handdator

Visa fullständig version : Norgeresa_Trollstigen



Starrider_Johnny
2010-04-12, 18:17
Jag och frugan ska åka från Stockholm upp till midnattssolsträffen i Gällivare 2-4 juli och efter det hade jag tänkt att vi ska åka ner över Östersund och in i Norge för att besöka den omtalade trollstigen och sen tillbaka till Stockholm. Är det någon som har några bra tips på färdväg, campingplatser sevärdheter med mera. Kanske någon erfaren Norgeräv har lust att följa med, eller någon annan som är sugen på samma resa?
Kanske ska tillägga att vi börjar med att fira midsommar på masträffen i Borlänge.
Jag är tacksam för alla tips som går att få.

räven
2010-04-12, 20:33
Låter som du tänkt inlandsvägen 45an, undvik den då den är oftast tråkig å rak. Rekomenderar att ta in i Norge så långt norr ut som möjligt. Följ väg 17 utmed atlantkusten. Mycket att se= saltströmen , sju systrar, svartisen + härlig mc väg

klaus
2010-04-12, 23:17
Jag har åkt Trollstigen runt tiotalet gånger och tycker fortfarande att det är väldigt vackert.
Föredrar att åka ner till Geiranger först och sedan vägen till Trollstigen,tycker blir mer maffigt på så vis,du har även Dalsnippa och Stryn sommarskidcenter på Geirangersidan.
Slå en pling med telefonen så pratar jag gärna :)

V Saarela
2010-04-13, 05:48
Jag hade väl också tänkt ta en sväng till Trollstigen och börjar turen med Midnattssolsträffen. Tror det bli passage nummer 22 över där.

Jag är ju lite småförtjust i att ta genvägen vid Sorsele till Blå vägen och sen efter Tärnaby till Hattfjelldal. E6:an neråt är ju inte nåt dumt avsnitt. Avståndsmässigt är det ungefär lika som via Östersund.

Trondheim västerut och lite olika vägval till Trollstigen.

DearHunter
2010-04-13, 08:44
Det är underbara vägar.

Är det ngn som har koll på vägskicket på svenska sidan? Jag börjar misstänka att en Guzz Stelvio (allroad) är att föredra än en Guzzi modell Norge (ren tourer). Jag behöver väl inte ta crossen iår hoppas jag, eller ? :confused:

/3,14

Starrider_Johnny
2010-04-13, 09:51
Jag hade väl också tänkt ta en sväng till Trollstigen och börjar turen med Midnattssolsträffen. Tror det bli passage nummer 22 över där.

Jag är ju lite småförtjust i att ta genvägen vid Sorsele till Blå vägen och sen efter Tärnaby till Hattfjelldal. E6:an neråt är ju inte nåt dumt avsnitt. Avståndsmässigt är det ungefär lika som via Östersund.

Trondheim västerut och lite olika vägval till Trollstigen.
Jag har tittat på din hemsida många gånger Veijo och det är fina vyer. Jag tror att ditt tips om Blå vägen är ett intressant alternativ. Vad menar du med passage 22, är det ett vägnummer ?

V Saarela
2010-04-16, 18:06
Jag har tittat på din hemsida många gånger Veijo och det är fina vyer. Jag tror att ditt tips om Blå vägen är ett intressant alternativ. Vad menar du med passage 22, är det ett vägnummer ?

Okej, lite klantigt skrivet när det gäller passera berg :)

Passage 22 betydde att jag passerar då Trollstigen för 22:a gången. Fast, egentligen blir det förmodligen 23:e, för....jag ska dit veckan före också(Varaderoträff i Geiranger).

Vi syns i Gällivare :)

RobbeS
2010-04-16, 23:54
Den där trollstigen måste man tydligen bara se så nu står man som en åsna mellan två hötappar och väljer mellan Lofoten och trollstigen:confused:.
Båda är ju ett alternativ men då är frågan om man hinner det på fyra dagar utan att behöva tillbringa all vaken tid på sadeln.:)

V Saarela
2010-04-17, 06:57
Den där trollstigen måste man tydligen bara se så nu står man som en åsna mellan två hötappar och väljer mellan Lofoten och trollstigen:confused:.
Båda är ju ett alternativ men då är frågan om man hinner det på fyra dagar utan att behöva tillbringa all vaken tid på sadeln.:)

Åsna? Men, det är ju det som är det fina med att vara åsna. Jag har själv åkt från Boden till Nordkap via Malmö. Kom på i Malmö vart jag skulle. Det är kul o vara åsna :)

Tycker Lofoten är väl inte så mycket att se på. Tror dessutom att det är dyraste området i Norge. Dock är det ju ett ställe som man måste besöka åtminstone en gång. Finns en jättefin ö norr om Lofoten också, ön Senja. Mycket vackrare. Kanske ta en repa dit också samtidigt(går en färja mellan öarna)

Trollstigen/Geiranger är väl ett område som man som motorcyklist MÅSTE besöka.

