handdator

Visa fullständig version : renovering av silverpil



martinjobs125
2010-04-11, 21:16
hej jag holler på att renovera en silverpil jag börga igår med de hela men det fins mycket att göra och sen saknas de delar om nån har delar och sälja ganska biligt så är jag nog sugen om det är delarna jag behöver;D bilder kommer

bilder kommer

veteranmc
2010-04-11, 22:17
välkommen martinjobs125 kul med fler som håller på med veteranmotorcyklar jag är veteranmc från kalix har några veteranare
Husqvarna mod 227 120cc 1950 en sk rödqvarna
Monark m77 jb 150cc 1952
Fram 80 jb 150cc 1952 ej inregistrerad än

DearHunter
2010-04-11, 23:58
välkommen martinjobs125 kul med fler som håller på med veteranmotorcyklar jag är veteranmc från kalix har några veteranare
Husqvarna mod 227 120cc 1950 en sk rödqvarna
Monark m77 jb 150cc 1952
Fram 80 jb 150cc 1952 ej inregistrerad än

Kan ge mig f-n på att Du har en CG mod 96 från 1918 i skåpet och ett muskedunder på väggen.. :D

Välkommen hit förresten, Martinjobs125

MEHall
2010-04-12, 12:09
Ursäkta men börga? Heter det inte bärga? Eller skulle det vara börja? :confused:


:cool:

veteranmc
2010-04-12, 14:43
Kan ge mig f-n på att Du har en CG mod 96 från 1918 i skåpet och ett muskedunder på väggen.. :D

Välkommen hit förresten, Martinjobs125

Jag är laglydig här hänger inte nån muskedunder på väggen, mina bössor är inlåsta i vapenskåpet, nån cg mod 96 från 1918 har jag inte. men en gammal husqvarna hagelbössa kaliber 12 från 1959 med hanar, en stiga kaliber 6.5 från 50 talet å en enskotts salongsgevär bsw från 50talet eller tidigare. å så en modern älgstudsare sako hunter från början av 90-talet men brorsan min har en gammal mauser från början av 1900 talet :D

DearHunter
2010-04-12, 14:47
Jag är laglydig här hänger inte nån muskedunder på väggen, mina bössor är inlåsta i vapenskåpet, nån cg mod 96 från 1918 har jag inte. men en gammal husqvarna hagelbössa kaliber 12 från 1959 med hanar, en stiga kaliber 6.5 från 50 talet å en enskotts salongsgevär bsw från 50talet eller tidigare. å så en modern älgstudsare sako hunter från början av 90-talet men brorsan min har en gammal mauser från början av 1900 talet :D

Ha! Då är man värre än dig. Min äldsta är från 1916 och still 'boing'' strong på älgbanan 8)
Fast jag undviker Sellier Bellot.. :rolleyes:

veteranmc
2010-04-12, 15:49
är inte så intresserad av gamla vapen, hagelbössan köpte jag på en auktion, tyckte det var kul med en med hanar en riktig åsa-nisse bössa, bsw å stigan har jag fått. sakon köpte jag billigt på en utförsäljning hade en gammal enfield 30.06 med rak kolv .tungb å klumpig var den. så jag avyttra den

veteranmc
2010-04-12, 16:00
en bössa är inte så vacker så man blir helt rörd å får en tår i ögat men det är en sån här
http://www.tradera.com/Monark-Albin-1947-auktion_302250_110822048

martinjobs125
2010-04-12, 18:45
tack! jag mena börja. min pappa har en rödkvarna åså fast den är i delar=) bilder kommer den här dagen för hopnings vis=)

martinjobs125
2010-04-12, 20:50
här är lite bilder de är lite job men jag har slipat bort färg från tanken. färgerna är inte så fina men den är målad bara för att den inte skulle rosta när den stog i en lada i skogen men jag hoppas att jag kan börga spakla på torstag på tanken och måla tank och ram nästa veka om jag har bestält färg:D

räven
2010-04-12, 21:08
Kolla noga GUMMIBANDEN i framgaffeln innan ni tar ut den på vägen.

