handdator

Visa fullständig version : Tranresan



Ove
2010-03-17, 16:31
:) Att möta våren vid Hornborgasjön. :)

Snart dags för Gamlingarnas, sen ett år, traditionella Tranresa till Trandansen vid Hornborgasjön. Hämtat förra årets reseberättelse:


Skrivet: 2009-04-04, 22:26 Rubrik: Tranresan

--------------------------------------------------------------------------------

Den sedan länge planerade resan till Trandansen gjorde vi 2/4.

Jan och GeCe hade planerat in att bo i Eggby och pga långa resor träffas där redan på onsdagen och Olle Å skulle komma till mig och bo över.
Tyvärr blev det så att GeCe var tvungen att hoppa av och då övernattade även Jan i Sjötorp.
Torsdagen kl 8.00 efter frukost drog vi igång maskinerna och åkte söderut på så krokiga vägar som möjligt för ingen av oss gillar att slita däcken platta på mitten. Vid Stora Ek väntar vi in Håkan och fortsätter sedan genom Valle härad mot Öglunda, Varnhem till Trandansen. Kommer dit lite tidigt och grabbarna tittar på tranorna medan jag kollar kaffestugan som den hygglige mannen Lennart öppnat i god tid före 10.00.
Efter en stund hördes ett gäng med mc komma från sydväst och så var vi 10 som mött upp vid Trandansen.
Vi fikade och pratade, informerade varann om hemsida, forum och olika turer. Därefter mera titta på tranor. Träffar där en kille från Stockholm som hade läst om turen på forumet och tänkt komma med men kom lite sent så han åkte direkt till tranorna.
På väg till Kinnekulle droppade 4 av efter vägen så efter Varnhem var vi 6 kvar varav en var i akut behov av soppa så vi siktade in nästa stopp till att bli i Timmersdala Vägen dit blev den fantastiska vägen mot Eggby och vidare norrut. Efter tanka mot Holmestad, Kjestad och upp på kullen vid Österplana. Lunch på högkullen, buffe med soppa, sallad fiskgratäng och /eller isterband.
Efter lunchen delade gänget en gång till och tre åkte till Lidköping och resten tog en tripp via Mariestad, där en till blev akut tanknödig till Moholm och rundade därefter sjön Viken. Tror att våra tripp mätare stannade på drygt 31 mil under dagen.
Till Sjötorp och en snabbt hoprafsad måltid och lite vin. Efter en händelserik dag var värden trött och knoppade in och det gjorde tydligen de andra också för de låg och sov nästa morgon Då visade det sig att vädersmästaren hade slutat jobba för det var dimmigt och råkallt ute hela förmiddagen. men grabbarna drog iväg i dimman och kom så småningom lyckligt hem.
Tack alla som mötte upp

Vi börjar att planera dag när vi har 7-8.000 tranor på plats för att om möjligt pricka in ett nytt rekord. I övrigt tycker jag att träffas vid Kaffestugan och sedan, efteråt gör turen till Kinnekulle för mat och prat. På eftermiddagen finns det alltid möjlighet att utforska lite Skaraborg om man inte har bråttom hem.

:) Alla som kan är välkomna! Ju fler ju roligare! :D

Ove
2010-03-17, 20:57
:) Glömde nämna att vi har en Vädersmästare med oss som fixar sol. Jag har aldrig upplevt annat än soligt och fint när han har varit med. :)

(:confused: undrar hur han gör... kanske bäst att inte veta :eek:)

Ove
2010-03-18, 09:31
:) Första tranan kom till sjön 16 Mars! Utvecklingen kan följas på www.hornborga.com som är hemsidan Därifrån är det bara att klicka vidare till statistiksidorna. :)

DearHunter
2010-03-18, 17:56
Jasså...ornitologer... :confused:

Jag trodde ni tänkte diskutera en Norgeresa för att köpa fiskleverolja och tran billigare... :D
;)


Kände ett par som är fågelskådare. De kunde få ett telefonsamtal mitt i natten och sedan rusa iväg med 2 st 15000 kr kikare 30 mil till ngn trädtopp.... De var riktiga entusisater. :)

Kul hobby detdär.

räven
2010-03-18, 19:46
Riktigt så tokiga är inte vi. Var med första gången 09, vist va det en mäktig syn med nästan 180000 stora pippi som skränade å flaxade med vingarna. Men det va Mcträffen å nya vägar å gamla å nya kompisar som liksom va lax på löken. Dom som har tillfälle borde åka dit.

GeCe
2010-03-18, 23:30
:mad: Blev ju tyvärr sjuk lagom till utflykten ifjol och hamnade på lasarettet. Reparerade det delvis med att göra en hösttur istället. Gott om övernattningsställen finns det i trakterna för att inte tala om alla mycket trevliga mc.vägar åt alla håll. Det verkade inte heller vara något större problem att boka vandrarhem en vardag heller då inte intresset var så stort, det bli nog svårare ett veckoslut.

Ett mål för höstutflykten var örnar men de behagade att inte närvara oturligt nog just den dagen och inte heller några tranor fanns vid sjön. Men gott om andra sjöfåglar finns det alltid där så man blir aldrig utan objekt. Men väl vid vandrarhemmet i Eggby på morgonen där tranorna tydligen hade sitt övernattnings och-matställe fanns de och på nära håll dessutom så det behövdes ingen kikare ens. Litet snopet kanske men så funkar det med tranorna som söker sig dit där maten finns för övernattning.
Ser framemot denna vårutflykt på kul hojvägar i trevligt sällskap och med avslutning med ev. lunch på högkullen på Kinnekulle, som i sig är en höjdare med vidunderlig utsikt. :)

Ove
2010-03-19, 10:38
:) Ja den här gången får du se till att vara med. Vi var väl, tror jag, 11 som mötte upp första gången. Hoppas att det är fler som hänger på nu när vi även når en yngre grupp. Dom ska vara piggare vad jag hört så det ska väl inte vara några problem att ta en åktur i vårens skira grönska. :rolleyes:

Jag kommer "som vanligt" att ta kontakt med Lennart i kaffestugan så han fixar öppet lite tidigare. Kan därför vara bra om dom som är intresserade skriver en rad så han vet ung hur många mackor han ska rusta upp med. :)

GeCe
2010-03-19, 16:27
:) Ja den här gången får du se till att vara med.