Starrider_Johnny
2010-04-17, 12:42
Okej, lite klantigt skrivet när det gäller passera berg :)

Passage 22 betydde att jag passerar då Trollstigen för 22:a gången. Fast, egentligen blir det förmodligen 23:e, för....jag ska dit veckan före också(Varaderoträff i Geiranger).

Vi syns i Gällivare :)
Det ska bli trevligt att träffa dig Veijo. Vi får hoppas på en fin sommar i år

RobbeS
2010-04-18, 05:06
Åsna? Men, det är ju det som är det fina med att vara åsna. Jag har själv åkt från Boden till Nordkap via Malmö. Kom på i Malmö vart jag skulle. Det är kul o vara åsna :)

Tycker Lofoten är väl inte så mycket att se på. Tror dessutom att det är dyraste området i Norge. Dock är det ju ett ställe som man måste besöka åtminstone en gång. Finns en jättefin ö norr om Lofoten också, ön Senja. Mycket vackrare. Kanske ta en repa dit också samtidigt(går en färja mellan öarna)

Trollstigen/Geiranger är väl ett område som man som motorcyklist MÅSTE besöka.

Tänker inte ens försöka att göra om dina bravader även om det sättet att resa är det rätta:). Saknar nog den där sisun som krävs för det.
Men jag ska försöka hinna med både Trollstigen och Lofoten i alla fall.:D
Närmaste vägen blir väl via Storuman eller? Och vilken ort i Norge ska man sikta på för att komma till trollstigen...

V Saarela
2010-04-18, 06:48
Tänker inte ens försöka att göra om dina bravader även om det sättet att resa är det rätta:). Saknar nog den där sisun som krävs för det.
Men jag ska försöka hinna med både Trollstigen och Lofoten i alla fall.:D
Närmaste vägen blir väl via Storuman eller? Och vilken ort i Norge ska man sikta på för att komma till trollstigen...

Inte båda då? (det är väl dryga hundra mil mellan Trollstigen och Bodö)

Trevligaste(och kortaste?) vägen är väl:
-Till Sorsele. Finns därifrån en genväg till Blå Vägen(E12).
- Efter Tärnaby svänger du av mot Hattfjelldal i Norge.
- E6 ner till Trondheim
- Vid Trondheim svänger du sydvästerut med sikte på Åndalsnes. Tex väg 65 och 70.

Eftersom man bör hålla hastighetsbegränsningarna i Norge, så snabbaste
- Tex väg 45 ner till Lit(strax norr om Östersund)
- E14 till Trondheim
- E6 ner till Dombås
- E136 västerut.
- Några kilometer före Åndalsnes sväng syd.

Guzzi-Leif
2010-04-18, 11:40
Det är underbara vägar.

Är det ngn som har koll på vägskicket på svenska sidan? Jag börjar misstänka att en Guzz Stelvio (allroad) är att föredra än en Guzzi modell Norge (ren tourer). Jag behöver väl inte ta crossen iår hoppas jag, eller ? :confused:

/3,14

Senast jag åkte Trollstigen, var det på en BMW R1150RS vilket väl är ganska nära Norge-modellen.
Håller med dig; en Stelvio vore perfekt på de vägarna! Den styr så precist och har dessutom en motor som förenar traktor/sport på ett skönt sätt.

RobbeS
2010-04-19, 00:42
Inte båda då? (det är väl dryga hundra mil mellan Trollstigen och Bodö)

Trevligaste(och kortaste?) vägen är väl:
-Till Sorsele. Finns därifrån en genväg till Blå Vägen(E12).
- Efter Tärnaby svänger du av mot Hattfjelldal i Norge.
- E6 ner till Trondheim
- Vid Trondheim svänger du sydvästerut med sikte på Åndalsnes. Tex väg 65 och 70.

Eftersom man bör hålla hastighetsbegränsningarna i Norge, så snabbaste
- Tex väg 45 ner till Lit(strax norr om Östersund)
- E14 till Trondheim
- E6 ner till Dombås
- E136 västerut.
- Några kilometer före Åndalsnes sväng syd.

Satt faktiskt och funderade på att ta båda samtidigt men efter en koll i Google maps visade det sig att det skulle bli 78 mil om dagen. Måste nog börja lite försiktigt första långturen:)

räven
2010-04-19, 07:37
Man bör inte planera för många mil per dag i norge. Man bör hinna njuta av alla sköna vyer i vårt vackra grannland.

Chappy
2010-04-19, 10:13
Håller med Räven. Med den planeringen hinner man nog se lika mycket av naturen som William Arne gjorde under alla sina Mc-mil.

räven
2010-04-19, 11:24
Tänker? Va de han som körde i en kula?

Mats Liifv
2010-04-19, 12:53
Tänker? Va de han som körde i en kula?
Precis, den killen var det!

Mats Liifv
2010-04-19, 12:57
Satt faktiskt och funderade på att ta båda samtidigt men efter en koll i Google maps visade det sig att det skulle bli 78 mil om dagen. Måste nog börja lite försiktigt första långturen:)

Halva den sträckan per dag brukar jag räkna med, om jag kör i Norge....

räven
2010-04-19, 14:56
Dagen då Trollstig,Dalsnibba å örnvägen å färjan, kan det räcka med halva halva.

