handdator

Visa fullständig version : Bränsleblandning förgasare



Linnex
2010-03-30, 15:38
Hur kontrollerar man bränsleblandningen när det finns flera förgasare på en motorcykel?
Alltså inte synken...

Det gäller min Kawasaki 750 GT från -83. Fyra förgasare, fyra cylindrar, två pipor.

CO-mätare finns i garaget sedan Volvo 240/740-tiden... med på dessa fanns det bara en förgasare.

DearHunter
2010-03-30, 19:48
Hur kontrollerar man bränsleblandningen när det finns flera förgasare på en motorcykel?
Alltså inte synken...

Det gäller min Kawasaki 750 GT från -83. Fyra förgasare, fyra cylindrar, två pipor.

CO-mätare finns i garaget sedan Volvo 240/740-tiden... med på dessa fanns det bara en förgasare.

Köpte en sådan:

http://www.carbtune.co.uk/colortune.html

Lyckades aldrig ställa in blandningen med den. Det finns 2 knep till:

1) Kolla i instruktionsboken hur många varv Du ska skruva på luftskruven. Ställ in. Kör ett tag och kolla tändstiften sedan. Småjustera om det behövs. Kör och var glad även om allt inte är perfekt till promilles noggrannhet.

Kör hellre på en förfet blandning än för tunn. Har Du för mycket luft så blir arbetstemperaturen högre.

Sedan så finns det ett till knep (No. 2) som fungerar bra på 2 cyl (mera pul med 4 he, he ;D)

Ställ in tomgången till lägsta möjliga när motorn är varm. Börja nu skruva på en av luftskruvarna. Du ska nu försöka höja tomgången genom att ändra luft/bränsleblandningen. Om tomgången inte höjs så är blandningen i cylen ok. Om tomgången ökar så försök få den till max. Därefter skruvar Du ner tomgången med tomgånsgskruven. Nu tar Du nästa cyl osv...

Detta förutsätter att förknasarna är ordentligt rengjorda och att det inte kommer in tjuvluft någonstans och gör rent luftfiltret innan. Det underlättar avsevärt om din hoj inte drar olja och är alltför sliten.... ;)

DearHunter
2010-03-30, 19:55
Jo , en sak till. 95 oktanig bensin har en större mängd etanol inblandad i sig (5%). Etanolen innehåller mer syremolkeyler och då blir blandningen tunnare.... :D

Jag kör på 98..

/ Dr. Tjingtjong!

Linnex
2010-03-31, 10:32
Köpte en sådan:

http://www.carbtune.co.uk/colortune.html

Lyckades aldrig ställa in blandningen med den. Det finns 2 knep till:



Intressant grej. Vad var det som inte fungerade med den? Svårt att se färgen eller för oexakt trots rätt färg?

DearHunter
2010-03-31, 12:17
Intressant grej. Vad var det som inte fungerade med den? Svårt att se färgen eller för oexakt trots rätt färg?

Lyckades inte påverka färgen i en av cylindrarna. Tror att den drar in lite olja.
Sedan så började vissa plastdelar att smälta i colortunen... Jag blev faktiskt rejält besviken på kvalitén.

Nu kör jag på grundinställningarna och hojen går bra (smäller som fan när jag släpper gasen :D). Bränsle/luft blandningen påverkas dessutom av andra faktorer som jag ändå inte rår över...

Har man förknasare så får man leva med att ''ungefär'' duger. Kallas för oskarp logik.
Med andra ord så styrs min hoj av fuzzy logic och har därmed världens mest optimala reglersystem.... ;)

Guzzi-Leif
2010-03-31, 20:22
1) Förvissa dig om att alla övriga servicedata är korrekta (ventilspel, förgasarsynk, tändtidpunkt o.s.v.) samt att varje munstycke och kanal i förgasarna är 100% kirurgiskt rena.
2) Kör motorn genomvarm.
3) Ställ in tomgångsvarvtalet med "gemensamma skruven". Välj ett varvtal i underkant av det rekommenderade så blir resten aningen enklare.
4) Öpnna en förgasares tomgångsblandningsskruv långsamt tills varvtalet sjunker märkbart (för fet blandning). Skruva sedan in skruven låååååångsamt, förbi varvtalsökningen precis till motorns varvtal börjar sjunka (för mager blandning). Öppna skruven 1/2 varv.
5) Vid behov; justera varvtalet igen med "gemensamma skruven".
6) Upprepa punkt 4-5 med de övriga förgasarna.
7) Ställ nu in det rätta tomgångsvarvtalet med "gemensamma skruven" (för lågt varv är skadligt för motorn).
8) Kolla att motorn svarar som den ska när man gasar upp från tomgång. Om den tvekar och har tendens att skjuta; öppna samtliga tomgångsblandningsskruvar 1/4 varv och prova igen.
9) Upprepa 7-8 tills allt funkar perfekt.

Om din motor inte svarar på förändringar i tomgångsblandningen, kan du vara viss om att den förgasaren inte är helt ren överallt. Ett gott motoröra och en lugn miljö underlättar jobbet...

Good Luck!

Guzzi-Leif
2010-03-31, 21:47
En favoritsida ur Monarks MC-Skola från 1953

Linnex
2010-04-01, 00:07
Kunde inte låta bli att beställa en colortune.

Linnex
2010-05-24, 10:46
Lyckades inte påverka färgen i en av cylindrarna. Tror att den drar in lite olja.
Sedan så började vissa plastdelar att smälta i colortunen... Jag blev faktiskt rejält besviken på kvalitén.


Provade min colortune för första gången igår när jag servade min V3:a.
Så blått och fint. Jag tyckte om den.

Det står i bruksanvisningen att man inte får köra mer än 5 min pga av värmen så man skall nog vara lite försiktig så den inte skadas. Men som sagt. Jag gillade den.:p

Linnex
2010-05-24, 10:49
En annan fördel var att man såg att det var bra förbränning även vid gaspådrag. Dvs garanterat rätt munstycke...