handdator

Visa fullständig version : Förgasarfråga CB650



MEHall
2010-04-19, 02:30
Blir inte klok på förgasarna till min Honda CB 650 så jag undrar om det finns något annat som kan passa, skulle vara kul om det gick att peta dit insprutning dock, :rolleyes:


:cool:

DearHunter
2010-04-19, 08:56
Blir inte klok på förgasarna till min Honda CB 650 så jag undrar om det finns något annat som kan passa, skulle vara kul om det gick att peta dit insprutning dock, :rolleyes:


:cool:

Och varför blir Du inte klok på din förgasare? Vad är det som är fel. :cool:

Mats Liifv
2010-04-19, 09:49
Blir inte klok på förgasarna till min Honda CB 650 så jag undrar om det finns något annat som kan passa, skulle vara kul om det gick att peta dit insprutning dock, :rolleyes:


:cool:

En kompetent Hondaverkstad borde väl kunna hjälpa dig med dina problem?

DearHunter
2010-04-19, 10:28
En kompetent Hondaverkstad borde väl kunna hjälpa dig med dina problem?

..inte säkert..... Innan jag köpte min gamla hoj så hade den varit inne på olika verkstäder 2-3 st pga just prestanda/förgasarproblem. Inget de kunde åtgärda, konstigt nog. Det kostade bara tid och pengar för den förre ägaren. De skulle ta dit ngn expert på förgasare och tändningsfels etc, etc... Han tröttnade och ville ha 12 papp för den. Mätaren stod på 2100 mil. Servad i övrigt.

Jag testkörde (ställde en diagnos) och köpte hojen för en Euro- sportstyver ;D, öppnade sedan förgasarna, hittade ''The almighty Screw :D'' som låg där den inte skulle. Synkade, rengjorde alla filter, slangar, anslutningar, kollade packningarna, bytte membran i kranen och satte allting på plats och wrom-wrom... O0 ...ca 4 h jobb en lördag förmiddag och sedan lite småpul på kvällarna. Förgasarna var rena inuti. Det hade åtminstonde verkstaden gjort ;D

Sedan så fick förre ägaren provköra. Långnäsa....ha, ha.... :D

Eget garage är guld värt. ;)

Mats Liifv
2010-04-19, 12:27
..inte säkert..... Innan jag köpte min gamla hoj så hade den varit inne på olika verkstäder 2-3 st pga just prestanda/förgasarproblem. Inget de kunde åtgärda, konstigt nog. Det kostade bara tid och pengar för den förre ägaren. De skulle ta dit ngn expert på förgasare och tändningsfels etc, etc... Han tröttnade och ville ha 12 papp för den. Mätaren stod på 2100 mil. Servad i övrigt.

Jag testkörde (ställde en diagnos) och köpte hojen för en Euro- sportstyver ;D, öppnade sedan förgasarna, hittade ''The almighty Screw :D'' som låg där den inte skulle. Synkade, rengjorde alla filter, slangar, anslutningar, kollade packningarna, bytte membran i kranen och satte allting på plats och wrom-wrom... O0 ...ca 4 h jobb en lördag förmiddag och sedan lite småpul på kvällarna. Förgasarna var rena inuti. Det hade åtminstonde verkstaden gjort ;D

Sedan så fick förre ägaren provköra. Långnäsa....ha, ha.... :D

Eget garage är guld värt. ;)

Det var uppenbarligen ingen kompetent verkstad...till fromma för dig! Ibland ska man ha tur också....;)

MEHall
2010-04-19, 23:56
Kan ju tillägga att det är en årsmodell 80 med de mekaniska förgasarna.

se här! (http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/page04-00-fuel-system.jpg)

Sedan jag köpte hojjen förra April så har jag bara hört negativt om dessa förgasare, så jag förstår varför Honda bytte till Vacuumförgasare på årsmodellen från 81. :rolleyes:
Måste dock tillägga att jag inte har ekonomi som tillåter att en verkstad fixar min hoj. :-[ Har fått veta att 81ans förgasare inte passar på min hoj utan att jag byter hela toppen. En konstig sak är att 250n som jag har och är ett år äldre har vacuumförgasare. :confused:???
Men så kan de ju vara att någon tidigare ägare varit en ren klant och gjort något fel.:p


:cool:

Guzzi-Leif
2010-04-20, 00:17
Rätt justerade ska inte dina förgasare behöva orsaka bekymmer.

Kravet är dock att alla munstycken och kanaler är kliniskt rena, att alla packningar är fräscha, att flottörventilerna stänger/öppnar korrekt, att nålar och spridare är 100% fräscha samt att tomgånsmunstyckena är korrekt justerade och att förgasarna är synkade.
Där kan du ha någon timmes jobb... Kräver pedanteri men är inte svårt.

Att radikalt bygga om sin mc från original till något helt annat är oftast kvalificerat slöseri med pengar och tid; det brukar aldrig bli payback. Det som brukar lösa problemen är att återställa till originalspecifikationer överallt.

Lycka till - hoppas du ska bli nöjd med bågen!

En sak till:
Vakumförgasare är inte ett uttryck för modernitet. Vissa har det och andra inte.
Orsaken till konstruktionen är att man ville hindra utmagring av bränsle/luftblandningen vid hög belastning men det kan lösas med andra medel (exempelvis accelerationspumpar).

MEHall
2010-04-21, 12:43
Kan ju göra som jag tänkt, skaffa ett helt förgasar paket begagnat och renovera upp det. ;) Då behöver hojjen inte stå still mer än nödvändigt. ;D


:cool:

Guzzi-Leif
2010-04-21, 18:54
Kan ju göra som jag tänkt, skaffa ett helt förgasar paket begagnat och renovera upp det. ;) Då behöver hojjen inte stå still mer än nödvändigt. ;D


:cool:

Det var en mycket smart variant!