handdator

Visa fullständig version : Intruder



Pinhead
2010-04-08, 22:27
Hejsan, ny på forumet!

Jag tänker köpa en ny hoj i sommar och har fastnat för en Intruder m1800. Nu har jag inte kört hoj på ca 7 år och då var det en Kawasaki zx750.

Som jag har läst om Intrudern så är det en väldigt stor och tung sak att köra omkring med och kanske inte är rekomenderad för en nybörjare eller kanske som jag som inte kört på ett tag?

Tänkte ändå ta chansen att höra mig för lite och kanske någon här på forumet äger en sådan eller kanske vet mycket om just den här modellen som kan berätta lite om den.
Fakta går ju alltid att läsa sig till men det är dom personliga upplevelserna jag vill höra mig för lite om.

Sen så går mina tankar lite så här, om jag köper en mindre modell av Intruder eller kanske ett annat märke så kanske jag ångrar mig att jag inte gick på just den jag fastnat för från första början.
Att det är ett stort kliv från det jag kört tidigare plus att jag inte kört på ett bra tag är jag införstådd i. Kommer även att hoppa på någon kurs när tillfälle ges.

Tack

Mats Liifv
2010-04-08, 22:34
Hej och välkommen hit!

"Bajen-Sam" här på forumet kör en sådan och är aktiv i märkesklubben! Ska prata med honom och be att han skriver lite intryck här i tråden!

Jonas
2010-04-08, 22:59
Välkommen hit! Är säker på att du kommer få kloka synpunkter/intryck här de närmsta dagarna. Inte minst av Bajen-Sam som jag hört ska svara dig imorgon, fredag. Håll oss gärna underrättade om vilken hoj det sen blir som du sitter på i sommar.

Mats Liifv
2010-04-08, 23:20
Som vanligt är det egna provkörningar av tänkbara modeller som gäller för att du ska hitta hojen som passar just dig. Inte sällan kan man bli ganska besviken på någon hoj som man fastnat för, när man väl provkör. Liksom naturligtvis det motsatta, en hoj kan överraska och en modell du inte tänkt på tidigare kan kännas helrätt.

Lycka till i letandet och tveka inte att ställa frågor. Det finns en ganska bred samlad erfarenhet här på forumet om både det ena och det andra!

klaus
2010-04-09, 01:46
vadå stor o tungt :)
köp det du vill ha så slipper du ångra framöver
allt går att lära sig att köra,det är bara ta det varligt i början

erkagn
2010-04-09, 06:28
Ett alternativ är ju en begagnad Warrior. Min kompis hade en sådan och jag upplevde den som lättkörd. Har aldrig provkört Intruder 1800, men har läst den inte är så lättkörd för nybörjare. Men dem har ju en 1500-modell som ser likadan ut. Kanske det vore något?

Bajen-Sam
2010-04-09, 09:04
Tjena Pinhead gillar dit val av hoj. :)

M1800R är en tunghoj som säkert skrämmer många men den är välbalanserad som nya hojar är och vi har tjejer i klubben som klarar att köra den utan problem. Jo kanske det blir problem att backa hojen i nedförslut men det blir det även för mig, gäller bara att planera hur man parkerar.

Kör mässigt är den en skönmaskin tycker jag om jag jämför med min Intruder 1400 som man får brottas betydligt mer med.

Men det är en tunghoj med mycket kraft som man skall ta med sig i kurvor och kunna få stopp på, det får man aldrig glömma och försöka hänga med polarna på sina lättare och smidigare maskiner på en kurvig väg.

Är du inställd på en stor Powercruiser tycker jag du har valt den bästa maskinen där du får den bästa hojen för ett bra pris om du jämför med andra.

Fördelar.
Skall du ha någon med dig där bak är det rätt maskin.
Du sitter bra så den är bra även för längre turer.
Bromsar av världsklass.
Attityd.
Finns nu mycket delar att köpa om du vill bygga om och modda.
Du kommer äga vid rödljusen.
Underbar i ballanserat tempo på kurvigavägar.
Ett monster på rakorna.

Nackdelar.
Inga ABS bromsar ( Ännu)
Kopplingen rasa för en på del tidigare årgångarna. (Suzuki böt dock ut dessa gratis.)
Ingen knäskraparmaskin på slingerbulten.

Köper du rekommenderar jag dig att gå med i M1800Riders Sweden, finns hur mycket kunskap om hojen som helst. Meckråd, meckhjälp, gruppköp och vänner med samma hoj.

http://www.m1800riders.com

Ett bra forum från USA där hojen heter M109R.

http://www.m109riders.com

Bjuder på ett litet bildspel från M1800Riders årsmöte förra året.

http://www.youtube.com/watch?v=t38UGRX6zKk

Mvh Bajen-Sam.

erkagn
2010-04-09, 10:09
I tidningen Motorrad har de gjort ett 5000-mila-test. Tror de hade lyckats bromsa omkull den under det testet och de skyllde detta på att frambromsen var okänslig.

Pinhead
2010-04-09, 20:01
Tack för alla som svarat och stort tack Bajen-Sam för länkar mm.

Nu är det så att jag och en polare har varit och testat en M1800 och det gick riktigt bra! Allt jag egentligen behöver säga är att jag hade ett smile öra till öra haha.

Jag sitter otroligt bra i den. Kändes perfekt för både ben och armar. Vad som jag blev lite förvånad över eller rättare sagt blev en liten adrenalin kick var hur snabbt och starkt den svarade på gasen fastän den är så stor och tung.

Om jag ska säga något som jag uppfattade som negativt var att jag kände av tyngden och kom lite i obalans vid väldigt låg hastighet. Det är nog träning som gäller där förmodligen. Kan väl säga att det inte fick mig att se mig om efter andra modeller!

Hela vintern har jag och polarn snackat om att skaffa nya mc. Nu har det gått så långt att vi idag har beställt två st -09, jag valde R2 modellen för jag tycker om den annorlunda lyktan fram.
Ja vet, snabbt beslut men vi fick ett väldigt bra pris och säsongen börjar nu! Och vi båda ville ha nya som vi kan köra in själv! :D

Orkar inte en sommar till med MC abstinens!

Vi får väl ta och kika in på M1800Riders Sweden senare då :cool:

erkagn
2010-04-09, 20:18
Grattis till hojköpet! Suzuki har ju bra priser på sina hojar oxå jämfört med svindyra Yamaha.

Mats Liifv
2010-04-09, 22:28
Grattis till hojköpet, du blir säkert nöjd och får en fin sommar.

Det som kändes ovant för mig när jag testade en var svårigheten att moderera gaspådraget. Var på något sätt antingen av eller på. Insprutningen fungerade på ett helt annat sätt än förgasare där man lättare kan finlira med gasen. Är mycket av en vanesak dock och efter ett tag har man vant sig och anpassat sig till tekniken.

Gibson
2010-04-09, 22:41
Grattis, Ny hoj=skoj.:D:D:D;)

Bajen-Sam
2010-04-10, 15:05
Grattis Pinhead. :)