Olle Å
2010-05-08, 07:54
Om man skall kombinera Trollstigen och Geiranger med en fantastisk upplevelse så skall man försöka att ta bilfärjan som går mellen Hellesylt till Geiranger. Du åker då i den absolut häftigaste fjorden i Norge. Färjan tar ca en timme och kostar ca 200 NKR. Du får då se fallen De Sju Systrarna. Efter att ha landstigit i Geiranger så ta serpentinvägen söderut någon mil, sväng vänster vid en sjö och åk upp till Dalsnibba. Sedan kör du tillbaka till Geiranger och tar Örnevägen mot Trollstigen. Hoppas du gillar serpentinvägar.

Guran 65
2010-06-16, 20:34
Jag har också tänkt ta en norgesväng i sommar med frun, så det är kul att läsa tipsen,
tänkte åka in i norge från åre och mot trondheim, men sen är jag lite brydd vart man ska ta vägen, har i alla fall planerat in trollstigen, och geiranger har jag fått tips om, det finns visst en hel del vägar att välja.
Har tänkt åka mot svenska västkusten, och tar gärna emot tips på nån lämplig väg mot Göteborg :rolleyes:

oban
2010-06-16, 20:51
Har tänkt åka mot svenska västkusten, och tar gärna emot tips på nån lämplig väg mot Göteborg :rolleyes:

E6an, motorväg hela vägen :rolleyes:


...nä, skämt åsido, kör väster om oslo så du kommer fram till Horten och ta färjan över till Moss. Sen kan du köra österut så du kommer till Dalsland och kryssa dig på fina vägar ner emot Gbg. Då kan du bl.a. köra på sveriges kurvigaste väg, Brudfjällsvägen
http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g&daddr=Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g+to:Upperudsv%C3%A4gen&geocode=FafiggMd6Na8AA%3BFUSfggMdIDu9AA%3BFYmSgQMd jmq9AA&hl=sv&mra=ls&via=1&sll=58.834092,12.413864&sspn=0.058899,0.124798&ie=UTF8&z=12

ett annat alternativ är att köra ner till Strömstad och sen följa kusten söderut, många fina små vägar där och kanongoa räkmackor vid stoppet i Smögen :-)


där har du några tips från en annan glad Trophyägande hälsing... även om jag flyttade därifrån för många år sen ;-)

kenneth
2010-07-06, 14:52
Kolla in sidan www.mctouring.se. Finns bla en riktigt bra färdbeskrivning på en
5 dagarstur med övernattning och sevärdheter. Jag har tagit den turen alldeles
nyligen. Så jag kan rekommendera den varmt. Glöm inte bara att be till vädergudarna
För dom kan ju vara lite opålitliga :)

PatrikAdolfsson
2010-07-06, 15:21
Vill bara påminna tt inte planera för långa sträckor i Norge. När jag och svärfar körde låg vi på mellan 20-25 mil och det var en lagom sträcka för oss. En dag var vi uppe i 40 mil vilket var alldeles för långt.

Konstigt hur mil kan kännas olika långa :D

V Saarela
2010-07-09, 20:14
Vete tusan om jag såg Johnny på träffen? ...men här kommer lite bilder därifrån: http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100704/100704b1.html

Var förresten till Trollstigen o Geiranger i midsommar. Passerade nu för 23:e gången där.
Ett par filmer:
http://www.saarela.se/film/youtube/100626.html

http://www.saarela.se/film/youtube/100625.html

Imorgon(är det tänkt, om jag hinner packa...blev lite sent på jobbet) åker jag dit igen. Den här gången i 41 km/timmen :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100429b1.jpg

GeCe
2010-07-26, 22:22
Läckra filmer Saarela! Tackar! :)

Jonas
2010-07-26, 23:23
Instämmer med GeCe; riktigt snygga och inspirerande filmer!

Starrider_Johnny
2010-07-27, 08:44
Jodå, vi var på träffen men det är inte lätt att hitta igen varandra. Vi ändrade dock våran rutt och åkte över till Finland efter träffen och tog vägen ner genom östra delen. Vi hade en kanonresa med ca 30+ hela 2 veckor. Jag tror att det var ett lyckokast att ta den vägen med tanke på vädret.

Jochen
2010-08-15, 20:00
Om man skall kombinera Trollstigen och Geiranger med en fantastisk upplevelse så skall man försöka att ta bilfärjan som går mellen Hellesylt till Geiranger. Du åker då i den absolut häftigaste fjorden i Norge. Färjan tar ca en timme och kostar ca 200 NKR. Du får då se fallen De Sju Systrarna. Efter att ha landstigit i Geiranger så ta serpentinvägen söderut någon mil, sväng vänster vid en sjö och åk upp till Dalsnibba. Sedan kör du tillbaka till Geiranger och tar Örnevägen mot Trollstigen. Hoppas du gillar serpentinvägar.

Jag följde dina tips och kan bara instämma i att det var underbart vackert.

Jag skrev ihop en ride report om resan på adventureriders forum.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=605542