handdator

Visa fullständig version : Nya bromsbelägg



Jonas76
2010-04-15, 15:19
Som sagt, jag behöver köpa nya bromsbelägg och frågan är: ska jag köpa belägg från närmaste ducati handlare från 400:-/sida eller ska man traska in på biltema och köpa för 150:-/sidan?

Har ni några erfarenheter gällande biltemas bromsbelägg, främst till streethojar då?

/Jonas

Linnex
2010-04-15, 16:05
När det är dax kommer jag testa biltemas.

Bromsar är en av de få grejor som jag fortfarande gör på bilar och där tar jag alltid icke orginal. Biltema när de har modellen, annars mekonomen.

Jonas76
2010-04-15, 16:25
Har läst både skit och bra om biltemas bromsbelägg nu och det får nog bli belägg som inte kommer från biltema då jag ska köra ett antal bandagar i år.

Men om det är nån som har eller kommer att testa så skriv gärna det här.

DearHunter
2010-04-15, 16:26
Som sagt, jag behöver köpa nya bromsbelägg och frågan är: ska jag köpa belägg från närmaste ducati handlare från 400:-/sida eller ska man traska in på biltema och köpa för 150:-/sidan?

Har ni några erfarenheter gällande biltemas bromsbelägg, främst till streethojar då?

/Jonas


Det beror på hur Du kör. Kör Du som en medelsvensson så funkar det säkert bra. Kör Du på bana och kan steka korv på bromskivorna så bör Du kolla upp vad det är för material som sitter i beläggen jmfrt med original (anpassade till tuffare körning?). Friktionen mellan skiva och belägg är bland annat temperaturberoende.

Har hört flera som köper från Biltema och är nöjda. Men de jobbpendlar utan att slanga.... ;)

Jan-Olov
2010-04-15, 16:33
Jag har haft biltema bak ett tag och inte märkt någon skilnad. Belägg för framskivorna ligger på hyllan tills det böver bytas.

Mats Liifv
2010-04-15, 20:45
Jag har haft biltema bak ett tag och inte märkt någon skilnad. Belägg för framskivorna ligger på hyllan tills det böver bytas.

Har flera kompisar som kör BMW:s stora GS-modeller. Biltemas belägg är populära att använda bak eftersom hojarna formligen käkar bakre belägg.

Körde själv med Biltemas belägg på min Yamaha TTR. Märkte ingen negativ skillnad gentemot de belägg jag köpte hos Yamaha.

Foosi
2013-04-21, 10:10
ett litet trådlyft här då ;)
kan ni som kört Biltemas belägg kanske ge ett omdöme så vore det super.

Det är till en Yamaha XV1600 glidare, eller paddan som jag kallar den numer ;) så jag räknar väl inte med så mycket bankörning med den, inget inplanerat nu iaf ;)
Men efter att googlat lite på saken så hittar man de mest avskräckande grejerna om tex där man påstår att just Biltemas belägg käkat upp deras bromsskivor !
jag har använt BT's belägg fram till min fd bil Volvo S80 som ju väger en del och hade grymt djävla bra grepp i bromsarna när jag bytt fram till Biltemas iaf. Inte att jag märkte nåt om min skivor plötsligt blivit rakbladstunna heller, inte direkt mätt dom heller så...

Nu är det rejäla saker som nyper där bak på paddan för det är ju lite tyngd i moppen ;) men jag antar att det finns väl inget annat göra än bara testa ? man bör väl enkelt kunna se direkt på bromsskivan där bak om det börjar plötsligt svarvas ett spår ! Om man nu i övrigt får bra bromsverkan menar jag !
Det är visserligen en hel del skit man köpt genom åren på Biltema, speciellt en del usla verktyg som hylsor och sånt som spruckit för minsta påfrestning. Men för den saken kanske bestämma sig för att allt är skit bara för principens skull är kanske lite korkat ! Jag vette fan. Man vill ju inte riskera livet pga snålhet med bromsdelar som skulle kunna ge sig någonstans, men det borde ju finnas mer i ämnet om folk som visserligen kör med beläggen och slipar ner sina skivor eller att beläggen trillar av eller vad ?

ha en bra dag därute ... nu skiner solen här iaf... och igår var det fika vid Torpa Stenhus i vgötland ( http://www.torpastenhus.se/ ) och där vart det runt 20+ hojar av alla dess slag ute på vårrunda ;o) väldigt fin runda och sköna mc vägar från 27:an, vänster i Länghem fin småslingrig väg runt sjön (håll till höger) tills man kommer till Torpa Stenhus.
Brukar bli en del bikers på helgerna där på fika vid fina väder.
slänger in lite om Torpa Stenhus under körtips eller nåt sånt-

Bighoj
2013-04-21, 12:13
Personligen har jag inte köpt belägg till mc:n på Biltema förutom till bilar och då har det varit ok precis som du skriver.Skulle jag köpt belägg på Biltema skulle jag kunna tänka mig att köpa baktill eftersom man knappt sliter på bakbromsen.Bromsarna fram skulle jag köpt på någon mc firma.
Detta är förstås min personliga åsikt men jag har inga "belägg" för att Biltemas belägg skulle vara dåliga.

Olle Å
2013-04-21, 12:49
Personligen har jag inte köpt belägg till mc:n på Biltema förutom till bilar och då har det varit ok precis som du skriver.Skulle jag köpt belägg på Biltema skulle jag kunna tänka mig att köpa baktill eftersom man knappt sliter på bakbromsen.Bromsarna fram skulle jag köpt på någon mc firma.
Detta är förstås min personliga åsikt men jag har inga "belägg" för att Biltemas belägg skulle vara dåliga.

Har den uppfattningen att deras bromsbelägg försvann lite väl fort. Det är så lite pengar i skillnad att jag köper dem från Lelles.
Vad som gäller verktyg, köper jag alltid de med längre garanti.
Vet inte tillverkaren på deras motorolja nu , men förut var det Statoil

klaus
2013-04-21, 13:37
har kört Biltemas bromsbelägg på min hoj,dom hade bra bromsverkan,märkte ingen skillnad,hållbarheten var hälften vad jag får på mina original (800mil Biltemas, 1600mil på original) Märkbar mer slitage på skivorna, så för min del är det inte lönt att köra med Biltemas,men det är bra att veta att dom finns eftersom jag måste beställa mina original från USA och det kan hända att jag inte har nya på lager jämnt.
Även passformen kan vara lite sådär,men med lite filande och borrande så brukar dom sitta ok.
om du har dyra bromsbelägg så tycker jag att Biltemas är helt ok alternativ,samma sak om du redan har en sliten skiva, kan inte säga att dom käkar skivor men sliter mer gör dom, sedan väger min hoj över 600kg så på en lättare hoj borde slitaget vara mindre.
Mina original kostar 450:- paret så det blir totalt 1350:-
Biltemas 150:- paret ,så det blir 450:-, och för att dom ska hålla lika länge så måste jag göra ett extra byte, 450:-, så förtjänsten blir 450:-
mina skivor kostar 2500 - 3000:- styck, så förtjänsten försvinner där, men jag har Biltemas klossar som reserv och avråder inte att köpa dom, men alla får räkna sina egna kalkyler

simonwellander
2013-04-21, 19:30
Hur mycket billigare är biltemas bromsbelägg egentligen? Känns ju mer värt att snåla in på något annat istället för bromsbeläggen :)

Foosi
2013-04-21, 21:27
Hur mycket billigare är biltemas bromsbelägg egentligen? Känns ju mer värt att snåla in på något annat istället för bromsbeläggen :)

njo du har helt rätt, egentligen ganska onödigt snåla in om det inte skiljer mer än så.
Lelles har komplett fram och bak till min Wildstar tex för 882kr, samma sats på BT för 445. Det är ju ca 50% ! Men även av bekvämlighetsskäl då jag har Biltema i närheten men inte Lelles.

Det är ju inget att dö för precis pga dåliga bromsar heller ;)

Men jag tror man lär sig lite mer fakta av de som faktisk använt grejerna än alla de som "hört att" alltså vilket är lika med tror man så blir det kanske så...

Mc-Bosse
2013-04-25, 03:09
Jag tycker mig märka att de som i olika forum anmärker på Biltemas produkter när det gäller slitagedelar egentligen inte vet vad de pratar om. De tror mest verkar det som bara för att de en gång köpt en skiftnyckel för 9:90 som pajat efter några användningar. Eller vill de verka märkvärdiga bara för att de köper dyrare produkter någon annanstans.

Snacka om vad mycket idiottrådar det finns på olika forum om Biltemas oljor och att de skulle vara sämre än några andra trots samma eller bättre specifikationer och lågt pris. Med det är ju bara vad jag läser mellan raderna...

Själv söker jag slitagedelar först direkt hos Biltema eftersom de är billigt både till bil och mc och har aldrig haft några problem hitintills. Ett stort plus är ju att de är så otroligt hjälpsamma och verkligen tar sig tid att hitta vad man vill ha (i Lund i varje fall).

fransson
2013-04-25, 18:09
Kan tyvärr inte rekomendera biltemas belägg dom sliter skivorna betydligt mer än orginalen, leta istället på E-bay ofta halva priset mot krämarna här hemma i Svedala