handdator

Visa fullständig version : När vi började



Olle Å
2010-03-22, 11:53
Kan bli en kul tråd. Som tur är så är de nog preskebierat vi det här laget.
Själv började jag vid vår sommarstuga med en bekants Rödmyra. Jag var då 12 år. Som vanligt fram och tillbaka nära huset, men sträckorna blev ju längre och länge och till slut var de flera mil. Som tur var så var de väldigt lite trafik på småvägarna på den tiden.

Mats Liifv
2010-03-22, 12:19
Började med moppe, en Puch Dakota. Insåg snart att motorcyklar var mitt liv och en Honda 125:a införskaffades.

Följde faktiskt alla regler som gällde vid tiden. Var mycket fokuserad på att fixa mitt körkort och ville inte riskera indraget lämplighetsintyg. Många"kompisar" resonerade annorlunda och hamnade i diverse trubbel med stulna hojar, krascher och allmänt elände. I slutändan blev det bara jag som tog körkort, de övriga föll bort av olika anledningar.

Har aldrig ångrat en enda sekund att jag började köra hoj. Tycker fortfarande efter trettiofem år att det är något av det roligaste jag vet, att hålla på med motorcyklar.:)

erkagn
2010-03-22, 12:53
Min första 2-hjuling var en Casal-moped när jag var 15, samt en Honda CB 125 B6. Bägge blev stulna samma natt :-(

GeCe
2010-03-22, 13:13
Började med moppe -64, en Mustang med "limpa", motorbåge och trött Zundapp-motor. Bytte till en Puch Florida. Ägde också tillsammans med en kompis en Silverpil vi lekte med.
Skitkul att som vuxen sen åter åka på samma vägar på hoj som man åkte på i sin ungdom. Idag är ett liv utan MC otänkbart både för nöje och nytta. Byter inte hoj ofta och har Transalpen som favo sedan 15 år. :)

Molgan
2010-03-22, 14:21
En Suzuki K50 införskaffades -88, efter att ha förstört den med diverse experimenterande med flygbränsle vart det sen nån slag Gilera och en Piaggio Ciao.

Därefter kom en Yamaha DT125LC, måste ha varit runt -90. Tog aldrig körkortet så den såldes ett par år senare.

Sen dröjde det 15 år tills jag tog upp det här med 2-hjulingar igen, köpte en DR800 hösten -07 och den betraktar jag nog som min första riktiga hoj.

Kimmo
2010-03-22, 14:40
Körde någon form av trimmad trampmoppe i 12 års åldern vid stugan
i Finland samt även Farfars uppborrade Tunturi som var av crossmodell.
Det blev även att låna hans vattenkylda Tunturi som han senare köpte.
Blev sedan en egen Zündapp KS 50 -77 (tror jag) den med feta tanken.
Inget sedan den blev stulen när jag var 15 tills i höstas då jag köpte
min Deauville i augusti och fixade kortet i oktober (nästsista uppkörningsdagen
i dalarna).

leffa
2010-03-22, 15:17
började min bana med en puch m50 racing som femtonåring (1977) sen tog jag mckortet 84 ,började med en honda cb 400n sen bytte jag till en yamaha 350rd som jag hade till 1989 sen kom mina barn ,blev återfallare 2008 med en yamaha xj 900 85a som jag senare bytte till min xj900 diversion 97a och där är jag nu får se om det blir något tillskott eller byte i slutet av denna säsong:=)

Gibson
2010-03-22, 15:53
Började min bana 1978 med en cresent kompakt en sådan där ostkrok som tjejerna satt ovanför motorn i böjen och gillade inte när man drog in kopplingen och varvade upp motorn, förstår inte varför.:D Sen tog jag hojkort -84 och hade en Kawasaki gpz 750 -82 ända till 1999 tror jag det var men jag körde den nog inte på 7 år så jag sålde den men sedan blev jag återfallsknutte 2005 tror jag det var och köpte min Yamaha fzr 1000 -88 och sen så köpte jag ju mean streake 1500 -03 förra året samtidigt som jag köpte frugans suzuki savage 650 -98;):D

