjer de premierna på dessa hojar

Kret
2010-08-17, 01:10
Håller på och kikar lite efter ny hoj och då blev det här med försäkringar aktuellt igen. Någon som kan tipsa om något försäkringsbolag som skulle kunna ligga vettigt till i pris? Jag har kollat de jag kan komma på, Bilsport & MC och Folksam ligger på skapliga nivåer, medan Länsörsäkringar, Trygghansa. Gjensidige begär fantasisummor. IF är katastrof på allt utom Triumph, BMW och Honda.

(Det är ganska fantastiskt att min nuvarande hoj (Yamaha FZ6-N 2008 ) kostar c:a 8300 kr helfösräkrad per år hos Bilsport & MC medan både Länsförsäkringar och Trygghansa vill ha ~55000 kr och If toppar på smått fantastiska ~90000 kr)

Att din Yamaha är billigast hos Bilsport & MC är inte så konstigt eftersom dom samarbetar med MC-försäkringar på nyare modeller. Det är helt enkelt en märkesförsäkring trots att det inte står så rakt av i papperen.

För mig blev det billigast med Länsförsäkringar (4.900 hel och helår) medans B&MC skulle ha ca 12.000 för samma. Men där är det Suzuki och länsförsäkringar som samarbetar.
Så enda rådet från mig är väl att kolla upp vilka dom samarbetar med och ringa dit.

Nina
2010-08-17, 05:39
Jag kollade på skoj Triumph Daytona 675 i B&MC's onlineförsäkring, den finns inte ens med på listan där? Vet inte om det är avsiktligt? Min nya är 1 315 kr billigare hos If's märkesförsäkring (6 300 kr, 1/1) medan B&MC vill ha 7 615 kr för samma hoj. Nu flyttar jag även den andra Trajjan vid årsförfallodagen till If då den blir billigare att ha där än hos B&MC. Dock blir självrisken 5000 kr men jag och allt på den är försäkrat utan tilläggsförsäkring. Hos B&MC fick man köpa tilläggsförsäkringar för att få det men då slapp man förstås självrisken på 3000 kr.

Sen tycker jag If skötte min påkörning av hundkojan riktigt bra, det gick fort och smidigt, inga konstigheter, bara lämna in bilen och efter de besökt verkstaden som för övrigt skedde ganska omgående så var den fixad direkt. Det är också en märkesförsäkring fast hos BMW If. :)

gunther
2010-08-17, 07:08
Något som jag tycker är positivt är att om man går smc´s broms och kurvtecknik kurser så sänker man försäkringspremien en hel del via vissa försäkringsbolag! Det är ju en trevlig bonus förutöver att man blir bättre förare! (därmed inte sagt att man blir RR förare)

Lite nyfiken på vad det är för försäkringsbolag som erbjuder sådant. Trodde den typen av rabattering var död numera?

Smirnoff
2010-08-17, 07:56
Jag kollade på skoj Triumph Daytona 675 i B&MC's onlineförsäkring, den finns inte ens med på listan där? Vet inte om det är avsiktligt? Min nya är 1 315 kr billigare hos If's märkesförsäkring (6 300 kr, 1/1) medan B&MC vill ha 7 615 kr för samma hoj. Nu flyttar jag även den andra Trajjan vid årsförfallodagen till If då den blir billigare att ha där än hos B&MC. Dock blir självrisken 5000 kr men jag och allt på den är försäkrat utan tilläggsförsäkring. Hos B&MC fick man köpa tilläggsförsäkringar för att få det men då slapp man förstås självrisken på 3000 kr.


Om du försäkrar två Trajjor hos If så får du dessutom halva priset på den billigare försäkringen. Detsamma gäller två BMW eller två Honda, men inte om man blandar (t.ex. en Honda och en Trajja)

Scorpio
2010-08-17, 08:53
Lite nyfiken på vad det är för försäkringsbolag som erbjuder sådant. Trodde den typen av rabattering var död numera?


Vet att åtminstone Folksam hade en speciell försäkring för detta. Medaljens baksida är att självrisken är 25% av skadekostnaden. Har man t.ex. en hoj för 150´ som blir stulen eller skrotad är sjr 37500 kr..

Scorpio
2010-08-17, 08:59
Kollar man online på försäkringar hos bilsprt/moderna sakförsäkringar så finns inte ens Suzuki Hayabusa med som ett valbart alternativ. Andra fartvidunder finns dock med inkl den där andra Suzukin med samma motor som i Hayabusa.

