handdator

Visa fullständig version : Vulkanisk aska och slitage



DearHunter
2010-04-16, 09:07
Halloj!


Tänk på att finfördelad vulkanisk aska som kommer in i motorn ökar slitaget. Det kan vara en klok ide att byta filter och olja när det hela är över om man har varit ute och kört. Byt även luftfilter.

Sedan så kan packningar och tätningar ta stryk, tex i framgaffel och broms.

En annan fara med aska är att om den blandas upp med fukt så bildar den en hal hinna på vägbanan.

Låt oss hoppas på att vi slipper eländet :mad:

Nina
2010-04-16, 09:30
Och jag som ska på avrostning i morr'n…

DearHunter
2010-04-16, 09:47
Avrostning medelst blästring. Frågan är bara hur mycket det kommer till Sverige på den höjd vi kör våra hojar 0-350 möh (?). Fast imorse så luktade det annorlunda och det kändes konstigt i munnen när jag hade varit ute ett tag. Det kändes lite som kritdamm mellan tänderna. Nu regnar det...



Och för hypokondrikern som vill följa utvecklingen:

http://met.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2873

Nina
2010-04-16, 10:02
Det kanske inte är så farligt som bilderna visar? De är bara beräkningar, inte hur askan flugit runt hittills för 18 april har inte varit än.

Nina
2010-04-16, 11:18
Edit:

Nä, nu när jag rastade jyckarna såg jag brandrök. Va'? Brinner det nånstans? undrade jag men så kom jag på det att det nog är aska från Island jag såg. Men det var högt upp i luften, på min nivå över havet, f n ca 175 cm, kändes inget konstigt med varken luktsinne eller smak.

Molgan
2010-04-16, 14:37
Det är nog bara om man tänkt ta en tur till stratosfären som man behöver oroa sig för luftfiltret. =)

erkagn
2010-04-16, 14:47
Det är nog bara om man tänkt ta en tur till stratosfären som man behöver oroa sig för luftfiltret. =)

Men undra hur de är att köra bil eller hoj på Island. De borde ju sätta igen luftfiltret direkt. Samt fräta på lacken oxå!:eek:

DearHunter
2010-04-16, 15:26
Men undra hur de är att köra bil eller hoj på Island. De borde ju sätta igen luftfiltret direkt. Samt fräta på lacken oxå!:eek:

Askan åker upp i atmpsfären och sprids. De tyngre partiklarna faller ner snabbare-
När jag var på Island så tyckte jag att bilarna var väldigt buckliga jämfört med vad man ser här hemma. Men så var en del förare 16 år... ;)

Nina
2010-04-16, 15:42
Ja det kan ju slå gnistor om fönstren också. ;)
Det gjorde det på ett flygplan en gång i tiden, askan hade slipat rutorna på planet, piloterna såg ingenting vilket också blev orsaken till att de inte flyger igenom askpelare från vulkaner.
Flygplansmotorer har inget luftfilter heller så det tar mer stryk. Jag tror inte det är så farligt men man kan ju om man vill vara på säkra sidan byta luftfiltret sen.

Dock så luktar det svavel i luften kan man försöka skydda sina luftrör.

Molgan
2010-04-16, 16:01
Men undra hur de är att köra bil eller hoj på Island. De borde ju sätta igen luftfiltret direkt. Samt fräta på lacken oxå!:eek:
Rätta mig om jag har fel, men syrabadade man inte jänkejärnen förut (eller fortfarande) för att lätta dom för dragracing? Nina har säkert koll på det. Dom borde ha lätta snabba bilar på Island nu iallafall.

Nina
2010-04-16, 16:09
Rätta mig om jag har fel, men syrabadade man inte jänkejärnen förut (eller fortfarande) för att lätta dom för dragracing? Nina har säkert koll på det. Dom borde ha lätta snabba bilar på Island nu iallafall.
Jupp, syradoppat chassi stämmer bra men vilka ämnen det innehåller vet jag inte annat än att det fräter på metallen och tunna ut den. Jag vill minnas bilen låg i badet under 24 timmar men är inte helt säker på tiden.

engström67
2010-04-16, 20:01
Jupp, syradoppat chassi stämmer bra men vilka ämnen det innehåller vet jag inte annat än att det fräter på metallen och tunna ut den. Jag vill minnas bilen låg i badet under 24 timmar men är inte helt säker på tiden.

