handdator

Visa fullständig version : Lagligt att ha olika däcktyper fram och bak?



jay_rivers
2010-04-18, 02:35
Har precis bytt mitt bakdäck (TKC80) som hade 0 (noll) mm kvar av dubben i mitten, hehe.

Nu sitter det ett nytt Metzler Enduro3 Sahara på bak, men framdäcket (TKC80) har fortfarande mönster kvar -även om det är lite slitet. Frågan är alltså om det är lagligt att köra cykeln i Sverige med olika typ av fram- och bakdäck?

Jåke
2010-04-18, 08:48
Svaret är Ja. Även om det kanske inte är lämpligt med olika TYPER (radial/diagonal-gatdäck/endurodäck...) av däck. Men du kör väl bara olika märke/modell? Det kan på sin höjd resultera i lite ändrade köregenskaper då däcken inte matchar riktigt, men å andra sidan skiljer sig olika tillverkare och modeller i egenskaper också...

Sen ska du väl kanske inte titta dig blind på mängden mönster som ett mått på hur slitet däcket är. Det åldras av användningen när gummit går igenom värmecykler och blir varmt/kallt många gånger. Stommen slits av guppor och annat man kör på, så bara för att du har mönster kvar betyder det inte att däcket inte behöver bytas...

akems
2010-04-18, 09:51
Det där med mönster kan jag verkligen skriva under på.Den första cykeln jag köpte för några år sedan var en fin honda cb750 av årsmodell -82.Däcken var hyfsade både fram och bak ca 3 mm,men fram däcket hade inget grepp alls utan gled även på torr vägbana och i regn eller kyla var det direkt livsfarligt.Det var min första mc som jag skrev så jag hade ingen direkt erfarenhet om hur det ska vara men när jag bytade däck sedan blev det som en ny motorcykel och betydligt trevligare att köra med.

Guzzi-Leif
2010-04-18, 11:35
Om jag förstått det hela rätt, är vi i Sverige inte så noga med helfordonsgodkännandet men i Tyskland påstås de vara helt rabiata.
Tror nog att du lugnt kan köra vidare med de kombinationer av däck som du själv anser vara bäst (undantaget dubbat/odubbat och slika specialare).

jay_rivers
2010-04-18, 16:29
Tack för svaren!

Jag blev lite fundersam, just för att jag hörde av en tysk att man inte fick ha olika däck i Tyskland. Trodde jag hade hört det förut, hemma alltså.

Men det var ju goda nyheter.

Och btw så tror jag att mina däck först och främst var utslitna -inte gamla. Jag satte på dem i November och klämde ut 15000km från dem tills nu. Men om någon undrar vad det är för livslängd på ett par TKC80 så kan jag säga att de har bra mönster upp till 6000-7000km.

Molgan
2010-04-18, 19:18
400 mil fick jag ur mitt TKC80 bak innan det var platt, men det var mycket hjulspinn på grus som var orsaken. Fram behöver däcket vändas men snurrar nog 400 mil till.