handdator

Visa fullständig version : Inget krom på motorcyklar 2012



pewa
2010-04-01, 07:43
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/krom.jpg
Obs! April-skämt :)

Krom förbjuds på nya motorcyklar 2012
EU's organ för miljö- och hälsofrågor har beslutat att förbjuda krom inom fordons-
industrin från och med 1:a januari 2012. Äldre motorcyklar med kromdetaljer
kommer även i framtiden vara tillåtna.

Förbudet kommer att gälla all användning av krom, ett ämne som ofta används
som finish-yta på motordetaljer, ramar, utblås, lyktor osv.

Enligt Jerzy Buzek, talesman för fordonsfrågor, beskrivs krom inom olycksstatistiken
som "den tysta mördaren". Kromet på framförallt glidarhojar distraherar lätt andra
trafikanter vilket drar uppmärksamheten från trafiken och får tragiska olyckor till
följd. Att förbjuda krom på motorcyklar beräknas rädda lika många liv som
införandet av vajerräcken gjort.

Bil- och MC-industrin jobbar sedan tidigare på ett säkrare alternativ till kromet,
men i dagsläget ställer sig många tillverkare skeptiska till förbudet och tycker det
är förhastat.

Så dagens tips till alla krom-fantaster blir att köp hoj innan 2012, sen är det slut
på blänkandet.

Läs mer på http://europa.eu/pol/env/index_sv.htm

DearHunter
2010-04-01, 08:40
Äntligen! :D

Hörde även att trafikverket ska bygga mer nerförsbackar för att spara energi åt oss trafikanter... ;)
och att man ska använda sig av luftmotståndet för att driva små vindkraftverk som man sätter på styret.

Om det är varmt så kan man reversera strömmen och då får man en fläkt. Fläkten gör så att man inte behöver köra så fort heller för att känna blås. På så sätt sparar man också på bensin och därmed energi eftersom man sänker hastigheten. Och för att det ska gå lättare för motorn så rekommenderar trafikverket man att alltid ska köra på ettans växel.

Allt detta får man lära sig i den nya obligatoriska miljöutbildningen för mc. Miljö 1 á 5600 SEK.
Kursen kan bokas via mig. Spelar ingen roll om Du är brunett eller blondin. Du kommer att få en kram ändå :)

simen
2010-04-01, 08:45
Jo du Pewa:p e d inte 1a april i dag??:)

Ove
2010-04-01, 08:47
Äntligen! :D

:D Instämmer! Jag har länge hävdat att krom på MC är en riktig skit. Vill man glittra finns det bättre alternativ. Guld kanske? :cool:

Chappy
2010-04-01, 08:48
Vajert, men det räcker inte.

leffa
2010-04-01, 09:11
hahahaha 1 april:)

erkagn
2010-04-01, 09:51
Fast det ligger nog lite i det aprilskämtet, eller hur? Tycker se en trend när de gäller glidarhojar att det ska vara mattsvart istället för crome. Bland annat såg jag reklambild på Yamaha 1900 som hade svart framgaffel istället för cromad som min kompis har...

räven
2010-04-01, 11:37
Massa sådana "solkatter" i kromet som kan blända medtrafikanter. I trafiksäkerhetsaspekt ett korekt beslut.

DearHunter
2010-04-01, 13:26
Här har vi en till, men det är inget aprilskämt:

http://www.hammacher.com/Product/78387?promo=Category-NewArrivals&catid=60
;D

veteranmc
2010-04-05, 08:52
man ska inte ha crom på motorcyklarna
crom=arbete ( måste putsas)
arbete=mindre motorcykelåkning

Olle Å
2010-04-15, 17:16
Mycket bra. Krom behövs ju icke. Nackdelen är ju vad kromnissarna skall syssla med sedan