handdator

Visa fullständig version : Mystisk spak



pastarus
2010-03-14, 20:51
För drygt 50 år sedan hade jag under några sommarmånader en gammal hoj med 350cc JAP-motor. Vad den hade för förgasare minns jag inte.
Hojen var nog tillverkad på 30-talet och det fanns inget emblem varken på tanken eller någon annanstans. Kanske var det en HPD.
På styret fanns två spakar. Med den högra kunde man ställa in tändningen. Spaken skulle stå i ett visst läge när man kickade och sen kunde man justera tändningen under färd.
Men vad var den vänstra spaken till för? Jag minns att även den skulle stå i ett visst läge när man kickade. Jag tror inte att det var en choke för på förgasaren fanns ett spjäll som reglerades med en liten "pinne".
Hojen var onöjlig att få igång om inte spakarna stod rätt.
Någon som vet vad den vänstra spaken var till för?
/Alar

Bajon1
2010-03-14, 22:00
Kan möjligtvis inte ha varit en dekompressionsventil för att kunna kicka igång lättare?
Vet att det har funnits på vissa mopeder bl a.

Jan-Olov
2010-03-14, 23:08
Kan möjligtvis inte ha varit en dekompressionsventil för att kunna kicka igång lättare?
Vet att det har funnits på vissa mopeder bl a.
Även kallat för pysen.

Mats Liifv
2010-03-14, 23:18
Kan möjligtvis inte ha varit en dekompressionsventil för att kunna kicka igång lättare?
Vet att det har funnits på vissa mopeder bl a.

Låter som en rimlig gissning!

pastarus
2010-03-15, 11:49
Jo, det låter som en bra gissning men det var en fyrtaktare. Pys har väl bara funnits på tvåtaktare?
/Alar

Ove
2010-03-15, 12:00
Jo, det låter som en bra gissning men det var en fyrtaktare. Pys har väl bara funnits på tvåtaktare?
/Alar

:) Rätt! Pys på tvåtakt och ventillyftare på fyrtakt. :)

Mats Liifv
2010-03-15, 12:02
Jo, det låter som en bra gissning men det var en fyrtaktare. Pys har väl bara funnits på tvåtaktare?
/Alar

Har ingen erfarenhet av tvåtaktare men alla mina fyrtaktsstånkor, med kick, har haft någon form av dekompressionsventil.

veteranmc
2010-03-20, 22:39
på matchless G80S 498cc 1954 sitter det ett handtag på styret som man håller in när man börjar kicka så det går lättare , å sen släpper när man kickat en bit å fått upp fart på kicken.