handdator

Visa fullständig version : Säljsnack



adara
2010-03-26, 09:55
Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?

DearHunter
2010-03-26, 10:13
Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?


Bra fräck!
För hundra år sedan hade han svarat:

- Nä, hästen är inte gammal. Den har bara fått för mycket godis och det är därför som den har tappat tänderna.... :D

Danne
2010-03-26, 10:16
Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?


- Nä det var han som var ute och cyklade, dock finns det delade meningar om ABS men jag har kört hoj i 25 år och tycker att ABS är det bästa som har hänt hojar på länge..

På 25 år har jag bara gått om kull en gång och den gången berodde det på en bil som bytte fil utan att blinka och jag fick tvärnita och svänga åt sidan ut i gruset på ena sidan av vägen - och det kan bara sluta på ett sätt. Med ABS hade jag säkert klarat mig...

Men smaken är som .....

Danne

räven
2010-03-26, 10:35
Ingen borde köpa en ny hoj utan ABS. Livräddare när reflexer är snabbare än förståndet.

Danne
2010-03-26, 10:46
Precis, vissa säger ABS behöver man inte ha om man lär sig bromsa på rätt sätt. Men i situationer när man inte hinner tänka är ABS en räddning.

Danne

DearHunter
2010-03-26, 11:04
Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???

Danne
2010-03-26, 11:38
Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???

Jag har aldrig vågat förrän nu med ABS - klockrent...

Danne

adara
2010-03-26, 11:43
Jo, jag är också helt med på ABS. Stor anledning till att jag valde en ER-6n som första hoj var att det en av dom billigaste som finns med ABS. Tycker att alla modeller borde åtminstonde erbjudas med ABS, även om det inte ingår som standard.

Jag håller inte helt med om det där "kan man bromsa behöver man inte ABS". Man måste nog vara jäkligt grym om man ska kunna slå ett ABS - och hur många av dom som åker hoj är på en sån nivå, helt ärligt?

Gammal men bra artikel med lite testresultat: http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Molgan
2010-03-26, 12:05
Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???
Kanske inte övat, men provat. Gick åt skogen. :p

Jåke
2010-03-26, 13:46
Vilken attityd, det hade väl bara varit att svara på frågan? Självklart är ABS bättre för vardagskörning där man råkar ut för allehanda oväntat och reagerar med ryggmärgen. Lika självklart är att man visst kan bromsa "bättre" utan ABS under kontrollerade förhållanden, det är relativt enkelt. Men då talar man ju bara om kortare. Själv tycker jag det är bättre att få ner farten och kunna väja, varför ska man till varje pris stanna?

Befogad fråga, puckat svar alltså. Men man får väl anta att han försökte vara rolig på nåt sätt. Om vi får fortsätta köra hoj kommer det inom några år inte finnas landsvägshojar utan ABS, BMW och Kawasaki är redan där att de bara tar in ABS-hojar.

Själv kör jag utan, även om risken att jag förmodligen kommer att behöva den ökar för varje år. Fortfarande efter 22 år med kort lyckats upptäcka eller svänga runt såna situationer gör ju att oddsen blir sämre :)

Mats Liifv
2010-03-26, 13:50
Jo, jag är också helt med på ABS. Stor anledning till att jag valde en ER-6n som första hoj var att det en av dom billigaste som finns med ABS. Tycker att alla modeller borde åtminstonde erbjudas med ABS, även om det inte ingår som standard.

Jag håller inte helt med om det där "kan man bromsa behöver man inte ABS". Man måste nog vara jäkligt grym om man ska kunna slå ett ABS - och hur många av dom som åker hoj är på en sån nivå, helt ärligt?

Gammal men bra artikel med lite testresultat: http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Du har helt rätt!

När det blir en paniksituation slår reptilhjärnan till på de flesta och omkullkörningen är ett faktum. Har räddat livet på mig vid ett tillfälle när en älg valde att korsa min väg. Nylagd asfalt och en massa vatten på vägen. Utan ABS hade jag garanterat krockat med älgen. Nu klarade vi oss "med ett nödrop, både jag och älgen!" Har dessvärre två hojar utan ABS och bara en med. Skulle aldrig köpa en ny hoj idag utan!

Nina
2010-03-26, 13:55
Hur många har övat på att panikbromsa i en kurva............???
Jag har det och utan fri vilja och det gick bra båda gångerna. Den första var en plötslig kurva, jag tvärnitade men hojen reste sig upp. Jag släppte bromsarna och la ner hojen igen och mer eller mindre tvingade den att svänga dit jag skulle. Andra gången var på grusväg i 90 km/tim, då fick jag stopp på den precis före diket. Man är inte så stöddig efteråt…

Nina
2010-03-26, 13:57
Förresten så var det där ingen bra säljare som påstår såna saker, beror nog mer på okunskap skulle jag tro.

adara
2010-03-26, 14:12
Jag tror också att han försökte vara lite rolig. Han gick vidare med att säga att ABS inte behövs normaltvis. "Men den dagen man har behov av det är man nog väldigt glad!", tyckte jag. - Det höll han till viss del med om, men han tyckte ändå att man kan bromsa lika bra om man har koll på sin hoj. Och att man ändå måste testa ABSen ofta för att säkerställa att det fortfarande fungerar.

Verkade inte som om han litade på ABS. Det var altså en kille på kanske 45-50 år.

Att Kawasaki numera bara ska ta in ABS-modeller i Sverige har jag också hört. Trenden går ju i rätt riktning, även om det går lite långsamt. Vill man ha en begangnad hoj med ABS är det inte så många modeller man kan välja emellan tyvärr.

Nina
2010-03-26, 14:25
Jag tror också att han försökte vara lite rolig. Han gick vidare med att säga att ABS inte behövs normaltvis. "Men den dagen man har behov av det är man nog väldigt glad!", tyckte jag. - Det höll han till viss del med om, men han tyckte ändå att man kan bromsa lika bra om man har koll på sin hoj. Och att man ändå måste testa ABSen ofta för att säkerställa att det fortfarande fungerar.
Jag tror jag vet hur han tänkte här, att om man blir van med ABS så litar man på den och glömmer med tiden känslan hur det är att bromsa en hoj utan ABS, så där kan han ha en poäng.

Det andra är att det kan hamna skit i spåren för ABS på bromsskivan. Man får se till att hålla spåren/hålen rena. Tar man loss hjulet får man inte tappa bort distansbrickan, den säkerställer att sensorn hamnar på rätt avstånd ifrån spåren/hålen, i alla fall på min BMW.

Mats Liifv
2010-03-26, 15:58
Det är smart att testa ABS:en lite då och då, speciellt i samband med att man tagit av hjulen. Tror att de flesta hojar har någon typ av varningslampa om systemet inte fungerar, men det skadar inte att kolla ändå.

För min del har jag aldrig märkt av ABS:en, utom just vid detta enda tillfälle. Har kört ungefär 10.000 mil med ABS, så det är inte ofta den behöver gripa in. Är dock oerhört nöjd med att den räddade mig den gången det behövdes. Är ingen skillnad mot att köra bil med ABS, hur ofta griper den in där? Kan inte påminna mig att det har hänt mig en enda gång. Vem skulle vilja köpa en bil utan ABS med de argument som försäljaren hade, att det inte skulle behövas om man kan bromsa? Sen att inte alla förare kan utnyttja den som det är tänkt är en annan fråga. Problemet brukar vara att man glömmer att vrida på ratten/styret, fixerar blicken på hindret och krockar ändå.

Jåke
2010-03-26, 18:46
Att Kawasaki numera bara ska ta in ABS-modeller i Sverige har jag också hört. Trenden går ju i rätt riktning, även om det går lite långsamt. Vill man ha en begangnad hoj med ABS är det inte så många modeller man kan välja emellan tyvärr.
Nån gubbig BMW eller så bara ;)

Men jag tror ärligt att åtminstone Honda kommer följa efter ganska omgående, de är ju ändå nästan där.

Fast vad jag kan minnas var inte ER-6 nån trist hoj direkt?

V Saarela
2010-03-26, 21:06
Att han försökte vara rolig visste du redan när du skrev ditt första inlägg, det vet du. Blev kanske då lite som ett misslyckat skämt från han. Ibland är vi människor klantskallar och säger saker och ting :) Gissar att fordonssäljarna där är kunniga.

Jag kör ca 3500 mil per år(trots att jag bor i ett område där man kör generellt mindre än halva året) och anser att ABS är bara skit. Väger bara kilon och det komiska är att dom dessutom vill ha extra betalt för det?!?

Den inställningen hade jag tills en incident där jag efteråt insåg att om inte jag hade haft ABS, så......sen den dagen är jag omvänd.

Vad jag funderat på är:
Mitt milkörande per år, känns som ABS:en kostar fast jag inte använder den, ungefär som med funderingarna med helförsäkrat eller halvförsäkrat....tusan?!?

Dock så måste jag ändå säga att....kombibromsar(ni vet det där med trycka hårt fram, tar lätt bak, vice versa) tycker jag är för jäkla bra bromssystem. Oftast är ju hojarna utrustade med både ABS och kombibromsar, men skulle jag vara tvungen att välja att ha bara det ena, så väljer jag nog kombibromsar.
Kombibromsar är ju nåt man använder i daglig bruk, medans ABS när olyckan infaller...eller?!?

V Saarela
2010-03-26, 21:11
Nån gubbig BMW eller så bara ;)

Men jag tror ärligt att åtminstone Honda kommer följa efter ganska omgående, de är ju ändå nästan där.

Fast vad jag kan minnas var inte ER-6 nån trist hoj direkt?

Så sa dom japanska importörerna(speciellt Honda) för ca 3-4 år sedan....finns det både en ABS-variant och en utan ABS, så tar vi in bara den med ABS.

Bra tanke, men:
Sen föll kronans värde krafigt gentemot yenen......och man var tvungen att ta in modellerna även utan ABS.

Mats Liifv
2010-03-26, 21:18
Så sa dom japanska importörerna(speciellt Honda) för ca 3-4 år sedan....finns det både en ABS-variant och en utan ABS, så tar vi in bara den med ABS.

Bra tanke, men:
Sen föll kronans värde krafigt gentemot yenen......och man var tvungen att ta in modellerna även utan ABS.

Dum grej att spara in på som köpare. Om den räddat oss en enda gång från en olycka har den betalt sig....

Mats Liifv
2010-03-26, 21:36
Dock så måste jag ändå säga att....kombibromsar(ni vet det där med trycka hårt fram, tar lätt bak, vice versa) tycker jag är för jäkla bra bromssystem. Oftast är ju hojarna utrustade med både ABS och kombibromsar, men skulle jag vara tvungen att välja att ha bara det ena, så väljer jag nog kombibromsar.
Kombibromsar är ju nåt man använder i daglig bruk, medans ABS när olyckan infaller...eller?!?
Har inte kört med kombibromsar för egen del men vet att många gillar det. För egen del har jag inget emot att själv fördela kraften mellan fram och bakbroms. Men när olyckan är nära vill jag absolut ha hjälpen ABS:en kan ge mig. Hade lite av samma inställning som du, innan älgincidenten. Efter den var jag helt övertygad om ABS:ens nödvändighet för min del!

Jåke
2010-03-26, 21:42
Väger bara kilon och det komiska är att dom dessutom vill ha extra betalt för det?!?
Ganska OT detta , men en modern ABS väger bara ett par kilo. BMW's senaste version faktiskt bara 1,6 vilket inte har nån som helst betydelse på en hoj som redan väger över 200 kg. Inte ens på den S1000RR saken sitter i.

Skulle kunna säga en del om otyget oreglerade kombibromsar också, men det hör inte till ämnet. Så, nog med OT och fram för fredagsmys!

DearHunter
2010-03-27, 01:35
Jag har det och utan fri vilja och det gick bra båda gångerna. Den första var en plötslig kurva, jag tvärnitade men hojen reste sig upp. Jag släppte bromsarna och la ner hojen igen och mer eller mindre tvingade den att svänga dit jag skulle. Andra gången var på grusväg i 90 km/tim, då fick jag stopp på den precis före diket. Man är inte så stöddig efteråt…

Nä just det. Jäkla tur att Du bevarade kylan och agerade rätt. :)

engström67
2010-03-27, 22:36
Var på Lelles igår (rea!) och passade på att titta in på deras nya Triumph-center. Luktade fortfarande torkande lim, så dom hann nog precis att bli precis klar i tid till lelledagarna=)
Massa fina och blinkande hojer står det där, kul att se!

Fastnade framför en Street Triple R (mmhmm!), var tvungen att provsitta. Fick tag på en säljare som kunde sätta igång en också - skönt ljud från Arrow-systemet!

Sen frågade jag om den modellen även fanns med ABS - och fick svaret: "ABS är väl bara för såna som inte kan bromsa".

Lite synd att man får såna svar från en säljare tycker jag. Visst, han kanske inte ville att jag skulle såga modellen pga det, men man skulle ju ändå vilja att dom var lite mer positivt inställd till ABS. Men det kanske är jag som är ute och cyklar?

hej han är ju ute och cyklar förstås.Det är ju klart bättre med abs.dom som tävlingsåker gillar ju det inte men när dom har kommit under fund med det så inser dom att det går att åka mycket fortare på bana med abs,även med antispinn,som nog är jävligt bra på mc,men värdelöst på bil.Kör själv tradare till vardags,och utan abs så skulle det gå mycket sämre,jag menar en panik bromsning i halt väglag med ett släp på 36 ton efter så går det för det mesta ner i diket,med abs så går det alltid spikrakt efter bilen,även om man står på bromsen..det är ju synd att man aldrig stöter på en försäljare som häver ur sig något sådant,så man får plocka ner dom på jorden..

Nina
2010-03-28, 07:24
Jag gillar också Street Triple R, den finns på listan men får bli ett senare val.