:) Absolut, missar inte detta frivilligt! ;)

Ove
2010-03-20, 09:01
:) Webbkamerorna har startat idag. Snön är snart borta på gärdena och lite fågel finns på plats - men det är gäss än så länge. Transtatistiken ligger nere för tillfället så jag har inte sett några uppgifter sen i förrgår men då fanns inget noterat där. På hemsidan finns uppgift om någon enda trana som kommit.

Hörde på radion,Naturmorgon att det är varmt i Tyskland och dom har börjat flaxa i vingarna där nere och snart är på gång. :)

Ove
2010-03-22, 13:18
:) Nu är transtatistiken igång igen och igår var det 65 räknade. Nu är det dags att smörja upp grejerna för det är snart dags!

:confused: Tittade på webbkamerorna och såg inte en fågel men dom kanske är lite blyga i början. :cool:

Ove
2010-03-22, 22:41
:confused: Attans också!! Kliar lite i kroppen att få veta utvecklingen men trots att klockan är 21.30 har jag inget nytt att komma med. Har tittat en del på webbkamrorna och sett ett tiotal tranor iallafall.

Har pga "ishinder" inte hämtat Sigrid ännu, men hon är körklar när som helst. Får väl ta en tur snart för att kolla upp mötesplats och fåglar finns där dom ska vara.

räven
2010-03-22, 23:03
Har en massa skogskörning, men på fredag ska jag köra hoj. Är beredd när fåglarna är på plats.

Ove
2010-03-23, 09:59
Har en massa skogskörning, men på fredag ska jag köra hoj. Är beredd när fåglarna är på plats.

:confused: Har svårt att hålla koll på fåglarna. Det var tydligen ingen räkning igår. Kanske pga vädret. Det är svårt att räkna om sikten är för dålig. Försökt att hålla koll på webbkamerorna några gånger under dagen men har som mest sett ett tiotal tranor.

En stängselstolpe med en grästuva intill har jag ägnat en god stund innan jag kom underfund med vad det var :p :D

Chappy
2010-03-23, 18:54
Mina tranor dök upp vid vår göl för ett par dagar sedan. Undrar om det är samma tranpar som varit här i över 20 år eller det är några av ungarna som tagit över.
Vore kul att hänga med på Tranresan om tidpunkten stämmer med allt annat. Nu blir det körigt , i flera bemärkelser, när vintern släpper.

Ove
2010-03-23, 22:31
Mina tranor dök upp vid vår göl för ett par dagar sedan. Undrar om det är samma tranpar som varit här i över 20 år eller det är några av ungarna som tagit över.
Vore kul att hänga med på Tranresan om tidpunkten stämmer med allt annat. Nu blir det körigt , i flera bemärkelser, när vintern släpper.

Enligt ringmärkarna har man noterat 18 år men tror att dom kan bli betydligt äldre. Sen tar det väl förmodligen ett par år innan dom häckar första gången. Du kan få bättre information på plats, läste bara på hemsidan.

Vad då körigt när vintern släpper? Jag tror att det bara kan vara nyttigt att ta lite ledigt medan saven stiger och livet återvänder. :cool:

Tranräkningen: 95 st idag! det går framåt!

Ove
2010-03-24, 15:06
Tog en sväng omkring Hornborgasjön idag. Stannade till vid Naturum och fick lite info, bl.a. att någon räknat 130 tranor med kikare från en av utkikarna. Får se vad räkningen kväll ger.

Gott om svanar finns på Trandansen. Stannade inte för att titta vilken sort men säker några hundra. Skrakar fanns också en flock, vad dom nu gjorde där när isen ligger över hela sjön fortfarande.

:) Nu till mitt ärende på plats: Kollade in Hembygdsgården som ligger vid kyrkan. Dom har nu öppet från 11.00 vardagar och 9.00 lör-sönd. Mellan 27;e Mars och 9;e April har dom öppet 9.00 - 19.00 alla dagar. Service alltså och damerna bakom disken är värda en resa, bara dom. Jag hade en riktigt trevlig stund medan jag fikade. :D
Om vi blir riktigt många som kommer så lovade jag att förvarna så att dom går upp i ottan för att bre mackor så det räcker. :cool:

Vägarna i området har klarat vintern ganska bra utom E20 som var väldigt vågig mellan Skara och Lugnås, men vad ska man vara på den för om man åker hoj? Mycke sand är det fortfarande och det rinner en del från snövallarna men det slutar väl om några dagar.

Ove
2010-03-24, 20:08
]Hallå! Vädersmästarn´!

:) Undrar bara. hur kommer vädret att vara t.ex onsdagen efter påsk? Skall vi chansa på att bestämma datum redan nu för det är väldigt svårt att se hur det kommer att se ut om man tittar på tidigare säsonger. Nu kommer ju påsken mitt i det hela och då vill väl alla sitta hemma och knäcka ägg tillsammans med sina familjer. Eller?

Ove
2010-03-24, 21:05
:eek: Tranräkning: 2100 idag!! Ujujuj!! nu går det fort! Dags att tanka, smörja kedja och putsa kontaktlinserna(?) nej, kikaren! :cool:

Ove
2010-03-25, 23:34
Dagens notering: 2600 tranor! :)

Nu väntar en varm dag och förmodligen kommer det att fylla på en del men sen lugnar det sig nog en stund pga regn, kanske t.o.m. snö. Det kan vara bra med tanke på att dom samlas kring sjön under tiden som vi samlar oss. :D

Hör av er alla intresserade. Nu handlar det om att bestämma dag.

