handdator

Visa fullständig version : Startar inte.



Scarecrow
2010-04-20, 10:50
Hej.
Jag behöver lite tips och hjälp med min hoj.
Det är en Yamaha Fzr 1000 årsmodell 89.
Den fungerade klockrent i höstas men när jag skulle starta den efter vintern så ville den inte. Jag har tagir ur batteriet och laddat den men den går inte igång. Man hör inget motorljud när man försöker starta den utan bara surret från startmotorn.
Vad kan felet vara? Får den ingen bensin eller har tändstiften lagt av under vintern eller kan det vara nåt annat?
Tacksam för svar.

Gibson
2010-04-20, 10:56
Hej.
Jag behöver lite tips och hjälp med min hoj.
Det är en Yamaha Fzr 1000 årsmodell 89.
Den fungerade klockrent i höstas men när jag skulle starta den efter vintern så ville den inte. Jag har tagir ur batteriet och laddat den men den går inte igång. Man hör inget motorljud när man försöker starta den utan bara surret från startmotorn.
Vad kan felet vara? Får den ingen bensin eller har tändstiften lagt av under vintern eller kan det vara nåt annat?
Tacksam för svar.

Har du kollat upp så att det är rätt spänning i batteriet? Går motorn runt när du försöker starta. Jag råkade nämligen ut för det en gång att motorn gick runt men ingenting hände, men jag fick lov att byta batteri och då startade den på en gång.

Gurrag
2010-04-20, 10:56
Har du provat med startgas? går den igång på gasen så är det bränsleproblem annars är det tändning.

Kan tänka mig att det är soppan i förgasaren som blivit kinkig. Tappa ur den via bulten under varje förgasare.

Scarecrow
2010-04-20, 11:00
Efter laddning visade voltmätare på nästan 13 volt på batteriet. Nej motorn går inte runt den är helt död när man försöker starta.

Scarecrow
2010-04-20, 11:01
Har du provat med startgas? går den igång på gasen så är det bränsleproblem annars är det tändning.

Kan tänka mig att det är soppan i förgasaren som blivit kinkig. Tappa ur den via bulten under varje förgasare.
Nej startgas ahr jag inte testat. Okej jag ska se om jag kan komma åt bultarna där. Tack för hjälpen.

Gibson
2010-04-20, 11:02
Min FZR är tjurig varje vår och jag får rulla igång den så att det blir ordentlig snurr, då går den igång.:D:D

Scarecrow
2010-04-20, 11:04
Gjorde ett försök att rulla igång min med men det gick inte heller :confused:

Jåke
2010-04-20, 12:53
Man hör inget motorljud när man försöker starta den utan bara surret från startmotorn.
Surret från startmotorn? Menar du att startmotorn inte drar runt motorn alls eftersom du säger "inget motorljud"?

En startmotor surrar normalt inte, det man kan höra på många hojar när man vrider på tändningen är ju surr från bensin-/accpump, när man sen trycker på start ska motorn gå runt. Om inget händer när du trycker på startknappen så kolla att inte den berömda dödarknappen är felställd. Den har lurat många efter vintern...

13 volt på batteriet säger inte hela sanningen heller, det kan ändå vara för låg strömstyrka i ett gammalt batteri så det inte orkar med lasten vid start. Har du gjort något annat under vintern med hojen?

Om motorn går runt men inte tänder kan det vara att bensinen blivit gammal. Det händer att hojen inte klarar det, speciellt förgasarhojar brukar vara lite känsliga. Blanda ut med lite nytankad bensin isf så brukar det lösa sig. Har du otur åker du på att byta stift.

Scarecrow
2010-04-20, 13:11
"Surret" från startmotorn är när jag trycker på knappen för att starta. Det är bara ett sånt ljud man hör inget "brum" ljud från motorn. Fan vad jag är dålig på att beskriva.
Ja det ljudet från bensin-/accpump hörs ochså men bara när jag vrider om nyckeln i tändningslåset.
Dödarknappen står på läge "run" men kan det ha blivit fel där ändå?

