handdator

Visa fullständig version : Headset eller hjälmar med headset



Danne
2010-03-28, 22:00
Jag funderar på att skaffa ett headset med blåtand i år, men det finns en hel del att välja på så därför vore det kul att höra villka ni använder - och då fördelar samt nackdelar.

Det blir troligen även en ny hjälm i år, och då finns det ju även hjälmar med inbyggt headset från fabrik.


Danne

Jonas
2010-03-28, 22:13
Inbyggt är säkert ok, men jag vill kunna skifta hjälm. Sen kan jag bara tala om att Ighones blåtand är värdelös och inte är kompatibel med något intercom vad jag vet. Iphonen är i sig suverän, men att använda den under färd är uteslutet.

Jag ser fram emot att testa mitt nya intercom, Scala Rider G4, inom några veckor. Gillar att den har bra räckvidd och är lättmonterad, så att jag kan flytta den mellan olika hjälmar vid behov.

Danne
2010-03-28, 22:17
Ok, ska bli kul att höra hur det fungerar.
Blåtand med olika lurar är ju också viktigt att testa, jag kör en HTC Hero, är det någon som har test med den?

Molgan
2010-03-30, 21:36
Vet inte om det kan betraktas som trådkapning, men är det nån som testat Biltemas intercom (http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135268)? Vill inte koppla in telefon eller MP3, bara snacka med passagerare.

RobbeS
2010-03-30, 22:24
Vet inte om det kan betraktas som trådkapning, men är det nån som testat Biltemas intercom (http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135268)? Vill inte koppla in telefon eller MP3, bara snacka med passagerare.

Jag har inte testat det själv men en kompis köpte ett sånt förra året och var så missnöjd att han lämnade tillbaka det. Tydligen så bröts kontakten mest hela tiden.

Själv fick jag med ett Scala Rider då jag köpte en GPS, Tomtom Rider, och här hemma fungerar det. Lätt att montera i hjälmen också. Får se hur det funkar i verkligheten.

Mats Liifv
2010-03-30, 22:39
Jag har inte testat det själv men en kompis köpte ett sånt förra året och var så missnöjd att han lämnade tillbaka det. Tydligen så bröts kontakten mest hela tiden.

Det såldes något liknande på Clas Ohlson för ett par år sedan. Funkade bra i vardagsrummet....på hojen upphörde all funktion så fort den rullade. Värsta sortens skräp! Som vanligt får man vad man betalar för. Vi lämnade tillbaka skräpet och fick pengarna åter. Dom ljög som vanligt och sa att dom sålt massor av dessa, utan ett enda klagomål före mitt. Fan tro´t!

Molgan
2010-03-30, 22:58
Jaha som jag misstänkte, får väl fortsätta skrika då. =)

adara
2010-03-31, 08:31
Kör med ett från Clas Ohlsson, funkar utan problem mellan bil och mc!=) Är man i stan och har ett antal husrader emellan kan det brutas, men det lär vara så med alla antar jag. Annars har jag aldrig upplevt några problem.

Tror det är det här paketet jag har:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147394383
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137970716

Nicke
2010-03-31, 08:41
Jag funderar på att skaffa ett headset med blåtand i år, men det finns en hel del att välja på så därför vore det kul att höra villka ni använder - och då fördelar samt nackdelar.

Det blir troligen även en ny hjälm i år, och då finns det ju även hjälmar med inbyggt headset från fabrik.


Danne

Det finns en uppsjö av blåtänder på marknaden. En del är för att kunna prata med passageraren, andra enbart för mobilen och några är för både och etc. Men jag är övetygad om att du ska inte köpa något som är inbyggt i hjälmen. Dels för att det ställer till problem den dag du ska byta hjälm igen plus att det är inte av samma kvalité som dom separata.

Om jag känner dig rätt så tror jag att du kommer att äga en Scala Rider G4 när du fattat ditt beslut :)

Danne
2010-03-31, 12:02
Okej, den enda inbyggda blåtanden som verkar hålla samma kvalitet som Scala är Schuberts nya hjälm. Ska kolla lite på den först.

Men jag är tacksam för alla tips.

Danne

Mats Liifv
2010-03-31, 12:38
Kör med ett från Clas Ohlsson, funkar utan problem mellan bil och mc!=) Är man i stan och har ett antal husrader emellan kan det brutas, men det lär vara så med alla antar jag. Annars har jag aldrig upplevt några problem.

