handdator

Visa fullständig version : Så kan du resa din hoj efter vurpa



Mats Liifv
2010-04-07, 09:33
Här (http://www.youtube.com/watch?v=UZ6_2VqSHBw&feature=player_embedded) kan du se en av de tekniker som man kan använda för att resa upp en hoj som vält. En kunskap man brukar kunna ha nytta av någon gång per säsong. Förhoppningsvis är det inte din egen hoj som vält.

Figurehead
2010-04-07, 11:11
Tufft! Varför är det alltid dom mest självklara teknikerna man INTE använder, när det är dom som oftast funkar bäst? =)

Jåke
2010-04-07, 11:22
Tufft! Varför är det alltid dom mest självklara teknikerna man INTE använder, när det är dom som oftast funkar bäst? =)
För att den första tanke de allra flesta har är "jag kan inte"?

:)

Det var kul att träna på detta på tjejkurserna. Alla kunde när de fick rätt teknik (kul att se 160 cm tjej/kvinna ställa en GSX750F som lagts ner), men de allra flesta sade före att de inte kunde/orkade. Kanske för att man låser sig vid att hojen ska "lyftas" och den väger ju flera hundra kilo...

Gawriel
2010-04-07, 12:15
hur gör man om den tappas på andra sidan? :)

Molgan
2010-04-07, 12:25
hur gör man om den tappas på andra sidan? :)
Då får du välta över den på rätt sida först innan du lyfter. :p

Jåke
2010-04-07, 12:27
Flyttar stödet.

veteranmc
2010-04-07, 15:23
har ni sånna problem har ni för tunga motorcyklar mina har jag inga sånna problem med väger bara ca 75kg. dom lyfter man lätt

Gawriel
2010-04-08, 08:14
har ni sånna problem har ni för tunga motorcyklar mina har jag inga sånna problem med väger bara ca 75kg. dom lyfter man lätt
ja, men du kör ju moppe... :D

Mc-Bosse
2010-04-08, 08:23
Verkar ju simpelt. Ska praktisera detta nästa gång jag ligger där och skräpar på asfalten. :D

veteranmc
2010-04-08, 09:43
ja, men du kör ju moppe... :D

:D nä jag kör motorcykel från den tiden då inte folk var så stressade, nu har man tydligen bråttom å ska ha stora motorer å tunga motorcyklar :D :D :D

DearHunter
2010-04-08, 09:49
Ähh.....teknik att lyfta hoj...va é dé för larv...
Man har väl stora biceps och viljestyrka.. Har inte ni det? :D

Det är kraft, envishet och oartikulerade stridsrop som räknas. Färgen i ansiktet ska tävla med Stockholms trafiksignaler, det ska osa svavel och knaka i alla leder som kastanjetter. Åderbrocken skola ploppa fram som kalle-anka bulor. Kvinnor och barn ska fly i förskräckelse och en doft av nygödslad åker och pappersbruk ska sprida sig på parkeringen.

Så gör en äkta man och det är rätta takter det!

Går ni omkring i rosa plysch där hemma eller? :D

Danne
2010-04-08, 10:52
Bra jämförelse...;D;D;D

Mats Liifv
2010-04-08, 12:02
Ähh.....teknik att lyfta hoj...va é dé för larv...
Man har väl stora biceps och viljestyrka.. Har inte ni det? :D

Det är kraft, envishet och oartikulerade stridsrop som räknas. Färgen i ansiktet ska tävla med Stockholms trafiksignaler, det ska osa svavel och knaka i alla leder som kastanjetter. Åderbrocken skola ploppa fram som kalle-anka bulor. Kvinnor och barn ska fly i förskräckelse och en doft av nygödslad åker och pappersbruk ska sprida sig på parkeringen.

Så gör en äkta man och det är rätta takter det!

Går ni omkring i rosa plysch där hemma eller? :D

Om du ställer upp som instruktör så kanske vi kan lägga ut en ny film, om hur det verkligen ska gå till.....? ;D

Mc-Bosse
2010-04-08, 12:21
Ähh.....teknik att lyfta hoj...va é dé för larv...
Man har väl stora biceps och viljestyrka.. Har inte ni det? :D

Det är kraft, envishet och oartikulerade stridsrop som räknas. Färgen i ansiktet ska tävla med Stockholms trafiksignaler, det ska osa svavel och knaka i alla leder som kastanjetter. Åderbrocken skola ploppa fram som kalle-anka bulor. Kvinnor och barn ska fly i förskräckelse och en doft av nygödslad åker och pappersbruk ska sprida sig på parkeringen.

Så gör en äkta man och det är rätta takter det!

Går ni omkring i rosa plysch där hemma eller? :D

Nä jag tycker inte om färgen rosa. :D

Mats Liifv
2010-04-08, 12:26
Nä jag tycker inte om färgen rosa. :D

Inte jag heller, kör med blå plysch.... ;)

sara
2010-04-08, 12:31
Det är kraft, envishet och oartikulerade stridsrop som räknas. Färgen i ansiktet ska tävla med Stockholms trafiksignaler, det ska osa svavel och knaka i alla leder som kastanjetter. Åderbrocken skola ploppa fram som kalle-anka bulor. Kvinnor och barn ska fly i förskräckelse och en doft av nygödslad åker och pappersbruk ska sprida sig på parkeringen.

