handdator

Visa fullständig version : Köra förbi serviceintervall



iander21
2010-04-17, 10:24
Har kört 1250 mil med min Honda Shadow 750 får inte service för än 14 maj.Kan jag köra fram till dess, eller är det bättre låta hojen stå?

MEHall
2010-04-17, 10:59
:confused: Vad? Detta verkar underligt.:-\
Skulle inte tro att Hojjen rasar för att du kör mer en service intervallen säger.
Personligen så tror jag att dessa intervaller finns till för att vara på den säkra sidan. Men säkrast är väl att kolla upp det hos någon Honda service. ;)


:cool:

akems
2010-04-17, 11:01
Har du någon form av garanti ska du vara lite försiktig,men annars vet du att du har olja och sådant i nivåer så ska det inte vara något problem.

DearHunter
2010-04-17, 12:33
Har kört 1250 mil med min Honda Shadow 750 får inte service för än 14 maj.Kan jag köra fram till dess, eller är det bättre låta hojen stå?

Vad är det för service?

Tycker det är väldigt dåligt av verkstaden. Finns det ingen annan som kan göra det åt dig?
Hör med verkstaden eller återförsäljaren om det är ok ur garantisynpunkt att köra ett tag till. En del kan vara kinkiga.

Ett eget garage med mekmöjlighet är guld värt!

erkagn
2010-04-17, 17:21
Kanske du kan göra ett oljebyte själv, så kan du köra fram till servicen.

Chappy
2010-04-18, 01:04
I valet o kvalet. En liter gaffelolja eller en hyfsad Whisky? 450:-/liter HDrian HDra
Äsch, jag slår på stort o tar en av varje, så det räcker till alla fyra benen

AT-gubben
2010-04-18, 10:39
Har kört 1250 mil med min Honda Shadow 750 får inte service för än 14 maj.Kan jag köra fram till dess, eller är det bättre låta hojen stå?

Som "akems" skrev om gällande garanti så bör du inte överskrida milen för mycket. Men troligtvis har garantin upphört och att då köra någon hundramilare till är inga problem. Men som sagt kolla oljenivån så den inte är långt ner på stickan eller fönstret. Har Shadow kedja? (i min värd finns bara kedja) Om så är fallet så kolla den också avseénde smörj och spänning ;) Byter du olja och filter själv och kollar bromsbelägg, lampor, bromsvätskenivå plus lite till så har du i stort sätt gjort servicen själv och spart massor med peng. ;):(:rolleyes:

Kret
2010-08-17, 01:48
Liknande fråga som TS här.
Jag har ca 30 mil kvar till 600-milsservice, men får inte en tid på "vanliga" verkstaden förrän om en månad. Under den tiden har jag en bokad tripp på totalt 90 mil så det kommer bli strax över 700 mil innan service.
Någon som vet hur mycket man får överskrida intervallen och fortfarande ha 5-års garanti på hojen?
Alternativet är att boka in mig på en annan verkstad ca 8 mil härifrån.

Jan-Olov
2010-08-17, 06:19
Jag var i samma sits förra året, firman jag anlitar delade upp servicen till två tillfällen oljan direkt, vilket jag anser är mest akut, och ventilkoll efter semestern. Kanske du kan göra samma sak?

Linnex
2010-08-17, 08:37
Liknande fråga som TS här.
Jag har ca 30 mil kvar till 600-milsservice, men får inte en tid på "vanliga" verkstaden förrän om en månad. Under den tiden har jag en bokad tripp på totalt 90 mil så det kommer bli strax över 700 mil innan service.
Någon som vet hur mycket man får överskrida intervallen och fortfarande ha 5-års garanti på hojen?
Alternativet är att boka in mig på en annan verkstad ca 8 mil härifrån.

Jag köpte en ny bil i våras. Ställde samma fråga till säljaren. Jag kom inte ihåg hur det var med mil-diff men för att garantin skulle gälla så var jag tvungen att serva den minst en gång per år med max 1 månads diff.
Du bör nog ringa och höra vad som gäller för just din hoj.

Mc-Bosse
2010-08-17, 10:32
Att inte tillåta överskridande av miltalen med ca: 1 000 mil för en service är bara så patetiskt dumt så det liknar ingenting. Är det porslinssaker vi kör omkring med? Olja hit och olja dit. Det finns ingen motor som tar någon som helst skada av att rulla 2 000 - 2 500 mil på samma syntetiska olja någon enstaka gång. 1 månads diff? Faller bilen i sönder efter 31 dagar eller?

