handdator

Visa fullständig version : SMC startar ny kampanj för säkrare motorcyklister



pewa
2010-04-05, 10:49
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/seoss.jpg

SMC startar ny kampanj för säkrare motorcyklister
Hälften av de motorcyklister som omkommer i trafiken gör det i kollision med ett
annat fordon och de flesta av dessa olyckor sker i korsningar.

För att sprida kunskap kring detta och på sikt minska antalet olyckor startar SMC
nu en kampanj med namnet "Se Oss".

SMC kommer sprida information både till motorcyklister, väghållare, media och
andra intresserade. Syftet är att öka kunskaperna om problemet och därmed bidra
till att minska kollisioner mellan motorcyklister och andra trafikanter.

Uppdateringar och mer information hittas via SMC's hemsida (http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6859)

Gurrag
2010-04-06, 21:46
bra initiativ!!
Nyttig och läsvärd information.

Nilsson
2010-04-06, 21:48
detta e ju inget nytt , detta startade i skåne för ca 2-3 år sedan men då i cmmc regi

GeCe
2010-04-07, 22:18
:) Bra att det finns några som vill göra sig besvär att försöka göra något som är bra för alla mc-åkare!

Mats Liifv
2010-04-07, 23:06
:) Bra att det finns några som vill göra sig besvär att försöka göra något som är bra för alla mc-åkare!

Absolut, alla initiativ är välkomna och av godo!

Ironhorse
2010-04-08, 06:21
Jag tycker det är bra. Hoppas att folk tar detta till sig.

Ingemar
2010-04-08, 06:47
SMC och Vägverket hade en sån kampanj för c:a 15 år sen .Det skickades bl.a. ut dekaler ( ett öga ) som man uppmanades sätta upp på passande platser. Det var väl inget som gjorde att bilisterna visade mer hänsyn men visst är det viktigt att påpeka att vi faktiskt finns.

>:( Min misstro till bilister är orubblig.

Linnex
2010-04-08, 07:54
Är det någon som vet om det finns statistik på motorcyklister som är klädda i synliga respektive mörka kläder och som har varit i olycka med annat fordon?

GeCe
2010-04-11, 21:13
Är det någon som vet om det finns statistik på motorcyklister som är klädda i synliga respektive mörka kläder och som har varit i olycka med annat fordon?

Om det funnits borde det finnas med på SMC:s hemsida men kan inte se någon sådan statistik.
Därmot finns det utländska undersökningar som visat att klädval, fluorescerande västar och ljus hjälm var bra. Stämmer med min egen erfarenhet också. :)