Det här kan jag tycka är ytterst märkligt. Samma lika gäller Ducati Monster S4RS. Den har samma motor som min Ducati 998s och är väl att betrakta som ett fordon som inbjuder väl så mycket till gasande.

Monster S4RS är dock, i likhet med Suzuki B-King, helt ok att teckna en förmånlig försäkring på. 998s och Hayabusa kan man däremot bara få trafikförsäkring på. Go figure..?

Nina
2010-08-17, 09:20
Om du försäkrar två Trajjor hos If så får du dessutom halva priset på den billigare försäkringen. Detsamma gäller två BMW eller två Honda, men inte om man blandar (t.ex. en Honda och en Trajja)

B&MC har samma förmån men då kostar den dyrare mer än hos If. I långa loppet blev det billigare att flytta över den andra Trajjan till If, jag spar ett par tusen om året på det. :)
Jag tycker också det är märkligt att man har vissa modeller men inte andra i listan hos B&MC.

Mats Liifv
2010-08-17, 11:14
Om du försäkrar två Trajjor hos If så får du dessutom halva priset på den billigare försäkringen. Detsamma gäller två BMW eller två Honda, men inte om man blandar (t.ex. en Honda och en Trajja) Har både min Triumph och BMW försäkrade i IF. Känns en aning märkligt just det förhållande du beskriver att man inte kan blanda märkena. Ser ingen logik i det hela!

Scorpio
2010-08-17, 11:24
Har både min Triumph och BMW försäkrade i IF. Känns en aning märkligt just det förhållande du beskriver att man inte kan blanda märkena. Ser ingen logik i det hela!


Håller med!

Tanken är ju att man omöjligen kan köra två motorcyklar samtidigt(försäkringen gäller inte om annan än ägaren kör) varför man får reducerad försäkringspremie på den ena. Det är ju logiskt eftersom man inte längre kan ställa av den ena försäkringen när man kör med den andra.

Och då kan man ju fundera hur de tänker här.. De menar alltså att man omöjligt kan köra två Triumph eller två BMW samtidigt och får därför reducerad premie. Men om man har en Triumph och en BMW så förekommer det att man kör båda hojarna samtidigt och får därför full premie på båda??

Framförallt IF har ibland minst sagt fullständigt ologiska resonemang..

Smirnoff
2010-08-17, 15:35
Försäkringsrabatten gäller för 2 hojar i samma hushåll, de behöver alltså inte vara skrivna på samma person. Det framgår inte heller något om att hojarna inte skulle få köras samtidigt. Om någon som är folkbokförd på annan adress har hojen i besittning när skada inträffar gäller försäkringen med dubbel självrisk.

http://www.triumph.co.uk/media/sv-SE/2010_Triumph_If_Markesforsakring.pdf

Jag håller med om att man borde få blanda märken, det är ju fortfarande inom samma bolag. Jag har dock kollat detta med en försäkringssäljare på If när jag var lite inne på BMW och M@arie på Honda men det var tvärkört. Ologiskt? Javisst!

Scorpio
2010-08-17, 18:51
Försäkringsrabatten gäller för 2 hojar i samma hushåll, de behöver alltså inte vara skrivna på samma person. Det framgår inte heller något om att hojarna inte skulle få köras samtidigt. Om någon som är folkbokförd på annan adress har hojen i besittning när skada inträffar gäller försäkringen med dubbel självrisk.

Visst är det så. Och visst formulerade jag mig också lite slarvigt med "omöjligen".

Men hur vanligt är det i praktiken att man är flera stycken i samma hushåll som kör var sin Triumph samtidigt? Då är det ju vanligare att någon annan, vanligvis barn eller barnbarn på annan folkbokföringsadress, skrivit hojen på sin förälder. Det är ju i regel bara vid större personskada detta uppdagas eftersom det då blir svårt att fejka vem som kört. Skadepersonalen försöker förstås i mesta möjliga mån stävja detta men i praktiken får de flesta ändå sin ersättning i slutändan. Det ska ju bevisas..

Som sagt, tanken med flerhojsrabatten är att man i regel inte kan köra sina två Triumph eller sina två BMW samtidigt varför man får reducerad försäkringspremie på den ena. Men om man har en Triumph och en BMW så kan man tydligen köra sina båda hojar samtidigt(obs: sarkasm) eftersom man då får betala full premie på båda.

Mig veterligen only hos IF...