veteranmc
2010-03-22, 18:33
börja 1977 med en puch dakota från 1967 lite trimmad gjorde 60. tog mc kort 1994 å lånade då brorsans matchless g80s 498cc från 1954. köpte min första mc27juni 2003 en monark m77 jb 150cc 1952 som jag kör med idag.samma år var jag den 12juli å fynda i ängesån köpte tre okompletta motorcyklar 2 husqvarna 120cc en från 1950 å en 53a å en apollo för 4500kr, av husqvarnorna plockade jag ihop den från 1950, behövde bara köpa nya däck ,gummin förgasare å en sadel. 53an ligger fortfarande i hyllan för framtida renovering inte helt komplett än. apollon sålde jag, året efter när våren kom var inte motorcyklarna klara å inregistrerade så då åkte jag 70 mil tur å retur till umeå å köpte en husqvarna mod 28 120cc från 1951 med mycket reservdelar som jag körde med tills dom andra 2 var inregistrerade då sålde jag den till piteå å behöll reservdelarna. 2008 köpte jag en husqvarna drömbåge 175cc från 1953 billigt, han som hade den hade ledsnat på den. den sålde jag i år pga garagebrist,brorsan å jag hade 7 motorcyklar i garaget, har även en fram jb 150cc från 1952 som jag köpte billigt på tradera som skall göras i ordning för registrerings besiktning

veteranmc
2010-03-22, 18:43
så efter 16 år med mc kort har man 3 kompletta motorcyklar varav 2 i trafik å en okomplett som ligger i hyllorna å en massa reservdelar till husqvarna 120cc, å jag har inte förfallit alla är från 50-talet
så det har varit 16 goda år.

Jonas
2010-03-22, 19:51
Minns min första tur (bild ett) när jag i Värmland som elvaåring fick prova en äldre mans moped på hans tomt. Han frågade om jag kört förut och jag blåljög och svarade ja. Fem minuter senare hade jag kört igenom en hallonbuske och kraschat in i ett äppelträd. Men det var kul så länge det varade. =)

Ett år senare verkade farsan och morsan väldigt luriga när det var min tolvårsdag. Vi hade ett fritidshus med en stor inhägnad och öppen tomt ute i Roslagen och när jag fördes ut efter sedvanlig tårta och saft så stod hon där. En Crecent skoter. Jag höll på att smälla av. Kompisarna i stan hade ju knappt ens egna vanliga cyklar. Farsan hade fått tag på en nästan ny moppe till ett bra pris och tyckte att jag kunde få köra lite på tomten. De första veckorna höll jag mig också där, men snart hade jag dealat med bonden nästgårds om att få köra på hans äng som låg intill och som låg i träda. Men snart blev även det för trist, att bara köra runt runt. För att göra en lång historia kort så tänjde jag vecka för vecka på gränserna och snart körde jag världsvant ute på grusvägarna. Jag hittade hur många anledningar som helst till att få köra till badet, affären, kompisarna osv. Många mil blev det med skotern (bild två), men aldrig en olycka.

På femtonårsdagen (1977) fick jag en sprillans Zündapp KS50. Den var riktigt tuff. Med lite trim susade jag fram i Stockholms förorter i 70 knyck. Vi var en tio killar som alla hade Zündapp utom någon hade en DKW och och någon som hade en Pascal. Underbar tid hade vi i alla fall.

Sen dröjde det till 2006. Jag hade en Golf som mest stod på gatan och tog upp plats. Jag använde den sällan efter att jag flyttat från Gbg till Sthlm. Så jag sålde den och började cykla. Men så började tankarna fly tillbaka till skotern på landet och plötsligt stod jag som ägare till en ny Vespa LX50. Den var toppen inne i stan. Men jag började sakna lite resurser för att kunna ta mig utanför stan.

2008 började jag på allvar att fundera på att ta det där mc-kortet som jag suktat efter sedan trettioårsåldern, men som aldrig blivit av pga av familjeliv och annat. Men 2009 köpte jag i alla fall en Piaggio MP3 för att känna på hojlivet. Den får ju köras med B-kort (märkligt nog!). Hursomhelst blev jag ganska fast omgående. Men riktigt frälst blev jag inte förrän jag började åka på turer tillsammans med andra. Då trillade alla polletter ned samtidigt. Delad glädje är verkligen dubbel glädje!

Resten känner ni ju till. Det blev A-kort i höstas och ett byte från trehjuling till min fina Triumph America (bild tre) och som jag ska lära känna under många mil under den kommande säsongen.

Tillsammans med vännerna från hojen.nu, såklart! :)

1717 1718 1719

Linnex
2010-03-22, 22:20
Som de flesta andra så började jag med moppe i unga år. sedan gick det väl en 25 år innan det blev dax för nästa moppe. Nu till grabben och även som frun skulle ha till jobbet.

När det var dax att betala försäkringen för EU moppe så väcktes funderingarna att på sikt istället skaffa en MC scooter. Hittade erbjudande på V3:an på kvarndammen.... två månader senare så satt man med rykande färskt MC kort. Frun skall ta sitt kort i år.