handdator

Visa fullständig version : Skön fikatur på grund av inställt flyg



Mats Liifv
2010-04-18, 16:47
Då dagens tilltänkta körning inte blev av som tänkt på grund av flyghinder fick det bli en tur på egen hand. Rosenhill fick bli dagens mål, som så ofta. Tog vägen genom Västerhaninge och Tungelsta för att få köra "Bulten" två gånger. När jag passerat genom Tungelsta och jag kom in på "Bulten" var jag helt ensam på vägen. Härligt att kunna köra helt i min egen takt, utan bilar som hindrar eller dödsföraktande sporthojsåkare som ska köra om till varje pris. Kunde njuta i fulla drag av att kunna köra helt utan att växla eller bromsa, bara ett avslag på gasen inför kurvorna och sedan dra på igen så fort kurvan öppnar sig. Hastighetsmätaren ligger stabilt kring 70 km/h, en hastighet som känns precis lagom med min Bonneville. Väl framme vid Rosenhill var det en hel massa hojar på plats, både sådana med motor och sådana man får trampa själv. Lika populärt ställe för Stockholms cykelklubbar som för oss hojåkare. Var härligt att sitta i solskenet på uteserveringen och kolla på alla olika hojar som rullade in allteftersom. Kaffet och "Trehörningen", som mackan hette smakade alldeles utmärkt.

En tråkig sak jag fick höra var att årets första dödsfall tyvärr inträffat på "Bulten". Låt oss hoppas att det inte ska behöva bli fler som får sätta livet till, helt i onödan!

Hemvägen gick även den via "Bulten". Fick även denna gång ett helt ostörd resa. Från Handen blev det sedan vägen genom Vega för att komma ut borta i Farsta. Härifrån blev det sedan raka spåret hem. Ett härligt sätt att tillbringa en söndagsförmiddag!

Bilder:
1) Den goda "Trehörningen", innehållande räkor, majonäs och ägg.
2) Representanter för sporthojarna.
3) En riktigt cool Ducati, med ett ljud som gav mig rysningar av välbehag.
4,5) Hojarna för oss som tar det lite lugnare på färden!

Danne
2010-04-18, 17:59
Härlig läsning - synd att jag inte kunde hänga med. Vädret var ju inte helt fel idag.
Men nästa gång hänger jag med...

Danne

Jonas76
2010-04-18, 18:28
Jag var ute en sväng jag också idag men det var fan inte skönt. Mitt på bulten kom det snö, dock inte mycket, sen kom det lite mer snö när vi fikade på rosenhill.

leffa
2010-04-18, 18:33
ser ut som att du hade en fin runda och mackan ska prövas nästa gång man är i krokarna:=)

Mats Liifv
2010-04-18, 18:41
Jag var ute en sväng jag också idag men det var fan inte skönt. Mitt på bulten kom det snö, dock inte mycket, sen kom det lite mer snö när vi fikade på rosenhill.

Uppenbarligen hade jag rejäl tur med vädret som rådde när jag var där!

Nina
2010-04-18, 18:46
Skoj läsning och tråkigt att nån redan avlidit på Bulten. Jag tänkte också ta en runda i dag men jag blev hemma för jag hade några buskar och lite annat att ta hand om på tomten.

Danne
2010-04-18, 19:02
Jag var ute en sväng jag också idag men det var fan inte skönt. Mitt på bulten kom det snö, dock inte mycket, sen kom det lite mer snö när vi fikade på rosenhill.

Aprilväder....

DearHunter
2010-04-18, 21:07
Även jag var ute och rastade en av hojarna idag. :)

Först så tog jag mig en tur till Waxholm via Nacka moturs. Mötte 1 motorcyklist med en spätta som vinkade tillbaka ;). Vid första färjeläget så dök det upp en trevlig prick på en GS och vi småpratade lite. Han försvann mot bogan sedan medan jag fortsatte tillbaka sschnabbaste vägen mot E18 eftersom jag kom på att jag har en arbetskompis som har en båt på Karlslunds Marina (läs gratis fika, kakor och kaffe :D). Nåväl in mot stan och sedan genom tills man befann sig på Nynäsvägen. Ner mot Haninge och sedan in mot Brandbergen- Dalarövägen. Strax efter avfarten mot Gålö så ligger Marinan på höger hand. Men vafalls :eek: Han var inte där och han är ju båttokig.... Måste vara sjuk. Ska höra imorgon.
Så det var bara att vända om och ta emot lite fukt blandat med aska. Jag kikade västerut mot Rosenhill hållet men såg det där stora hotfulla tjocka molnet som bredde ut sig (liknade en viss f.d. politiker) som övertygade mig att köra i nordlig riktning för att komma undan likt en skatteplanerare :D.
Då var klockan ca 13 och man kände sig lite kall om fingrarna. Raka vägen hem mot en lunch. Njam, njam...:)

Mats Liifv
2010-04-18, 22:12
Blev en rejäl tur för dig! Vädret såg varmare ut än det var märkte jag. Fick någon typ av hjärnsläpp och var sommarklädd under skinnkläderna, kalsingar och T-shirt. Frös dock mest om händerna. Valde för tunna handskar.

Funderar på en tur ut till Sjöstugan på Värmdö, nära Lillsved, på lördag. Vet du om det var öppet nu?

Danne
2010-04-18, 23:32
Det framgår inte riktigt klart på Sjöstugans hemsida vad som gäller nu: http://www.cafesjostugan.se/index.html
Man får väl ringa och kolla...


Danne

DearHunter
2010-04-18, 23:38
Blev en rejäl tur för dig! Vädret såg varmare ut än det var märkte jag. Fick någon typ av hjärnsläpp och var sommarklädd under skinnkläderna, kalsingar och T-shirt. Frös dock mest om händerna. Valde för tunna handskar.

Funderar på en tur ut till Sjöstugan på Värmdö, nära Lillsved, på lördag. Vet du om det var öppet nu?

Ahha.... Du kör alltså naket under kläderna. Inget att oroa sig för. Jag såg i februari en lirare som definitivt hade fel på termostaten. Han traskade omkring i kortbrallor. Så Du har en bit kvar.. :D


Var aldrig ut till Sjöstugan. Men deras hemsida säger att de öppnar i Juni

http://www.cafesjostugan.se/oppet.html

Man kan ju alltid slå dem en pling i veckan.

RobbeS
2010-04-19, 00:37
Under min första tur i förrgår var jag iklädd dubbla underställ under mc stället med isatt värmefoder:D. Iofs var det plus två grader och tidvis snöblandat regn, tom en hagelskur fick jag uppleva. Men kul var det då detta var första turen med min mc. Det blev drygt tio mil i alla fall.
Men imorron är jag ledig och då har yr.no lovat hela 5 plusgrader...:rolleyes:

Nina
2010-04-19, 05:06
Jag såg i februari en lirare som definitivt hade fel på termostaten. Han traskade omkring i kortbrallor.
Det finns en man här på Södertörn som mitt i vintern går omkring i shorts och T-shirts. Jag brukade se honom på pendeltåget förr om morgnarna när jag skulle till skolan i Uppsala. Nåt fel på termostaten verkade han ha – ja. Där ligger du i lä, Mats. ;)

Mats Liifv
2010-04-19, 09:59
Ahha.... Du kör alltså naket under kläderna. Inget att oroa sig för. Jag såg i februari en lirare som definitivt hade fel på termostaten. Han traskade omkring i kortbrallor. Så Du har en bit kvar.. :D Var det inne i Stockholm möjligen? Om han hade stort burrigt hår och skägg, endast iklädd shorts, midjeväska och andedräkten är det en känd figur. Han är italienare och nudist. Skön kombination...i Italien. Värre i vårt klimat. Har sett honom i den "klädseln" i femton minusgrader. Funderar på om han äger kläder överhuvudtaget...i så fall är det väldigt sällan dom kommer till användning. ;D

