handdator

Visa fullständig version : Hjälp den startar inte!!! (xv1600)



MJ_750
2010-03-07, 11:31
Hej allihopa. Hoppas att det finns nån själ som kan hjälpa mig. Jag har en wildstar -00 som är ombyggd till chopper. Jag köpte den i somras och då funkade den bra. Den fick lite för mycket bensin så den "bluddrade" väldigt mycket. När jag gasade på så blev den nästan sur och misstände. Jag bestämde mig för att bestycka om förgasaren så att den skulle gå bra. Problemet är nu det att den vill inte starta. Det verkar som att det är för mycket kompretion. När jag tar bort tändstiften så går motorn runt, men så fort jag skruvar tillbaks dem så orkar den inte gå runt. Jag har provat att byta startmotor och byta till ett kraftigare batter (bilbatteri). Vet inte riktigt vad jag ska testa härnäst så jag hoppas att det finns nån som har ideér eller tips om vad det kan vara.

Tackar på förhand :)

erkagn
2010-03-07, 12:59
Har för mig att det finns en automatisk dekompressionsventil på stora v-twinnar för att den ska orka dra runt motorn i starten. Kan det vara så att den kärvar?

MJ_750
2010-03-07, 18:41
Tanken har slagit mig. Har suttit hela dagen och läst rep.manualen för att försöka bli klokare. Vet inte bara hur jag ska kunna kolla om den kärvar. Är det ett vanligt problem?

erkagn
2010-03-07, 19:18
Vet inte om det är vanligt. Har själv aldrig råkat ut för det och känner inte någon heller som råkat ut för det. Men tycks ha läst om det hela.

Det finns ett forum för Yamaha-ägare där det finns folk som är duktiga på meka. Du kanske kan ställa frågan där? Adressen är: http://www.vstar.se/index.html

Jan-Olov
2010-03-07, 20:58
Jag vet inte om det funkar, men varför inte skruva i ett stift då borde den cylindern tända. Det ger indikation på att resten funkar.

MJ_750
2010-03-07, 21:50
Det var dekompression solioniden som kärvade. Det är en liten sprint(pinne/stång) som ska åka in och ut. Men vid bakslag eller misständning så kan den böja sig och där med kärva. Jag testade att dra ut den för hand och vips så funkade det igen. Tänk att så lite kan göra så mycket. Tack för ert visande intresse.

veteranmc
2010-03-08, 17:40
Ni har för nya motorcyklar när sånna fel kan uppstå. på mina kan det bara vara 2 fel om den inte startar, antingen har den ingen gnista eller så får den ingen bensin.

Olle Å
2010-04-01, 07:44
Ni har för nya motorcyklar när sånna fel kan uppstå. på mina kan det bara vara 2 fel om den inte startar, antingen har den ingen gnista eller så får den ingen bensin.


Du förenklar det något. Själv är jag uppvuxen med diverse tvåtaktare. Med deras brytarspetsar, kondensatorer och tändspolar. Visst har du rätt, men vi slapp ju problemen med vacuumstyrda bensinkranar och soppapumpar som kan krångla.
Kanske dagens hojar är driftsäkra, men de flesta fel på de gamla kunde man ju fixa själv utan att det kostade tusenlappar för en kanske glappande kontakt.

DearHunter
2010-04-01, 08:56
Ni har för nya motorcyklar när sånna fel kan uppstå. på mina kan det bara vara 2 fel om den inte startar, antingen har den ingen gnista eller så får den ingen bensin.

Du talar så klokt... :D

Guzzi-Leif
2010-04-01, 18:53
Och samtidigt har våra kära motorcyklar aldrig någonsin varit så tillförlitliga som nowadays!
Förr var man TVUNGEN att meka i stort sett kontinuerligt och serviceintervallen var enormt korta.
Modern teknik och (kanske allra mest) dito material, produktionsmetoder samt oljor, har betytt jättemycket för möjligheten att åka mycket per mektimme.

wallewalle
2012-05-31, 20:29
Det var dekompression solioniden som kärvade. Det är en liten sprint(pinne/stång) som ska åka in och ut. Men vid bakslag eller misständning så kan den böja sig och där med kärva. Jag testade att dra ut den för hand och vips så funkade det igen. Tänk att så lite kan göra så mycket. Tack för ert visande intresse.

Tjena

Var sitter den tro

swedan
2012-06-01, 07:26
Ser ut att sitta på vänster sida av motorn innanför en liten kåpa eller liknande.
Har inte kollat hur det ser ut på hojen...
Verkstadshandbok finns att hämta här: http://www.vstar.se/1600/1600kap_service.htm

Bifogar blid från verkstadshandbok, kapitel 1.
http://www.comshop.se/mc/dc.gif