handdator

Visa fullständig version : Besiktning



pea_72
2010-04-03, 23:14
Jag skall besiktiga min ena hoj (XJ 600) på fredag tänkte jag. Nu är jag ju nybörjare vad gäller detta...så jag undrar bara vad de kollar och framför allt vad jag kan kolla själv först så man inte står där med onödiga plumpar i protokollet.

Gert
2010-04-03, 23:18
Belysningen är ju alltid retfullt om man får anmärkning på, men annars är det i stort som på en bil med att bromsar är ok och inget oljeläkage förekommer.

Mats Liifv
2010-04-03, 23:20
Jag skall besiktiga min ena hoj (XJ 600) på fredag tänkte jag. Nu är jag ju nybörjare vad gäller detta...så jag undrar bara vad de kollar och framför allt vad jag kan kolla själv först så man inte står där med onödiga plumpar i protokollet.

Enkla saker att kolla är att däcken är justa, att signalhornet fungerar samt att alla lampor funkar. Glöm inte bromsljus för både hand och fot!
En annan onödig sak att missa är att du måste ha en röd reflex baktill. Går utmärkt att fästa på lämpligt sätt, så att den går att ta bort efteråt om man vill, i nederkant på registreringsskylten.

pea_72
2010-04-03, 23:31
och inget oljeläkage förekommer.

Det är ju en rätt gammal cyckel och det är lite olja här och var på motorn...räknas det som att den läcker...det rinner ju inte eller så...tänkte om jag tvättar den så syns det ju inte ialf. :)

Gert
2010-04-03, 23:35
Det ska nog se ut som om det läcker på "riktigt" för att man ska få ett påpekande, den uppfattningen har jag fått iaf. Det är ju mest framgaffeln som brukar läcka och få anm.

Mats Liifv
2010-04-03, 23:35
Det är ju en rätt gammal cyckel och det är lite olja här och var på motorn...räknas det som att den läcker...det rinner ju inte eller så...tänkte om jag tvättar den så syns det ju inte ialf. :)

Besiktningen bryr sig inte om annat än trafiksäkerhetsdetaljer så du behöver inte vara orolig för om motorn är lite oljig. Tvätta dock gärna hojen så att den gör ett bättre intryck, det är naturligtvis aldrig fel.

pea_72
2010-04-03, 23:39
Tack för tipsen. :)

Gert
2010-04-04, 07:34
Besiktningen bryr sig inte om annat än trafiksäkerhetsdetaljer så du behöver inte vara orolig för om motorn är lite oljig. Tvätta dock gärna hojen så att den gör ett bättre intryck, det är naturligtvis aldrig fel.

Jo faktiskt så gör dom även nerslag på läckande motorer, växellådor och gaffelben. Dom är väl en miljöaspekt också i deras tänkande nuförtiden.
I besiktnings papperna på Uralen som jag köpte precis har den fått anmärkning på läckande gaffelben på en tidigare kontroll, jag vet även att en på jobbet fick anmärkning på sin bil där motorn läckte olja. Men som jag skrev så ska den nog läcka och inte bara vara smord.

Mats Liifv
2010-04-04, 09:22
Jo faktiskt så gör dom även nerslag på läckande motorer, växellådor och gaffelben. Dom är väl en miljöaspekt också i deras tänkande nuförtiden.
I besiktnings papperna på Uralen som jag köpte precis har den fått anmärkning på läckande gaffelben på en tidigare kontroll, jag vet även att en på jobbet fick anmärkning på sin bil där motorn läckte olja. Men som jag skrev så ska den nog läcka och inte bara vara smord.

Om det fuktar lite kring packboxarna på gaffelbenen är det nog ingen fara, däremot kan förfallet gått så sångt att oljan rinner ner efter gaffelbenet och ner i bromsok och hamnar på skivorna. Då får man nerslag eftersom det är rent farligt med olja på skivorna. Gissningsvis var det vad som hänt med din Ural.

I normalfallet tror jag inte pea_72 eller någon annan behöver oroa sig över just oljeläckagefrågan. Om det är så illa att oljan formligen rinner ur motorn är nog resten av hojen också i ett sådant skick att den ändå inte klarar sig igenom. Har sett en del gamla Triumph och andra engelska hojar som varit i sådant risigt skick när dom kommit till besiktningen. Där verkar det vara ett ständigt pågående oljebyte, man byter aldrig utan fyller bara på allteftersom den gamla oljan rinner ut. ;D

erkagn
2010-04-04, 15:20
Om du har bytt ljuddämpare så kan dem vara kinkiga. Men på en liten och gammal 4-cylindrig hoj tror jag dem inte bryr sig så mycket.

Guzzi-Leif
2010-04-04, 15:48
Det mesta de gör, kollar jag noggrannare åtminstone en gång per månad men en sak gör de som jag är väldigt glad för: De spinner framhjulet i hyfsad speed och upptäcker därmed lagerfel i ett tidigt skede.
Sliten kedja/drev samt glapp i hjul-, sving- o styrlager hör också till kontrollpunkterna (även om just glapp i svinglagren möjligen kan upptäckas med ryck/slit på en moped...).

veteranmc
2010-04-05, 18:41
gör som jag köp en motorcykel från 1950 eller äldre så är besiktningen ett minne blott. man behöver inte åka dit

veteranmc
2010-04-05, 18:44
[QUOTE=Mats Liifv;34931]Om det fuktar lite kring packboxarna på gaffelbenen är det nog ingen fara, däremot kan förfallet gått så sångt att oljan rinner ner efter gaffelbenet och ner i bromsok och hamnar på skivorna. Då får man nerslag eftersom det är rent farligt med olja på skivorna. Gissningsvis var det vad som hänt med din Ural.

I normalfallet tror jag inte pea_72 eller någon annan behöver oroa sig över just oljeläckagefrågan. Om det är så illa att oljan formligen rinner ur motorn är nog resten av hojen också i ett sådant skick att den ändå inte klarar sig igenom. Har sett en del gamla Triumph och andra engelska hojar som varit i sådant risigt skick när dom kommit till besiktningen. Där verkar det vara ett ständigt pågående oljebyte, man byter aldrig utan fyller bara på allteftersom den gamla oljan rinner ut. ;D[/QUOTE

vill bara påpeka en sak: gamla engelska motorcyklar läcker inte olja dom pissar bara in sitt revir:D

Mc-Bosse
2010-04-05, 20:20
Ang oljeläckage och anmärkning beror det i hög grad på besikningsmannen/kvinnan. Jag kom in på ombesiktining av en äldre Saab 900 en gång. Felet var inte något oljeläckage utan en spindelled. Den var ok för den var ny men när han såg att det var lite oljigt på motorns undersida så började han att mummla att så här ska det inte vara och började knappa på sin lilla handdator. Först efter mina vilda protester om att det inte var anmärkning på detta vid huvudbesiktningen så slutade han att knappa på datorn och lät det passera. Hade jag inte sagt något hade jag fått en ombesiktning till.

Tvätta bort synligt oljespill. Det är mitt tips.