Ha ha det var ju bara för att få bort rost för tusan:D

Nina
2010-04-16, 20:46
Ha ha det var ju bara för att få bort rost för tusan:D
Okej, vi säger väl så… :rolleyes:

Här är en välkänd syradoppad racebil inom dragracing:

Länk 1 (http://race68.com/jocke.htm)
Länk 2 (http://www.ukdrn.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=552)

Finns hur mycket info som helst om den här syradoppade bilen, knappast för att få bort rost på i alla fall… :p

DearHunter
2010-04-17, 13:25
Är det fler än jag som har noterat vad lugnt och tyst det är utan de där flyplanen som väsnas? :)

Molgan
2010-04-17, 16:02
Är det fler än jag som har noterat vad lugnt och tyst det är utan de där flyplanen som väsnas? :)
Någon borde göra en undersökning på hur det totala utsläppet påverkas nu när flygtrafiken ligger nere och folk tar tåg och buss istället.

DearHunter
2010-04-17, 17:45
Någon borde göra en undersökning på hur det totala utsläppet påverkas nu när flygtrafiken ligger nere och folk tar tåg och buss istället.

Det har man gjort i viss mån. Hittade den här länken på nätet. Bekvämt. Titta på sid 36 i tabellen där man gör en jämförelse mellan de olika transportslagen.

http://www.kth.se/fakulteter/centra/jarnvag/publications/Energy_060925.pdf

I bla Spanien, Frankrike, Japan mfl så har inrikesflyget slagits ut av tågen. Den stora vinsten fås inte pga tågens låga energiförbrukning i sig. Den stora vinsten kommer från att passagerarna går över från flyg till tåg, dvs man minskar antalet flighter pga minskande passagerarunderlag. Men nu börjar ju även flyg och buss använda sig av biobränsle. Och jag liksom känner inte för att åka tåg ner till Spanien där jag jobbar periodvis ;)

Fast allt det där överskuggas av de emissioner som ett vulkanutbrott ger.... :rolleyes:

Ove
2010-04-17, 20:49
:confused: Slitage pga vulkanaska. Dom som är längt bort i världen och ska ta sig hem har nog anledning att känna sig lite slitna när dom i sinom tid gör det. T.ex buss 60 timmar från Cypern, hoppas bara att dom tar båt första biten. :confused:

Ove
2010-04-22, 22:31
På TV-4 gick nyss en film om vad som hände vid Jakarta på -80 talet när ett plan kom in i askmoln. Väldigt informativt!

Jag har inte förstått varför jetmotorn skulle stanna av askan för den är ju bara ett rör med lite fläktar inuti. Förklaringen är att askans smältpunkt ligger på 1400- 1600 grader och det blir över 2000 grader i förbränningsrummet. Den smälta askan kläggar alltså igen turbindelen på motorn och den chokas tills den stannar.

På alla delar som är vända framåt blästras färg, glas och metall. Askan som gnider mot flygplanet ger också statisk elektricitet som stör radio och instrument.

Tror inte att kolvmotorn på hojen påverkas nämnvärt för där kommer inte askan in obehindrat som i en jetmotor och för övrigt kör jag sällan på aktuella höjder. :cool:

Danne
2010-04-22, 22:39
På TV-4 gick nyss en film om vad som hände vid Jakarta på -80 talet när ett plan kom in i askmoln. Väldigt informativt!

Jag har inte förstått varför jetmotorn skulle stanna av askan för den är ju bara ett rör med lite fläktar inuti. Förklaringen är att askans smältpunkt ligger på 1400- 1600 grader och det blir över 2000 grader i förbränningsrummet. Den smälta askan kläggar alltså igen turbindelen på motorn och den chokas tills den stannar.

På alla delar som är vända framåt blästras färg, glas och metall. Askan som gnider mot flygplanet ger också statisk elektricitet som stör radio och instrument.

Tror inte att kolvmotorn på hojen påverkas nämnvärt för där kommer inte askan in obehindrat som i en jetmotor och för övrigt kör jag sällan på aktuella höjder. :cool:

Jag såg den med, den var bra. Jag tror att det inte vara något större problem att flyga i Sverige och Europa just nu, det är ju inte alls samma koncentration av aska som det var för flygplanet på filmen.

DearHunter
2010-04-22, 22:45
Här förstörs tex en kolvmotor men inte jetmotorn av vanlig luft.

http://www.youtube.com/watch?v=itQGLQMoysw


Vulkanisk aska innehåller även partiklar som inte nödvändigtvist fastnar i luftfiltret. Dessutom så kan de bestå av ett mkt hårt material som fungerar som ett utmärkt slipmedel eller täpper till.

http://geology.com/articles/volcanic-ash.shtml

Som tur är så slipper vi det här och det är ju inga mängder precis. :cool:

Jan-Olov
2010-04-23, 07:13
Länken med den förstörda motorn blev nog förväxlad.