Ove
2010-04-12, 21:28
Kolla noga GUMMIBANDEN i framgaffeln innan ni tar ut den på vägen.

Vill fylla på med att det finns ett par stoppar som gör att hjulet inte ska kunna nå för långt upp och låsa mot skärm och skärmfäste. Kolla att dom finns och sitter ordentligt fast.

veteranmc
2010-04-12, 22:02
här är lite bilder de är lite job men jag har slipat bort färg från tanken. färgerna är inte så fina men den är målad bara för att den inte skulle rosta när den stog i en lada i skogen men jag hoppas att jag kan börga spakla på torstag på tanken och måla tank och ram nästa veka om jag har bestält färg:D

lite jobb? jag tycker det ser ut som en hel del jobb med den. har du papper på den? om den har fallit ur registret, så försök få tag i kopior på reghandlingarna. jag hade två motorcyklar som var avförda från registret men jag skrev till landsarkivet ihärnösand å på ramnummret hitta dom mina motorcyklar. jag kollar alltid om jag kan få tag i papper på mina motorcyklar innan jag renoverar dom. det kostar mer än man tror att få tag i grejer. skärmar till en silverpil är svåra att få tag i om du saknar dom. men det är en fin modell på motorcykel. men ska du ha den i det här skicket blir det nog rätt dyrt http://www.blocket.se/haparanda/Husqvarna_Hva_Silverpil__57_26732349.htm?ca=1_7&w=3
bara att få in en i registret igen kosta för några år sen 2040kr/st den ska ju registreringsbesiktas vägas å kontrollbesiktas

V Saarela
2010-04-13, 06:00
här är lite bilder de är lite job men jag har slipat bort färg från tanken. färgerna är inte så fina men den är målad bara för att den inte skulle rosta när den stog i en lada i skogen men jag hoppas att jag kan börga spakla på torstag på tanken och måla tank och ram nästa veka om jag har bestält färg:D


Nu är det läääänge sedan jag renoverade min.(jo, jag har kvar den, årsm 1955). Har haft den så länge att jag hunnit tom plocka isär och ihop den två gånger. Började med en skruv, plockade ihop den med utsångspunkt den där skruven. Fick ihop totalt 1306 delar innan den var ihopmonterad.
Bl a, kopplingen fick jag köpa lösa korkbitar, koka korkarna i vatten och sen slipa lamellerna mot ett spegelglas.
http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse2-1b.jpg


Din ser ut som årsmodell upp till 57(tanken iallafall). Är detta allt du har vad gäller delarna? Man kan nog idag köpa i reservdelar en komplett hoj. Dock så kommer det att bli kostsamt om detta är det du har och du vill göra den i orginalskick.

martinjobs125
2010-04-13, 17:59
jag har inga papper på den eller nogonting. jag har inga gumi band til dämpningen men tack för tipset. jag tänker inte göra den helt orginal men nogorlunda bra. vi har skärmar och dyna och lite fler saker fast jag vet inte var de är.=)

martinjobs125
2010-04-18, 12:29
ska de vara vin röd tanck på min?

Olle Å
2010-08-26, 08:48
Tjaaa Martin. Du har två val. Antingen till orginalskick eller göra hojen till en bra brukshoj. det är faktiskt en kostnadsfråga förutom allt arbete.
I allafall om du skall " måla " ramen , så plocka bort motorn vilket är lätt, så får du ordentligt rent och kan kolla svetsskarvarna nertill på ramen ordentligt. Tanken skall ju vara vinröd och ramen i silver. Kolla bilden som Saarela visar. Eftersom hojen bara väger 75 kg i orginaskick så är den ju lätt att hantera.
Köpte själv en Silverpil för några år sedan. Lyckades få den godkänd av SBP, men det kostade nog med de papper och intyg som behövdes ca 2000:-
Lycka till.