Chappy
2010-03-26, 01:03
:eek: Tranräkning: 2100 idag!! Ujujuj!! nu går det fort! Dags att tanka, smörja kedja och putsa kontaktlinserna(?) nej, kikaren! :cool:

Tog fram gammelhojen till grusvägssörjan (inte tvättad på tre år)
Fyllde på olja, bensin o smorde kedjan.
Hann nästan ut på 31an innan jag upptäckte att jag glömt fotbromsen hemma.:eek:
Bara o vända hem lufta o olja. Isch vilket slarv!

GeCe
2010-03-26, 05:27
:eek: Tranräkning: 2100 idag!! Ujujuj!! nu går det fort! Dags att tanka, smörja kedja och putsa kontaktlinserna(?) nej, kikaren! :cool:


:eek: Har putsat på den där linsen hela vintern Ove så beredskapen är god vill jag på stå! :rolleyes:

Sen tycker jag vi bestämmer oss för de där onsdagen och låter väderguden anpassa vädret efter våra önskemål. Sol och lagom varm å skönt och nätta vindar. Det fixar han Smålänningen. :) :)

GeCe
2010-03-26, 05:35
Hann nästan ut på 31an innan jag upptäckte att jag glömt fotbromsen hemma.:eek:
Bara o vända hem lufta o olja. Isch vilket slarv!


:eek: :eek: Jösses, åkt ifrån bromsen ??? Nog har jag märkt att en del har bråttom men det här måste välan nästan vara något slags rekord. :p :)

Ove
2010-03-26, 10:23
Sen tycker jag vi bestämmer oss för de där onsdagen och låter väderguden anpassa vädret efter våra önskemål. Sol och lagom varm å skönt och nätta vindar. Det fixar han Smålänningen. :) :)

:) OK! Onsdagen 7;e April om alla gillar det! Sak vi säga 10.00 vid Kaffestugan i Hembygdsgården vid Kyrkan (som vanligt).

Boende brukar GeCe ha stenkoll på precis som Räven har stenkoll på vädret.

Vi fortsätter ha kontakt för sällskap på resan. Vi kan väl även kolla med dom som är lyckligt datorlösa. :)

PS! Bara en liten upplysning.... Hornborgasjön ligger ganska centralt så det är inte långt ens från kanterna av södra Sverige. T.ex bara 35 mil från Stockholm ;)

räven
2010-03-26, 10:47
De låter bra,om fåglar å väder år på plats. Ingen ledtråd om vädret än. Men intresenter bör plocka fram bönemattorna minst 3 g. per dag vända mot sydost å rabbla 7april sol +15. OK?

Ove
2010-03-27, 10:13
:) Tranräkningen : 6100 igårkväll . :)

räven
2010-03-27, 10:21
Jag kör uppåt landet på tisdagen. Vill ha god tid att köra vilse lite.

räven
2010-03-27, 10:23
Letar efter min lilla kikare, dax att börja putsa linsen nu förstår jag.

Olle Å
2010-03-27, 15:00
Jag får väl stämma träff med Ove för gemensam trandansskåderiresa

Olle Å

Ove
2010-03-27, 22:11
Jag får väl stämma träff med Ove för gemensam trandansskåderiresa

:) Fixar sig Olle, Vi har kontakt :)

:eek: Kraftig störning idag! OBS! Det kan räcka med att någon defilerar förbi med en MC med taskiga ljuddämpare för att hela flocken skall försvinna. Så om vi vill se tranor och har en hoj som väsnas så åk till den sydligaste infarten vid kyrkan.

GeCe
2010-03-28, 05:37
Kommer att övernatta någonstans själv och har lite koll på boenden i närheten av Tranorna så den som ev. är intresserad av något sånt kan kontakta mig via meddelandefunktionen här så kan jag hjälpa till. Boenden med frukost till "rimliga" kostnader" är dock begränsat. :)

veteranmc
2010-03-28, 10:23
:) OK! Onsdagen 7;e April om alla gillar det! Sak vi säga 10.00 vid Kaffestugan i Hembygdsgården vid Kyrkan (som vanligt).

Boende brukar GeCe ha stenkoll på precis som Räven har stenkoll på vädret.

Vi fortsätter ha kontakt för sällskap på resan. Vi kan väl även kolla med dom som är lyckligt datorlösa. :)

PS! Bara en liten upplysning.... Hornborgasjön ligger ganska centralt så det är inte långt ens från kanterna av södra Sverige. T.ex bara 35 mil från Stockholm ;)

:confused:Hornborgasjön ligger ganska centralt ????? det är ju över 130 mil dit inte kan man ju kalla det centralt. :D

Ove
2010-03-28, 10:55
:confused:Hornborgasjön ligger ganska centralt ????? det är ju över 130 mil dit inte kan man ju kalla det centralt. :D

:D Nja? Beror på hur man ser det. Kan vara en lätt böjd linje från Vittangi till Älmhult ungefär. Sen finns det en mitten åt andra hållet också. ;)

:confused: Hur gör vi? Kan man flytta Kiruna så kanske det går att flytta Kalix också så det blir lite närmare. :D ;)

veteranmc
2010-03-28, 11:08
nog var det väll lite mycket besvär att flytta kalix för att bo så ocentralt så man kan åka motorcykel å se på tranorna. dom kommer ju hit om ungefär en månad,här uppe i norrland är vårtecknet när björnarna kommer ut ur idet. å björnobservationerna kommer igång. om två tre veckor.

