handdator

Visa fullständig version : Ruttplanering Lofoten



RobbeS
2010-04-02, 15:34
Sitter och grovplanerar en tur till Lofoten i Juni och undrar hur många mil som är rimlig att köra på fyra dagar.
Jag startar i Kalix och kommer att sträckköra via Arjeplog till Bodö där jag tänkte övernatta, total sträcka ca 57 mil. Sen blir det färjan över till Moskenes.
Övernattning två nätter på Lofoten där Harstad redan är bestämd som ett alternativ. Var det andra blir vet jag inte.
Sista övernattningen blir på turiststationen i Abisko och sista dagen åter hem till Kalix.

Total sträcka ca 200 mil där ungefär 80 mil är ren trasportsträcka i Sverige.

Låter detta rimligt eller har jag tagit i för mycket?

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&msa=0&msid=106129601110443118931.00048320e4c3f16186c8b&ll=67.449657,18.061523&spn=4.657499,18.852539&z=6

Mats Liifv
2010-04-02, 16:37
Alltid svårt att veta vad var och en klarar av, men jag tror inte att du tagit i för mycket. Verkar fullt rimligt i mina ögon. Vad man får tänka på är att milen i Norge nästan alltid tar längre tid än man är van vid hemifrån. Ofta smala, krokiga vägar med låga hastigheter.

Känns som en bra början på "touringkarriären"!

V Saarela
2010-04-02, 17:13
Jag körde från Boden(7 mil från Kalix) via Abisko och Riksgränsen över dan ända ner till Å i Lofoten....och hann köra även en bit tillbaka också. Går lite sakta längst ner på Lofoten, mycket 60 skyltat där.

Dvs, fyra dagar är ganska gott om tid.

Gibson
2010-04-02, 17:27
Jag tycker att det låter helt ok, inte för långa dagetapper.;)

Danne
2010-04-02, 18:55
Det ska inte vara några problem, jag körde i somras Stockholm - Överkalix - Åbo - Stockholm = 240 mil på 4 dagar. När jag hoppade av hojen i Stockholm kände jag att 100 mil till inte skulle ha varit några problem...

Vilken typ av hoj man kör har nog en viss betydelse vid långresor.


Danne

Mats Liifv
2010-04-02, 19:37
Vilken typ av hoj man kör har nog en viss betydelse vid långresor.


Med tanke på vilken milslukare av rang som ska vara färdkamrat kommer det att vara "en promenad i parken" för RobbeS.

För min del är det inte något märkvärdigt att köra dagsetapper på 75-80 mil, snarare helt normalt. Räknar med att köra från Hamburg och upp till Stockholm i en etapp i sommar. Gissar att det ligger kring 110-120 mil.

Danne
2010-04-02, 19:54
Tilläggas kan att jag körde från Sundsvall - Överkalix - Åbo i ett sträck ca 140 mil, från ena dan kl 10 till nästa dag kl 14.00 med några stopp för tankning, äta och fika.

När man kör själv bestämmer man tempot och då är det bara att köra, sen får man inte ha för bråttom då missar man ju en massa trevliga små ställen efter vägen.

Danne

Mats Liifv
2010-04-02, 20:18
Tilläggas kan att jag körde från Sundsvall - Överkalix - Åbo i ett sträck ca 140 mil, från ena dan kl 10 på förmiddagen till nästa dag kl 14.00 med några stopp för tankning, äta och fika.
DANNE

Testa på en IronButt Danne, du verkar vara av det "rätta virket"! ;)

Danne
2010-04-02, 20:20
;
Testa på en IronButt Danne, du verkar vara av det "rätta virket"! ;)

Vad är IronButt? Det låter jul....

http://www.ironbutt.se/ eller ?:p

Mats Liifv
2010-04-02, 20:21
Går lite sakta längst ner på Lofoten, mycket 60 skyltat där.


Smart att respektera hastighetsbegränsningarna i Norge, dryga böter väntar "syndare"!

Mats Liifv
2010-04-02, 20:30
Precis rätt sida Danne!

Läs på om vad som gäller och testa dig själv genom att försöka genomföra en resa. Inte så märkvärdigt som det kanske kan verka. Har genomfört två godkända resor själv. Vi är inte så jättemånga svenskar ännu som genomfört "Mandomsprovet". Det var bara en före mig. Läste om honom i någon MC-tidning och tänkte "Det där klarar nog jag också!" Blev bara "tvungen" att testa, och visst det gick bra!

Danne
2010-04-02, 20:45
Precis rätt sida Danne!

Läs på om vad som gäller och testa dig själv genom att försöka genomföra en resa. Inte så märkvärdigt som det kanske kan verka. Har genomfört två godkända resor själv. Vi är inte så jättemånga svenskar ännu som genomfört "Mandomsprovet". Det var bara en före mig. Läste om honom i någon MC-tidning och tänkte "Det där klarar nog jag också!" Blev bara "tvungen" att testa, och visst det gick bra!

Låter som en bra utmaning, dock strävar jag inte efter att köra så långt som möjligt på mina semesterresor/hojturer utan bara köra dit jag vill och stanna när jag känner för det. Ibland blir korta svängar ibland längre, det beror mycket på dagsformen.

Men visst - det är bra med utmaningar!


Danne

Mats Liifv
2010-04-02, 21:04
Låter som en bra utmaning, dock strävar jag inte efter att köra så långt som möjligt på mina semesterresor/hojturer utan bara köra dit jag vill och stanna när jag känner för det. Ibland blir korta svängar ibland längre, det beror mycket på dagsformen.