Nej inget är gjort under vintern. Den har stått under en pressening i ett garage hela vintern och jag har inte rört den något.

Okej kanske är värt att testa med att blanda i lite ny bensin. Den som ligger i har ju varit där sen i september/oktober.

erkagn
2010-04-20, 14:35
Kan vara kontakten till sidostödet som ska förhindra att man kör iväg med stödet nerfällt. Min kompis hade det felet på en Yamaha Warrior.

Ove
2010-04-20, 14:42
"Surret" från startmotorn är när jag trycker på knappen för att starta. Det är bara ett sånt ljud man hör inget "brum" ljud från motorn. Fan vad jag är dålig på att beskriva.
Ja det ljudet från bensin-/accpump hörs ochså men bara när jag vrider om nyckeln i tändningslåset.
Dödarknappen står på läge "run" men kan det ha blivit fel där ändå?

Nej inget är gjort under vintern. Den har stått under en pressening i ett garage hela vintern och jag har inte rört den något.

Okej kanske är värt att testa med att blanda i lite ny bensin. Den som ligger i har ju varit där sen i september/oktober.

Aha! Startmotorn snurrar men drar inte med sig motorn. Gör det så på bilen brukar det vara fel på selenoiden men jag har ingen aning om hur startmotorn på MC är konstruerad. Grejen är den att lilla kugghjulet på startmotorn går inte ut mot kuggkransen på balanshjulet. (kunde detta vara till nån hjälp?)

Gibson
2010-04-20, 14:48
Kan vara kontakten till sidostödet som ska förhindra att man kör iväg med stödet nerfällt. Min kompis hade det felet på en Yamaha Warrior.

Nej jag tror inte att det är det som är felet för då skulle det inte hända någonting när han trycker på knappen. Nu surrar det när han trycker på knappen.:D;)

Gibson
2010-04-20, 14:49
Aha! Startmotorn snurrar men drar inte med sig motorn. Gör det så på bilen brukar det vara fel på selenoiden men jag har ingen aning om hur startmotorn på MC är konstruerad. Grejen är den att lilla kugghjulet på startmotorn går inte ut mot kuggkransen på balanshjulet. (kunde detta vara till nån hjälp?)

Satt och funderade på samma sak.:)

Scarecrow
2010-04-20, 14:57
Jag provade nyss att blanda i några liter färsk bensin och starta. När jag startade så "hostade" motorn till och var nästan på väg att gå igång men det gjorde den inte. Och när jag försökte igen så var det bara surrljudet igen.

Kan man iom detta utgå ifrån att tändningen är som den ska vara eller kan det ändå vara fel på den?

Scarecrow
2010-04-20, 15:00
Aha! Startmotorn snurrar men drar inte med sig motorn. Gör det så på bilen brukar det vara fel på selenoiden men jag har ingen aning om hur startmotorn på MC är konstruerad. Grejen är den att lilla kugghjulet på startmotorn går inte ut mot kuggkransen på balanshjulet. (kunde detta vara till nån hjälp?)

Alla svar är till hjälp då jag inte är så duktig på motorer.
Men det där låter lite för avancerat att fixa för mig men jag är tacksam för alla svar jag får.

Ove
2010-04-20, 16:45
Jag provade nyss att blanda i några liter färsk bensin och starta. När jag startade så "hostade" motorn till och var nästan på väg att gå igång men det gjorde den inte. Och när jag försökte igen så var det bara surrljudet igen.

:) Hade det nu varit en gammal Volvo hade det funkat att drämma till startmotorn med en skiftnyckel. Det funkar alltså ibland, men för det mesta inte. :)

Hjulet på startmotorn slår inte ut mot kransen. Men vad göra. Demontera startmotorn och undersöka?

Gurrag
2010-04-20, 17:32
Har ingen aning om huruvida din startmotor fungerar eller inte.

Funkar den brukar tröga motorer gå igång med startgas. Min startade inte alls i våras men några sekunder med startmotor + startgas så gick den. Senast startade den utan startproblem igen. (nog för att den har lite andra problem )

Scarecrow
2010-04-20, 20:15
Har ingen aning om huruvida din startmotor fungerar eller inte.