Jag tycker detta med service har nått över absurditetens gräns. :mad: Men verkstäder tjänar pengar, kunder betalar och värdet på fordonet är högre med full servicebok vid en försäljning.

Sen lever hela verkstadsmarknaden på folks okunnighet och rädsla för att bilen ska gå sönder om saker och ting inte görs som verkstaden säger. Eller tappa i värde vid en försäljning om en stämpel saknas. Toyota t ex. hade kunnat sänkt bytesintervallen på oljan till 500 mil och folk hade klagat lite i början men då stämplarna hade börjat utebli så hade de lämnat in bilen var 500 mil.

Jo jag går igång på sånt här! ;)

Scorpio
2010-08-17, 10:58
Har kört 1250 mil med min Honda Shadow 750 får inte service för än 14 maj.Kan jag köra fram till dess, eller är det bättre låta hojen stå?

Menar du att det är 1200 mil serviceintervall på hojen?

Man bör följa tillverkarens rekommenderade serviceintervall. Inte för att jag tror att hojen kommer att rasa omedelbums om man överskrider intervallet med några tiotal mil, men det är väl onödigt att tänja på marginalerna. Om inte annat kan det bli onödigt slitage.

Själv kör jag inte så mycket med varje hoj per säsong, men förutom serviceintervallen så byter jag olja/filter varje höst för säkerhets skull oavsett hur få mil jag kört.

Linnex
2010-08-17, 11:15
Menar du att det är 1200 mil serviceintervall på hojen?

Menar du att ingen verkstad har tid att utföra servicen förrän 14:e maj? Det låter lite märkligt i mina öron. Man bör följa tillverkarens rekommenderade serviceintervall. Men om du inte kommer att använda hojen före 14:e maj så är ju det av mindre betydelse. Har du däremot för avsikt att köra med den skulle inte jag ha rekommenderat att vänta med servicen. Inte för att jag tror att hojen kommer att rasa omedelbums om man överskrider intervallet med några tiotal mil, men det är väl onödigt att tänja på marginalerna. Om inte annat kan det bli onödigt slitage.

Själv kör jag inte så mycket med varje hoj per säsong, men förutom serviceintervallen så byter jag olja/filter varje höst för säkerhets skull oavsett hur få mil jag kört.

Det var ett gammalt inlägg från april i år;)

Scorpio
2010-08-17, 11:43
Det var ett gammalt inlägg från april i år;)

Ooopss...

Redigerar svaret.

Kret
2010-08-17, 21:10
Att inte tillåta överskridande av miltalen med ca: 1 000 mil för en service är bara så patetiskt dumt så det liknar ingenting. Är det porslinssaker vi kör omkring med? Olja hit och olja dit. Det finns ingen motor som tar någon som helst skada av att rulla 2 000 - 2 500 mil på samma syntetiska olja någon enstaka gång. 1 månads diff? Faller bilen i sönder efter 31 dagar eller?

Jag sköter servicen både på bil och MC mest för att fabriksgarantin ska gälla.
Så efter 5 år är det egentligen ganska meningslöst med att lämna in den på service om man inte vill slippa att byta olja o. dyl. själv.

Hagis
2010-08-17, 21:48
Att inte tillåta överskridande av miltalen med ca: 1 000 mil för en service är bara så patetiskt dumt så det liknar ingenting. Är det porslinssaker vi kör omkring med? Olja hit och olja dit. Det finns ingen motor som tar någon som helst skada av att rulla 2 000 - 2 500 mil på samma syntetiska olja någon enstaka gång. 1 månads diff? Faller bilen i sönder efter 31 dagar eller?

Jo men det gör dom väll? Alltså servar hojen även om det gått över miltalen men dom skriver väll den exakta milavläsningen i ev boken?! :confused:

Mc-Bosse
2010-08-17, 22:48
Jo men det gör dom väll? Alltså servar hojen även om det gått över miltalen men dom skriver väll den exakta milavläsningen i ev boken?! :confused:

Men om du inte följer deras regler så ska inte garantin gälla. Servar jag inte min Toyota -03 så gäller inte den 8 åriga begagnat garantin. Jag har inte servat den med stämpel utan gjort servicen själv så jag är garantilös. Den skulle gälla till sep nästa år.

Varför har de regler om 1 500 mil eller 1 år, vilket som infaller först, om garantin gäller om man hoppar över? Snälla kan de kanske vara men att köra tusen mil extra kan jag aldrig tänka mig är ok. Nog servar de ändå för de vill ha betalt men garantin? Tror inte det.

