handdator

Visa fullständig version : Hur mycket lutar du i kurvorna?



pewa
2010-03-08, 19:18
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/nedlagg.jpg

Hur mycket lutar du i kurvorna?
Nu är det slut på snacket vem som är lägger ner sin hoj mest i kurvorna ;)
Däcktillverkaren Metzeler har nämligen lagt till en liten udda funktion på sina nya
däck Sportec M5.

På däcket finns en femgradig skala och slitaget kommer sedan visa hur mycket
man svänger i kurvorna.

Detta mättes ofta förr genom att se om däcket hade kvar sina små "gummipiggar"
längst ut, vilket isåfall kunde visa på att man tog det lugnt i kurvorna.

Lite löjligt men kul! :)

Gurrag
2010-03-08, 19:48
garanterat hamna på en etta eller tvåa =)

leffa
2010-03-08, 19:53
hamnar nog på 3an:=0

Mats Liifv
2010-03-08, 19:54
Eftersom det blir begränsat med bankörning med min Panna lär jag väl hamna runt två skulle jag tro!

räven
2010-03-08, 20:10
Jag tycker elefanten ska slitas bort

Jonas
2010-03-08, 20:18
Finns inte 0 på skalan? Jag svävar nämligen fram på min Triumph... ;)

Okej, Nicke, nu kan du komma med en dräpande kommentar. Jag bara väntar... :D

Nicke
2010-03-08, 20:28
Okej, Nicke, nu kan du komma med en dräpande kommentar. Jag bara väntar... :D

Behövs inte ..... :D ................;)

DearHunter
2010-03-08, 21:12
Hur mycker man svänger i kurvorna???

Jag vet inte. Men jag brukar rekommendera ivarjefall att man kommer in i kurvan och ut ur den...eller har jag fel ??..:D

erkagn
2010-03-08, 22:29
Mycket lite eftersom min hoj är låg och fotplattorna skrapar i om man skulle försöka svänga nå mycke.

Gibson
2010-03-08, 22:53
Kollar jag bakdäcket på Yamahan så blir det 4-5 men Mean streaken vet jag inte, får kolla i sommar.:D

Jonas76
2010-03-08, 22:57
Enligt mitt gamla bakdäck landar jag nog mellan 4 och 5...fast jag siktar på 5 under sommarens alla bankörningar :D

Mats Liifv
2010-03-08, 23:59
Det kommer att sluta med att vi alla kör med sådana däck och har en avstämning efter säsongen...;)

Jan-Olov
2010-03-09, 07:19
Med min körning så är det störst chans att däcken är nästan platta.

Mats Liifv
2010-03-09, 08:39
Med min körning så är det störst chans att däcken är nästan platta.

Det är det vanligaste att det blir plattslitet och med kanter.
Om man inte kör mycket bana är det ganska få som får en annan slitagebild. Gäller även många med sporthojar har jag noterat. Brukar roa mig med att kolla så´nt ibland när jag är vid olika fik.

räven
2010-03-09, 09:48
Det är det vanligaste att det blir plattslitet och med kanter.
Om man inte kör mycket bana är det ganska få som får en annan slitagebild. Gäller även många med sporthojar har jag noterat. Brukar roa mig med att kolla så´nt ibland när jag är vid olika fik.

Just det Mats, för länge sedan va det någon som sa= Visa mig dina Mcdäck så ska jag säga dig vem du är.

Molgan
2010-03-09, 10:20
Jag tycker elefanten ska slitas bort
Absolut.

Har dock märkt att ju bättre jag blivit på att svänga ju mindre blir nedlägget trots att kurvhastigheten ökat. I sommar blir det nog mest körning med grushojen så de nedläggen jag kommer att göra kommer troligen mest bestå av vurpor. =)

Kimmo
2010-03-09, 10:40
1-2 skulle jag tro

Jåke
2010-03-09, 19:49
Elefanten brukar försvinna efter en stund, men på allmän väg är man ju knappast längre än 4. Det blir väl nya diskussionsämnet på träffar och liknande när det ska skrytas på kvällen :D

Gurrag
2010-03-09, 20:49
Egentligen så borde det gå bra för en sådan som mig att köpa begagnade RR däck för ett billigt pris. Eftersom vi använder olika delar på däcket så borde det fungera fint va?

Jåke
2010-03-09, 21:06
Egentligen så borde det gå bra för en sådan som mig att köpa begagnade RR däck för ett billigt pris. Eftersom vi använder olika delar på däcket så borde det fungera fint va?
Jodå, förutom att de inte är riktigt gjorda för den användningen. De är ärligt talat snorhala när det är kallt/svalt ute. Funkar hyfsat i normal sommarvärme men har betydligt högre användningstemperatur än gatdäck :)

Dessutom innehåller de tyvärr inga skyddsmedel så de tål inte dieselspill och liknande så bra...

Gurrag
2010-03-10, 08:01
Aha. då håller jag mig till vanliga däck. Fick bara en liten idé där.

Mats Liifv
2010-03-10, 08:43
Aha. då håller jag mig till vanliga däck. Fick bara en liten idé där.
Låter som en bra idé med tanke på Jåkes beskrivning. Du kommer aldrig att få upp rätt temp i däcken så det kommer bara att vara farligt att åka på dom. Andra har försökt, med dåligt resultat.

Ove
2010-03-11, 21:56
:) Hittade förklaringen på SMC-sidan. Man har tydligen 5 olika gummiblandningar bredvid varandra för att optimera däcket. Låter bra och att man har numrerat dom är en poäng.

:D ".... och idag ska jag bara köra på 4;an!" :p:D

räven
2010-03-12, 08:28
Såg ett pris på detta däck, dyrt att se lutningen. Köp en märkpenna för 17,50 å uppgradera varje dag.

Olle Å
2010-03-12, 08:54
Har haft en tendens att då och då överskrida 5:an på grusväg. Har visat sig att på asfalt slits ju fotpinnarna när det skrapar i. Vet inte vilken grad det blir med en TA, men kul är det. Att överskrida 5:an på grusväg har resulterat i två brutna nyckelben vid olika tillfällen. En del lär sig den hårda vägen. Eller kanske snarare på.

GeCe
2010-03-12, 10:16
:eek: Får du fotpinneskrap på en TA är det duktigt gjort! :)

Mats Liifv
2010-03-12, 10:23
Har haft en tendens att då och då överskrida 5:an på grusväg. Har visat sig att på asfalt slits ju fotpinnarna när det skrapar i. Vet inte vilken grad det blir med en TA, men kul är det. Att överskrida 5:an på grusväg har resulterat i två brutna nyckelben vid olika tillfällen. En del lär sig den hårda vägen. Eller kanske snarare på.

Dominatorn gick ju att laga med silvertejp, värre med kroppen dock. Är själv en "reservdelsmänniska" med titanplatta och skruvar som förstärkning, så jag vet att tejpen inte funkar så bra...:D

Guzzi-Leif
2010-03-13, 16:52
Jag brukar ha rejäla "chicken stripes" och löjligt nog småskäms jag för det...
Fast jag har aldrig gått så långt att jag slipat på däcken - gillar inte falsk marknadsföring. Åsså är jag ju redan både sambo och pappa så jag kanske inte måste benchmarka mig så hårt längre.

Mats Liifv
2010-03-13, 19:34
Jag brukar ha rejäla "chicken stripes" och löjligt nog småskäms jag för det...
Fast jag har aldrig gått så långt att jag slipat på däcken - gillar inte falsk marknadsföring. Åsså är jag ju redan både sambo och pappa så jag kanske inte måste benchmarka mig så hårt längre.

Går helt på din linje Leif!

Skäms inte ett dugg för att jag inte ligger och nöter ner kanterna på mina däck, jag njuter av det! ;D

räven
2010-03-13, 19:42
Slita på kanterna Mats är oxå njutning,har en kompis som säger = det är inte hastigheten utan lutningen.

Mats Liifv
2010-03-13, 20:10
Slita på kanterna Mats är oxå njutning,har en kompis som säger = det är inte hastigheten utan lutningen.

Jodå, det händer det med!
Dock är det inget självändamål att nöta ner däcken på kanterna för min del. Njuter alldeles utmärkt av krokiga vägar i lite lugnare tempo, men visst är det kul att gasa lite extra ibland och på rätt ställe. Brukar för egen del "hänga ut" lite extra vid dessa tillfällen, lutar inte hojen så mycket.

Maestro
2010-03-14, 12:13
En 5:a lär det ju bli.

räven
2010-03-14, 13:13
En 5:a lär det ju bli.

Helt naturligt eftersom man styr emot dom krafter som vill driva ut hojen från vägen eller över mitten bland mötande trafik.

Olle Å
2010-04-01, 07:32
Ett tips för er som vill träna på att köra på kanten. Kör med crossdäck på asfalt då det regnat lite. Det är faktiskt ganska kul. Du får en hoj med en mycket lättsvängd bakdel, som du kan göra uppställ med utan att hastigheten behöver vara speciellt hög. Fenomenet uppstår ju på grund av att klackarna viker sig. Är däcket dessutom slitet på mitten blrt det väldigt lite gummi i kontakt med vägbanan. Av denna anledning är ju inte crossdäck något att rekommendera på asfalten.
Glöm inte att de flesta mcdäck har så kallad sommarblandning i gummit, varför de släpper lätt när det är runt nollan.

Finns det förbud mot vissa däck på landsväg?