Tror det är det här paketet jag har:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147394383
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137970716

Det där verkar vara bra för ren kommunikation mellan förare och passagerare, vilket ju är vad Molgan söker!

Nicke
2010-03-31, 19:54
Okej, den enda inbyggda blåtanden som verkar hålla samma kvalitet som Scala är Schuberts nya hjälm. Ska kolla lite på den först.

Men jag är tacksam för alla tips.

Danne

Komiskt! Jag var faktiskt och kollade på den hjälmen igår på MC Varuhuset och deras blåtand är kompatibel med Scala men räckvidden är bara 300m enligt MC Varuhusets personal.

Danne
2010-03-31, 21:38
Komiskt! Jag var faktiskt och kollade på den hjälmen igår på MC Varuhuset och deras blåtand är kompatibel med Scala men räckvidden är bara 300m enligt MC Varuhusets personal.

Jag visste att den var kompatibel med Scala. Generellt bör man ta angivna räckvidder med en nypa salt. Vissa tillverkare specar en räckvidd som dom mer eller mindre garanterar medans andra tillverkare skriver en räckvidd som man kan uppnå vid optimala förhållanden.

Men det vore kul och höra om det är någon som har testat och jämfört själv Scala VS Schuberts system.


Danne

Jonas
2010-04-04, 14:20
Inbyggt är säkert ok, men jag vill kunna skifta hjälm. Sen kan jag bara tala om att Ighones blåtand är värdelös och inte är kompatibel med något intercom vad jag vet. Iphonen är i sig suverän, men att använda den under färd är uteslutet.

Jag ser fram emot att testa mitt nya intercom, Scala Rider G4, inom några veckor. Gillar att den har bra räckvidd och är lättmonterad, så att jag kan flytta den mellan olika hjälmar vid behov.

Måste ta tillbaka det jag skrev i ett tidigare inlägg. Jag har nu fått det att fungera mellan min Iphone och Scala Rider. Det var inga problem efter ett tips från en läsare av min blogg. :)

Mats Liifv
2010-04-04, 15:22
Måste ta tillbaka det jag skrev i ett tidigare inlägg. Jag har nu fått det att fungera mellan min Iphone och Scala Rider. Det var inga problem efter ett tips från en läsare av min blogg. :)

Då har även jag fått "snurr" på min Scala Rider. Har lyssnat på radio och musik via min Iphone. Bra ljudkvalitet tycker jag! Känns självklart att välja detta system framför något som är hjälmmonterat. Kan bara se fördelar med att det är flyttbart samt om det blir något fel på det är det bara att plocka bort och lämna in. Värre att lämna in en hel hjälm.

Nicke
2010-04-04, 20:27
Härligt jobbat grabbar:)

Danne
2010-04-05, 01:10
Låter bra...

Danne
2010-04-30, 21:07
Köpte ett Scala rider för 2000:- idag, ska installera det snart...

Nicke
2010-05-01, 13:57
Köpte ett Scala rider för 2000:- idag, ska installera det snart...

Hoppas det var G4an?:)

Danne
2010-05-01, 14:37
Hoppas det var G4an?:)

Jupp, det är G4:an...

Jonas
2010-05-01, 14:40
Jupp, det är G4:an...

Bra köp Danne!! :)

Danne
2010-05-01, 14:42
Ett köp efter era rekommendationer, nu får vi se hur bra den är...;D

Nicke
2010-05-01, 14:48
Ett köp efter era rekommendationer, nu får vi se hur bra den är...;D

Du kan inte hitta ngt bättre iaf=)

Danne
2010-05-02, 21:42
Det var kul att vi fick igång kommunikationen mellan 3 hojar idag, det går framåt. Nästa gång kanske det blir 4 hojar.

Danne

Danne
2010-05-02, 22:06
Fel, nä det kan aldrig bli kommunikation mellan 4 hojar, bra 3 hojar alt. 2 hojar med passagere.:confused:

Teknisk spec från Cardos hemsida:
Intercom (up to 1.6 km in Full Duplex)

4-Way (2 drivers and 2 passengers)
3-Way (3 separate bikers)
2-Way (rider-to-rider or rider-to-passenger)
Mobile Phone Conference Mode (rider, passenger, outside caller)

Danne
2010-05-13, 23:05
Fel, nä det kan aldrig bli kommunikation mellan 4 hojar, bra 3 hojar alt. 2 hojar med passagere.:confused:

Teknisk spec från Cardos hemsida:
Intercom (up to 1.6 km in Full Duplex)

4-Way (2 drivers and 2 passengers)
3-Way (3 separate bikers)
2-Way (rider-to-rider or rider-to-passenger)
Mobile Phone Conference Mode (rider, passenger, outside caller)

Kollade upp igen angående Scala rider G4 och hur många motorcyklar som kan prata i konferensläge samtidigt. Enligt Scalas riders manual, deras hemsida och annan information på nätet så är max antalet separata hojåkare 3 st.