Eller har jag fått allt om bakfoten! ;) Inte första gången i så fall...

erkagn
2010-08-18, 03:10
På min MC med 5 års garanti är det 1000 mil-intervaller. Hinner man inte köra 1000 mil per år så ska man ändå göra en oljeservice varje år och inom 1-årsintervallen.

Scorpio
2010-08-18, 08:36
Gällande serviceintervall så är det faktiska behovet av serviceintervall högst varierande beroende på hur fordonet används.

Om man enbart kör korta sträckor med konstanta kallstarter och dessutom kör väldigt hårt så blir det inte så många hundra mil mellan de faktiska behoven av service.

Om man alltid använder motorvärmare och nästan enbart kör långa sträckor och dessutom kör väldigt lugnt så kan det bli ett par tusen mil mellan de faktiska behoven av service.

På moderna bilar finns det ofta en "servicefunktion" som övervakar ovanstående och därav beräknar serviceintervallen. Den säger sedan till när det börjar drar ihop sig för service En mycket bra funktion! Mig veterligen finns i dagsläget inget motsvarande i mc-världen vilket är synd. Både för plånboken och motorcyklarnas hälsa.

Hagis
2010-08-18, 09:42
Scorpio
Nja det finns inget exakt samma system som förvarnar om servicar så vitt jag vet. Men det finns hojar som slår av så gott som helt när det dock är servicedags. Aprilia har en sådan funktion, den stänger ner väldigt mycket av sig själv och ligger på max 3000 varv så du i alla fall kan ta dig till närmsta verkstad. På gott som ont men jag tror det börjar komma mer och mer sådant tänk som du hänvisar till bilarna, att grejerna själv säger till att nu behöver jag service osv :)

Mc-Bosse
2010-08-18, 11:38
På moderna bilar finns det ofta en "servicefunktion" som övervakar ovanstående och därav beräknar serviceintervallen. Den säger sedan till när det börjar drar ihop sig för service En mycket bra funktion!

Den funktionen suger om man inte själv utan kostnad kan släcka servicelampan. En kollega måste betala 800 kr. för att få servicelampan släckt eftersom han själv bytt olja och filter och inte betalt för jobbet.

Jag har ingen servicelampa på bilen vilket bara är positivt för min del. Inga tvingande besök hos verkstaden för att släcka lampan! :D Jag servar själv.

Scorpio
2010-08-18, 11:45
Den funktionen suger om man inte själv utan kostnad kan släcka servicelampan. En kollega måste betala 800 kr. för att få servicelampan släckt eftersom han själv bytt olja och filter och inte betalt för jobbet.


Varför serva bilen/hojen överhuvud taget? Det kostar ju pengar. Bättre då att köpa nyservat och sälja när det närmar sig service.

Mc-Bosse
2010-08-18, 12:10
Varför serva bilen/hojen överhuvud taget? Det kostar ju pengar. Bättre då att köpa nyservat och sälja när det närmar sig service.

Servas måste bilen/hojen men det ska inte behöva kosta för mycket för den som kan göra jobbet själv. Om jag köper en ny hoj och följer serviceprogrammet till punkt och pricka utan att lämna in hojen till en verkstad så är den hojen i samma skick som en som servats på verkstaden. Har jag dokumentation på mitt jobb med kvitton och så så ska det inte vara några problem med att få ut vad hojen är värd vid en försäljning.

Vad jag vänder mig emot är att hojen ev. begränsas för att jag vill köra 500 mil för länge innan jag byter olja. Detta dröjsmål vad gäller oljebyte påverkar inte motorn på något sätt. Ska jag sen behöva betala för att få en servicelampa släckt blir jag skitförbannad! :mad:

Scorpio
2010-08-18, 13:43
och följer serviceprogrammet till punkt och pricka utan att lämna in hojen till en verkstad

Det är här det oftast brister vad gäller egenhändigt utförd service, vilket är en anledning(den andra är förstås att de vill tjäna pengar i verkstaden) till att tillverkarna säger att garantin inte längre gäller. Framförallt när det gäller bilar betyder "servad" för många att man bytt stift, olja och filter. Men det ingår väldigt många fler punkter i serviceschemat som märkesverkstäderna följer(förhoppningsvis..). Det kan vara lite av varje även om en del av punkterna bara är kontroller och smörjning. Ett exempel är kamremsbyte som kan vara mer eller mindre bortkastat om man inte samtidigt bytt vissa andra komponenter såsom spännrullar mm. Eller att man inte har full koll på proceduren på just den motorn och "bara" satt dit en ny rem.