Ove
2010-03-28, 22:42
:) Dagens notering för tranor: 7.200. Bra att det lugnat av lite så inte allt är över när vi kommer :eek:

Nej tror inte det är någon fara för det ska bli kallare en stund och tranorna och jag tycker lika - inte kul att vara på resa i dåligt väder. Bra Jan, att du håller igen på solen lite :) :cool:

Ove
2010-03-30, 08:01
Tranorna: 7.800

Funderat lite på andra fågelarter. Även sångsvan som man knappast såg till tidigare verkar ha ökat enormt i antal. Nästan alla rovfåglar var närmast utdöda på 60-talet pga. kvicksilverbetningen av utsäde. Då stannade man bilen och tittade en lång stund om man fick syn på en kroknäbb. Nu händer det att jag stannar till om jag ser en örn eller två för rovfåglarna har verkligen kommit igen. Korp hade jag varn ört eller sett förrän på -talet oc n finns dom överallt.

Undrar om svanar och tranor också hade samma problem med kvicksilvret? Dom slår nya rekord varje år som det ser ut?

Ingemar
2010-03-30, 16:24
Tranorna: 7.800

Funderat lite på andra fågelarter. Även sångsvan som man knappast såg till tidigare verkar ha ökat enormt i antal. Nästan alla rovfåglar var närmast utdöda på 60-talet pga. kvicksilverbetningen av utsäde. Då stannade man bilen och tittade en lång stund om man fick syn på en kroknäbb. Nu händer det att jag stannar till om jag ser en örn eller två för rovfåglarna har verkligen kommit igen. Korp hade jag varn ört eller sett förrän på -talet oc n finns dom överallt.

Undrar om svanar och tranor också hade samma problem med kvicksilvret? Dom slår nya rekord varje år som det ser ut?

Visst är det mäktigt att se rovfåglar. När man vid en paus i åkandet slänger sig på rygg i gröngräset får man ofta tillfälle att beundra dem. Det kan vara riktiga luftstrider som utspelar sig ibland. Korpar underhåller med rena flyguppvisningar Fallande lövet m. m.
Sista åren har jag vid några tillfällen sett Glador norr om Kalmar, det är skoj
De fanns ju när man var pojk men försvann snabbt Kanske naturen rätar till sig igen.:)

GeCe
2010-03-30, 19:32
Vill man se kroknäbbar vid Hornborjarsjön fick jag lära mig vid mitt besök i höstas att de syns bäst från Östra sidan. Lämpligen från Naturrums fågeltorn och med med fågelkikare då de pippina håller till på den västra sidan och gärna tar igen efter fisket i träden där. ;)

Det där med förgiftning undrar jag om det inte var lite beroende på om det var flyttfågel eller inte?

Ove
2010-03-30, 21:34
Dagsfärsk notering: 9.400. Jag var på plats och kollade och kom till samma resutat! :rolleyes:

:rolleyes: Nja, om sanningen ska fram så sken solen och jag tog en tur för att kolla vägarna. Inga större problem men det ligger sand på asfalten på en del mindre vägar.

Ärende nr.2 var att kolla kaffe och smörgås: Med beröm godkänt. Damerna bakom disken hade dessvärre ledigt idag och var ersatta med 2 herrar, i och för sig trevliga dom också.

Den enda rovfågel jag sett idag var en kattuggla som kom flygande för en kvart sen. Bytte till bil när jag kom hem och det var i lampljuset från den jag såg henne. Hade jag haft hojen hade jag legat på tanken och kört en stund för dom är nog inte roliga att få i skallen :eek:

GeCe
2010-03-30, 22:19
Dagsfärsk notering: 9.400. Jag var på plats och kollade och kom till samma resutat! :rolleyes:

:rolleyes: Nja, om sanningen ska fram så sken solen och jag tog en tur för att kolla vägarna. Inga större problem men det ligger sand på asfalten på en del mindre vägar.

Ärende nr.2 var att kolla kaffe och smörgås: Med beröm godkänt. Damerna bakom disken hade dessvärre ledigt idag och var ersatta med 2 herrar, i och för sig trevliga dom också.

Den enda rovfågel jag sett idag var en kattuggla som kom flygande för en kvart sen. Bytte till bil när jag kom hem och det var i lampljuset från den jag såg henne. Hade jag haft hojen hade jag legat på tanken och kört en stund för dom är nog inte roliga att få i skallen :eek:


Är impad av ditt engagemang i Transafarit men antar att behovet av att åka hoj är stort efter vintern. :) Sen vet jag ju att du är ett stort kaffé-fan. ;)

Du har inte funderat på att bygga ett tak som skyddar mot ugglor på hojen för att möjliggöra mörkerskådning av dessa natt-flygfän Ove? :rolleyes:

Sen kan jag meddela att räven och jag bokat Bed & Breakfast men det finns ett rum kvar, men det är nog brådskande om vill ha det. :cool:

Ove
2010-03-31, 21:54
Är impad av ditt engagemang i Transafarit men antar att behovet av att åka hoj är stort efter vintern. :) Sen vet jag ju att du är ett stort kaffé-fan. ;)

Sen kan jag meddela att räven och jag bokat Bed & Breakfast men det finns ett rum kvar, men det är nog brådskande om vill ha det. :cool:

:D Var bara ute en sväng och Hornborgasjön ligger ju nästgårds, bara 8 mil enkel väg. Kan väl accepteras för en fika. :D

Olle Å kommer att övernatta i det redan insnarkade så vi kommer ner på morgonen.

För ordningens skull: Mötesplats hembygdsgården vid Bjurums kyrka kl 10.00 Onsdagen den 6;e April. Sedan efter fika och transkådning drar vi över till Kinnekulle för lunch (eller någon annanstans om så önskas). Om det behagas, en EM-tur i Skaraborg. Vart? Dit näsan pekar. :cool:

Dagens antal tranor: Oförändrat 9.400

Mats Liifv
2010-03-31, 23:20
Har alltid funderat över hur tusan man "räknar" alla dessa fåglar. Antar att expertisen här sitter inne med svaret.

