handdator

Visa fullständig version : Svårstartad Yamahascooter



karl
2010-03-23, 01:52
Hej!
Helt ny på forumet, och blev medlem med tanke på den kunskap ni sitter inne med.

Jag har en fråga angående min gamla scooter. Jag har en Yamaha Beluga 125a scooter.
Den är svårstartad när den har stått ett tag. Om jag har kört med den så startar den ok ett par dagar efter. Men om den står i ett par veckor så är den väldigt svårstartad. Nu när jag startade den efter vintern så höll jag på i ca 15 20 min o tryckte på starten innan den tände. Men efter den startat så tänder den direkt och det gör den några dagar. Det är som om bensinen rinner tillbaka om den står länge. Finns det någon som har en ide om vad det kan vara och hur jag löser problemet?

Tack på förhand. Karl

Gert
2010-03-23, 07:00
Jag gissar lite här, finns det någon bensinkran manuell eller eletrisk? Det kan ju vara så att den blir "sur" av för mycket bensin om förgasaren inte håller "tätt".

Välkommen hit !!

Molgan
2010-03-23, 08:37
Det kan ju vara så att den blir "sur" av för mycket bensin om förgasaren inte håller "tätt".
Borde gå att känna på lukten, brukar stinka bensin när man försöker starta en sur motor.

Även jag säger välkommen hit karl. =)

Ove
2010-03-23, 08:46
:) Hej och välkommen! :)

Känner igen problemet från mina hojar med vaccumstyrda kranar. Kolla om det finns PRI-läge på bränslekranen. I så fall kan det torkat bort bensin ur förgasaren och det kommer inte till nytt förrän motorn startat. Ställ över till det läget om det finns och gör ett par korta körningar med starten. Glöm inte att vrida tillbaka! PRI släpper igenom bränslet fritt och du kan få problem med "översvämmning" om du glömmer. :cool:

DearHunter
2010-03-23, 11:57
:) Hej och välkommen! :)

Känner igen problemet från mina hojar med vaccumstyrda kranar. Kolla om det finns PRI-läge på bränslekranen. I så fall kan det torkat bort bensin ur förgasaren och det kommer inte till nytt förrän motorn startat. Ställ över till det läget om det finns och gör ett par korta körningar med starten. Glöm inte att vrida tillbaka! PRI släpper igenom bränslet fritt och du kan få problem med "översvämmning" om du glömmer. :cool:

Japp! Så är det på min gamla! 8)

karl
2010-03-23, 15:10
Tack för era snabba svar!

Jag har kollat, men jag kan inte hitta någon bränslekran. Tanken sitter under sadeln precis ovanför motorn, så jag vet inte var den skulle sitta. Elektrisk bensinkran? Hur fungerar den?
Det luktar inte bensin när jag försöker starta motorn.
Skulle det hjälpa att rengöra förgasaren, eller blir det samma problem snart igen?

En person nämnde något om vacuumfilter. Vad är det, och skulle det kanske hjälpa?

Tack. Karl.

Ove
2010-03-23, 16:37
Tack för era snabba svar!

Jag har kollat, men jag kan inte hitta någon bränslekran. Tanken sitter under sadeln precis ovanför motorn, så jag vet inte var den skulle sitta. Elektrisk bensinkran? Hur fungerar den?
Det luktar inte bensin när jag försöker starta motorn.
Skulle det hjälpa att rengöra förgasaren, eller blir det samma problem snart igen?

En person nämnde något om vacuumfilter. Vad är det, och skulle det kanske hjälpa?

Tack. Karl.

Nja det var inget vaccumstyrt filter utan själva kranen. I så fall finns det en bensinkran som det går 2 slangar till...... men hittar du ingen kran så vet jag inte vad? Kolla instruktionsboken är ett tips. Det kan också vara så att slangar och grejer börjat torka och spricka när det handlar om en maskin som är några år.
Tänker du ändå rengöra förgasaren så är det inte fel att byta ut mot nya slangar och även kolla filter. Det brukar väl vara skruvat upp i tanken underifrån?

Men OBS! Jag kan ingenting om modellen så mitt påstående är mest en fråga till dom som kan.

GeCe
2010-03-24, 12:25
Har ju haft en sån där maskin men upplevde inte detta problem så stort så jag försökte göra något åt det.

Vore jag som du skulle jag börja med något enkelt som att hälla i lite förgasarrengöring i bensinen till att börja med och titta över vacumkranens slanganslutningar, tändstift, anslutningar och kabel till dito.
Med tänstiftet borta märker du ju också om motorn får någon soppa! :cool:

Annars en liten trevlig skoter för stadsbruk pga de små 10 tums hjulen!