handdator

Visa fullständig version : Stadsvandring med BMW-klubben



Mats Liifv
2010-03-14, 20:03
I dag har jag varit ute på den numera traditionella stadsvandringen som för oss i Stockholm innebär det inofficiella startskottet på MC-säsongen. Vi inledde dagen med en guidad tur i Stadshuset, hur många Stockholmare har gått en sådan?

Det var mycket intressant att få gå runt och titta lite "bakom kulisserna". Ingenting som var speciellt känt varken för mig eller de andra. Det man har sett är oftast bara Blå hallen, som för övrigt är röd. Stadshuset är så mycket mer än Nobelfesten. Väl värt ett besök för den som kommer till Stockholm.

Efter avslutad rundvandring började vår promenad längs Kungsholmens östra sida ner till Alvik där vi sedan avslutade dagen med Brunch. En mycket trevlig dag i goda vänners lag. Blev såväl andlig som lekamlig spis, dessutom i ett härligt väder!

Bilderna:

1) En Dalahäst i rejäl storlek fanns utanför Stadshuset.

2) En speciell takbelysning. Den uppmärksamme ser att endast varannan lampa lyser. Arkitekten Ragnar Östberg var osäker på nymodigheten elektricitet och garderade sig, om det bara skulle vara en "fluga", med varannan lampa med gasljus.

3) Gyllene salen, där dansen sker i samband med Nobelfesten. Hela salen består av ungefär 18 miljoner små mosaikbitar. Ett makalöst arbete som genomfördes under tio månaders arbete, dygnet runt. Det gällde att det skulle vara klart till invigningen 1923!

4) En av alla olika bilder som pryder väggarna.

5) För den som inte har blivit bjuden på Nobelfesten kan jag visa att så här ser dukningen ut.