Olle Å
2010-04-01, 07:35
[QUOTE=Olle Å;34763]Ett tips för er som vill träna på att köra på kanten. Kör med crossdäck på asfalt då det regnat lite. Det är faktiskt ganska kul. Du får en hoj med en mycket lättsvängd bakdel, som du kan göra uppställ med utan att hastigheten behöver vara speciellt hög. Fenomenet uppstår ju på grund av att klackarna viker sig. Är däcket dessutom slitet på mitten blrt det väldigt lite gummi i kontakt med vägbanan. Av denna anledning är ju inte crossdäck något att rekommendera på asfalten.
Glöm inte att de flesta mcdäck har så kallad sommarblandning i gummit, varför de släpper lätt när det är runt nollan.

Finns det förbud mot vissa däck på landsväg?

Ove
2010-04-01, 08:41
[QUOTE=Olle Å;34763]Ett tips för er som vill träna på att köra på kanten. Kör med crossdäck på asfalt då det regnat lite. Det är faktiskt ganska kul. Du får en hoj med en mycket lättsvängd bakdel, som du kan göra uppställ med utan att hastigheten behöver vara speciellt hög. Fenomenet uppstår ju på grund av att klackarna viker sig.

:D Helt rätt Olle! Det var som jag lekte med när jag fortfarande var ung och dristig :D

:o Nu vet jag att det gör ont och man kan gå sönder om man tar i för mycket. M.a.o. feg :o

lars
2010-04-09, 09:26
Hmm crossdäck på min Wilde kan bli en kul upplevelse eller??

räven
2010-04-09, 09:29
Som snål smålänning vill jag naturligtvis slita upp hela däcket.

lars
2010-04-09, 09:31
Har försökt slita bort den vita randen på mina däck men fotplattorna tar i snyft :(...

Nina
2010-04-09, 10:12
Jag får varje höst svetsa på nya fälgkanter, de slits ner så hemskt. ;) ;) ;)

räven
2010-04-09, 13:11
Hmmm. Besvärligt om ekern skulle fara ut från fälgen å orsaka punka.
Käns som skryttråden börjar närma sig sitt slut ? Innan oljan läcker ut från kardanklumpen.

Nina
2010-04-09, 13:16
Hmmm. Besvärligt om ekern skulle fara ut från fälgen å orsaka punka.
Käns som skryttråden börjar närma sig sitt slut ? Innan oljan läcker ut från kardanklumpen.

Jamen… Lite kul kan man väl få ha? :-X

klaus
2010-04-09, 14:14
jo,det var svårt att slita ner även kanterna,annars tycker jag att jag lyckades slita ner däcket rätt så ok,snål som man är :)
kolla inlägg 105 på värstingmc tråden, custom

Olle Å
2010-04-15, 17:42
jo,det var svårt att slita ner även kanterna,annars tycker jag att jag lyckades slita ner däcket rätt så ok,snål som man är :)
kolla inlägg 105 på värstingmc tråden, custom

När man äntligen lyckas lägga ner en custom är väl färden slut ?

klaus
2010-04-16, 00:06
nej då,då drar man på gasen o hojen reser sig snyggt o fint :)

Jan-Olov
2010-04-16, 07:22
När man äntligen lyckas lägga ner en custom är väl färden slut ?
Föt många år sedan när jag hade en Virago 1100 så körde jag igenom en rondell och helt utan att tänka på det så la jag ner hojen så pass mycket att sidan på skosulan skrapade i asfalten, först fattade jag inte vad jag gjort men sedan blev jag nästan rädd , det låg en buss precis i baken på mig och han hade aldrig kunnat stanna. Jag har funderat på varför jag la ner den så pass mycket, det var troligen för att bussen låg så nära så att jag blev stessad. Så vist kan man lägga ner en custom.

Scorpio
2010-04-28, 14:44
:) Hittade förklaringen på SMC-sidan. Man har tydligen 5 olika gummiblandningar bredvid varandra för att optimera däcket. Låter bra och att man har numrerat dom är en poäng.

:D ".... och idag ska jag bara köra på 4;an!" :p:D

Det är inte olika gummiblandningar(som flera av konkurrenterna använder) i Metzeler Sportec M5 Interact, det är trådarna i däckets stomme som är spända med 5 olika hårdhetsgrader. Det ger olika flexibilitet i stommen beroende på vilken del av däcket som är i backen:

http://www.metzelermoto.com/web/news/press_dettaglio.page?uri=/metzeler/en_IT/browser/xml/news/news/mtz_en_IT-1000026401.xml&queryPressString=year:2*

När jag var ny hojåkare i början av 90-talet jämförde vi alltid hur långt vi hade lutat hojarna i kurvorna genom att jämföra däcken vid fikastoppen.. :D

Så småningom(läs: när jag skaffade riktig sporthoj) började man skrapa knäpuckarna i kurvorna. Efter att ha kört omkull har jag dock lärt mig läxan och slutat med det på allmän väg. Numera är sådana aktiviteter endast aktuella på bankörningarna!