Ha, shit va bra skrivet! =)

Ang. tekniken; ska verkligen prova det där nästa gång det behövs. Helt omöjligt för mig att få upp skräpet genom att lyfta med armarna.

Nina
2010-04-08, 12:34
med Stockholms trafiksignaler, det ska osa svavel och knaka i alla leder som kastanjetter. Åderbrocken skola ploppa fram som kalle-anka bulor. Kvinnor och barn ska fly i förskräckelse och en doft av nygödslad åker och pappersbruk ska sprida sig på parkeringen.

:D :D :D :D Du är såååå rolig du med dina fyndiga kommentarer!

Mats Liifv
2010-04-08, 12:47
Ha, shit va bra skrivet! =)

Ang. tekniken; ska verkligen prova det där nästa gång det behövs. Helt omöjligt för mig att få upp skräpet genom att lyfta med armarna.

Brukar bara leda till skador, benen är mycket starkare och därmed effektivare!

ellie
2010-04-15, 21:19
Här (http://www.youtube.com/watch?v=UZ6_2VqSHBw&feature=player_embedded) kan du se en av de tekniker som man kan använda för att resa upp en hoj som vält. En kunskap man brukar kunna ha nytta av någon gång per säsong. Förhoppningsvis är det inte din egen hoj som vält.

TACK! Det ska jag också prova om det behövs! =) Det är ju möjligt, det trodde jag aldrig:eek:

DearHunter
2010-04-15, 22:58
Annars så är det bara å ropa efter en man. Glöm inte att bjuda på middag som tack!

Hörrni tjejjer. Här har ni den bästa karlslokfällan. Vaddå tappa servetter?
Lägg ner hojen försiktigt och titta med fuktiga ögon på den utvalde.. ;)
Jag skulle inte tveka en sekund med att hjälpa. Vaddå lättfångad....he, he ;D

Jan-Olov
2010-04-16, 07:24
Annars så är det bara å ropa efter en man. Glöm inte att bjuda på middag som tack!

Hörrni tjejjer. Här har ni den bästa karlslokfällan. Vaddå tappa servetter?
Lägg ner hojen försiktigt och titta med fuktiga ögon på den utvalde.. ;)
Jag skulle inte tveka en sekund med att hjälpa. Vaddå lättfångad....he, he ;D
Män tänk på hur pinsamt om du kaxigt lovar att hjälpa och sedan inte reder ut det.

DearHunter
2010-04-16, 08:50
Män tänk på hur pinsamt om du kaxigt lovar att hjälp och sedan inte reder ut det.

Då lägger Du ner hojen försiktigt på ditt ben så att det ser ut som om Du klämmer dig och säger med lugn röst:

Sablar, nu tror jag att jag bröt benet. Har Du alvedon? :D

Thurman
2014-06-12, 19:19
Hej, tar upp den här tråden igen. Jag har läst och sett om alla tekniker för att lyfta en hoj på forum och youtube. Men om man ändå inte orkar, finns det något hjälpverktyg eller annan innovation man kan använda? Jag har funderat på någon slags hävstång man kunde fästa i höjd med motorn. Hävstången kunde på något smidigt sätt fästas längs med hojen när man kör. Någon som har en bättre idé? Jag har en TDM 900 som trots att den är lätt i sin klass, ändå känns för tung för mig om jag skulle behöva resa den.

Jåke
2014-06-12, 20:07
Har inte hört om nåt sånt, men om en tunn tjej på 1,60 kan resa en relativt otymplig 750 från början på 90-talet så tror jag de allra flesta som är relativt fysiskt friska fixar en TDM. Går det absolut inte, så är en domkraft knappast när man har under sadeln ändå.

En hävstång är dessutom helt värdelös om man inte har en pivotpunkt att bryta den runt, och den lilla bit man eventuellt skulle kunna lyfta är långt ifrån att få upp hojen. Speciell som man står i andra änden av en hävstång...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Olle Å
2014-06-12, 20:17
Här (http://www.youtube.com/watch?v=UZ6_2VqSHBw&feature=player_embedded) kan du se en av de tekniker som man kan använda för att resa upp en hoj som vält. En kunskap man brukar kunna ha nytta av någon gång per säsong. Förhoppningsvis är det inte din egen hoj som vält.

Hm, har lite fundering om hur lyfta en Varadero som ligger på vänster sida, nytankad som dessutom saknar motorbågar och det är lerigt?:mad::mad::mad:

Thurman
2014-06-12, 20:36
En hävstång är dessutom helt värdelös om man inte har en pivotpunkt att bryta den runt, och den lilla bit man eventuellt skulle kunna lyfta är långt ifrån att få upp hojen. Speciell som man står i andra änden av en hävstång...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Stången är tänkt att fästas någonstans vid motorn och ta stöd mot tanken. Pivot-punkten blir då hjulens kontakt med marken. Även en kort stång skulle då minska den behövliga lyftkraften betydligt. Dessutom finns ju inga bra grepp-punkter annat än styret. Jag tänker mig ett lätt men kraftigt Al-rör som monteras längs med hojen på så sätt att det även går att lossa om hojen ligger på rörets sida. En metallögla monterad nere på motorn eller på motorbågen borde duga som nedre fästpunkt.

Jan-Olov
2014-06-12, 21:56
Bästa hjälpen är nog att försöka lyfta mens du är förbannad och adrenalinet flödar sedan är det kört.