"Motorcycle Intercom conference mode with two other scala rider G4 users...:"
Se mer här:
http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-g4-powerset

Danne

lindor
2011-01-17, 17:40
Hej!

Jag har beställt en zumo 660 och funderar nu på vilket headset jag skall ha till den.
Min första tanke var ett Scala G4:a men har hört att många haft problem med kombinationen Scala G4-zumo 660.

Är det någon här som har den kombinationen som kan berätta om sina erfarenheter.
Dumt att köpa nåt som inte kommer att fungera.

Anna fråga om man då inte ska ha Scala G4 vad ska man då ha?

Methx
2011-01-17, 21:39
Vill inte kapa tråd, men någon som provat Neckmike?

* www.neckmike.se

Mod: Radera * om det går som reklam?!?

Nicke
2011-01-18, 17:27
Kollade upp igen angående Scala rider G4 och hur många motorcyklar som kan prata i konferensläge samtidigt. Enligt Scalas riders manual, deras hemsida och annan information på nätet så är max antalet separata hojåkare 3 st.

"Motorcycle Intercom conference mode with two other scala rider G4 users...:"
Se mer här:
http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-g4-powerset

Danne


Hur många var vi i somras som max samtidigt?=)

Jonas
2011-01-18, 21:26
Hur många var vi i somras som max samtidigt?=)

Fyra! :)

DearHunter
2011-01-19, 09:20
Synd att man inte kan vara fler på samma kanal. Det är en klar fördel att den som tar täten kan kommunicera med kökarlen/Quinnan. Vore dessutom kul att lyssna på Jonas och Nicke samtidigt när de häver ur sig massa fyndigheter .


Får ta med mig nya jaktradion så att jag åtminstonde kan snacka med Leffa. . :flute:

Mats Liifv
2011-01-19, 14:04
Hur många var vi i somras som max samtidigt?=)

Stundtals funkade det med fyra, men det optimala är nog trots allt att inte vara fler än tre som är inkopplade samtidigt.

Nicke
2011-01-19, 18:52
Stundtals funkade det med fyra, men det optimala är nog trots allt att inte vara fler än tre som är inkopplade samtidigt.

Dom 'stunder' som fungerade var när 'vissa' kunde hålla fingrarna i styr, ELLER monterade G4an rätt på hjälmen :flute:

leffa
2011-01-19, 20:28
Dom 'stunder' som fungerade var när 'vissa' kunde hålla fingrarna i styr, ELLER monterade G4an rätt på hjälmen :flute:

förstår inte vilka eller vem du syftar på ...:=))

leffa
2011-01-19, 20:29
Synd att man inte kan vara fler på samma kanal. Det är en klar fördel att den som tar täten kan kommunicera med kökarlen/Quinnan. Vore dessutom kul att lyssna på Jonas och Nicke samtidigt när de häver ur sig massa fyndigheter .


Får ta med mig nya jaktradion så att jag åtminstonde kan snacka med Leffa. . :flute:

31 mhz rules :=))

Nicke
2011-01-19, 21:31
:eek:

Phaedre
2011-01-19, 21:45
Är det Scala Rider G4 som gäller fortfarande? Tänkte kolla lite på intercom på mässan.

Jonas
2011-01-19, 22:48
Dom 'stunder' som fungerade var när 'vissa' kunde hålla fingrarna i styr, ELLER monterade G4an rätt på hjälmen :flute:

Tjöta.... ;)

lindor
2011-01-19, 23:20
Är det Scala Rider G4 som gäller fortfarande? Tänkte kolla lite på intercom på mässan.

Jag har lite samma undring.
Har beställt en Garmin Zümo 660 som jag behöver ett headset till.
En del har tydligen haft problem med just den kombionationen Gala G4 och Zümo 660.

Frågan är då vad man ska välja istället om dom två inte lirar nåt bra ihop?

Freda
2011-01-19, 23:38
Undrar hur det funkar med Iphone + Skype och konferenskoppling med fler än 4 :P å så Blåtand till det såklart, eller finns det nått annat prog till Iphonen tex Fring?
Så länge man har 3g täckning borde det funka, fast jag har inte testat om det funkar med konferenskoppling på Ipone... nån som vet eller testat?