Jonas
2010-03-31, 23:28
Har alltid funderat över hur tusan man "räknar" alla dessa fåglar. Antar att expertisen här sitter inne med svaret.

Kanske som Mr Bean räknar fåren när han ska sova...

Dvs räkna vågrätt x lodrätt... :D

GeCe
2010-04-01, 06:01
Godmorgon mina Herrar!

Någon expertis räknar jag mig inte som men jag fick lära mig i skolan att läsa och söka fakta.

Man räknar ju inte fågel för fågel utan gör en bedömning av antalet i en flock. Vid Tranräkningen vid Hornborgasjön har man valt att räkna på kvällen när fåglarna flockvis beger till sina nattställen. Så man kan inte med säkerhet säga hur många fåglar som besöker en plats under en hel säsong utan bara antalet dag för dag.
I Tysslingen där man räknar Svanar har man valt att göra det på morgonen istället när de kommer in för att käka på lock/stödfodret.
Svanarna utfodras med spannmål vet jag och jag antar att Tranorna får detsamma på en utvald plats strategiskt plats så man inte behöver kikare för att se vare sig Svanar eller Tranor. :rolleyes:

Har inte sett när mr. Bean räknar fåren men lite lodrätt och vågrätt kanske man kan säga det handlar om här också! ;D

Ove
2010-04-01, 08:57
Har alltid funderat över hur tusan man "räknar" alla dessa fåglar. Antar att expertisen här sitter inne med svaret.

:) Sök Hornborgasjön så hittar du hemsidan. Där finns massor med information. :)

Ett annat alternativ är att du kommer och kontrollräknar på plats. ;) :D

Hittade och lyckade få in adressen!

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Projektwebbar/Hornborga/

Mats Liifv
2010-04-01, 14:50
:) Sök Hornborgasjön så hittar du hemsidan. Där finns massor med information. :)

Ett annat alternativ är att du kommer och kontrollräknar på plats. ;) :D

Hittade och lyckade få in adressen!

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Projektwebbar/Hornborga/

Jag hittade också sidan i går kväll. Bra sida med all info man kunde behöva. Vore kul att få tillfälle att kolla in detta någon gång i framtiden! Tror jag litar på de entusiastiska tranräknare som redan finns, vad gäller antalet tranor! ;D

Ove
2010-04-01, 16:00
Jag hittade också sidan i går kväll. Bra sida med all info man kunde behöva. Vore kul att få tillfälle att kolla in detta någon gång i framtiden! Tror jag litar på de entusiastiska tranräknare som redan finns, vad gäller antalet tranor! ;D

:) Ja du är välkommen. Det är en behändig tur i vårens tid. Tycker nog inte att lite egen kontrollräkning skadar. Problemet är bara att få dom att stå stilla en stund. :D

Mats Liifv
2010-04-01, 19:53
:) Ja du är välkommen. Det är en behändig tur i vårens tid. Tycker nog inte att lite egen kontrollräkning skadar. Problemet är bara att få dom att stå stilla en stund. :D
Å´så ska man räkna alla ben och dela med två...:rolleyes:

Jonas
2010-04-01, 20:19
Har inte sett när mr. Bean räknar fåren men lite lodrätt och vågrätt kanske man kan säga det handlar om här också! ;D

Gå fram till cirka 4.45 i filmen så kommer du strax till där han räknar får... :D

http://www.youtube.com/watch?v=2ajUewCO6zQ

räven
2010-04-01, 20:21
Nää,Mats nödvändigtvis inte. Man kan fika å käka macka å bara kolla att dom är många. Å träffa massa hojvänner.

Mats Liifv
2010-04-02, 00:22
Nää,Mats nödvändigtvis inte. Man kan fika å käka macka å bara kolla att dom är många. Å träffa massa hojvänner.

Tycker faktiskt att det verkar riktigt kul! Om det är vettigt väder nästa år vore det inte alls otänkbart att ta hojen och åka dit för att studera det hela på plats! :)

Ove
2010-04-02, 08:54
:eek: Kraftig störning!! :eek:

Kan innebära vad som helst egentligen, att det kommer några örnar och skrämmer upp hela gänget men det har också hänt att det varit en MC-med taskig ljuddämpning som brakat förbi me resultatet att hela trangänget går till väders och då finns ingen möjlighet att räkna. :mad:

:) Visst har han rätt, Räven! För min egen del har jag sett fåglarna många gånger och tycker fortfarande att det är mäktigt med massan av stora vilda fåglar på nära håll. Ligger dessutom vinden rätt känner man lukten av dom också (:p) och det kan man inte göra annat än på plats.
Det viktiga ändå är att träffas, sitta ner och snacka med likasinnade, som vi är med alla våra olikheter. Den första träffen på våren dessutom där man möter folk som man inte träffar dagligen i byhålan.

:confused: Kanske vore läge att försöka träffa en veckohelg nästa år för att ge fler möjlighet att komma? :cool:

GeCe
2010-04-02, 22:21
Kanske som Mr Bean räknar fåren när han ska sova...

Dvs räkna vågrätt x lodrätt... :D


:rolleyes: ;D ;D

Ove
2010-04-03, 19:11
Dagens siffror 13.800!! Har vi en sanslös tur kan vi hamna på en rekorddag! :cool:

I vilket fall som hels tror jag på fågel så det räcker åt alla. Det här med Påsken är en trevlig helg utan en massa gran, julklappar och elände men hur som helst - det blir inte mycke kört. :confused:

Skönt att ha Onsdagen bergfast inbokad för tranorna ;D

Ove
2010-04-04, 22:34
:confused: Vad menas 12.800 tranor? Minskat! Men jag har försökt se till att det inte är nåt svinn norrut.

