handdator

Visa fullständig version : Kedja och drev...



BIG1
2010-04-09, 16:34
Nu har vi ju lärt oss lite om hur olika oljor fungerar och att man lugnt kan handla det på Biltema. Men hur är det med kedja?

Min DR 800 bör enligt Biltemas tabell klara sig med en kedja som kostar 600:-. Kollar jag på en annan nätbutik så kostar det ca det dubbla.

Någon som är bra på kedjor?

Hittade dessutom bakdrev som gör det möjligt för mig att dreva upp hojen en aning. De flesta tycks gå åt motsatt håll och dreva ner för att öka busfaktorn.

Själv vill jag kunna cruisa på bekvämt motorvarv i 80-90 vilket jag inte kan på högsta växeln idag. Kan jag hålla den hastigheten med lagom motorvarv på fyran så skulle jag bli glad, och sedan använda femman som den överväxel den är tänkt att vara vid snabbare transport på stora vägar.:)

Har för mig att det tänkta drevet var på 5 kugg mindre än original. Någon som vet hur mycket det påverkar hastigheten vid samma varv?

Nilsson
2010-04-09, 16:49
det som händer e ju bara att hjulet snurrar fortare sen blir det ju så att du öker ju slitaget på lager m m , när det gäller kjedja så är det ganska liten skillnad på kvaliten men sköter du en billig så funkar den bra till vardagligt brukande , jag kör ca 2700 mil på ett drivpacket , och ska du byta så byt hela annars får du bara problem , kedja och drev kommer att slitas på olika sätt

simen
2010-04-09, 18:17
Tyckte d var mycke strul med kedja och drev, smörning och olja på bakfelgen. Mina 3 sista hojar har varit utstyrt med kardan,mycket behaglig byta olja en gång om året,perfeckt for mig. Rart at inte flere mc produsenter har bytat enten til beltdrift eller kardan, men d passar kanskje inte på dom mest sportiga hojarna, själv åker jag på en FJR 1300 och jag menar at den er jo en sportouringmaskin som man kan åka ganska så friskt med.http://hojen.nu

engström67
2010-04-09, 19:35
Nu har vi ju lärt oss lite om hur olika oljor fungerar och att man lugnt kan handla det på Biltema. Men hur är det med kedja?

Min DR 800 bör enligt Biltemas tabell klara sig med en kedja som kostar 600:-. Kollar jag på en annan nätbutik så kostar det ca det dubbla.

Någon som är bra på kedjor?

Hittade dessutom bakdrev som gör det möjligt för mig att dreva upp hojen en aning. De flesta tycks gå åt motsatt håll och dreva ner för att öka busfaktorn.

Själv vill jag kunna cruisa på bekvämt motorvarv i 80-90 vilket jag inte kan på högsta växeln idag. Kan jag hålla den hastigheten med lagom motorvarv på fyran så skulle jag bli glad, och sedan använda femman som den överväxel den är tänkt att vara vid snabbare transport på stora vägar.:)

Har för mig att det tänkta drevet var på 5 kugg mindre än original. Någon som vet hur mycket det påverkar hastigheten vid samma varv?

Det låter ju lite tråkigt,att den går så ryckigt på låga varv,men stånkor brukar vara lite så,men i 80-90.Man är väl lite bortskämd med att kunna glida i 50 på högsta växeln utan protester med kawan,men det var lika med fjr,n jag hade med.Hade jag haft någon sporthoj eller tung touringhoj med kedja så skulle jag absålut köpa den dyra kedjan.

AT-gubben
2010-04-10, 21:36
Har själv en DR Big -92 som jag brummat runt med ett stort antal mil med och min erfarenhet säger att vid ca 90-100 så varvar den ca 4200 på femman. Vilket jag tycker är ganska lagom för det du beskriver. Under 4000 så är det mest ruskningar om man vill dra iväg. Orginal är 15/46 och för vanlig körning tycker jag det fungerar bra. Enligt mitt tycke så är DR Big ganska hög på ettan så om du drevar om så blir den ännu högre.