Visst finns det även de som själv servat och följt serviceprogrammet till 100% men de är lätträknade..

En annan sak som märkesverkstäderna ibland gör är att de får servicemeddelanden från tillverkaren om uppdateringar som gjorts i produktionen. Det kan vara allt från uppdateringar av mjukvara till byte av vissa komponenter. Detta sker oftast kostnadsfritt utan att de alltid meddelar kunden.



för att jag vill köra 500 mil för länge innan jag byter olja. Detta dröjsmål vad gäller oljebyte påverkar inte motorn på något sätt.

Har du någon källa till detta? Eller är det helt enkelt en personlig åsikt?

Mc-Bosse
2010-08-18, 14:51
Det är här det oftast brister vad gäller egenhändigt utförd service, vilket är en anledning(den andra är förstås att de vill tjäna pengar i verkstaden) till att tillverkarna säger att garantin inte längre gäller. Framförallt när det gäller bilar betyder "servad" för många att man bytt stift, olja och filter. Men det ingår väldigt många fler punkter i serviceschemat som märkesverkstäderna följer(förhoppningsvis..). Det kan vara lite av varje även om en del av punkterna bara är kontroller och smörjning. Ett exempel är kamremsbyte som kan vara mer eller mindre bortkastat om man inte samtidigt bytt vissa andra komponenter såsom spännrullar mm. Eller att man inte har full koll på proceduren på just den motorn och "bara" satt dit en ny rem.

Visst finns det även de som själv servat och följt serviceprogrammet till 100% men de är lätträknade..

En annan sak som märkesverkstäderna ibland gör är att de får servicemeddelanden från tillverkaren om uppdateringar som gjorts i produktionen. Det kan vara allt från uppdateringar av mjukvara till byte av vissa komponenter. Detta sker oftast kostnadsfritt utan att de alltid meddelar kunden.



Har du någon källa till detta? Eller är det helt enkelt en personlig åsikt?

Att köra 500 mil längre (eller ännu längre) än den rekommenderade bytesintervallen med oljan utan motorproblem har jag inga kalla fakta eller länkar att luta mig på. Men mitt sunda förnuft och erfarenheten av att ha skruvat med bilar från och till sen jag var 18 år säger mig att det inte är skadligt. Många bilar jag haft har gått till skroten men inte på grund av motorrelaterade problem på grund av icke täta oljebyten.

Bilverstäderna vill suga ut så mycket pengar de bara kan av bilägarna. Tro inget annat för det är inga välgörenhetsinrättningar. En kollega har kört sin Renault Megane i 26 000 mil och bytt olja 3 gånger vid 3 000, 12 000 och 20 000 mil. T o m jag tycker att det kunde göras lite oftare! ;) Inga fel med avgasvärden på besiktningen eller ökad bränsleförbrukning dock. Han går i nybilstankar igen och har kollat runt. En ny Kia med 7 års garanti kostar under dessa 7 år 30 000 kr i servicekostnader för att garantin ska gälla.

Jag tycker att service på märkesverkstäder är bra för de som vill syssla med det. Om jag vill ha programvaran uppdaterad i min bil kan jag köra in och få det gjort och betala för det. Samma sak med kamremsbyte och får betala då också. Men att vara tvingad att betala bara för att få en ilsket lysande servicelampa släckt gör många inkl mig arg! :mad:

Ett sätt att t o m få mig till att gladeligen lämna i bilen/hojen för service hade varit om inköpet från början inkluderat kostnaden för alla servicar under säg 10 000 mil. För kan jag inte komma undan kostnaden för service så kan jag lika gärna uttnytja den! :D

Hagis
2010-08-18, 15:02
haha om vi pratar om byta olja i bilar m.m. så fick jag veta för någon dag sen av fästmön att hon inte bytt olja i bilen sen hon köpte den för två år sen! Så ja det får tala för sig själft ;)

Scorpio
2010-08-18, 15:20
Min personliga åsikt är att om man överskrider bytesintervallet på motoroljan med i storleksklassen 500 mil så kan detta mycket väl påverka slitaget i motorn. I synnerhet om det finns en "servicefunktion" som övervakar användningssättet på fordonet och säger till när det börjar bli dags att byta = man är då med stor sannolikhet nära det faktiska serviceintervallet.

Det är dock högst osannolikt att motorn omedelbums rasar av detta, däremot är jag helt övertygad om att det påverkar livslängden på mekaniken om man har som rutin att själv "förlänga" bytesintervallen på oljan. Men man kan ju alltid salja så blir det nästkommande ägares problem..