Men visst - det är bra med utmaningar!

Danne

Håller med dig, det är absolut inget självändamål att åka så långt som möjligt. Bara kul att anta som en utmaning någon gång! Gillar dock att köra så det blir ofta ganska långa svängar för min del. "Det är vägen som är mödan värd..."

Danne
2010-04-02, 21:19
Håller med dig, det är absolut inget självändamål att åka så långt som möjligt. Bara kul att anta som en utmaning någon gång! Gillar dock att köra så det blir ofta ganska långa svängar för min del. "Det är vägen som är mödan värd..."

Ja man vill ju se var alla vägar tar slut.....

Danne

Mats Liifv
2010-04-02, 21:49
Ja man vill ju se var alla vägar tar slut.....

Danne

Dom lär bära till Rom, har jag hört....;)

Danne
2010-04-02, 21:57
Dom lär bära till Rom, har jag hört....;)

En och annan väg bär nog till Rom men inte alla - jag vet en väg i Tyresö som slutar där.....;D;D;D;D;D

Danne

RobbeS
2010-04-03, 04:23
Tack för tipsen. Själva sträckan är nog inget problem då jag mest kör bil hela dagarna i jobbet. Däremot är det nog lite skillnad att köra mc. Tidigare körde jag bara kortare sträckor med Transalpen som jag upplevde som en bra touringhoj bara man inte körde för långt.
Nu är ju detta bara en grovplanering och jag tänker ta dagen som den kommer då jag väl kommit iväg.
Tyvärr har vi här uppe en nackdel var vi än ska och det är transportsträckor. Säga vad man vill om Norrland men naturen är lite enahanda runt våra vägar och blir lätt tråkiga om man kör där mest varje dag.

V Saarela
2010-04-03, 05:58
Tack för tipsen. Själva sträckan är nog inget problem då jag mest kör bil hela dagarna i jobbet. Däremot är det nog lite skillnad att köra mc. Tidigare körde jag bara kortare sträckor med Transalpen som jag upplevde som en bra touringhoj bara man inte körde för långt.
Nu är ju detta bara en grovplanering och jag tänker ta dagen som den kommer då jag väl kommit iväg.
Tyvärr har vi här uppe en nackdel var vi än ska och det är transportsträckor. Säga vad man vill om Norrland men naturen är lite enahanda runt våra vägar och blir lätt tråkiga om man kör där mest varje dag.

Precis, men vi lever ju mitt i detta. Sörlänningarna och inte minst europeerna tycker det är helt otroligt. Så är det nog också. Jag brukar stanna till på nån parkeringsficka vid dom svenska fjällvärldenna. Bara glo runt, lyssna på tystheten och känna en ödmjukhet inför hur små på korden vi är egentligen.

Om jag nu fattat rätt din routeplan:
Din routeplanering är inte direkt bra. 4 timmar båt och inklusive detta så har du ju gott om tid med två dagar att lulla runt på öarna.
Däremot faller det hela med att du nästsista dagen har Harstad som övernattning. Harstad-Abisko är väl bara ca 15-20 mil.

RobbeS
2010-04-04, 00:50
Precis, men vi lever ju mitt i detta. Sörlänningarna och inte minst europeerna tycker det är helt otroligt. Så är det nog också. Jag brukar stanna till på nån parkeringsficka vid dom svenska fjällvärldenna. Bara glo runt, lyssna på tystheten och känna en ödmjukhet inför hur små på korden vi är egentligen.

Om jag nu fattat rätt din routeplan:
Din routeplanering är inte direkt bra. 4 timmar båt och inklusive detta så har du ju gott om tid med två dagar att lulla runt på öarna.
Däremot faller det hela med att du nästsista dagen har Harstad som övernattning. Harstad-Abisko är väl bara ca 15-20 mil.

Jo, norrland är vackert och väl värt att se. Ett tips för "sörlänningarna" är att köra älvdalarna kring de stora norrlandsälvarna Kalix älv och Torneå älv nattetid runt midsommar. Ljuset på natten är speciellt och höjer upplevelsen ganska mycket.
Gällande ruttplaneringen så la jag in en natt i Harstad för att dan efter besöka Narvik och sen åka en sväng mot Tysfjord innan jag åker mot Abisko. Ska försöka hinna upp på Nuolja också och se midnattssolen därifrån. Har bara varit där vintertid.

RobbeS
2010-04-04, 23:20
Har reviderat planen efter tips från Vsaarela. Skippar färjan Bodö - Moskenes och kör till Narvik och vidare ut på Lofoten istället. Övernattar när jag blir trött och hittar lämpligt boende. Man ska nog inte överplaner resorna för det blir ändå i slutändan alltid ändringar...

V Saarela
2010-04-05, 05:40
Har reviderat planen efter tips från Vsaarela. Skippar färjan Bodö - Moskenes och kör till Narvik och vidare ut på Lofoten istället. Övernattar när jag blir trött och hittar lämpligt boende. Man ska nog inte överplaner resorna för det blir ändå i slutändan alltid ändringar...

Låter vettigare. Planera är overkill, men och andra sidan.....finns en tjusning i ändrade planer också :)
I Juni har ju inte den stora turistmassan invaderat ännu.

Finns en färja mellan Skutvik och Svolvaer. Den tar halva tiden mot Bodöfärjan. E6:an i Norge är ju dessutom ganska trevligt vägavsnitt.