Jag själv går åt andra hållet då jag använder hojen till grus och stigkörning. Körde den på 4-dagars för ett antal år sedan och hade då 14-52 villket gav mig bra knuff vid starter. Men under sådan körning är man inte i behov av crusingfart. Ska inför denna säsong testa den utväxlingen igen för att kunna se om det ger mer. Men jag har en African för asfaltkörning så jag kan välja hoj för underlaget för dagen:D

Val av kedja är alltid en knivig fråga. Kvalitet kostar och Dr Big käkar kedjor och drev till frukost. Jag kör med Jofrabs satser, med EK O-ring inkl drev kostar ca 1300:- Är nöjd med dom milen jag får ut vilket är under lugn körning ca 1000 mil: Brakar man ut i skogen och gruset så kan det bli ca 800 mil. Men jag byter tidigt innan det händer något dyrt:mad: En så stor encylindrig motor knuffar på ordentligt och då tar drivpaket och däck stryk. Tänk också på att inte bara byta kedja utan också byta dreven.

Sen har Dr Big en annan egenhet och det är att styrlagren snabbt blir slut. Hur fort är svårt att säga men kolla dom med jämna mellanrum och speciellt innan du drar iväg på långtur. Det är inte kul att med full packning försöka få till inspirerad körning i alperna. Jag vet och trots att styrlagerbyte på verkstad i Frankrike kostar minder än bara lagren här hemma här hemma så tar det ett par dagar att fixa där medan hemmameck går på ett par timmar och någon pilsner.

Lycka till med Dr Big. En av dom roligaste hojar jag ägt;D

BIG1
2010-04-10, 21:57
Tackar för synpunkter från en erfaren BIG-broder. Tycker att ett helt drivpaket för 1300:- låter väldigt billigt och bra. Har hört talas om BIG-ens styrlagerproblem förut men inte upplevt något på min ännu.

Vågar jag gissa att du är av den meningen att BIG-en är att föredra i skogen medans AT funkar bättre för touring, eller..?

Du får gärna förklara deras olika styrkor för mig om du vill. Nu skulle jag inte byta min BIG mot en AT men innan jag köpte den så var ju en AT det högsta man kunde önska sig i den vägen.

Molgan
2010-04-11, 03:33
Själv vill jag kunna cruisa på bekvämt motorvarv i 80-90 vilket jag inte kan på högsta växeln idag. Kan jag hålla den hastigheten med lagom motorvarv på fyran så skulle jag bli glad, och sedan använda femman som den överväxel den är tänkt att vara vid snabbare transport på stora vägar.:)
Femman är ingen överväxel på en enstånka och har aldrig varit tänkt att vara, skulle krävas en sjätte eller sjunde växel för det. Jag hade en big och var rätt nöjd med att man kunde ligga och puttra i landsvägsfart och ändå ha lite kraft kvar för att ta sig förbi långtradare. Något som min Tenere saknar. Pröva att dreva ner och se vad du tycker, tror det blir en väldigt tråkig hoj som resultat.

AT-gubben
2010-04-11, 21:35
Tackar för synpunkter från en erfaren BIG-broder. Tycker att ett helt drivpaket för 1300:- låter väldigt billigt och bra. Har hört talas om BIG-ens styrlagerproblem förut men inte upplevt något på min ännu.

Vågar jag gissa att du är av den meningen att BIG-en är att föredra i skogen medans AT funkar bättre för touring, eller..?

Du får gärna förklara deras olika styrkor för mig om du vill. Nu skulle jag inte byta min BIG mot en AT men innan jag köpte den så var ju en AT det högsta man kunde önska sig i den vägen.

Ang. dom olika för och nackdelar mellan dessa hojar är enklast att förklara med ett citat som någon mc-tidning hade för många år sedan då man jämförde dessa två i ett enklare test. Slutklämmen var: (om inte ordagrant) "Africanen är mera åt kostymhållet medan Dr Big är mer blåbyxor" Då jag själv kört bägge på både touringvägar och kostigar så tycker jag att Dr Big har bättre knäslut vid stående körning medan Africanen har mycket mjukare motor med bättre segdragning, speciellt på lägre varv. Men allt är relativt, det är trots allt upp till en själv.

Så var lycklig över din hoj, det finns ingen bättre innan du provkört någon annan:o:p;)