Mats Liifv
2011-01-20, 13:27
Är det Scala Rider G4 som gäller fortfarande? Tänkte kolla lite på intercom på mässan.Tycker att det funkade helt okay, dock bäst med bara två användare. Ganska mycket pyssel med synkning etc. när man är flera och i olika konstellationer. Borde kunna fungera mycket enklare, enligt min åsikt! För kontak mellan två stycken på samma hoj föredrar jag mitt Peltor, med sladd. Funkar klockrent hela tiden, inte en massa synkning, batterier som ska laddas eller tappad kontakt mellan enheterna.

Phaedre
2011-01-20, 14:21
Tips på några andra märken/tillverkare som man bör jämföra med?
Det var visst en test i nya MC-nytt men Kai tyckte mer att det var en jämförelse än en riktig test! Tillverkarens specifikationer säger ju bara vad man kan kräva, inte hur det funkar i praktiken. Det vet ju bara ni användare! :)

Oden68
2012-04-09, 18:03
Är ett tag sedan nån skrev här men jag provar ändå...har scala g4 och är skitnöjd men när man spelar musik på iphonen (typ spotify) så blir det jävligt vasst ljud, väldigt mycket diskant. Speciellt då man spelar hårdrock!
Har provat att ändra equalizern i iphonen men tycker inte det blev bra ändå...någon som har nån lösning på detta??

wbr
2012-04-10, 01:17
Kör med Peltor Intercom, fungerar utmärkt, men det är ju en kabel till hjälmen att hålla reda på. Peltor har också en anslutningsmöjlighet för komradio som jag utnyttjar, för kommunikation med andra i gruppen eller utmed vägen. Riktigt kul. På Peltorenheten finns även en anslutningsmöjlighet för GPS men den använder jag inte. Rösten i GPSen har jag stängt av.

Phaedre
2012-04-13, 15:00
Är ett tag sedan nån skrev här men jag provar ändå...har scala g4 och är skitnöjd men när man spelar musik på iphonen (typ spotify) så blir det jävligt vasst ljud, väldigt mycket diskant. Speciellt då man spelar hårdrock!
Har provat att ändra equalizern i iphonen men tycker inte det blev bra ändå...någon som har nån lösning på detta??

Har ingen lösning men är mycket intresserad av eventuella svar :)

RobbeS
2012-04-13, 15:09
Är ett tag sedan nån skrev här men jag provar ändå...har scala g4 och är skitnöjd men när man spelar musik på iphonen (typ spotify) så blir det jävligt vasst ljud, väldigt mycket diskant. Speciellt då man spelar hårdrock!
Har provat att ändra equalizern i iphonen men tycker inte det blev bra ändå...någon som har nån lösning på detta??

Ljudet i spotify är ju inte direkt av världsklass. Prova spela musik med CD kvalitet istället och se om det blir bättre.

biker
2012-04-13, 21:48
Tips på några andra märken/tillverkare som man bör jämföra med?
Det var visst en test i nya MC-nytt men Kai tyckte mer att det var en jämförelse än en riktig test! Tillverkarens specifikationer säger ju bara vad man kan kräva, inte hur det funkar i praktiken. Det vet ju bara ni användare! :)

Ingen test i MC-Nytt men en artikel om hur man installerar ett Sena SMH10 headset i två olika hjälmar.
Beklagligtvis verkar Sena SMH10 fungera ganska dåligt med den programvara som används för tillfället. Tappar parningen och har kort förbindelseavstånd. Vi har tyvärr fått noll respons från svensk distributör eller från Sena i Korea när problemet påtalades.

Själv gillar jag headset som sätts fast utanpå hjälmen eftersom det ger mig möjlighet att byta mellan olika hjälmar ofta. Tycker också att de fungerar minst lika bra som de "inbyggda" och brukar inte vara så svåra att installera.

Titta gärna på Interphone F5 (finns att köpa nu) som har fördelen av att kunna användas i konferensläge med upp till sex åkare (alla kan tala med och höra varandra samtidigt) eller Scala Rider G9 som lär finnas här snart. Ett annat alternativ är Hola som jag ska testa så snart som det blir lite behagligare temperatur.

Oden68
2012-04-14, 17:54
Ljudet i spotify är ju inte direkt av världsklass. Prova spela musik med CD kvalitet istället och se om det blir bättre.

