handdator

Visa fullständig version : starthjälp med bil?



turbo
2010-04-16, 21:22
jag skulle starta hojen ikväll, men batteriet verkar helt urladdat :( jag har inte kört något i år än.

kan man starta hojen med starthjälp från bilen? eller riskerar man att nått går sönder? man tycker det borde gå bra då båda batterierna är 12V.

Linnex
2010-04-16, 23:15
Det går bra.

Guzzi-Leif
2010-04-16, 23:16
Funkar utmärkt om du tänkt använda startkablar (i motsats till bogserstart, alltså).
Fast det bästa är väl ändå att ladda batteriet och kolla att det överlevt vintern...

Jan-Olov
2010-04-17, 07:56
Ett MC batteri sätter begränsningar genom sin mindre storlek, ett bilbatteri kan du köra jättelänge med startmotorn och då tror jag att den kan brinna upp. Kör man bara korta stunder med startmotorn och låter det svalna emellan så går det nog bra. Här är säkert någon som reder ut detta bättre än jag.

Ove
2010-04-17, 08:14
:confused: Helt urladdat batteri skulle jag nog se till att försöka ladda för att kolla om det fungerar alls. Har det stått utan laddning över vintern ska det det fortfarande funka på våren, även om det är för svagt.

Finns det ström, men inte tillräckligt för att få motorn att tända tvekar jag inte att hjälpa till med bilström, men försiktigt.