Aha! Det var väder i söder som kanske fått dom att lugna ner lite. Han är en luring den där Jan som håller fast dom så att dom kommer på rätt dag. :D

GeCe
2010-04-04, 22:51
:) Såg två stycken idag bortåt Hasselfors som smitit igenom norrut. Känsliga för störning som du har skrivit om var de och lyfte och flög när jag kom c:a 75 m ifrån dem och då har jag knappt aldrig åkt på en mc som gått så tyst som den här Suzukin :o och inte körde jag fort heller.

Det var ett repotage ifrån Hornbojarsjön i Rapport i går kväll där de visade på vilket stort intresse det finns hos folk. Somliga ligger och sover i sina bilar. Är väl fullt på alla vandrahem och boenden kan tänkas över helgerna. Hur mycket tranor som finns vid sjön kan man ju få en vink om när de utfodras med 18 ton korn / dygn.

:eek: Den nya given skulle kanske vara att sova på motorcykel! ;D :)

Chappy
2010-04-04, 23:43
:) OK! Onsdagen 7;e April om alla gillar det! Sak vi säga 10.00 vid Kaffestugan i Hembygdsgården vid Kyrkan (som vanligt).

Boende brukar GeCe ha stenkoll på precis som Räven har stenkoll på vädret.

Vi fortsätter ha kontakt för sällskap på resan. Vi kan väl även kolla med dom som är lyckligt datorlösa. :)

PS! Bara en liten upplysning.... Hornborgasjön ligger ganska centralt så det är inte långt ens från kanterna av södra Sverige. T.ex bara 35 mil från Stockholm ;)

Kommer troligen inte loss från arbetets gissel o bojor, men om ifall att...
Har hittat 5 eller 6 kyrkor runt Hornborgarsjön är det den i Hornborga eller den på 186an??

GeCe
2010-04-05, 04:02
Kommer troligen inte loss från arbetets gissel o bojor, men om ifall att...
Har hittat 5 eller 6 kyrkor runt Hornborgarsjön är det den i Hornborga eller den på 186an??


Efter riksväg 184 mellan Falköping - Skara vid Bjurums Kyrka vid Horborgasjöns sydvästra del Chappy! Hembygdsgården är f.d. skolan en byggnad från 1700-talet om jag läste rätt vid min google-sökning.

Vi ses på onsdag förhoppningsvis!
:eek: Och glöm inte fotbromsen denna gång. :)

Ove
2010-04-05, 08:46
Kommer troligen inte loss från arbetets gissel o bojor, men om ifall att...
Har hittat 5 eller 6 kyrkor runt Hornborgarsjön är det den i Hornborga eller den på 186an??

:) GeCe har pekat ut den rätta kyrkan och om du ruskar på kroppen kraftigt så kanske oket faller av. Kan vara bra att testa hur oumbärlig man är ibland. Blir det problem när man är borta så har man för lite betalt! :p

Vägen till Hornborgasjön är lätt att hitta för dig som bor under transtråket. Bara att köra dit näbbarna pekar. ;)

oban
2010-04-05, 11:42
bara som en liten förhandsvisning till er som är på väg.

Var dit i går (tyvärr med bil) men så här såg det ut vid trandansen, några av de 13200 som var inräknade.

AT-gubben
2010-04-05, 22:08
Husfrun o jag var också där i går! Per BIL:mad: Tror aldrig att jag sett så många fåglar på samma gång, mäktigt:eek:

Flyga kan dom också:)

Ove
2010-04-06, 07:10
Minskat lite på fågelmängden. "Bara" 12.100 idag. Men OK! det är över rekordet ett par år tillbaka. Fjolåret kanske var en tillfällig uppgång. Kan också vara att tranorna stannat upp längre söderut någon dag pga. dåligt väder. Vi får göra en kontrollräkning på plats i morgon. ;)

Ove
2010-04-06, 12:57
:cool: Jomen! Nu är dom på väg, fågelskådarna! Hoppas att han Jan föser några tusen tranor framför sig på vägen upp. :D

I vilket fall, tranor finns det så det räcker till och alla andra stora fåglar. Som sångsvan, smörgås, sädgås, knölsvan, grågås, umgås och allt vad det kan bli. ;)

Kl.10. 00 vid kaffestugan vid kyrkan i morgon. :cool:

Ove
2010-04-06, 22:24
:) Jan och GeCe har slagit läger på Billingens norra kant och Olle Å och jag avvaktar morgondagen i Sjötorp.

Dagens antal 12.900 och vi får hoppas på en ökning i morgon för vi vill se många fåglar.

Dags för alla tveksamma att lägga fram MC-kläderna för träffen 10.00. :D

veteranmc
2010-04-07, 20:27
Minskat lite på fågelmängden. "Bara" 12.100 idag. Men OK! det är över rekordet ett par år tillbaka. Fjolåret kanske var en tillfällig uppgång. Kan också vara att tranorna stannat upp längre söderut någon dag pga. dåligt väder. Vi får göra en kontrollräkning på plats i morgon. ;)

Det är ju tur att det inte är får ni ska räkna. när jag bodde kvar i min hemby hade grannen får. å folk undra hur många han hade. jag provräkna dom flera gånger men jag somna innan jag räknat klart :D:D:D

Ove
2010-04-08, 09:21
:) Grabbarna har vaknat upp efter att ha vilat ut efter Tranresan. Olle är redan på iltransport hemåt och Jan sitter och tittar på termometern och funderar på hur många kalsonger det går åt på hemresan. Minst 3 par säger han, sydsmålänningen. :D :D

Jag och Olle stack söderut vid halv 9 tiden. Krokigast möjliga väg gäller som vanligt. Kommna till Valle härad ser vi ett par gula västar på en rastplats. Läst nånstans att om man bromsar tillräckligt hårt i gruset får man fäste i underlaget, Varning! Fungerar inte så bra som utlovat. :eek: Jaja , fick iallafall stopp på grejerna.