Kör med min iPhone och spotify, det blir alldeles för vasst.
Kör jag via ipoden (i telefonen) så kan man ju ändra equalizern för musiken med diskant-reducering m.m och då låter det något bättre men jag upplever det ändå som jobbigt när man spelar rockmusik.

Har uppgraderat g4:an också men med samma resultat...

engström67
2012-04-14, 19:07
Kör med min iPhone och spotify, det blir alldeles för vasst.
Kör jag via ipoden (i telefonen) så kan man ju ändra equalizern för musiken med diskant-reducering m.m och då låter det något bättre men jag upplever det ändå som jobbigt när man spelar rockmusik.

Har uppgraderat g4:an också men med samma resultat...

Ska du ha basljud så får du använda nå andra lurar.G4 och även q2 ger bara diskantljud:)

RobbeS
2012-04-14, 19:15
Kör med min iPhone och spotify, det blir alldeles för vasst.
Kör jag via ipoden (i telefonen) så kan man ju ändra equalizern för musiken med diskant-reducering m.m och då låter det något bättre men jag upplever det ändå som jobbigt när man spelar rockmusik.

Har uppgraderat g4:an också men med samma resultat...

En kombination av flera brister. Högtalarna/lurarna till intercom är inte de ultimata för musik. Speciellt inte för en bra bas. Låtar i spotify är nedskalde in på bara skinnet och saknar allt vad dynamik heter. Då man komprimerar en musikfil skalas alltid något bort. Kör du dessutom med Blåtand försvinner ännu mer av dynamiken.
Iphonen är däremot en utmärkt spelare som med BRA lurar och med okomprimerad musik låter alldeles förträffligt.

Oden68
2012-04-14, 20:33
Ska du ha basljud så får du använda nå andra lurar.G4 och även q2 ger bara diskantljud:)

Tråkigt...:(
Undrar om man kan klippa av och byta högtalare...finns ju en del platta att välja på men provade detta på ett walkie-talkie-set för några år sen och då gick det inte.
Är lite för dyra för å misslyckas med.

Oden68
2012-04-14, 20:37
En kombination av flera brister. Högtalarna/lurarna till intercom är inte de ultimata för musik. Speciellt inte för en bra bas. Låtar i spotify är nedskalde in på bara skinnet och saknar allt vad dynamik heter. Då man komprimerar en musikfil skalas alltid något bort. Kör du dessutom med Blåtand försvinner ännu mer av dynamiken.
Iphonen är däremot en utmärkt spelare som med BRA lurar och med okomprimerad musik låter alldeles förträffligt.

Basen känner jag inte att det är så viktigt, snarare att det nästan bara är diskant som hörs och det är olidligt att köra så...
Tycker det är lite konstigt att högtalarna inte håller måttet för musiklyssning då det är tänkt att man ska kunna göra detta samt att g4:an har inbyggd radio.
Men det är nog bara å gilla läget och köra med hörlurar när man är ute på lite längre turer.

biker
2012-04-14, 22:21
Basen känner jag inte att det är så viktigt, snarare att det nästan bara är diskant som hörs och det är olidligt att köra så...
Tycker det är lite konstigt att högtalarna inte håller måttet för musiklyssning då det är tänkt att man ska kunna göra detta samt att g4:an har inbyggd radio.
Men det är nog bara å gilla läget och köra med hörlurar när man är ute på lite längre turer.

Hörlurarna i Rider G4 är mycket bättre för musiklyssning än de som säljs separat. Men det är otroligt viktigt att de placeras exakt vid hörselgången. Sitter de bara någon millimeter fel så tappar man framförallt basåtergivningen.

Sena SMH10 har ännu bättre musikåtergivning i sina hörlurar. Det går inte att köpa dem separat men man kan handla ett "kit" med mikrofon och hörlurar, främst avsett för installation i systemhjälmar, och "slakta" det om man vill kosta på sig den lösningen.

Oden68
2012-04-15, 00:14
Ok, ska prova att flytta dom lite vid tillfälle. Jag är supernöjd med g4:an för övrigt och den har tjänat mig väl i snart 2 år nu.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?efm1wd

wbr
2013-01-16, 15:00
Någon som vet? Välljudande musik i all ära men jag vill kunna snacka med andra i gruppen.
Kan det ena märket koppla upp mot ett/flera andra fabrikat i s.k. konferensmode, alla pratar med alla? eller har varje fabrikat begränsat bort andra fabrikat?
Skall skaffa mig ett set, men vilket fabrikat? Någon som testat?