Funkar den brukar tröga motorer gå igång med startgas. Min startade inte alls i våras men några sekunder med startmotor + startgas så gick den. Senast startade den utan startproblem igen. (nog för att den har lite andra problem )

Hur använder man startgas? Har jag förstått det hela rätt att man ska dra av luftslangen från förgasarna och spraya in gasen där eller är jag helt ute och cycklar?

Manne
2010-04-20, 20:46
Startmotor/ koppling på din Yamaha är en ganska komplicerad historia, startmotorns drivaxel skjuts inte in i kuggkransen som på en bil utan ligger an mot kuggkransen hela tiden och allt frikopplas/ griper in genom en startmotorkoppling som i sin tur har förbindelse med vevaxlen genom en kedja.
Det går ganska enkelt att kontrollera startmotorkopplingens funktion genom att ta bort startmotorn och snurra på kuggkransen genom hålet för startmotorn.
Kuggkransen ska snurra lätt om du petar den moturs (sett från startmotor hålet) men petar du den medurs så ska den låsa tag för att vrida runt vevaxeln.

Skulle den inte låsa tag så har du en hel del jobb framför dig att fixa detta, du får nämligen dela blockhalvorna på motorn för att komma åt startmotorkopplingen.

Så här fungerar det på min Yamaha XJR 1300 och så vitt jag kan se från en verkstadsmanual på din FZR 1000 så ser det ut och fungerar det likadant på bägge hojar.

Vet inte hur vanligt det är med sliten startmotorkoppling på Yamaha men det kanske tål att kollas om du provat övriga tips och inget hjälpt.

Scarecrow
2010-04-20, 21:04
Startmotor/ koppling på din Yamaha är en ganska komplicerad historia, startmotorns drivaxel skjuts inte in i kuggkransen som på en bil utan ligger an mot kuggkransen hela tiden och allt frikopplas/ griper in genom en startmotorkoppling som i sin tur har förbindelse med vevaxlen genom en kedja.
Det går ganska enkelt att kontrollera startmotorkopplingens funktion genom att ta bort startmotorn och snurra på kuggkransen genom hålet för startmotorn.
Kuggkransen ska snurra lätt om du petar den moturs (sett från startmotor hålet) men petar du den medurs så ska den låsa tag för att vrida runt vevaxeln.

Skulle den inte låsa tag så har du en hel del jobb framför dig att fixa detta, du får nämligen dela blockhalvorna på motorn för att komma åt startmotorkopplingen.

Så här fungerar det på min Yamaha XJR 1300 och så vitt jag kan se från en verkstadsmanual på din FZR 1000 så ser det ut och fungerar det likadant på bägge hojar.

Vet inte hur vanligt det är med sliten startmotorkoppling på Yamaha men det kanske tål att kollas om du provat övriga tips och inget hjälpt.

Får tacka så mycket för tipsen.

Gurrag
2010-04-20, 22:42
Hur använder man startgas? Har jag förstått det hela rätt att man ska dra av luftslangen från förgasarna och spraya in gasen där eller är jag helt ute och cycklar?

Spraya gasen så nära förgasarens luftintag som möjligt. Gärna efter luftfiltret i luftburken nära lufthålet i förgasaren. Sen är det bara att försöka starta samtidigt som du fortsätter spraya. Efter några sekunder så ska man se om motorn går själv med lite gas eller choke. Det som händer är att motorn får bränslet (startgasen) direkt i luften från förgasaren. Får motorn bränsle av dålig kvalitet eller inget bränsle så startar den ändå och går så länge som du sprayar.

Skulle det vara så att motorn inte startar med startgas betyder det oftast att det är någon form av tändningsproblem.

Guzzi-Leif
2010-04-21, 18:57
För den som inte vill/kan meka finns alternativet att gå till verkstaden med problemet alternativt att hitta en Guru. Efterlys någon här samt på Sporthoj.com som kan följa med dig till bågen och titta.
Hjälp behöver vi alla, då och då.