handdator

Visa fullständig version : Är denna fågel ett vårtecken?



Mats Liifv
2010-03-14, 19:39
Eftersom jag märkt att det verkar finnas en del fågelexperter här på forumet lägger jag ut bilder och frågan om dessa fåglar är ett vårtecken?

Har aldrig sett dessa fåglar tidigare varken här eller någon annanstans så jag är lite intresserad av vilken art det är. Dom verkade ha en liten revirstrid av det mildare slaget. Inga hårda tag, men ändå verkade de inte helt överens om vem som var "herre på täppan"!

Ove
2010-03-14, 19:58
Eftersom jag märkt att det verkar finnas en del fågelexperter här på forumet lägger jag ut bilder och frågan om dessa fåglar är ett vårtecken?

Har aldrig sett dessa fåglar tidigare varken här eller någon annanstans så jag är lite intresserad av vilken art det är. Dom verkade ha en liten revirstrid av det mildare slaget. Inga hårda tag, men ändå verkade de inte helt överens om vem som var "herre på täppan"!

:cool: Den frågan klarar t.o.m. jag! Det är fasaner(Phasianus colchius). En hönsfågel från södra delarna av Asien som inplanterats och förvildats för längesen.

Om det var en revirstrid av mildare slaget var det nog bara lite övning. Råkat på tuppar som slåss och då är det på allvar. Normalt sticker dom direkt när något kommer i närheten men jag fick stanna för ett par som valt att dänga på varandra på vägen. Efter en stund ramlade båda ner i diket utan att sluta kämpa. Tittade på dom i några minuter på en meters avstånd innan dom reagerade på mig och smet iväg. :D

:rolleyes: Lär vara god på tallriken också: Detta var nämligen anledningen till att dom planterades ut som jaktobjekt.

Mats Liifv
2010-03-14, 20:10
Se där, trodde nog att jag skulle få reda på vad det var för fåglar. Fåglar, blommor och träd har jag en högst begränsad kännedom om, som synes. Det var kul att titta på dom en stund genom mitt 300 mm:s teleobjektiv. Antar att dom inte är så vanliga i Stockholms utkanter eftersom jag aldrig sett några tidigare.

Jan-Olov
2010-03-14, 20:57
Fasaner är ett jaktbart vilt som föds upp och släpps ut för att sedan jagas. På den skola jag jobbar på så hade vi tidigare sådan uppfödning allt i från ägg till färdig fågel för utsläpp. Det är ganska många fasaner som har etablerat sig här i byn. Dessa fåglar är känsliga för hur vädret är när äggen kläcks är det alltför kallt och fuktigt så fins det inte insekter tillräkligt så hela kullen kan gå förlorad.

Ove
2010-03-14, 21:18
:o Ursäkta! Missade frågan om dom är ett vårtecken: Nej snarare tvärt om för som jag nämnde är dom väldigt skygga och kommer väl fram mot bebyggelse för att ta vad dom hittar under fågelbord osv. Dom lever Som Jan-Olov säger på insekter men även av frö och grönt vilket inte naturen direkt dignar av en sån här vinter.

Sällsynta: Ja, utom omkring där man sätter ut dom för det är nog inte många vilda kycklingar som kommer till vuxen ålder pga svagt jakttryck på rovdjuren.

Helst springer dom och det gör dom bra! Flyger gör dom också men inte högt och verkar sakna förmåga att gira i luften. Det blir mest en båge upp i luften rakt fram. Inte kul att få i visiret. :eek: