handdator

Visa fullständig version : Jawa?



sorken
2010-04-13, 22:40
Är ny här på forumet, och hade bara några frågor ang min motorcyckel (som jag tyvärr ej får köra än :D), En jawa 350cc choper, m sidovagn årsmodel 1998? tror jag, med sidovagn, miltal 190 mil, vad är den värd egentligen? Jag har också fått för mig på något sätt att jawa har slutat att tillverka? isf vilket årtal?, Ang frågor varför jag har en motorcyckel så är det så att jag har den för att mecka med, körningen får vänta i 3 år till :D

Nina
2010-04-14, 05:53
Hej och välkommen hit. :)

Jawa tillverkar ännu mc (http://www.jawaireland.ie/jawa_dealer_motorcycles_for_sale_2.html). Fabriken finns alltså kvar än. Varför ska du meka med den om den bara rullat 190 mil?

sorken
2010-04-14, 07:46
Tack!

Ja men den har ju stått i minst 10 år :D

Sedan en annan, kanske dum fråga, Får man sätta i Bost i motorcyklar? Bost=Nos

Nina
2010-04-14, 08:05
Ha ha, ja sätt i N2O du men låt inte besiktningen få se det. ;)

Chappy
2010-04-14, 12:12
Håller med Nina. Varför mecka med en så okörd cykel. Den blir inte speciellt mycket "hottare" ändå. Trevlig som den är, om man inte har för stora anspråk på fartresurser.
Såldes några stycken på Blocket förra året. Priser något över 20.000.
Har sett någon bilhandlare som begärt upp till 35.000. för okört ex . (lär få pruta tror jag)

Nina
2010-04-14, 12:40
Om den stått i 10 år kan den förstås behöva en smärre översyn som lager, packningar, byte av olja, filter, stift och rundsmörjning med mera men annars är det nog lite fel hoj att hotta upp till något fartvidunder. ;)

sorken
2010-04-14, 15:10
tack för infon :D

pewa
2010-04-15, 19:29
Tråden rensad.

fistkillers inlägg om ny hoj flyttad till egen tråd: länk (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3544)

sorken
2010-04-18, 22:20
nu har hojen putsats upp och startats, tanken har blivit tömd, renoverade stift och den går som bara den :D

En fråga gällande överskrivning av fordon, någon som vet hur och var man gör det?, ja jag vet, en löjlig fråga men jag är bara en tonåring :D

Guzzi-Leif
2010-04-18, 23:18
Det finns inga löjliga frågor!
Alla har vi varit både unga och nybörjare. Ingen av oss vet allt!
Fråga på bara!

Om det finns ett registreringsbevis är det enkelt; bara att göra ett ägarbyte. Men det kanske inte var så du menade?

Ove
2010-04-19, 06:53
En fråga gällande överskrivning av fordon, någon som vet hur och var man gör det?, ja jag vet, en löjlig fråga men jag är bara en tonåring :D

:) Som sagt; Löjliga frågor finns inte.

Tänker: En Jawa -98, 350;a med sidvagn, som inte är körd på 10 år? En aning säger mig att det handlar om ett arvegods. I så fall är det lätt hänt att pappren kommit på avvägar. Då gör man enklast som så att tidigare ägare, eller om du fått hojen direkt och kan styrka att den är din genom bodelningspappren, begär ett nytt registreringsbevis.

Ett tips: Var rädd om den hojen och försök ha den i originalskick och ha den till finåkning. Den ger inga kickar alls om man försöker leka med den men risar ner sig väldigt fort. Bättre att ha en billig beg. till att ha kul med. Jag har nämligen själv härjat sönder grejer som jag gärna skulle haft idag. ;)

sorken
2010-04-19, 08:09
registreringsbevis finns, men jag menar hur byter man så att man själv är ägaren av fordonet på paprena också, i prinsip så är den ju min, men den är skri ven på min farsa, och vill ändra så att den är skriven på mig, hur gör man det?

Ove
2010-04-19, 08:29
registreringsbevis finns, men jag menar hur byter man så att man själv är ägaren av fordonet på paprena också, i prinsip så är den ju min, men den är skri ven på min farsa, och vill ändra så att den är skriven på mig, hur gör man det?

Då är det enkelt för registreringsbeviset har två delar. den ena är en blankett för ägarbyte. Bara att fylla i och skicka in.

Tänk bara på att ha en försäkring klar om du ställer på den annars blir det väldigt dyrt. :eek:

Mats Liifv
2010-04-19, 08:40
registreringsbevis finns, men jag menar hur byter man så att man själv är ägaren av fordonet på paprena också, i prinsip så är den ju min, men den är skri ven på min farsa, och vill ändra så att den är skriven på mig, hur gör man det?

Man gör ett ägarbyte genom att din farsa skriver dig som ägare på blanketten och ni båda skriver på. Ett par dar efter att ni skickat in den är saken klar och du är motorcykelägare!

Mogens
2010-04-19, 11:42
Hej på er alla
Angående ägarbyte gäller att ägeren skall vara 18 år eller äldre annars skrivs fordonet automatisk på en förälder

Nina
2010-04-19, 13:59
Hej på er alla
Angående ägarbyte gäller att ägeren skall vara 18 år eller äldre annars skrivs fordonet automatisk på en förälder
Då spar han ju pengar, och försäkringen är väl dyrare om man inte har mc-kort vill jag minnas.

sorken
2010-04-19, 15:45
Hej på er alla
Angående ägarbyte gäller att ägeren skall vara 18 år eller äldre annars skrivs fordonet automatisk på en förälder

Vaa? jag trodde att man kunde vara hur ung som hällst!?, En annan sak, det är lyckt nog inte arvegods... Jag startar den ändast någon gång i veckan så att det inte blir som nu när den stått såpast många år och det tog närmare 3 dagar att få igångden :D

sorken
2010-04-19, 15:48
glömde fråga en sak till, jag har lovat mig själv nu att inte starta den på ett bra tag, undrar bara om man skall byta ut råstiga skruvar eller?, tänkte så att det inte sprider sig till lacken...

sorken
2010-04-19, 15:55
det räcker väll med garage försäkring?

Mogens
2010-04-19, 20:56
Vaa? jag trodde att man kunde vara hur ung som hällst!?, En annan sak, det är lyckt nog inte arvegods... Jag startar den ändast någon gång i veckan så att det inte blir som nu när den stått såpast många år och det tog närmare 3 dagar att få igångden :D

Hej igen.
Myndigheterna har gjord så därför att en del förälder skrev sina bilar på barnen, därefter betalade dom inte p-böter, slarvade med försäkringar och dyligt. Därmed fick barnen en mindre trevlig 18-års present ( ett kravbrev från kronofogden ).

/ Mogens