Brukar vara lätt klädd med minsta möjliga under hojstället eller vilka ytterkläder jag nu har. Som Nina så riktigt påpekar är jag en riktig "fryslort" i jämförelse med dessa sanna Vikingar! ;)

DearHunter
2010-04-19, 10:06
Jag har sett 2-3 olika original av den kategorien. Den där lurviga saken ni båda nämner har jag sett ett par gånger på cykel mitt i vintern dessutom, med just midjeväska, inne i stan.

Men den där andra liraren jag såg i feb var på en kina krog i Farsta som han kom in på. Honom har jag hade sett tidigare. Han verkade lite konstig...liksom... :rolleyes:

Att ha förmycket kläder är bara i vägen när man kör hoj. Så jag försöker också minimera. :cool:

Nina
2010-04-19, 10:14
En annan är mer frusen av sig... :)

Chappy
2010-04-19, 10:29
Vadå frusen?www.schnygg.com/Jonas_hoj_naken_1.jpg Ni är bara lite pjoskiga!

DearHunter
2010-04-19, 10:37
Vadå frusen?www.schnygg.com/Jonas_hoj_naken_1.jpg Ni är bara lite pjoskiga!

Va....det där är ju ingen brud... :confused::confused::confused:

Nu får Du springa in i kylskåpet igen så att Du får grytan i skallen och börjar posta något attraktivare... det där är ju mansgrisar. :D:D

Chappy
2010-04-19, 10:41
Va....det där är ju ingen brud... :confused::confused::confused:

Nu får Du springa in i kylskåpet igen så att Du får grytan i skallen och börjar posta något attraktivare... det där är ju mansgrisar. :D:D

Helvete!! Har jag fått på mig morsans glasögon idag igen???:mad::mad:

Mats Liifv
2010-04-19, 12:48
Vadå frusen?www.schnygg.com/Jonas_hoj_naken_1.jpg Ni är bara lite pjoskiga!

Jösses, vilken "prydnad" för hojåkarkollektivet...och en Triumph kör han också....;)

Nina
2010-04-19, 13:15
Åh fy… Stackars, stackars Triumph. Jahapp, då kommer jag aldrig provköra några svarta Triumph Speed Triple.

Mats Liifv
2010-04-19, 13:21
Åh fy… Stackars, stackars Triumph. Jahapp, då kommer jag aldrig provköra några svarta Triumph Speed Triple.

Ha ha, har en viss förståelse för din ståndpunkt i den frågan....;D

Nina
2010-04-19, 13:24
Ja, tänk att försöka njuta en kort sväng och sen ha det där i bakhuvudet hela tiden... ;)

Mats Liifv
2010-04-19, 13:44
Ja, tänk att försöka njuta en kort sväng och sen ha det där i bakhuvudet hela tiden... ;)

Nää, fy sören! som dansken säger! :eek:

Nina
2010-04-19, 13:56
Jo här kan man väl säga att den garanterat blivit ”ollad”. ;)

Jonas
2010-04-19, 17:46
Här har vi både "ollade" och "sniglade" motorcyklar... Skönt med avklätt! :)

http://www.youtube.com/watch?v=6tWJPv1T8-4

Nina
2010-04-20, 09:54
Ha ha, fast tänk att ramla i den utstyrseln… *ryser vid tanken*
Undrar dock var den siste killen hade sin biljett. ;)

Mats Liifv
2010-04-20, 10:15
Ha ha, fast tänk att ramla i den utstyrseln… *ryser vid tanken*
Undrar dock var den siste killen hade sin biljett. ;)

Är du säker på att du vill veta...? ;D

Nina
2010-04-20, 11:14
Är du säker på att du vill veta...? ;D
Nää… Vid närmare eftertanke så… Nä jag skippar nog det he he.