Scorpio
2010-08-18, 15:24
När det gäller fordon med fasta serviceintervall(miltal) så är det ibland märkliga riktlinjer. Som exempel kan jag ta Ducati som är ökända för höga servicekostnader. Förr(t.ex på mina 2004:or) var serviceintervallen 1000 mil och då ska bl.a ventiljustering och kamremsbyte utföras. Dock skall kamremmarna bytas med max 2 års intervall vilket jag ställer mig mycket tveksam till. Vadå 2 år, är det speciella Ducatiremmar gjorda av bakelit eller? En bekant som jobbar inom industrin har en katalog på tandremmar från en underlevarantör. Ducatins kamremmar är precis de samma som i en viss Mitsubishimodell, och Mitsubishi snackar inget om max 2 års intervall..

På de senaste modellerna är också serviceintervallen förlängda till 1200 mil. Med max 5 års intervall på byte av kamremmar. Till saken hör att jag fått berättat av anonyma Ducatimekar att inga tekniska förändringar gjorts som påverkar serviceintervallen. Dvs de marginalerna måste ha funnits redan från början! Då jag inte har några garantier på mina hojar tänker då inte jag byta kamremmar varannat år(= c:a 200-400 mils körning i mitt fall) för flera tusen bara för att Ducati vill tjäna pengar. Oljebyten gör jag dock själv varje höst då det är en högst rimlig kostnad.

Mc-Bosse
2010-08-18, 16:00
När det gäller fordon med fasta serviceintervall(miltal) så är det ibland märkliga riktlinjer. Som exempel kan jag ta Ducati som är ökända för höga servicekostnader. Förr(t.ex på mina 2004:or) var serviceintervallen 1000 mil och då ska bl.a ventiljustering och kamremsbyte utföras. Dock skall kamremmarna bytas med max 2 års intervall vilket jag ställer mig mycket tveksam till. Vadå 2 år, är det speciella Ducatiremmar gjorda av bakelit eller? En bekant som jobbar inom industrin har en katalog på tandremmar från en underlevarantör. Ducatins kamremmar är precis de samma som i en viss Mitsubishimodell, och Mitsubishi snackar inget om max 2 års intervall..

På de senaste modellerna är också serviceintervallen förlängda till 1200 mil. Med max 5 års intervall på byte av kamremmar. Till saken hör att jag fått berättat av anonyma Ducatimekar att inga tekniska förändringar gjorts som påverkar serviceintervallen. Dvs de marginalerna måste ha funnits redan från början! Då jag inte har några garantier på mina hojar tänker då inte jag byta kamremmar varannat år(= c:a 200-400 mils körning i mitt fall) för flera tusen bara för att Ducati vill tjäna pengar. Oljebyten gör jag dock själv varje höst då det är en högst rimlig kostnad.

Olja kan man diskutera hur länge som helst... Var och en har sin tro. :)

Dugati:

Verkstäderna suger ut allt vad de kan och vi som vanliga dödliga måste betala för att få behålla vår nybil/hoj-garanti. Det är rent ocker helt enkelt. Men de lägger sig ju på gränsen till vad kunder kan acceptera. Acceptansen ligger alltså i att kunder lämnar in sin fordon, inte graden av hur sura eller förbannade de är. Om Ducatiägare protesterar högljutt och inte lämnar in för kamremsbyte överhuvudtaget och verkstäderna inte får in kosingen så ökas intervallerna igen så kunderna blir, om inte nöjda så i varje fall så att de lämnar in hojen för nämnda kamremsbyte.

Vad gäller kamremsbyte och intervallen max 2 år även om du bara kört 50 mil med hojen så liknar jag det vid att bara för att det gått 365 dagar så måste oljan i Toyotan bytas även om Fru Ohlsson bara kört 40 mil. Ingen ska inbilla mig att oljan i motorn blir sååå gammal av att mest ligga där i sumpen orörlig under 1 års tid.

Guzzi-Leif
2010-08-18, 18:10
Att vissa saker förstörs mer av tid än mil är väl trots allt sanning?!

Scorpio
2010-08-18, 18:28
Att vissa saker förstörs mer av tid än mil är väl trots allt sanning?!

Det håller jag definitivt med om.

Gällande kamremmar så ställer jag mig dock starkt frågande till att precis likadana remmar i en motor skall bytas efter 1000 mil/max 2 år och i en annan motor efter 6000 mil.

Och att samma remmar nu helt plötsligt skall bytas efter 1200 mil/max 5 år bara för att det är en nyare årsmodell.