handdator

Visa fullständig version : FJR1300A -08 som tjuvstannar



PerLarsson
2010-03-11, 20:53
Hej,
Köpte den ny förra året.
I början hade jag problem att den tjuvstannade då o då när jag tuffade på tomgång och gav gas. Ensam gick det att klara men med frun bakpå gick det åt skogen och den välte efter endast 100 mil. För att hålla balansen vid krypkörning är det ju gas o styre man använder.
Återförsäljaren i Västerås råkade ut för samma sak och bytte TPS och den symptomen var borta.
Nu stannar den när jag stannar till vid rödljus eller vid vägkorsning. Från driftvarv drar jag in kopplingen och släpper gasen. Tomgångsvarvtalet ligger bra.
Är det någon annan som råkat ut för samma sak?
Jag tycker det är mycket konstigt att en volymprodukt som funnits på marknaden har fel när den är ny. Jag är klart besviken. En -08a borde inte ha några fel vid leverans.

Hälsningar
Per i Västerås

Fjärren
2010-03-16, 19:57
Hej
Jag har en -08 också och det händer då och då att när jag från tomgång ger gas och ska iväg slår motorn stopp, men den startar igen och då går den som vanligt igen. Möjligen kan symtomen tyda på ett liknande fel. Om det häner fler gånger ska jag kontakta Yamaha i Göteborg där jag köp den.

Mats Liifv
2010-03-16, 20:34
Gjorde en enkel sökning på Google och hittade att det varit återkallelser på grund av felaktig TPS på lite äldre modeller och på nyare har det varit problem med ledningsdragningen till tändningslåset på något sätt. I båda fallen har man bytt ut de felaktiga delarna.

Tillbaka till Yamaha och reklamera. Det ska bara fungera, inget annat är godtagbart!