Västceremoni genomfördes med Jan som ceremonimästare. 60+ västar till dom 4 musketörerna. Bilder kommer. ;)

Något försenade pga ritualerna längs vägen kommer vi till mötesplatsen. Ser en H-D med sidvagn. Lägst upp på kyrkbacken sitter Chappy och har koll på oss. Så var vi 5.

Tranorna glömdes nästan bort för vi hade fullt upp med smörgås och umgås. Satt väl minst en timma på fiket innan Jans underställ tvingade ut honom i kylan. :p

Chappy vände söderut efter fika och samkväm. Kanske var det det att han pga av ungdom inte fick en egen väst? Trevligt att han kom. :)

Efter defilering förbi fåglarna med minsta möjliga buller vidare mot Kinnekulle. Först liten rundtur med stopp vid utsiktsplatser innan vi äntrade restaurngen på kullen. De nya västarna väckte uppmärksamhet med sin frächa, flouroserande vårlöksgröna färg och pigga text, nybroderad av Jan. Han säger att han suttit uppe flera nätter och handarbetat, fan tro´t :rolleyes:

När vi nådde E20 vek Gunder av med sin nya hoj med breda däck. Vi andra fortsatte på alla grusvägar som fanns att finna, och snacka om grus. Nystrött ärtsingel i halvdecimeter tjockt lager, bitvis, första milen.

Hemma i Sjötorp inventering av kylskåp och ett glas vin. Därefter diskussion om religion, universums oändlighet, kedja eller kardan och och andra viktiga frågor innan John Blund hälsade på.

GeCe
2010-04-08, 11:40
Imlägget kompletterat med bildbevis!

Ove
2010-04-08, 12:31
Imlägget komplettart med bildbevis!

:D Vår vackraste sida! :D

Eftersom det är den sidan vi visar på vägen kan jag berätta att från vä till hö är det Räven, Olle Å, Ove och GeCe. Vår nytillkomne fågelvän Chappy höll i kameran. :)

Hojarna i bakgrunden är inte riktigt färdiglortade ännu. :cool:

Mc-Bosse
2010-04-08, 12:34
Jaha... Tranresan. Jag läste först Transresan. Tänkte att det kan ju vara intressant att läsa om transsexuella personer på mc. *skratt*

Ove
2010-04-08, 14:51
Jaha... Tranresan. Jag läste först Transresan. Tänkte att det kan ju vara intressant att läsa om transsexuella personer på mc. *skratt*

:p Förstår att du blev besviken, men du vet, vi är för gamla för sånt. ;)

Mats Liifv
2010-04-08, 14:54
Imlägget komplettart med bildbevis!

Är det en studie av "Buskskvättan" som pågår tro...?

Ove
2010-04-08, 14:56
Är det en studie av "Buskskvättan" som pågår tro...?

:eek: Nej nej!! Det är inte som vi spolar av hojarna. :D

Chappy
2010-04-08, 18:14
Har inte bestämt mig för om jag ska vara tjurig eller glad för att jag ännu inte kvalar in i "pippi + gänget" . Har dock blivit lovad ett Hängarunt medlemskap så länge.
Fa´n va långbenta o stiliga dom e´när dom struttar runt!

Tranorna alltså:D

Ove
2010-04-08, 18:46
Har inte bestämt mig för om jag ska vara tjurig eller glad för att jag ännu inte kvalar in i "pippi + gänget" . Har dock blivit lovad ett Hängarunt medlemskap så länge.
Fa´n va långbenta o stiliga dom e´när dom struttar runt!

Tranorna alltså:D

:confused: Jaså, tranorna ? :rolleyes:

veteranmc
2010-04-08, 20:27
Imlägget komplettart med bildbevis!
:D det ser ju nästan ut som ni står å pinkar på motorcykeln :D:D

Mc-Bosse
2010-04-08, 23:12
:D det ser ju nästan ut som ni står å pinkar på motorcykeln :D:D

Min första tanke var att dom kompisvattnade!

Mats Liifv
2010-04-08, 23:22
Min första tanke var att dom kompisvattnade!

Precis min tanke också...;)

GeCe
2010-04-09, 04:09
Min första tanke var att dom kompisvattnade!


Ånej, det var detta vi kollade och värmde upp oss inför den samordnade dansen sen.

Mer bilder finns för övrigt i mitt album. :)

räven
2010-04-09, 09:23
Tyckte att det luktade amoniak vid kraftiga gaspådrag på hemvägen.

Ove
2010-04-09, 11:03
Tyckte att det luktade amoniak vid kraftiga gaspådrag på hemvägen.

:confused: Hmmm, jaha, jaså? Vid gaspådrag? Funderar lite. Olle har ju som vana att ändra om hojarna med en del egna lösningar - kan det vara att han experimenterar med nitrometaninjektion eller lustgas i Transalpen? Vi får kolla upp vid tillfälle. :D

GeCe
2010-04-09, 11:37
Tyckte att det luktade amoniak vid kraftiga gaspådrag på hemvägen.

:p Jag är absolut oskyldig då jag hänvisades att åka sist i kön. Men det hade ju inte med lukten att göra. ;D

räven
2010-04-11, 18:57
Jag kollade min trippmätare på tranresan, det blev 85 mil. Det blir ju så när man vill kolla vägar.

GeCe
2010-04-12, 08:31
Jag kollade min trippmätare på tranresan, det blev 85 mil. Det blir ju så när man vill kolla vägar.

Dä måste ju köste någe att leva lyxliv där nedåt ekvatorn! :D En ann som bor åt fjollträsk-hållet behövde bara 33 mil! :cool:

Ove
2010-04-12, 08:35
Jag kollade min trippmätare på tranresan, det blev 85 mil. Det blir ju så när man vill kolla vägar.

:) Räknar lite.... 35 mil enkel väg X2 =70 mil. Det blir 15 mil kreativa vägar. Låter som du körde ganska rakt den gången ändå? ;)

Själv svängde jag bara omkring på hemmabanan så det blev väl ungefär bortemot en tank cirka.

räven
2010-04-12, 20:52
Nåja man måste räkna matte som det resultat man vill nå. Genade 17 mil enkel resa över Kännastubba =34 mil + 15 , + 10 med Gece norr om Vanhem + ca 20 mil som Ove velade omkring = är likamed 6 mil oplanerad väg.

Ove
2010-04-13, 12:56
Nåja man måste räkna matte som det resultat man vill nå. Genade 17 mil enkel resa över Kännastubba =34 mil + 15 , + 10 med Gece norr om Vanhem + ca 20 mil som Ove velade omkring = är likamed 6 mil oplanerad väg.

:D :D Vi är nog lika bra på matte som vi är på navigation, men på något sätt hittar vi faktiskt både bort och hem även om vi inte alltid vet var vi är och varför. :D

veteranmc
2010-04-14, 12:35
nu har tranorna kommit till luleå det stod i tidningen att dom sett sånna i alvik å ersnäs byar utanför luleå

Ove
2010-04-14, 19:12
nu har tranorna kommit till luleå det stod i tidningen att dom sett sånna i alvik å ersnäs byar utanför luleå

:) Skönt tempo dom har! Skulle gärna göra en resa i samma takt som tranorna. En vecka och 110 mil. Då hinner man se en del efter vägen. :)

veteranmc
2010-04-14, 19:55
:) Skönt tempo dom har! Skulle gärna göra en resa i samma takt som tranorna. En vecka och 110 mil. Då hinner man se en del efter vägen. :)

såg två tranor flygga förbi kalix ikväll när jag var å titta på en ford eiffel från 1937 ett bra renoveringsobjekt som en karl vill sälja.

räven
2010-04-14, 20:08
Tror att tranorna redan ruvar hos mig,nu är det en ensam trana på åkern.

Ove
2010-04-14, 20:17
Tror att tranorna redan ruvar hos mig,nu är det en ensam trana på åkern.

:D Det gör dom rätt i när dom flaxat på egna vingar ända från medelhavet. Måste vara skönt att få ligga stilla några veckor även om dom var tvungna att lägga ägg först. :)

veteranmc
2010-04-15, 20:15
nu hade 2 svanar kommit till min hemby3.5 mil utanför kalix. såg dom när jag var upp å rasta motorcyklarna,

räven
2010-04-15, 20:34
Nu när Tranresan med västcermoni å lite hojkörning är avklarad är det vedbacken som börjar pocka på jobb. Nåja några timmar på förmiddagarna kan man väl offra för ekonomisk vinning att elda med ved.
Hoppas de 4as gäng kör omkring i sina västar.

GeCe
2010-04-15, 22:00
Nu när Tranresan med västcermoni å lite hojkörning är avklarad är det vedbacken som börjar pocka på jobb. Nåja några timmar på förmiddagarna kan man väl offra för ekonomisk vinning att elda med ved.
Hoppas de 4as gäng kör omkring i sina västar.

Vedhuggning är ett tacksamt jobb. :)
Själv var jag ute idag och gjorde reklam för 60+ gänget i 7 tim med västen på. En extra runda blev det på 12 mil att leta efter en tappad toppbox. :mad:

räven
2010-04-17, 23:16
Ansvar att ha sån väst, inte skrämma djur ,barn, å jämnåriga tanter utmed vägen. Kyliga nordanvindar drar sig närmare ekvatorn käns det som idag.

GeCe
2010-04-18, 06:16
Ansvar att ha sån väst, inte skrämma djur ,barn, å jämnåriga tanter utmed vägen. Kyliga nordanvindar drar sig närmare ekvatorn käns det som idag.


;) Att ni där nere i södern ska väl ha er beskärda del av oväder och vulkan-aska känns inte mer än rättvist.
Förresten känns inte ansvaret för västen tungt att bära, tvärtom känns det bra att tala om vem man är. :)

Ove
2010-04-18, 08:15
Ansvar att ha sån väst, inte skrämma djur ,barn, å jämnåriga tanter utmed vägen. Kyliga nordanvindar drar sig närmare ekvatorn käns det som idag.

:) Västen känns inte tung att bära, även om jag fick en XL. Inte skrämma barn och djur är också lätt. Lite värre att avhålla sig att bråka med jämnåriga tanter. :p

Igår svepte nordanvinden omkring med min kanot som legat lugn på sina bockar både för Katarina och för Per, så det var extra krydda i vindbyarna. Lillan fick stå utan kapell för hon ville hela tiden strippa och kasta skruden till skogs. Idag är det lugnare men det känns is i luften trots flera +grader.

Inget flygande, vare sig flygplan eller fåglar idag. Dom stora pippina har väl redan hittat sina revir och dom som ska mot norr har seglat vidare.

räven
2010-04-21, 18:07
Fy fanken,vaknade att det va vitt ute igen. Tänkte på min ruvtrana,hoppas hon lyckas hålla ägget varmt.

Ove
2010-04-21, 18:24
Fy fanken,vaknade att det va vitt ute igen. Tänkte på min ruvtrana,hoppas hon lyckas hålla ägget varmt.

:confused: Finns nog bara ett sätt att hjälpa henne. Du får ta ledigt från vedhugg och hojåk ett par veckor och vara med och ligga på boet. :D

Nej jag tror nog att det går bra. Tuffa fåglar, tranorna. :cool: